Hej Michael,
Uanset bådens størrelse skal man i det enkelte tilfælde beregne bådens
projekterede arel ud fra den til enhver tid gældende vindretning og
den hermed
opstående påvirkning af båden fra vinden.
I yderste konsekvens skal du regne med 50 kg pr. kvadratmeter
projekteret areal.
Prøv at beregne arealet af båden både set fra siden og fra enden.
Indlæg så det resonnement som de herskende forhold tillægger under de
forskellige
påvirkninger som kan forekomme.
Du vil hurtigt se at lodder, selv i en beskyttet havn kun har
behagelighedsvirkning i roligt vejr.
I hårdt vejr skal det andre midler (tovværk med faste forbindelser)
til at holde båden.
Her kan du forlade dig på de anvisningstabeller som tidligere er
nævnt.
Bjarke joker lidt med problemstillingen.
Dine betænkeligheder omkring fortøjningsklampernes belastning er
ganske relevante.
Mange både er desværre forsynet med noget der ikke er dimmensioneret
til bådens kræfter mod fortøjningerne.
Er dine pullerter dimmensioneret korrekt der der ikke noget problem.
Faktisk skal hver pullert være dimmensioneret til at kunne holde hele
bådens vægt;
men det kræver at de gennemgående bolte og underlægsplader er
dimmensioneret til at modstå denne belastning.
I parantes bemærket kan mine pullerter hver holde bådens om den blev
hængt op i en kran. Umiddelbart kan det ikke ses ude fra; men
anlægspladerne
nedenunder vil nok overraske de fleste. Det er store kræfter der skal
optages (4600 kg i mit tilfælde).
Desværre ser man ofte pullerter skruet fast med et par 6mm skruer med
små skiver under. Det giver ikke megen tryghed.
Man skal kunne regne belastninger i forhold til materialevalget ud,
andet giver ikke megen mening.
Mvh/Harding
Michael Larsen <mila@post3.tele.dk> skrev:
>Hej Harding
>
>Nu har jeg et lille problem, hvad er
>en lille båd? Jeg har en fortid som
>fiskeskipper i store stålskibe, så alt
>jeg ser i en jollehavn er småt
>Min båd er 21 fod, jeg synes den er
>lille, men er den det?
>
>Jeg tror jeg holder mig til de faste
>'faste' fortøjninger indtil ferierejsen
>er overstået. Så tror jeg vil lege
>lidt med det
>
>MVH
>
>--
> Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
> camping@vemmetofte.dk
>
http://www.vemmetofte.dk/camping
>
>"Harding Larsen (slet O512O)"
><harding@O512Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12221637000.342741348768339@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Michael,
>>
>> Det kan da lade sig gøre med en lille båd.
>> Her kan du over en blok på hver pæl
>>lade akterfortøjningerne
>> løbe ned til et par klodser jern,
>>som hænger nede i vandet.
>> Du skal lave en sikring af tovværket
>>således at jernklumperne og
>> tovet ikke svirper til bunds når du
>>frigør fortøjningen fra
>> båden.
>> Du kan også lave et stop neden for
>>blokken således at båden ikke
>> kan løbe ind mod broen ved den mest
>>ugunstige vandstand for
>> berøring af broen.
>> Overstående løsning kan virke med en
>>lille jolle der har en
>> lille flade der kan angribes af
>>vinden; men er det en større båd
>> med et stort vindfang vil det ikke
>>være en optimal løsning.
>> I stille vejr ser alt tilforladeligt
>>ud og med selv et lille lod
>> på få kilo vi båden blive trukket
>>ud; men med en stor båd bliver
>> det ikke nogen god løsning.
>>
>> Se iøvrigt dette link vedr.
>>fortøjningsmetoder:
>>
http://www.sejlsikkert.dk/PraktiskSe
>>jlads/Baaden/Fortoejning.aspx
>>
>> O dette link vedr. tovdimmensioner m.m.:
>>
http://www.sejlsikkert.dk/PraktiskSe
>>jlads/Baaden/GrejKnobOgStik.a
>> spx
>>
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Michael Larsen <mila@post3.tele.dk> skrev:
>>>Hej Harding
>>>
>>>Takker, jeg kan se du har den samme
>>>skepsis med den vægtede udgave
>>>
>>>Mit problem er bare at det ser ud til
>>>at fungere fint hos jollefiskerene i
>>>Rødvig. Flere af bådene er større end min.
>>>Jeg forstår ikke at det fungerer. Det
>>>er ligesom humlebien der ikke kan
>>>flyve
>>>
>>>Det ser bare så godt ud med strakte
>>>fortøjninger.
>>>
>>>Forøvrigt laver jeg mine faste
>>>fortøjninger ud fra normal
>>>vandstand. Således
>>>at de yderste står helt spændt når
>>>båden er ca 20 ca fra broen. Ved
>>>vandstandsændringer vil båden trækkes
>>>længere væk fra broen. Dette betyder
>>>desværre at de yderste fortøjninger
>>>altid flyder i vandet og ser 'nas' ud.
>>>
>>>
>>>Mvh
>>>
>>>--
>>> Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
>>> camping@vemmetofte.dk
>>>
http://www.vemmetofte.dk/camping
>>>
>>>"Harding Larsen (slet LVS8D)"
>>><harding@LVS8Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>>>meddelelse
>>>news:12221073550.463577099629475@dte xt
>>>.news.tele.dk...
>>>> Hej Michael,
>>>>
>>>> Den belastning som vil forekomme
>>>>hidrører fra vinden om ikke
>>>> båden ligger i en ubeskyttet havn
>>>>hvor strøm og bølger har
>>>> betydende indflydelse.
>>>> Vindbelastning kan du regne ud fra
>>>>Bydningsreglementets
>>>> foreskrifter for vindbelastning på
>>>>lodrette flader.
>>>> Her skal du selvfølgelig tage hensyn
>>>>til om vindbelastningen kun
>>>> kan komme bagfra ellef den også kan
>>>>komme fra siden.
>>>> Desuden skal du tage hensyn til at
>>>>de forreste fortøjninger er
>>>> faste og forbundne med broen.
>>>> Du kan regne med en vertikal flade
>>>>påvirkes med op til 50 kg pr.
>>>> kvadratmeter i yderste konsekvens.
>>>> Det vil give nogle tunge lodder som
>>>>du skal sikre,således at de
>>>> være aktive både ved laveste
>>>>lavvande og højeste højvande.
>>>> Det er en ganske uimelig størrelse.
>>>> Ligger du måske på en forkert plads
>>>>i forhold til din båds
>>>> størrelse?
>>>> Er bådpladsens størrelse korrekt i
>>>>forhold til vandstigning og
>>>> fald i forhold til bådens størrelse,
>>>>være bedst om du fortøjer
>>>> højest muligt på pælene og fortøjer
>>>>til broen således at båden
>>>> ligger i en afstand fra broen
>>>>således at båden ved lavvande
>>>> trækkes ud af akterfortøjningerne og
>>>>når vandstanden stiger over
>>>> normalen vil bådens stævn komme ind
>>>>over broen uden at røre.
>>>> Prøv at tegne et sideværds billede
>>>>af båden med fortøjninger til
>>>> pæle og bro i et målestoksforhold
>>>>passende til papiret og se
>>>> hvordan det bedst løses under hensyn
>>>>til max og min vandstand.
>>>> Min båd ligger i Kastrup hvor
>>>>vandstanden kan sænkes 70 cm og
>>>> stigningen kan være op til 1,6 meter
>>>>over normal vande og jeg
>>>> løser problemerne med at montere
>>>>akterfortøjningerne øverst på
>>>> pælene og holder ca 40 - 50 cm ti
>>>>broen forrest ved normaL
>>>> vandstand.
>>>>
>>>> Mvh/Harding
>>>>
>>>> Michael Larsen
>>>><mila@post3.tele.dk> skrev:
>>>>>Hejsa0
>>>>>
>>>>>Jeg har set mange både der har de
>>>>>yderste fortøjninger igennem en blok.
>>>>>For enden af fortøningen er noget
>>>>>tungt, kæder mm.
>>>>>Ingen har kunnet give mig en ide om
>>>>>vægten af denne klump
>>>>>
>>>>>Er der nogen, der kan fortælle mig
>>>>>hvor megen vægt, der skal til på hver
>>>>>fortøjningsende, for at være sikker
>>>>>at bruge på en båd der vejer 2,5 ton
>>>>>
>>>>>Venter med længsel på kloge svar fra
>>>>>denne gruppe
>>>>>
>>>>>--
>>>>> Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
>>>>> camping@vemmetofte.dk
>>>>>
>>>>>
http://www.vemmetofte.dk/camping
>>>>
>>