Billeder i en div
Fra : Jean Jensen

Dato : 24-09-08 09:23

Hejsa.

Jeg har en div, hvori der kommer en stump aspx-kode, som henter
nogle billeder fra en database. Disse billeder bliver links (også
fra en database) til underliggende sider. Det er variabelt, hvor
mange billeder der hentes ind i div'en - dog har alle billeder
samme format.

Min div har (indtil videre) følgende css:

------------------------------
#tekstBoxMenuBilleder{
background-color:transparent;
width:484px;
height:auto;
float:right;}
------------------------------

- hvordan laver jeg en border på billederne? Denne border skal
desuden _ikke_ være en del af linket. (Jeg vil kun bruge border
til at skabe luft omkring billederne)

Noget en god idé eller forslag?

\ Kapunen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-08 11:01

Jean Jensen skrev:

> - hvordan laver jeg en border på billederne?

img { border: 20px solid blue; }

> Denne border skal
> desuden _ikke_ være en del af linket. (Jeg vil kun bruge border
> til at skabe luft omkring billederne)

Det skaber man normalt med padding eller margin. Padding bliver
en del af linket; det gør margin ikke.

img { margin: 20px; }

--
Bertel

Fra : Jean Jensen

Dato : 24-09-08 12:30

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> img { border: 20px solid blue; }
> img { margin: 20px; }

Perfekt !!! Det sidder jo lige i skabet, tak !!!

Nu bliver det ren udnyttelse: Hvis jeg på en tekst som er link,
sætter "text-decoration:underline;" kan jeg så give understregningen
en farve - ikke teksten, _kun_ understregen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-08 12:43

Jean Jensen skrev:

> Perfekt !!! Det sidder jo lige i skabet, tak !!!

Velbekomme.

> Nu bliver det ren udnyttelse: Hvis jeg på en tekst som er link,
> sætter "text-decoration:underline;" kan jeg så give understregningen
> en farve - ikke teksten, _kun_ understregen?

Nej, men du kan overveje om du vil lave noget lignende ved at
udnytte border:

a { text-decoration: none; }

..understreg {
   color: #000;
   background: inherit;
   border-bottom: thin solid green;
}

Ved at udnytte pegeeffekten (hover) ved links kan du lave
farveskift.

Den første CSS-kommando fjerner understregning ved alle links.
Hvis ikke du have det, skal du gøre sådan i stedet:

..understreg a { text-decoration: none; }

..understreg {
   color: #000;
   background: inherit;
   border-bottom: thin solid green;
}

Men overvej at det kan virke forstyrrende på dine læsere at links
ikke ser ud som normalt. Jeg tænker ikke på farve og farveskift,
men på at border ikke laver understregning magen til et normalt
link.

--
Bertel

Fra : Jean Jensen

Dato : 24-09-08 13:06

> [...]
> ikke ser ud som normalt. Jeg tænker ikke på farve og farveskift,
> men på at border ikke laver understregning magen til et normalt

Tak for dine fine forslag - jeg har valgt at gøre således i CSS:

---------------------------------
a.tekst{
border-bottom: 1px solid #4B711C;
text-decoration:none;
color:#000000;}
---------------------------------

Takker for hjælpen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-09-08 12:49

Jean Jensen skrev:

> Hvis jeg på en tekst som er link,
> sætter "text-decoration:underline;" kan jeg så give understregningen
> en farve - ikke teksten, _kun_ understregen?

Nej, men du kan gøre det på en anden måde:

Lad være med at lave linkunderstregning. Opret i stedet en
css-stil i stil med:

a {
border-bottom: 1px solid #ff6600;
}

Der er en lille forskel i forhold til linkunderstregen, idet
stregen vil blive vist et par px længere nede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om de nye funktioner i Internet Explorer 7

Fra : Jean Jensen

Dato : 24-09-08 13:07

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> }
>
> Der er en lille forskel i forhold til linkunderstregen, idet
> stregen vil blive vist et par px længere nede.

Tak for dit fine forslag - jeg har valgt at gøre således i CSS: