Ny bankkrise
Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 17:33

Så ramte bankkrisen min bank (EBH), udover det betyder at mine 12500 kroners
aktier i hvert fald lige nu ikke er så meget værd (æv), så er det helt klart
et problem der i den grad er selvforstærkende. Når banken kommer på
observationslisten, så kommer bankkunder med mere end 300.000 kroner stående
løbende og hæver pengene, og først der opstår problemet i virkeligheden, for
nu går det jo helt galt. Men når vi danskere generelt er blevet rigere, 1
million betaler topskat, så er det måske også på tide at man hæver garantien
til 1-2 millioner for at netop at undgå den slags panik, som det lynhurtigt
kan blive.

mvh
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-08 17:44

> så er det måske også på tide at man hæver garantien til 1-2 millioner
> for at netop at undgå den slags panik, som det lynhurtigt kan blive.

Hvorfor stoppe dér. Vi skal da hæve garantien til 1-2 mia.

Hvem tror du forresten, betaler for garantien?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-09-08 19:54

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
> [...]
> at man hæver garantien til 1-2 millioner for at netop at undgå den slags

Det er da ellers ikke så længe siden, at du ikke mente, der var nogen som
helst grund til at gå ind og redde bankerne. De skulle have lov at sejle i
deres egen sø, mente du.

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 20:02

> [...]
> helst grund til at gå ind og redde bankerne. De skulle have lov at sejle i

Det mente jeg også på det tidspunkt jeg skrev det, men da det er kommet til
tæt på har jeg opdaget, hvor stor indflydelse det har på lokalsamfundet. Det
er vel tilladt at blive klogere.

Selvfølgelig skal banken i og for sig klare sig selv, men i hvert fald er
denne her meget tygelig skabt af 3 ting:
1) Dårlige investeringer i risikoprojekter
2) Da det kommer frem begynder alle de andre banker ikke at vil låne banken
penge (likvide midler)
3) Kunderne bliver nervøse og tager deres penge og går.
Nu har vi krisen. Måske ville færre have gået i panik, hvis garantien var fx
1 eller 2 millioner?

Jeg kan forresten slet ikke se hvorfor det er sådan et stort problem at en
bank fx taber 1 milliard, de har da for pokker haft milliard overskud de
seneste 10-15 år. EBH melder ud at året ender på et 0, altså skulle man vel
synes der må ligge mindst 3-4 milliarder de kan tære af eller er der nogle
processer jeg ikke kender til.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-09-08 20:13

> Det mente jeg også på det tidspunkt jeg skrev det, men da det er kommet
> til tæt på har jeg opdaget, hvor stor indflydelse det har på
> lokalsamfundet.

Interessant måde at omtale sine egne bukselommer på.

> Det er vel tilladt at blive klogere.

Så afgjort.

Man kan så i dette tilfælde spørge, om den nyopnåede visdom rækker ud til
metaniveauet, hvor man ligefrem begynder at stille sig selv spørgsmålet om,
hvorfor man egentlig "blev klogere" i lige netop dette tilfælde. For det
skulle jo nødig være sådan, at man kun "blev klogere", når førnævnte
"lokalsamfund" pludselig begyndte at smerte.

> Jeg kan forresten slet ikke se hvorfor det er sådan et stort problem at en
> bank fx taber 1 milliard, de har da for pokker haft milliard overskud de
> seneste 10-15 år.

Du vil opdage, at der er et meget simpelt svar på det spørgsmål, hvis du
læser bankens seneste regnskaber.

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 21:35

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
>
> Interessant måde at omtale sine egne bukselommer på.

Vi taler om skaldede 12500 kroner.... Jeg tænker nu mere på vores
fodboldklubber, hallen i Fjerritselv, og den slags og kollegaer der har over
200.000 i aktier som pensionsopsparing. De 12500 kroner overlever jeg såmænd
nok, og der er da også 30 år til pensionsalderen, så de kan da så sandelig
nå at hente det ind igen. EBH har været en god lokalstøtte og det er rigtig
trist, hvis vi mister sådan en.

> [...]
> "lokalsamfund" pludselig begyndte at smerte.

> Du vil opdage, at der er et meget simpelt svar på det spørgsmål, hvis du

Dem ved jeg så ikke lige hvor jeg finder.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-08 21:48

Kim2000 skrev den 22-09-2008 22:34:

> Vi taler om skaldede 12500 kroner.... Jeg tænker nu mere på vores
> fodboldklubber, hallen i Fjerritselv, og den slags

måske skulle bankens ledelse hellere skulle koncentrere sig om at drive
bank på en ansvarlig måde!

> og kollegaer der har over
> 200.000 i aktier som pensionsopsparing. De 12500 kroner overlever jeg såmænd
> nok, og der er da også 30 år til pensionsalderen,

sådan er det at være aktionær og ikke sprede sine aktier.

> så de kan da så sandelig
> nå at hente det ind igen. EBH har været en god lokalstøtte og det er rigtig
> trist, hvis vi mister sådan en.

Tja, hvem hjælper støtterne, når støtten har brug for støtte?

> Dem ved jeg så ikke lige hvor jeg finder.

der burde du som aktionær have været temmelig meget mere videbegærlig
før købet af aktierne...eller bedre sagt: din kollega burde.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 21:57

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> måske skulle bankens ledelse hellere skulle koncentrere sig om at drive
> bank på en ansvarlig måde!

Tja, det er jo fint at man støtter lokalsamfundet, så langt de fleste lokale
faktisk er kunder i banken (derfor vil det også ramme hårdt).

> sådan er det at være aktionær og ikke sprede sine aktier.

Rigtigt, nu har jeg så også aktier i bl.a. Mærsk, men det er da småbeløb.

> Tja, hvem hjælper støtterne, når støtten har brug for støtte?

Godt spørgsmål, personligt har jeg ingen planer om at skifte bank eller gøre
noget som helst lige her og nu. Jeg købte aktierne til 480 og de var på et
tidspunkt oppe på over 600 og har da også læst om turen ned, men at sælge nu
er helt gak, enten så taber jeg de sidste par tusinde kroners værdi eller
også stiger de. Man skal vel generelt slet ikke investere mere end man kan
tåle at miste.

> der burde du som aktionær have været temmelig meget mere videbegærlig før
> købet af aktierne...eller bedre sagt: din kollega burde.

Så vidt jeg har kunne forstå på mine kollegaer, så er det også kommet som et
chok for dem og for alle andre at det stod så galt til. Jeg turde ikke selv
have 200.000 i samme firma, slet ikke som almindelig lønmodtager. Det er
igen den med at kun have investeret så meget som man kan tåle at miste.

Fra : Egon Stich

Dato : 23-09-08 13:53

> [...]
> bank på en ansvarlig måde!

> sådan er det at være aktionær og ikke sprede sine aktier.

Sådan er det, når man er villig til at "løbe en risiko" for at skrave mere
til sig.
Det ynkelige opstår når tabet er en realitet.
Og de "risikovillige" vil have andre til at betale for deres grådighed.

Egon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-09-08 20:16

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det er kommet til tæt på har jeg opdaget, hvor stor
> indflydelse det har på lokalsamfundet. Det er vel tilladt at

Jamen, det er jo netop det der er humlen, Kim2000 - så længe
du ikke er personligt ramt, er du ligeglad - det så vi jo i
debatten om de to tunesere, hvor du mente at vi skulle blæse
på retssikkerhed og hensynet til de to tuneseres sikkerhed og
mulighed for at blive tortureret -vi skulle "tage chancen"
ymtede du, fuldkommen kynisk over for mennesker der kunne være
helt uskyldige. Du havde intet i klemme.

Os mere humant indstillede personer var nogle skvatrøve (du
benyttede ikke udtrykket, men det var tydeligt at du mente
det), og nu hvor du selv er i fedtefadet, så får piben nok en
anden lyd.

Måske kunne du forestille dig en situation hvor du selv blev
urimeligt fængslet -fx som følge af en forveksling -og måtte
sidde i månedsvis i et fængsel afskåret fra din familie, uden
rettergang eller uden at få at vide hvad du egentlig var
sigtet for. Men jeg tvivler desværre på at du har den fantasi
der strækker sig udover dine egne egoistiske behov.

Men på den anden side, skal man vist ikke kimse af muligheden
for at du får en mere human tankegang med tiden. Jeg håber
det, men så vil du heller ikke længere være medlem/støtte DF.

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 21:31

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> får en mere human tankegang med tiden. Jeg håber det, men så vil du heller

Har du overvejet at det er sådan en smøre der gør at ingen vil sige man er
blevet klogere.....

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-08 21:50

Kim2000 skrev den 22-09-2008 22:30:

> Har du overvejet at det er sådan en smøre der gør at ingen vil sige man er
> blevet klogere.....

Klogere hvordan?

Med at udtale sig så skråsikker som du udtaler dig når du ikke ved noget
om et emne?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 21:58

> Klogere hvordan?
>
> Med at udtale sig så skråsikker som du udtaler dig når du ikke ved noget
> om et emne?

????

Fra : Michael Weber

Dato : 22-09-08 22:03

> Har du overvejet at det er sådan en smøre der gør at ingen vil sige man er
> blevet klogere.....

Du er altså blevet klogere.
A small step for mankind, a giant leap for Kim2000.
Houston...We´ve got a problem!

Fra : Egon Stich

Dato : 23-09-08 13:57

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet at det er sådan en smøre der gør at ingen vil sige man er
> blevet klogere.....

Mener du hermed, at mange er så dumstædige, at de hellere vil fortsætte med
fejltagelser, end indrømme, at de har lært noget?
Naturligvis findes sådanne mennesker på de bageste rækker i klassen.
dem kender du godt.
Men du er da ikke selv i denne gruppe?

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 23-09-08 13:51

> [...]
> seneste 10-15 år. EBH melder ud at året ender på et 0, altså skulle man
> vel synes der må ligge mindst 3-4 milliarder de kan tære af eller er der

Hvor tror du rige kællinger med minkpelse kommer fra?
Hvem tror du, kører i biler til temmelig mange kroner?
Hvem tror du, ejer raceheste?
Eller privatflyvemaskiner?
Eller drikker vin til 20.000 kr flasken?

Og hvor tror du pengene kommer fra?

Julemanden eller b.la. dig selv?

Jo det er sandelig klogt og indsigtsfuldt at hylde kapitalismen---

Egon

Fra : Kim2000

Dato : 23-09-08 16:14

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvor tror du pengene kommer fra?
>
> Julemanden eller b.la. dig selv?
>
> Jo det er sandelig klogt og indsigtsfuldt at hylde kapitalismen---

Der er jo intet galt i at tjene penge. Hvad der kan virke helt vildt
vanvittigt er at en bank skovler penge ind i næsten 20 år uafbrudt og
derefter taler om opkøbning og krise fordi man et år tjener 0, der er end
ikke tale om et minus, men bare om at man ikke tjener nogle penge i år. Det
kan da for fan ikke passe at man spiser overskuddet hvert år - og hele
overskuddet. En bank af EBH's størrelse skulle man da synes havde mindst 1-2
milliarder at tære af.

Fra : Egon Stich

Dato : 24-09-08 12:01

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo intet galt i at tjene penge.

Det er der sandelig ikke.
Men jeg finder opfattelsen af, hvad det vil sige at "tjene" noget afsporet.
Arbejdsfrie indkomster bør ikke findes.
Sådanne er roden til al udbytning og kriminel adfærd.

> [...]
> overskuddet. En bank af EBH's størrelse skulle man da synes havde mindst

Tror du virkelig, at "indtjeningen" ikke bliver brugt?
Tror du, kapitalister er ædle uegennyttige mennesker?

Egon

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-08 21:13

Kim2000 skrev den 22-09-2008 18:32:
> Så ramte bankkrisen min bank (EBH), udover det betyder at mine 12500 kroners
> aktier i hvert fald lige nu ikke er så meget værd (æv), så er det helt klart
> et problem der i den grad er selvforstærkende.

velkommen til livet som aktionær!

> [...]
> løbende og hæver pengene, og først der opstår problemet i virkeligheden, for

Gør det?
En ansvarlig bankledelse/-bestyrelse ville aldrig lade det komme så vidt
som, at lade banken komme på observationslisten.

Og blander du ikke to ting sammen? bankkunder med indestående vs.
bankens aktionærer? Meget muligt at det er samme personkreds, men det
er sandelig noget andet at være aktionær vs. at være ganske kunde uden
at være medejer i banken.

Men det har du vel opdaget nu.

> Men når vi danskere generelt er blevet rigere, 1
> million betaler topskat,

glem det med topskat. Topskatten fylder minimalt på din samlede
skatteregning (den tager kun 15% af din indkomst over 335.000 kroner).
Kæmp hellere for afskaffelsen af kommuneskatten, den tager ca. 20% af
stort set hele din indkomst .

> så er det måske også på tide at man hæver garantien
> til 1-2 millioner for at netop at undgå den slags panik, som det lynhurtigt
> kan blive.

Der er kun én ting der hjælper: en garantifond som man kender fra
lønmodtagernes garantifond eller garantifonden på pakkerejse-området.

Fonden kan snildt skrues sammen som på pakkerejse-området som kun
gælder, hvis man har alle dine bankforretninger ét sted.
Og så snart man ejer bare én aktie i banken, så gælder garantien ikke
for aktionærens almindelige indskud hhv. en bank må aldrig sælge sine
egne aktier til kunderne, men overlade aktiekøb/-salg til eksterne
interesserede. Såfremt en kunde insisterer at købe bankens aktier, så
skal der underskrives på et enkelt og letforståeligt papir, at kunden
ikke får glæde af garantiordningen for hele det indestående han har i
banken.
/Egne aktier/ herunder forståes også de investeringsforeninger som
banken måtte have været med til at søsætte.

Eller mere drastisk, men måske nødvendigt:
nationaliser bank-væsnet, når bankerne gerne vil have risikoen, men ikke
vil tage det skrald det giver, når risiko-hændelsen sker, så er der
ingen grund til at de skummer fløden sålænge at det går godt.
Der skal ligesom være noget at stå imod med i dårlige tider og det har
Roskilde Bank og nu EBH-banken tydeligvis ikke haft!

Vil man tage risikoen, så må man tage skraldet.
Hvis man gerne vil tage gevinsten ved at indgå en risiko, men ikke
tabet, så er man mine øjne en hykler!

Det er meget godt, at der bliver ryddet ud i de uansvarlige
pengeinstitutter!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-08 21:46

> [...]
> skatteregning (den tager kun 15% af din indkomst over 335.000 kroner).
> Kæmp hellere for afskaffelsen af kommuneskatten, den tager ca. 20% af

Det er nu fordi at når der er en million der betaler topskat, så må man vel
konstatere at samfundet generelt er blevet rigere, fordi flere og flere
netop tjener så meget at man kan betale topskat, altså mere indestående i
banker.

> [...]
> så er man mine øjne en hykler!
>

> Det er meget godt, at der bliver ryddet ud i de uansvarlige

Jeg sidder lidt og giver dig ret. Det synes da helt ufatteligt at en bank, i
dette tilfælde EBH, kan ende med et år der siger 0, men alligevel skal råbe
krise, mens de har haft overskud (ligesom alle andre og ligesom Roskilde
Bank) i de sidste mange år. Banken burde bare konstatere med sindsro at vi
har haft et skidt år og sådan er det. Man kan da grue for om Danske Bank og
Nordea kan havne i samme situation, hvis deres ledelse fortager ligeså
tossede investeringer.

Det kan da irrirerer mig voldsomt, ikke så meget at miste mine aktiepenge
(men det er da klart man så lægger mere mærke til det), herregud det er en
risiko som man selv vælger at løbe, men at samfundet (og dermed mig) skal
betale for at rode uansvarlige direktøreres kastanjer ud af ilden. At jeg
skal betale måske helt op til 7000 kroner til Roskilde Bank selvom jeg
aldrig har haft noget med dem at gøre, det kan irriterere mig voldsomt.
Kommer EBH oveni og måske endda et par stykker mere, så kan det jo dælme
ende med at samfundet står med en regning på milliarder efter milliarder,
mens direktørere skummede fløden i de gode år.

Nu skal man selvfølgelig også lige klappe hesten, banken er ikke krakket og
opfylder statens krav til banker, men likvid kapital kniber det altså med.

Fra : Jan Bennetzen

Dato : 23-09-08 00:13

Det der irriterer mig mest er at man ikke lader både banker,
realkreditinstitutioner, pensionsselskaber og forsikringsselskaber sejle
deres egen sø. Alle må acceptere at investeringer er ren gambling og kun
spille når de kan tåle at tabe alt.

Måden man løser den globale finanskrise er selvfølgelig at lade de store
spekulanter gå ned og så redde husejere og småsparere.
Jeg ser intet problem i at staterne overtager al finansiel virksomhed. Så
kan de enkelte stater konkurere mod hinanden som private selskaber gør
idag.....Det er i min optik bedre at pengene ender i de forskellige
statskasser end i nogle griske spekulanters!

Der bliver et likviditets problem for virksomhederne men der er jo intet
problem i at nationalbankerne løser dette.

Og nej man skal ikke sætte garanti beløbet op , men tværtimod ned f.eks. så
det svarer til en gennemsnits månedsløn + gns. beløbet på en budgetkonto.
Med den inflation vi har pt. ligger pengene alligevel bedst i egne lommer ,
vil man investere kan man købe sig noget guld eller nogle diamanter.

Fra : Egon Stich

Dato : 23-09-08 14:10

> [...]
> ende med at samfundet står med en regning på milliarder efter milliarder,
> mens direktørere skummede fløden i de gode år.

Det er dog utroligt, at det kan "irriterer dig voldsomt" endelig at være ved
at indse en smule af konsekvenserne ved det kapitalistiske system?
Hvad troede du egentlig, det gik ud på?
Om ikke netop at franarre stakler som dig så meget som muligt?

Troede du, du selv kunne komme med i dansen omkring guldkalven?
Næ - du--
den er for ganske andre kredse.
De kredse, der for tiden sidder med svedne grin, og tæller gevinstren op.

> Nu skal man selvfølgelig også lige klappe hesten, banken er ikke krakket
> og opfylder statens krav til banker, men likvid kapital kniber det altså
> med.

Du skal se, der er såmænd nok likvider nok.
De befinder sig blot et andet sted, end de burde.

Det er jo netop hele ideen bag liberalismen.

Du dansede rundt mellem stolene --- hvor var det sjovt, og livet var
herligt---
Musikken stoppede, og der var ingen stol til dig---
Ganske som aftalt med musikken.

Som du selv har betalt via stemmesedlen----

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 23-09-08 14:03

> [...]
> Der skal ligesom være noget at stå imod med i dårlige tider og det har
> Roskilde Bank og nu EBH-banken tydeligvis ikke haft!

Faktisk er dette vel i overensstemmelse med liberalismens ideer?
lad falde, hvad ikke kan stå.

> Vil man tage risikoen, så må man tage skraldet.
> Hvis man gerne vil tage gevinsten ved at indgå en risiko, men ikke tabet,
> så er man mine øjne en hykler!

Og her har vi så hele humlen.
Og grunden til, at liberalismens ideer er urealiserbare.
med mindre, naturligvis, man vedbliver med at hykle, jeg vil hellere sige
bedrage, på den måde, at man hylder ideen o,m at "fortjeneste" er privat,
medens tab er socialt--

Så længe normalborgeren ikke kan fatte denne indlysende sandhed, at han
bliver bedraget dagligt, ændrer tingene sig ikke.

Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 22-09-08 19:10

> [...]
> at man hæver garantien til 1-2 millioner for at netop at undgå den slags

Hvis dine aktier er faldet i værdi, betød det i gamle dage at du er en uklog
spekulant?

Men er det andres skyld end din egen?

Fra : Egon Stich

Dato : 23-09-08 13:47

> [...]
> at man hæver garantien til 1-2 millioner for at netop at undgå den slags

Nå det mener du?

Du kan ikke se problemet i, at profit er privat, men underskud skatteyderes
problem?

Eneste fornuftige løsning hedder: Nationaliser bankvæsenet.

Og brug profitten til skattelettelser.

At mennesker kan være så stupide og forblændede, at de med nydelse propper
nytteløse kapitalister med penge er ufatteligt.

Egon