plastik mac noget værd?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-08 23:56

Hej

Den der mac med det hele i skærmen og hvor kabinettet er gennemsigtigt/
blå-grønt plastik, er de noget værd?

Jeg aner intet om hverken type eller indhold...

Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 00:11

Claus Tersgov skrev:

> Hej
>
> Den der mac med det hele i skærmen og hvor kabinettet er gennemsigtigt/
> blå-grønt plastik, er de noget værd?

Afhænger en del af bestykningen og modelnummeret (står bagpå i et
tekstfelt), og om der er OS X med, men der er nok kun to nuller i prisen
uanset hvad.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-09-08 19:52

Thorbjørn Ravn Andersen skrev bl.a..:

> Afhænger en del af bestykningen og modelnummeret (står bagpå i et
> tekstfelt), og om der er OS X med, men der er nok kun to nuller i
> prisen uanset hvad.

Ok, det regnede jeg heller ikke med. Men de er jo lidt sjove, så et par
pariserbøffer kan den vel altid indbringe..

Hvilken mus kan de bruge, kan jeg bruge en normal PC mus eller måske en USB
mus. Tastaturet var der.

Men selv om det ikke er guld, så har jeg slæbt den ned i kælderen, så bliver
det sjovt at se, om den virker. Der går lige en uge, inden jeg sætter størm
til, da al regnen skal tørre først

Kan den køre med noget linnux?

Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 20:16

Claus Tersgov skrev:

> Ok, det regnede jeg heller ikke med. Men de er jo lidt sjove, så et par
> pariserbøffer kan den vel altid indbringe..

Hvis du er heldig, ja :)

> Hvilken mus kan de bruge, kan jeg bruge en normal PC mus eller måske en USB
> mus. Tastaturet var der.

En helt almindelig USB-mus.

> [...]
> det sjovt at se, om den virker. Der går lige en uge, inden jeg sætter størm

Formenligt ja. Når du får hittet ud af det præcise modelnummer, så
kigger vi på det.

Fra : Jon

Dato : 25-09-08 08:13

> En helt almindelig USB-mus.

Gjerne med to knapper og scroll-hjul - Micrsofot lager f.eks. noen
gode...
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-08 09:42

Jon skrev den 25-09-2008 09:13:

> Gjerne med to knapper og scroll-hjul - Micrsofot lager f.eks. noen
> gode...

Personligt er jeg vældigt tilfreds med Logitechs optiske mus med
rullehjul og hale. Der har de altså ramt plet (det er vist
viderudviklingen af deres Pilot mus)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-08 12:40

Jon skrev bl.a..:

> Gjerne med to knapper og scroll-hjul - Micrsofot lager f.eks. noen
> gode...

Er der noget med, at en mac ikke kan bruge tre knapper?

Jeg har lige siddet og set en stak video-tutorials fra Lynda, og der er der
en, som antyder at mac ikke kan arbejde med - eller ikke bruger mus med tre
knapper...

Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-08 12:41

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> en, som antyder at mac ikke kan arbejde med - eller ikke bruger mus med tre

sludder ... en min logitech mus har en knap i scrollhjulet som jeg har
sat til at vise Exposé.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-08 13:28

Claus Tersgov skrev den 25-09-2008 13:39:

> [...]
> en, som antyder at mac ikke kan arbejde med - eller ikke bruger mus med tre

Bruger ikke mere end een knap som standard (det er faktisk ret effektivt
til at gøre programmerne enklere at bruge), men understøtter det da.
Det understøtter også et Logitech Gamepad med alle knapperne, men der er
ikke nogen programmer der bruger det

Har du en treknapsmus da?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 02:12

Thorbjørn Ravn Andersen skrev bl.a..:

> Har du en treknapsmus da?

Ja, jeg har da et par stykker liggende.

men det er ikke noget jeg bruger, jeg bruger en mus med femten ! knapper

Og den er rigtig fed..

Claus

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-09-08 09:29

> Er der noget med, at en mac ikke kan bruge tre knapper?

Jeg har i 5-6 år brugt Logitech med 8 knapper. Og de virker alle fint. Til
daglig bruger jeg nok kun 5...

Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 00:32

Claus Tersgov wrote:
> Den der mac med det hele i skærmen og hvor kabinettet er gennemsigtigt/
> blå-grønt plastik, er de noget værd?
>
> Jeg aner intet om hverken type eller indhold...

Farven antyder, der er en iMac G3/233mhz 'BondiBlue' - altså en 1.gen.
iMac fra aug.-okt. 1998. De eneste af dem, der er noget værd rent
pengemæssigt er serie 1 produceret i den første uge af aug. 1998.

Max. RAM er 160mb (32+128mb 144-pins SODIMM PC-100) og max. str. på HD
er 120gb. Den kan køre OS X 10.3.x og er så særdeles velegnet som
'jukebox', da den er total lydløs. USB er dog kun ver. 1.1.

Men normalt handles de ikke til mere end omk. 200kr. for et
velfungerende og fejlfrit eksemplar.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 03:50

> [...]
> er 120gb. Den kan køre OS X 10.3.x og er så særdeles velegnet som
> 'jukebox', da den er total lydløs. USB er dog kun ver. 1.1.

Nej, Erik - iMac bondiblue, rev.A er bestemt ikke lydløs - den larmer
faktisk temmelig meget. De blev først lydløse ved 400 MHz (DV - DV SE).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 10:42

Morten Lind wrote:

> Nej, Erik - iMac bondiblue, rev.A er bestemt ikke lydløs - den larmer
> faktisk temmelig meget. De blev først lydløse ved 400 MHz (DV - DV SE).

Absolut ikke enig. - Jeg har skam selv haft en af slagsen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 10:56

> Absolut ikke enig. - Jeg har skam selv haft en af slagsen.

En af de allerførste ? ... de havde nemlig en blæser .. og den _kunne_
godt larme .. det var først senere at de blev "blæser løse"

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-09-08 12:45

> En af de allerførste ? ... de havde nemlig en blæser .. og den _kunne_
> godt larme .. det var først senere at de blev "blæser løse"

Da jeg læste på IMV fik de en kæmpe stak af dem. Det lød som en
gigantisk støvsuger i computerrummet!

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 12:59

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Da jeg læste på IMV fik de en kæmpe stak af dem. Det lød som en
> gigantisk støvsuger i computerrummet!

ja .. de var/er pæne .. men meget "1. generation" ... og cd skuffen blev
brugt som kopholder ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 13:13

> ja .. de var/er pæne .. men meget "1. generation" ... og cd skuffen blev
> brugt som kopholder ...
>
> /thomas

Hæ, hæ....så ku´ I da ikke se kontrollinien?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 13:35

> Hæ, hæ....så ku´ I da ikke se kontrollinien?

kontrollinien var ikke så vigtig når man spillede Doom og Wolfenstein

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 16:04

> kontrollinien var ikke så vigtig når man spillede Doom og Wolfenstein
>
> /thomas

Nåeh - det var med dén på - alt forladt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 16:12

Thomas von Hassel skrev:

> kontrollinien var ikke så vigtig når man spillede Doom og Wolfenstein

PÃ¥ een gang? Seje maskiner der :)

Har stadig gode minder om rocket launcheren i Doom. Vi spillede multi
på SGI'er - vi var for fattige til pc'ere med netkort :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 15:18

Thomas von Hassel wrote:

> En af de allerførste ? ... de havde nemlig en blæser .. og den _kunne_
> godt larme .. det var først senere at de blev "blæser løse"

Jeps, - en iMac G3/233mhz BondiBlue 'Series 1, Prod. Sep.98/03/xxxxxxx'
- x-erne står for et serienummer '03' går jeg ud fra, står for uge 3 i
september. - Jeg véd godt, den har blæser, men den var fuldt ud så
lydløs som min MacPro! - Havde jeg haft plads til den, var den ikke
blevet solgt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 15:21

> [...]
> september. - Jeg véd godt, den har blæser, men den var fuldt ud så
> lydløs som min MacPro! - Havde jeg haft plads til den, var den ikke

Så har du været en af de heldige ... mine forældre har "arvet" en (en
rev. B) og den er frygtelig ... hvis de skal bruges til noget så skal
den have en operation for at gøre noget ved blæseren ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 16:41

Thomas von Hassel wrote:

> Så har du været en af de heldige ... mine forældre har "arvet" en (en
> rev. B) og den er frygtelig ... hvis de skal bruges til noget så skal
> den have en operation for at gøre noget ved blæseren ...

Jeg har arbejdet med flere rev.A iMacs 233mhz, og de har alle været
utroligt lydsvage. Men jeg véd godt, folk har klaget noget over rev.B
modellen fra okt.98. - den har faktisk en anden blæsermodel end rev.A. -
Jeg har ladet mig fortælle, at grunden til, blæseren blev skiftet ud,
skulle være, at kombinationen af CRT skærm og de - primært IBM DTLA -
harddiske, der kom i rev.B og 'FiveFlavor' afgiver noget mere varme end
de Quantum diske, der sad i rev.A.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 17:25

> [...]
> skulle være, at kombinationen af CRT skærm og de - primært IBM DTLA -
> harddiske, der kom i rev.B og 'FiveFlavor' afgiver noget mere varme end

Revision B er /ikke/ fra oktober 1998 i Danmark.

Citat:
"Jeg har arbejdet med flere rev.A iMacs 233mhz, og de har alle været
utroligt lydsvage."
Citat slut.

Nej - dét har du ikke.

Hvis du har arbejdet med de originale iMacs, så vil du vide, at de
larmer som ind i helvede, indtil Apple fjerner blæseren ved 400
MHz-modellens fremkomst.

iMac, rev. A er fra oktober/november 1998 i Danmark.

iMac, rev. B er fra februar 1999 i Danmark.

Forskellen på de to modeller er alene 2 GB på harddisken og 2 MB på
videoRAM´en - til B´erens fordel.

Hvorfor blander du iøvrigt "5 flavours" ind i historien? De er jo 266
MHz-modeller og derfor ikke omfattet af disse indlæg, vel?

Og så kom de iøvrigt først til Danmark i år 2000.

iMac DV S(special)E(Edition) kom til Danmark i foråret 2000 med en 400
MHz G3-processor uden blæser, og det er den /første/ lydløse Mac
nogensinde.

Men jeg vil gerne undskylde dig, for de iMac´er kom godt nok hurtigt
efter hinanden dengang, så det kan være svært at huske dem seperat.

Men du kan jo altid prøve at tjekke: <http://www.apple-history.com>,
hvis du er i tvivl om modellerne, for det site er temmelig omhyggeligt.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 17:56

> Men du kan jo altid prøve at tjekke: <http://www.apple-history.com>,
> hvis du er i tvivl om modellerne, for det site er temmelig omhyggeligt.

eller Mactracker programmet ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 19:18

Morten Lind wrote:

> [...]
> MHz-modellens fremkomst.
>
> iMac, rev. A er fra oktober/november 1998 i Danmark.

Morten, jeg er ked af at måtte sige det, Men jeg sad ved min første iMac
233mhz BondiBlue d. 15-16 sep. 1998 hos det dengang forholdsvis
nyetablerede AUC/OfficeLine! - Jeg havde fået lov til at låne iMac'en i
forbindelse med en udstilling/konference omkring kirkelige og teologiske
AV hjælpemidler til uddannelse og brug i sognene. Så jeg sad og
installerede en del teologisk specialsoftware - MacBible 3 - sammen med
NisusWriter 5.x, og det havde vi en hel del bøvl med, da jeg først
skulle have det installeret på zip og overført til iMac'en via deres
interne netværk. - Der er jo iikke floppydrev i dem, og OL havde ingen
eksterne hjemme, men de havde en Beige G3/333mhz stående med indb. zip
drev...

- Jeg havde en stand på udstillingen med 3 forskellige setups - en PB
165, en PM 7200/90 og så iMac'en - for netop at vise, at det software
fra Zondervan Publishing House, jeg importerede til universitetsbrug,
kunne køre på alle typer af Mac computere. - Jeg solgte ikke ret meget
af mine produkter på selve udstillingen, men jeg véd positivt, at
OfficeLine solgte 7 stks. iMac til kunder, jeg havde henvist til dem..-)

I øvrigt har jeg faktisk stadig gemt et par af plakaterne til
udstillingen... - ren nostalgi, nu hvor jeg ikke har forretning mere...

> iMac, rev. B er fra februar 1999 i Danmark.
>
> Forskellen på de to modeller er alene 2 GB på harddisken og 2 MB på
> videoRAM´en - til B´erens fordel.

Rev.B kom til Danmark i slutningen af nov. beg. af dec. 98. Og der er
pokker til forskel på rev.A og B. Udover andre/større diske var både
firmware på bundkort og grafikkort opgraderet, USB chippen var udskiftet
med et NEC chipset, men stadig kun USB 1.1, Klappen til montering af
SCSI kort kunne nu ikke bare skubbes ud, når man tog bagllædningen af,
og så kunne den fås med enten 32mb eller 64mb RAM i slot 1, men kunne
stadig kun i alt læse og håndtere 160mb, selvom man satte en 128mb klods
i slot 2.

> Hvorfor blander du iøvrigt "5 flavours" ind i historien? De er jo 266
> MHz-modeller og derfor ikke omfattet af disse indlæg, vel?
>
> Og så kom de iøvrigt først til Danmark i år 2000.

Fordi 266mhz FiveFlavor blev lanceret i beg. af nov.98. Det er korrekt,
de ikke nåede til Danmark før feb.99. Den ene af FiveFlavor er også
blå-grøn, men mere blå end grøn. Derfor nævner jeg begge.

> iMac DV S(special)E(Edition) kom til Danmark i foråret 2000 med en 400
> MHz G3-processor uden blæser, og det er den /første/ lydløse Mac
> nogensinde.

DV og DV-SE modellerne har intet med de blå-grønne modeller at gøre.

> [...]
>
> Men du kan jo altid prøve at tjekke: <http://www.apple-history.com>,
> hvis du er i tvivl om modellerne, for det site er temmelig omhyggeligt.

MacHistory er nok den bedste af de sites, men den er ikke ufejlbarlig.
Den reg. kun de modeller, der er 'udgivet' i USA og tager derfor heller
ikke hensyn til de (heldigvis få) ændringer/variationer, der var på
modellerne til Europa.

I øvrigt undrer det mig, at Bondiblue overhovedet slap ind i Danmark.
Den er ikke DS mærket, kun IEC.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 19:32

> Fordi 266mhz FiveFlavor blev lanceret i beg. af nov.98. Det er korrekt,
> de ikke nåede til Danmark før feb.99.

De blev introduceret til Macworld 1999 ... den 5/1 for at være helt
præcis. 333 Mhz kom i april ...

<http://support.apple.com/kb/SP137>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 19:40

Thomas von Hassel wrote:

> De blev introduceret til Macworld 1999 ... den 5/1 for at være helt
> præcis. 333 Mhz kom i april ...
>
> <http://support.apple.com/kb/SP137>

OK, det er muligt, men jeg fik beskeden allerede i slutningen af ok.98 /
begyndelsen af nov.98. På daværende tidspunkt arbnejdede jeg jo ret tæt
sammen med apple omk. test af handicaporienteret software. - Jeg fik
også samtlige de færdige systemversioner flere uger, før de kom i retail
salg...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 19:45

> [...]
> sammen med apple omk. test af handicaporienteret software. - Jeg fik
> også samtlige de færdige systemversioner flere uger, før de kom i retail

Det tæller jo ikke .. :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-09-08 22:34

> [...]
> og så kunne den fås med enten 32mb eller 64mb RAM i slot 1, men kunne
> stadig kun i alt læse og håndtere 160mb, selvom man satte en 128mb klods

Jeg må holder med dig i, at rev. B kom til Danmark på det tidspunkt. Jeg
købte selv en hos Fredgaard sidst i 1998. Jeg har haft så få Mac, at jeg
trods alt kan huske mine egne modeller ret godt, men jeg har svært ved
at følge med i alle de efterfølgende iMac.
Jeg vil nu modsige dig med RAM, for jeg har faktisk proppet 512
MB i min, da priserne efter nogle år faldt, og det klarer den fint. Når
Apple ikke opgiver så højt et maksimum, skyldes det, at der simpelthen
ikke fandte 256 MB RAM-blokke dengang. De kom først senere. Jeg har
såmænd også sat en 80 GB harddisk i.
Hvad larm angår, så synes jeg nu også, den støjer en del.
Blæseren lader til at køre med konstant hastighed, og den kører også,
når computeren er på vågeblus. Vi har for nylig foræret den til en, der
har fået et lille barnebarn, som spiller Pixeline på den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 23:31

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Apple ikke opgiver så højt et maksimum, skyldes det, at der simpelthen
> ikke fandte 256 MB RAM-blokke dengang. De kom først senere. Jeg har

_512mb_ RAM i en iMac 233mhz? - Det har jeg aldrig kunnet få til at
virke i rev.A. - Jeg har set rev.B med 64+128mb, og som jeg skriver, -
hvor kun de 160mb blev registreret.... - Hm...og så alligevel. - Kan du
have installeret "iMac Firmware Update 1.2" på den? - skulle give ver.
§77D-40f3 (OS 8.x/9.x) - eller som på OS X ver. 3.1.9? - vel at mærke
med de to 256mb klodser monteret, - så er det muligt. - Ellers er
absolut max. for slot 1 32mb i rev.A og 64mb i rev.B.

Hvad HD angår kan alle iMac bruge op til de 127gb - i praksis en 120gb disk.

> Hvad larm angår, så synes jeg nu også, den støjer en del. Blæseren
> lader til at køre med konstant hastighed, og den kører også, når
> computeren er på vågeblus.

Som sagt, så synes jeg ikke rev.A støjer nævneværdigt, men det blev
værre med rev.B og C, da de skiftede Quantum diskene ud med først og
fremmest IBMs DTLA series. De diske afgiver temmelig meget mere varme
end Quantum gjorde...

> Vi har for nylig foræret den til en, der har fået
> et lille barnebarn, som spiller Pixeline på den.

Det er den ganske udmærket til.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-08 21:21

> [...]
> med de to 256mb klodser monteret, - så er det muligt. - Ellers er
> absolut max. for slot 1 32mb i rev.A og 64mb i rev.B.

Jeg havde læst det flere steder, så jeg købte bare 2 klodser på 256 MB
RAM og satte i. De fungerede fint.

<http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_ab.html>
<http://en.wikipedia.org/wiki/IMac_G3>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 16:14

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> september. - Jeg véd godt, den har blæser, men den var fuldt ud så
> lydløs som min MacPro! - Havde jeg haft plads til den, var den ikke

Det var ikke den du solgte til mig, vel? Det var en slot-in og ikke en
med skuffe.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 16:24

> Det var ikke den du solgte til mig, vel? Det var en slot-in og ikke en
> med skuffe.

Slot-in kom /også/ først med 400 MHz.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 16:39

Morten Lind skrev:

> Slot-in kom /også/ først med 400 MHz.

Nix, grundmodellen var på 350 MHz. Tror du læser lige så dårligt som du
ser :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-09-08 17:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nix, grundmodellen var på 350 MHz. Tror du læser lige så dårligt som du
> ser :)

Svjh. er alle DV modeller med slot-in uanset hastighed...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 17:37

> Nix, grundmodellen var på 350 MHz. Tror du læser lige så dårligt som du
> ser :)

Rigtigt - den model har jeg ikke, så den "overså" jeg lige

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 18:14

Morten Lind skrev:

> Rigtigt - den model har jeg ikke, så den "overså" jeg lige

Skal du have den jeg donerede væk, når hun ikke vil bruge den mere?

Den er fin og alting?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 18:42

> Skal du have den jeg donerede væk, når hun ikke vil bruge den mere?
>
> Den er fin og alting?

Tak, men nej tak, ven

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 18:44

Morten Lind skrev:

> Tak, men nej tak, ven

Du er da en useriøs samler, hvis ikke samlingen skal være komplet :)

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 18:48

> Du er da en useriøs samler, hvis ikke samlingen skal være komplet :)

Det er jeg bestemt ikke - én model i hver serie er fint - så 350´eren
kan undværes, når 400´eren er present, ikke sandt?

M.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-09-08 16:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det var ikke den du solgte til mig, vel? Det var en slot-in og ikke en
> med skuffe.

Nej, 233'eren købte jeg senere i forb. med køb af 3 stk. Apple Pro
tastaturer. Der var ikke en ridse på den, så da den først blev renset
for flueklatter, stod den, som om den lige var taget op af kassen.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 16:22

> [...]
> september. - Jeg véd godt, den har blæser, men den var fuldt ud så
> lydløs som min MacPro! - Havde jeg haft plads til den, var den ikke

Hej Erik

Enten hører du ligeså dårligt, som du ser, eller også er det ikke den
samme model, vi taler om.

Hvor har du iøvrigt "'Series 1, Prod. Sep.98/03/xxxxxxx'" fra?

Det står jo ikke på maskinen, og du har den ikke mere.

Jeg sidder med én i skødet nu, og jeg skal have en LEDlygte, læsebriller
og et forstørrelsesglas for at se, hvad der står, og der står kun
specifikationer, familienavn, -kode og samlingslokation.

Jeg bliver desværre nødt til at være ligeså kategorisk som du nogle
gange er og sige, at /alle/ iMacs - op til 400 MHz - larmede som ind i
helvede, som ind i helvede, som ind i helvede, altså /larmede/ som ind i
helvede.

Sådan er det og slut på historien

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 16:54

Morten Lind wrote:

> Enten hører du ligeså dårligt, som du ser, eller også er det ikke den
> samme model, vi taler om.

Min hørelse fejler ikke noget - tværtimod, så er den nærmest
overudviklet pga. mit manglende syn...

> Hvor har du iøvrigt "'Series 1, Prod. Sep.98/03/xxxxxxx'" fra?
>
> Det står jo ikke på maskinen, og du har den ikke mere.

Det har jeg fra selveste Apple. - Jeg ringede og spurgte på serienummeret.

> [...]
> gange er og sige, at /alle/ iMacs - op til 400 MHz - larmede som ind i
> helvede, som ind i helvede, som ind i helvede, altså /larmede/ som ind i

Rolig nu Morten. - Se lige mit svar til Thomas vH. - så kan det være,
du ændrer din mening..-) - Jeg har haft flere iMacs, og der er
kæmpeforskel på, hvor meget de 'larmer' eller ikke 'larmer'...

Og apropos 'larm', så skulle en quicksilver jo ikke være særligt
'larmende', men jeg kan godt love for, at en QS Dual G4/1,8ghz med _4_
blæsere godt kan høres, mens min nyindkøbte MDD Dual 1ghz, der iflg.
selveste Apple skulle være noget af et monster, hvad larm angår, nærmest
ikke larmer mere end min MacPro, når alle blæsere kører for fuld styrke
under red. af RAW lydfiler..-) - Jeg tør så ikke sige, om MDD'en har
fået Apples 'blæser-opgradering'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 17:59

> Rolig nu Morten. - Se lige mit svar til Thomas vH. - så kan det være,
> du ændrer din mening..-) - Jeg har haft flere iMacs, og der er
> kæmpeforskel på, hvor meget de 'larmer' eller ikke 'larmer'...

nu er larm skrækkeligt subjektivt* ... så hvis vi bare kan blive enige
om at dem med blæser larmere mindre end dem med blæser ?

/thomas

* folk der kender mig vil vide at min musiksmag ofte bliver betegnet som
"larm" ;)

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 18:16

Thomas von Hassel skrev:

> nu er larm skrækkeligt subjektivt* ... så hvis vi bare kan blive enige
> om at dem med blæser larmere mindre end dem med blæser ?

Det tror jeg ikke I kan :)

Men Morten vil sikkert gerne prøve at argumentere lidt om sagen.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 18:46

> Det tror jeg ikke I kan :)
>
> Men Morten vil sikkert gerne prøve at argumentere lidt om sagen.

Hæ, hæ.... Din forestillingsevne overskrider alle grænser, og det kan
jeg lide

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-09-08 18:44

> nu er larm skrækkeligt subjektivt* ...

Ja

> så hvis vi bare kan blive enige
> om at dem med blæser larmere mindre end dem med blæser ?

Hvadbehager????

> /thomas
>
> * folk der kender mig vil vide at min musiksmag ofte bliver betegnet som
> "larm" ;)

Techno - Hip-Hop, og den slags støj?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 19:19

> Ja

> Hvadbehager????

ja .. ok omvendt .. det var sent på dagen efterhånden og jeg havde ikke
fået min kaffe ...

> Techno - Hip-Hop, og den slags støj?

værre ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-08 19:22

Thomas von Hassel wrote:

> nu er larm skrækkeligt subjektivt* ... så hvis vi bare kan blive enige
> om at dem med blæser larmere mindre end dem med blæser ?

Nej, det kan vi ikke. Men vi kan blive enige om, at nogle af dem med
blæser larmer mindre end andre, og at dem helt uden blæser larmer endnu
mindre.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-09-08 09:21

> nu er larm skrækkeligt subjektivt* ... så hvis vi bare kan blive enige
> om at dem med blæser larmere mindre end dem med blæser ?

Hvis Erik ikke synes en Quicksilver larmer, så kan jeg fint forstå at
han ikke synes en iMac Rev A larmer.

Jeg synes begge modeller larmer ganske meget.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-08 09:34

> Hvis Erik ikke synes en Quicksilver larmer, så kan jeg fint forstå at
> han ikke synes en iMac Rev A larmer.
>
> Jeg synes begge modeller larmer ganske meget.

Qucksilver larmer ikke så meget som en MDD ... især de første par
batches som ikke fik blæser opgraderingen ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-09-08 16:52

> Qucksilver larmer ikke så meget som en MDD ... især de første par
> batches som ikke fik blæser opgraderingen ..

Det er jeg med på Jeg synes nu fortsat Quicksilver larmer (ligesom
næsten alle andre G4 powermac'er).

Da jeg havde én Dual 1ghz quicksilver måtte den en tur ind i et skab...
da jeg senere fik en G5'er 1.8ghz røg den også i skabet... måske er det
bare mig der nemt bliver irriteret af computerstøj.
Jeg betragter støjen som en designfejl. Det er jo ikke svært at fjerne,
og når der er brugt kræfter på at lave Apple computere lækre på alle
mulige andre fronter er det mig en gåde hvordan de kan ignorere støjen.

Det er helt fint på servere, men desktop maskiner skal efter min mening
holde mund

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-08 17:39

> [...]
> og når der er brugt kræfter på at lave Apple computere lækre på alle
> mulige andre fronter er det mig en gåde hvordan de kan ignorere støjen.

støj er _meget_ inividuelt ... hvad der ikke generer mig kan få min
bedre halvdel til at gå helt i spåner ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-08 20:16

> støj er _meget_ inividuelt ... hvad der ikke generer mig kan få min
> bedre halvdel til at gå helt i spåner ...

Som f.eks. din snorken?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-09-08 20:23

Henrik Münster wrote:

> Som f.eks. din snorken?

Eller når han sidder og trommer med fingrene på bordet og venter på, at
dozen skal blive færdig med et stykker arbejde..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-09-08 19:21

Franz Berliner skrev:

> Det er helt fint på servere, men desktop maskiner skal efter min mening
> holde mund

Det er efter hvad jeg har forstået primært været Skandinavien hvori den
holdning har været fremherskende, og at Apples hjemmemarked - USA - der
er folk ret ligeglade bare den kan FLYTTE sig.

Det er så ved at ændre sig - jeg tror det har at gøre med at bærbare er
ved at vinde så meget indpas hvor man også har dem med "andetsteds" hvor
lyden er meget mere påfaldende.

Jeg skal ikke klage - den der højtbesungne MacBook er ganske tyst
undtagen når jeg afprøver Warcraft III for at se hvordan det kører (og
det gør det fint).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-08 15:41

Franz Berliner wrote:

> Hvis Erik ikke synes en Quicksilver larmer, så kan jeg fint forstå at
> han ikke synes en iMac Rev A larmer.
>
> Jeg synes begge modeller larmer ganske meget.

Tja, Franz. Min QS Dual 1,8ghz larmede ikke spor, før jeg monterede både
den store dualporcessor og et grafikkort med egne blpæsere, men _4_
blæsere kan godt høres..-) - Men du skulle lige høre en MDD for fuld
udblæsning, - så kan man snakke om 'larm', - selvom den dual 1ghz, jeg
sidder ved lige nu ikke larmer ret meget i forhold til andre MDD, jeg
har hørt, så det kunne godt tyde på, at den har fået Apples 'upgrade
kit'. - Men bortset fra det, så synes jeg nu ikke en iMac 233mhz rev.A
larmer i forhold til rev.B...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 28-09-08 16:36

> Men bortset fra det, så synes jeg nu ikke en iMac 233mhz rev.A
> larmer i forhold til rev.B...
>
> mvh. Erik Richard

Dét synes jeg også - de er begge lige støjsvage.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-08 21:52

On 2008-09-24 17:22:16 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> [...]
> gange er og sige, at /alle/ iMacs - op til 400 MHz - larmede som ind i
> helvede, som ind i helvede, som ind i helvede, altså /larmede/ som ind i

nope.

Modellerne med AGP grafik, 100MHz bundkort og slotindrev startede altså
ved 350Mhz. De larmede ikke.

Modellerne med PCI grafik, 66Mhz bundkort og skuffe drev larmede.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-08 03:52

> nope.
>
> Modellerne med AGP grafik, 100MHz bundkort og slotindrev startede altså
> ved 350Mhz. De larmede ikke.
>
> Modellerne med PCI grafik, 66Mhz bundkort og skuffe drev larmede.

Ja, det fik vi opklaret tidligere - jeg glemte 350´eren

M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-09-08 21:53

> Absolut ikke enig. - Jeg har skam selv haft en af slagsen.

Så er du da døv

Alle de første iMac larmede uanset hvad. Som Morten rigtigt nok skriver,
så kom de fra 400 mhz modellen uden blæser og med den rette lydløse 120
GB disk, så var den 100% lydløs.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-08 19:48

> [...]

> blå-grønt plastik, er de noget værd?
>
> Jeg aner intet om hverken type eller indhold...

Nu ved du en del om hvor diskussionslysten Mac typer er

--
..rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 19:49

> Nu ved du en del om hvor diskussionslysten Mac typer er

især om ligegyldige detaljer som f.eks. introduktions dato'er ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-09-08 22:34

> især om ligegyldige detaljer som f.eks. introduktions dato'er ;)

Hvad var det nu, spørgsmålet var?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-09-08 20:37

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Da jeg læste på IMV fik de en kæmpe stak af dem. Det lød som en
> gigantisk støvsuger i computerrummet!

Nå nå, de var vel ikke meget værre end de IIfx og PowerMac 6200'ere,
som de afløste... På den anden side, så var der jo ingen der gad bruge
de gamle maskiner, så det faktum at der pludseligt blev tændt for et
par computere gjorde selvfølgelig en væsentlig forskel.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-09-08 03:15

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> de gamle maskiner, så det faktum at der pludseligt blev tændt for et
> par computere gjorde selvfølgelig en væsentlig forskel.

Det er selvfølgelig rigtigt. Derudover overdøvede råbene fra studerende,
der ikke havde gemt deres ting i deres egen mappe, når Assimilator
startede, nemt støvsugerlyden

--
Franz : http://www.berliner.dk