Hypancistrus sp. "Queen Arabesque"
Fra : Morten

Dato : 24-07-01 00:03

Købte for over et år siden sådan en 2 dejlige maller i flyvefisken i KBH.
Den ene døde desværre for mig, men den anden lever i bedste velgående.
Dengang gav jeg 495 kr. stykket, men de kan købes hos avifauna til 350 kr.
for 2. Så jeg har tænkt mig at købe en flok og indrette et akvarie. Er der
andre i gruppen der har den eller kender den?. Jeg har observeret den som
enorm agressiv og total sky lille malle, med fantastiske farver (mønstrer).
Hvad ved vi desuden om maller fra brasilien når der skal lidt yngel ud tror
ikke der er nogle der har haft held endnu, måske fordi den er så dyr at man
ikke kan købe en flok og lade dem vælge selv, men det har avifauna rodet bod
på for mig . Jeg er ikke så meget inde i maller, men er det der Ancistrus
dolichopterus kommer fra også fordi de yngler jo som skidt. Og er det
desuden rigtigt forstået at de fleste maller ca. 90 % er ligeglade med hvor
hårdt vandet er for at yngle, jeg mener de få gange hvor Kryptopterus Minor
er opdrættet er det sket tilfældigt i et "alm." akvarium, og den skulle jo
gå som en af de sværre krævende arter, eller er det mig der har fået den
forkert indenbords?

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Claus

Dato : 26-07-01 23:35

On Tue, 24 Jul 2001 01:02:56 +0200, "Morten" <cichlidae@jubiimail.dk>
wrote:
Jeg har også en L260 Queen Arabesque. Du har ret i at det er en sky
fisk og da den samtidig primært er nataktiv kan den ikke anbefales med
mindre man er meget optaget af L mallerne. Jeg har nu aldrig
observeret nogen agressiv adfærd hverken over for andre maller eller
de regnue fisk den også går sammen med.
Den skal som andre hypancistrus primært have føde der består af kød.
mvh
Klaus

Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~

Dato : 31-07-01 03:32

Hi,

On Tue, 24 Jul 2001 01:02:56 +0200, "Morten" <cichlidae@jubiimail.dk> wrote:

>Jeg har observeret den som enorm agressiv og total sky lille malle,
>med fantastiske farver (mønstrer).

Jeg har desværre ikke personlig erfaring med L260, men jeg har læst, at den
kan være aggressiv. Mange L-maller er nataktive og kan derfor virke sky om
dagen.

>Hvad ved vi desuden om maller fra brasilien når der skal lidt yngel ud tror

Jeg vil tro, at du skal behandle den på samme måde som L046.

>Jeg er ikke så meget inde i maller, men er det der Ancistrus
>dolichopterus kommer fra

Tjae, både og - alle suge-maller kommer fra sydamerika - men jeg tror ikke,
at nævnte malle bliver fanget på samme lokation som den hvorfra L260
stammer.

>Og er det desuden rigtigt forstået at de fleste maller ca. 90 % er
>ligeglade med hvor hårdt vandet er for at yngle

Njae, jeg tror ikke, at man kan generalisere på den måde. Nogle
suge-maller er ligeglade med hårdhed - jeg ved ikke om L260 er ligeglad,
men jeg vil tro, at den er yderst tolerant.

-K