checkliste: hvad skal jeg skille ad på min~
Fra : Master Fat Bastard

Dato : 23-09-08 21:46

checkliste: hvad skal jeg skille ad på min bil?

Jeg får snart næsten gratis adgang til værksted med lift og en del
værktøj og udstyr m.m. og skal til at lære at rep'e min bil selv.

1) central-låsen virker ikke ordentligt i højre side. Kan jeg selv lave
det? Hvordan?

2) jeg skal lige checke nogen synsting, f.eks. om udstødningen er helt
tæt som en indvandrer har kigget på men jeg ved ikke om det er
ordentligt lavet. Nogen hints eller kommentarer?

3) hvad skal jeg ellers gennemgå? jeg har skiftet olie på den, men hvad
er godt at checke? skal jeg skrue hjulene af for at checke noget og
giver det mening at checke bremser eller noget andet forebyggende?

find selv på flere ting til min checkliste...

Fra : Klaus G.

Dato : 23-09-08 21:48

> find selv på flere ting til min checkliste...
Hvad for en bil?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-09-08 21:54

Master Fat Bastard skriver:

> checkliste: hvad skal jeg skille ad på min bil?

Så lidt som muligt.

> 1) central-låsen virker ikke ordentligt i højre side. Kan jeg selv lave
> det? Hvordan?

Ja, eller nej.

Hvad gør den og hvilken bil er det?
(det er for øvrigt sjældent noget man behøver værsktedsplads for at
ordne).

> 2) jeg skal lige checke nogen synsting, f.eks. om udstødningen er helt
> tæt som en indvandrer har kigget på men jeg ved ikke om det er
> ordentligt lavet. Nogen hints eller kommentarer?

Start bilen, få en til at holde en klud for udstødningen, kommer der
noget u dved samlingerne ?

> 3) hvad skal jeg ellers gennemgå? jeg har skiftet olie på den, men hvad
> er godt at checke? skal jeg skrue hjulene af for at checke noget og
> giver det mening at checke bremser eller noget andet forebyggende?

Ja for satan...
Af med hjulene, tjek bremser.
Tjek gummimanchetter omkring kardanled for revner.
Tjek styrtøj for slør.
Tjek bunden for begyndende rust og/eller huller i
undervognsbehandlingen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 24-09-08 19:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Master Fat Bastard skriver:
>
> Så lidt som muligt.

> Ja, eller nej.
>
> Hvad gør den og hvilken bil er det?

Det er en 3-dørs uden fjernbetjent central-lås, men central-låsen virker
i førersiden hvor det er vigtigst. Den virker sådan at når jeg
åbner/lukker i førersiden så sker det samme i modsatte dør. Det er
dejligt behageligt, at man låser døren og ved at bilen er helt låst...

Når jeg åbner/lukker døren modsat førersiden (højre side), sker der
intet som helst ved førerside-døren (kun højre dør åbnes/lukkes). Det er
ligesom om at central-låsen er koblet fra i højre side eller ikke virker
(jeg antager at det er meningen at central-låse skal virke i begge
sider?)...

> (det er for øvrigt sjældent noget man behøver værsktedsplads for at
> ordne).

> Start bilen, få en til at holde en klud for udstødningen, kommer der
> noget u dved samlingerne ?

Good idea.

> Ja for satan...
> Af med hjulene, tjek bremser.

Dumt spørgsmål, men hvad skal jeg kigge efter ved bremserne? Jeg har en
kammerats haynes bog som jeg har lånt, men har ikke læst andet end lidt
forord i den endnu (vil dog tage den med på værksted).

> Tjek gummimanchetter omkring kardanled for revner.

Jep (det ved jeg hvordan man gør)!

> Tjek styrtøj for slør.

Hvor meget er tilladt og hvordan fixes det, hvis der er for meget?

> Tjek bunden for begyndende rust og/eller huller i
> undervognsbehandlingen.

Takker...!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 19:10

Master Fat Bastard skriver:

> Det er en 3-dørs uden fjernbetjent central-lås,

Står der et producentnavn på bilen og evt en typebetegnelse du vil dele
med os - eller skal de være hemmeligt?

Er det original centrallås, eller eftermonteret ?

Er det elektrisk centrallås, eller vaccumlås ?

> [...]
> ligesom om at central-låsen er koblet fra i højre side eller ikke virker
> (jeg antager at det er meningen at central-låse skal virke i begge

Ikke nødvendigvis. Jeg har ført set biler, hvor det kun er
mastercylinderen der åbner hele bilen.

> Dumt spørgsmål, men hvad skal jeg kigge efter ved bremserne?

Det er lidt "uphill" det her

Bremserne kan være skiver og klodser, eller tromler og bakker - det
afhænger af din bil som ind til videre er hemmelig.

Klodser og bakker skal have en vis belægning tilbage, tromler og skiver
en vis tykkelse og helst uden for mange rivninger og spor.

> Jeg har en
> kammerats haynes bog som jeg har lånt, men har ikke læst andet end lidt
> forord i den endnu (vil dog tage den med på værksted).

Inden du tager på værksted, læser du bogen igennem 3 gange og spørger,
hvis der er noget du ikke forstår.

> Hvor meget er tilladt og hvordan fixes det, hvis der er for meget?

Tjek din haynes....

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 24-09-08 19:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Master Fat Bastard skriver:
>
> Står der et producentnavn på bilen og evt en typebetegnelse du vil dele
> med os - eller skal de være hemmeligt?

tjaaah, jeg var nu mere interesseret i princippet i hvordan det virker
end detaljerne for kun en bestemt specifik bil-model.

Men du er da velkommen til at gennemgå princippet for alle de
bilmodeller du kan komme i tanke om, så der er nogen herinde der kan
lære noget.

i sidste ende så står jeg på værkstedet med nogen omkring mig der har
forstand på tingene og jeg har også en kammerat jeg kan ringe til, så
jeg er her kun for at få en overordnet generel ide.

> Er det original centrallås, eller eftermonteret ?

aner det ikke. den er som den fulgte med bilen da jeg købte den brugt...

hvor kan jeg se om den er eftermonteret eller ej?

men jeg tror den er original. på manualen var påklistret en kode til
nøglen og den har sikkert fulgt manualen i hele bilens levetid.

> Er det elektrisk centrallås, eller vaccumlås ?

aner det ikke...

> Ikke nødvendigvis. Jeg har ført set biler, hvor det kun er
> mastercylinderen der åbner hele bilen.

nå, ok... fint nok.

men det finder jeg ud af, når jeg står i værkstedet...

> Det er lidt "uphill" det her

jeg skal bare have en ide om det. detaljerne spørger jeg folk i
værkstedet og en kammerat om.

> Bremserne kan være skiver og klodser, eller tromler og bakker - det
> afhænger af din bil som ind til videre er hemmelig.

jeg er bare interesseret i nogen generelle overordnede ting, som er
fælles for alle biler. hvis du vil, så gennemgå gerne alt du ved for
alle de forskellige biltyper du kender, siden du spørger...

det ville da være fint for andre der leder efter den oplysning og som
står i tilsvarende situation og du får lov til at blære dig helt gratis
og vise os hvor mange forskellige bilsystemer og modeller du kender og
som du har skilt ad.

> Klodser og bakker skal have en vis belægning tilbage, tromler og skiver
> en vis tykkelse og helst uden for mange rivninger og spor.

fint. detaljerne spørger jeg folk om i værkstedet som sagt.

> Inden du tager på værksted, læser du bogen igennem 3 gange og spørger,
> hvis der er noget du ikke forstår.

næææh, jeg skimter lidt i den og tager bare bogen med og spørger folk på
værkstedet og ringer evt. til min ven hvis ikke han selv tager med.

> Tjek din haynes....
>

> Klaus

jep...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 21:13

Master Fat Bastard skriver:

> tjaaah, jeg var nu mere interesseret i princippet i hvordan det virker
> end detaljerne for kun en bestemt specifik bil-model.

Jeg kunne måske hjælp bedre på din specifikke model - hvis jeg kente
den.

Men jeg kan da godt tage hovedprincipperne for dig. Der sidder et
stempel i hver dør der kan låse eller låse op. Disse stempler kan være
styret af en styreboks, rent elektrisk eller via vaccum. Kontakter til
styring kan være placeret forskellige steder.

> Men du er da velkommen til at gennemgå princippet for alle de
> bilmodeller du kan komme i tanke om, så der er nogen herinde der kan
> lære noget.

Nej, det gider jeg ikke. Jeg trode at _du_ ville have hjælp.

> jeg er bare interesseret i nogen generelle overordnede ting, som er
> fælles for alle biler.

Det fik du så.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 25-09-08 07:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> styring kan være placeret forskellige steder.

> Nej, det gider jeg ikke. Jeg trode at _du_ ville have hjælp.

det er da fint at høre om hvordan det virker på andre biler men siden du
måske alligevel ikke ved det eller gider sige andet så finy. jeg finder
nok ud af det.

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 15:56

"Master Fat Bastard" skrev

>og skal til at lære at rep'e min bil selv.

Det lyder fornuftigt.

> 1) central-låsen virker ikke ordentligt i højre side. Kan jeg selv lave
> det? Hvordan?

Det første du skal lære er en rigtig fejlbeskrivelse både for dig selv og
for andre.
"centrallåsen virker ikke ordentligt" fortæller stort set ingenting, og
hjælper heller ikke dig selv videre.

Enten vil højre dør ikke altid åbne når fjernbetjeningen bruges.
Eller den vil ikke altid lukke.
Eller den forsøger men springer tilbage.
Eller der er slet ingen fjernbetjening og det er når man bruger nøglen i
venstre lås, at højre ikke altid virker.
Måske virker centrallåsen slet ikke for der er ikke flere døre end de to
fordøre, så det er ikke højre dør der ikke virker, det er centrallåsen.
Eller at det er når man låser op ved højre dør, at centrallåsen ikke altid
virker i venstre side og bagdørene.
Eller noget helt andet.
Når du har tænkt lidt over det, er muligheden for at bedømme hvor fejlen er
meget større.

Man kan komme meget længere ved at tænke sig om, end ved bare at prøve det
ene eller det andet, som jeg nogen gange synes mange råd går ud på.
Prøv et eller andet, hvordan det hænger sammen med fejlbeskrivelsen er ikke
altid nemt at se.

> 2) jeg skal lige checke nogen synsting, f.eks. om udstødningen er helt tæt
> som en indvandrer har kigget på men jeg ved ikke om det er ordentligt
> lavet. Nogen hints eller kommentarer?

Ideen med at blokere afgangsrøret for at bedømme tæthed er en god
begyndelse,
men jeg kan ikke gennemskue hvorfor du mener det har betydning at det er en
indvandrer der har kigget på din udstødning.
Ville det være mere betryggende hvis det var en bager eller lollænder.

> 3) hvad skal jeg ellers gennemgå? jeg har skiftet olie på den, men hvad er
> godt at checke? skal jeg skrue hjulene af for at checke noget og giver det
> mening at checke bremser eller noget andet forebyggende?

Ja bremserne er noget af det bedste at kigge på, det er ikke for svært og
har
stor betydning, så kan man samtidig rykke lidt i hjulene når nu de er løftet
for at mærke om der er noget slør.
Lyset er en anden "nem" ting at sikre sig er helt i orden, der er sikkert et
lygtejusterapparat på værkstedet, skift evt. alle pærer, navnlig
stoplyspærer er ofte overset.
Så lærer du også hvordan man gør, så du kan gøre det en mørk nat.
Du har skiftet olie men hvad med olie og luftfilter, måske pollenfilter,
bremsevæske og alle andre væsker, måle bremsevæsken, eller helt skifte
den.
Køb eller lån en bog over din bil, og læs den grundigt.
Bøgerne har ofte nogle serviceskemaer man kan følge, navnlig når man ved
hvilken bil, årgang, og hvor meget den har kørt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 24-09-08 19:58

alexbo wrote:
> "Master Fat Bastard" skrev

> Det lyder fornuftigt.

> Det første du skal lære er en rigtig fejlbeskrivelse både for dig selv og
> for andre.

rooolig nu...

> [...]
> Måske virker centrallåsen slet ikke for der er ikke flere døre end de to
> fordøre, så det er ikke højre dør der ikke virker, det er centrallåsen.

bingo, netop hvad jeg skrev og jeg har ikke beskyldt døren for have et
problem men c-låsen, men en anden skriver at det netop måske kan være
tilsigtet at den skal virke sådan, hvor jeg troede at det var meningen
med den slags at alle døre blev låst/åbnet samtidigt.

> [...]
> ene eller det andet, som jeg nogen gange synes mange råd går ud på.
> Prøv et eller andet, hvordan det hænger sammen med fejlbeskrivelsen er ikke

der går lige noget tid før jeg kommer i værkstedet, så jeg skal ikke
rode med detaljer her, blot have en overordnet ide.

> [...]
> men jeg kan ikke gennemskue hvorfor du mener det har betydning at det er en
> indvandrer der har kigget på din udstødning.

fordi det var det og jeg lyver ikke.

> Ville det være mere betryggende hvis det var en bager eller lollænder.

det kan du da passende fortælle os andre, nu det er dig som bringer det
på banen.

> [...]
> har
> stor betydning, så kan man samtidig rykke lidt i hjulene når nu de er løftet

det glæder jeg mig til at prøve...

> Lyset er en anden "nem" ting at sikre sig er helt i orden, der er sikkert et
> lygtejusterapparat på værkstedet, skift evt. alle pærer, navnlig
> stoplyspærer er ofte overset.

det har sidste-prioritet.

> Så lærer du også hvordan man gør, så du kan gøre det en mørk nat.

god pointe...

> [...]
> Bøgerne har ofte nogle serviceskemaer man kan følge, navnlig når man ved
> hvilken bil, årgang, og hvor meget den har kørt.

dakker