Spørgsmål om 'span title'
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 16:17

Se http://lisbetovervad.dk/artikler.html

Her har jeg lavet en 'span title' på overskriften 'Artikler':

Så dukker disse to spørgsmål op:

1. Kan jeg via css formatere den boks der dukker op, så den fx bliver
større, får en anden farve osv.?

2. Kan jeg få pointeren til at blive en hånd (eller andet)?

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-08 16:56

Lisbet Laursen skrev:

> Så dukker disse to spørgsmål op:

> 1. Kan jeg via css formatere den boks der dukker op, så den fx bliver
> større, får en anden farve osv.?

Nej. Det er browseren der bestemmer det udseende.

> 2. Kan jeg få pointeren til at blive en hånd (eller andet)?

Ja, men lad endelig være med det. Når du fifler med velkendte
redskaber, forvirrer du dine brugere.Hvis der dukker linkhænder
op ved noget der ikke er et link, så ved man ikke hvad man kan
regne med.

Jeg har glemt kommandoen fordi jeg aldrig bruger det.

Jeg have engang samme problem som dig. Jeg ville stille en
forklaring pænt op i en title-boks, men det kan man bare ikke.
Jeg endte med at lave en separat HTML-side der kan åbnes som en
popop eller som en normal side. Du kan se det her:

   http://fiduso.dk/?page=medlemmer

ved "Eksempler på søgninger" og "(popop)". Jeg lavede det
valgfrit for at folk selv kunne bestemme. Nogle spærrer f.eks.
for popop.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 17:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Det er browseren der bestemmer det udseende.

Okay. Jeg kan se at man via javascript kan lave det jeg eftersøger,
fx her:
http://blog.innerewut.de/2006/10/19/a-prototype-based-javascript-tooltip.
Men det er vist at gøre for meget ud af det.

> [...]
> redskaber, forvirrer du dine brugere.Hvis der dukker linkhænder
> op ved noget der ikke er et link, så ved man ikke hvad man kan

Det lyder rimeligt nok: Men kunne man ikke lave en alternativ pil?

> [...]
>
> ved "Eksempler på søgninger" og "(popop)". Jeg lavede det
> valgfrit for at folk selv kunne bestemme. Nogle spærrer f.eks.

Det var jo en løsning, men måske for omstændelig (for brugeren) i mit
tilfælde.

Tak for forslagene!

Lisbet

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-09-08 16:59

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev :

>1. Kan jeg via css formatere den boks der dukker op, så den fx bliver
>større, får en anden farve osv.?

Nej, det er en del af styresystemets opsætning, så det er her det
skal ændres.

Eller kan du ty til noget javascript, der forskellige muligheder
http://dynamicdrive.com/dynamicindex5/index.html

>2. Kan jeg få pointeren til at blive en hånd (eller andet)?

cursor: pointer
--
Kerim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-09-08 17:08

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i

> 2. Kan jeg få pointeren til at blive en hånd (eller andet)?

Hvis det er noget med en hjælpetekst der popper frem (f.eks. via title,
sådan som du har lavet det), kan det evt. gøres sådan:

CSS:
..hjaelp {
border-bottom: 1px dotted #000;
cursor: help;
}

Jeg foretrækker at hånden udelukkende kommer frem hvis det er et link.
Derfor har jeg valgt "help" i stedet.

Musemarkøren bliver da til et spørgsmålstegn.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 17:16

Philip Nunnegaard wrote:
> [...]
> link.
> Derfor har jeg valgt "help" i stedet.
>
> Musemarkøren bliver da til et spørgsmålstegn.

Det er en rigtig god ide at lave den til et spørgsmålstegn. Det vil
jeg prøve. Tak for forslaget!

Lisbet

Fra : Birgit Holme

Dato : 24-09-08 17:23

Lisbet Laursen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er en rigtig god ide at lave den til et spørgsmålstegn. Det vil
> jeg prøve. Tak for forslaget!
>
> --
> Med venlig hilsen
> Lisbet

Hvis du vil have andre muligheder end ? så kig her
http://www.w3schools.com/CSS/tryit.asp?filename=trycss_cursor

/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 18:39

Birgit Holme wrote:

> Hvis du vil have andre muligheder end ? så kig her
> http://www.w3schools.com/CSS/tryit.asp?filename=trycss_cursor

Tak for linket. Jeg vil gerne bruge ?, og via dit link fik jeg det
til at fungere.
Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 18:35

Lisbet Laursen wrote:

> Det er en rigtig god ide at lave den til et spørgsmålstegn. Det vil
> jeg prøve. Tak for forslaget!

Nu har jeg afprøvet dit forslag, men kan ikke få det til at virke.
Derimod virker opskriften fra W3C schools:
http://www.w3schools.com/CSS/tryit.asp?filename=trycss_cursor.

Det sidste har jeg prøvet i overskriften Artikler, det første næste
gang ordet forekommer i teksten.

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-08 17:16

Philip Nunnegaard skrev:

> Musemarkøren bliver da til et spørgsmålstegn.

Ja okay, det er et godt valg. Det karambolerer ikke med de
vigtige cursorsymboler. Det vil jeg skrive mig bag øret.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-09-08 18:55

Den 24-09-2008, skrev Lisbet Laursen:
> [...]
> får en anden farve osv.?
>
> 2. Kan jeg få pointeren til at blive en hånd (eller andet)?

Man må kunne bruge samme teknik som til popup menuer, og styre
"titel-tingen" med :hover via css.
Din tekst til title skal så stå i et absolut positioneret div, som
vises/skjules når musen er over din span.
Har ikke forsøgt på den måde, men det virker med ul og li i menuer, så
det må det også kunne bringes til med andre elementer...

Birger

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 19:40

Birger Sørensen wrote:

> Man må kunne bruge samme teknik som til popup menuer, og styre
> "titel-tingen" med :hover via css.
> Din tekst til title skal så stå i et absolut positioneret div, som
> vises/skjules når musen er over din span.

Tak for forslaget, men det lyder lidt for indviklet for mig. Der er
tale om mange gange hvor "titel-tingen" skal vises på samme side, men
ofte med forskellig tekst, og jeg er ikke med på den absolut
positionerede div i den forbindelse.

Lisbet

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-09-08 21:01

Lisbet Laursen:

> [...]
> forskellig tekst, og jeg er ikke med på den absolut positionerede div i den

Essentielt er det det samme som Jørgens onmouseover, som nok også er
mindre indviklet. ;>)

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-09-08 19:42

Lisbet Laursen skrev:
> [...]
>
> Så dukker disse to spørgsmål op:
>
> 1. Kan jeg via css formatere den boks der dukker op, så den fx bliver

Det har du fået svar på. Her er nogle tips
til hvad du ellers kan gøre:
http://webdesign101.dk/showcase/visogskjul/index.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 24-09-08 21:35

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det har du fået svar på. Her er nogle tips
> til hvad du ellers kan gøre:
> http://webdesign101.dk/showcase/visogskjul/index.php

Det ser smart ud. Skal der i <head> et script for hver note eller
hvordan? Jeg tænker på mouseover-metoden.

Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-09-08 22:26

Lisbet Laursen skrev:

> Det ser smart ud. Skal der i <head> et script for hver note eller
> hvordan? Jeg tænker på mouseover-metoden.

Du skal kun bruge det ene script, der står i
slutningen af ariklen. Det ordner visningen, uanset
hvor mange noter du har. Du skal bare nummerere
dem og passere id'en til dine event handlers:
onmouseover="showNote('note2', true)"
onmouseout="showNote('note2', false)">

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-09-08 00:16

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
http://webdesign101.dk/showcase/visogskjul/index.php

> Du skal bare nummerere
> dem og passere id'en til dine event handlers:

Jeg har forsøgt, men det virker ikke, så jeg må have lavet en fejl,
men hvilken?

Jeg forstår heller ikke det du skriver her. Hvor skal jeg nummerere
noterne?

Lisbet

Fra : Birgit Holme

Dato : 25-09-08 01:27

> [...]

> men hvilken?
>
> Jeg forstår heller ikke det du skriver her. Hvor skal jeg nummerere

Lisbet, prøv at se dette eks. om mouseover, ikke det du helt spørger
om, men måske det kan give dig en ide om hvordan mouseover etc virker.

http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_image_transparen
cy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-08 05:50

Birgit Holme skrev:

> om, men måske det kan give dig en ide om hvordan mouseover etc virker.

Jeg reparerer lige linket:

http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_image_transparency

Det blev knækket af din newsreader.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-09-08 16:17

Birgit Holme wrote:

> [...]
> spørger
> om, men måske det kan give dig en ide om hvordan mouseover etc

Tak for linket. Ja, det er i det hele taget nok en god ide at gå mere
flittigt i W3C-skole!

Lisbet

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-09-08 05:55

Hej Lisbet!
"Lisbet Laursen" skrev:
> Jeg har forsøgt, men det virker ikke, så jeg må have lavet en fejl, men
> hvilken?

Denne - nuværende kode:

<script type="text/javascript">
function showNote(objekt, onoff) {
if (onoff) {
document.getElementById(objekt).
--> style.display="block"; DENNE LINJE SKAL SÆTTES SAMMEN MED DEN
OVENOVER - FJERN "-->"
}
else {
document.getElementById(objekt).
--> style.display="none"; DENNE LINJE SKAL SÆTTES SAMMEN MED DEN
OVENOVER - FJERN "-->"
}
}
</script>

Så koden kommer til at se således ud (det kan være at din newsreader
ombryder linjerne!):

<script type="text/javascript">
function showNote(objekt, onoff) {
if (onoff) {
document.getElementById(objekt).style.display="block";
} else {
document.getElementById(objekt).style.display="none";
}
}
</script>

> Jeg forstår heller ikke det du skriver her. Hvor skal jeg nummerere
> noterne?

Det skal du i linket:
onmouseout="showNote('note1', false)">

Du har "showNote('note1', true)" ved det første link...
Du skal så have "showNote('note2', true)" ved det andet link...
Og "showNote('note3', true)" ved det tredje...
O.s.v....

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-09-08 16:15

Dennis Munding wrote:
> [...]
> else {
> document.getElementById(objekt).
> --> style.display="none"; DENNE LINJE SKAL SÆTTES SAMMEN MED DEN

Ups! Jeg havde godt set i Jørgen Farum Jensens "opskrift" at de
der --> skulle fjernes, men glemte det igen.

> [...]
> Du skal så have "showNote('note2', true)" ved det andet link...
> Og "showNote('note3', true)" ved det tredje...

1000 tak til både dig og Jørgen Farum Jensen, nu virker det!

Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-09-08 19:44

Lisbet Laursen wrote:

> 1000 tak til både dig og Jørgen Farum Jensen, nu virker det!

Men et nyt spørgsmål dukker op: i IE7 er alle tooltips rigtigt
placeret - i nærheden af "trigger". Men i FF placerer det tredje sig
ude til højre på siden?

Lisbet

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-09-08 22:17

Hej Lisbet!
"Lisbet Laursen" skrev:
> [...]

Det var så lidt...

> Men et nyt spørgsmål dukker op: i IE7 er alle tooltips rigtigt placeret -
> i nærheden af "trigger". Men i FF placerer det tredje sig ude til højre på
> siden?

Fisk!?!
Ikke genkendt - det ser rigtigt ud hos mig - FF3.0.1

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 26-09-08 10:51

Dennis Munding wrote:
> Hej Lisbet!
>
> Det var så lidt...

> Fisk!?!
> Ikke genkendt - det ser rigtigt ud hos mig - FF3.0.1

Da jeg trykkede på opdater, kom den på plads!? Så nu skulle det være
i orden.

Lisbet

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-09-08 12:20

Hej Lisbet!
"Lisbet Laursen" skrev:

> Da jeg trykkede på opdater, kom den på plads!? Så nu skulle det være i
> orden.

En klassisk fejl, som jeg tror de fleste har prøvet...

Lyder godt at du fik det til at virke.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-09-08 21:29

On Wed, 24 Sep 2008 20:41:30 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>http://webdesign101.dk/showcase/visogskjul/index.php

Glimrende side, men skal du ikke have rettet indholdet i <title>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-09-08 22:27

Jørn Andersen skrev:

> Glimrende side, men skal du ikke have rettet indholdet i <title>

UPS!

Og tak fordi du gjorde mig opmærksom på
det.

Jørgen Farum Jensen