Placering af footer med CSS
Fra : Jean Jensen

Dato : 22-09-08 09:32

position:fixed;
bottom:0%;

Med ovenstående BLIVER footeren i bunden af skærmen - også selvom
teksten fylder mere end 100% af skærmens højde (teksten lægger
sig bag footer)

Hvis jeg i stedet sætter

position:inherit;

vil min footer altid lægge sig nederst - uanset hvor meget tekst
der er i indhold/content...

Hvordan får jeg footer til at lægge sig i bunden af skærmen,
selvom der kun er tekst til 30% af skærmens højde (dette vil
resultere i en masse tom ingenting, men det er okay). Hvis der så
er tekst til mere end skærmens højde, så skal footer lægge sig
nederst - under skærmens højde?

Hvis det er ren volapyk, vil jeg gerne omformulere...

\ Kapunen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-09-08 12:35

"Jean Jensen" <jejSNABEL@podaPUNKTUM.com> skrev

> [...]
> resultere i en masse tom ingenting, men det er okay). Hvis der så
> er tekst til mere end skærmens højde, så skal footer lægge sig

Problemet er sådan set at du ikke kender brugerens skærmhøjde eller rettere
sagt dennes browservindues højde.
Men måske kan du klare det ved at sætte en min-height i procent på det
overordnede element:

min-height: 90%;

Sjus dig frem til det magiske procenttal der giver et brugbart resultat.
Jeg _mener_ også at IE6 understøtter lige min-height. (men ikke max-height,
min-width og max-width).

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-09-08 12:47

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> Jeg _mener_ også at IE6 understøtter lige min-height. (men ikke max-height,

Men IE6 understøtter ikke bottom :...

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-09-08 13:20

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Men IE6 understøtter ikke bottom :...

Har lige testet det, og det virker nu fint.
Til gengæld fik jeg så konstateret at min-height ikke virker i IE6.
Skodbrowser!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-09-08 16:48

Philip Nunnegaard frembragte:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Har lige testet det, og det virker nu fint.
> Til gengæld fik jeg så konstateret at min-height ikke virker i IE6.
> Skodbrowser!

Javel ja.
Her virker det bestemt ikke...
http://bbsorensen.dk

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-08 19:55

Philip Nunnegaard wrote:

> Har lige testet det, og det virker nu fint.
> Til gengæld fik jeg så konstateret at min-height ikke virker i IE6.
> Skodbrowser!

Det virker da fint i IE 6:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Derimod virker max-height, min-width og max-width (som Philip skrev) ikke i
IE 6 uden specielle definitioner:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxheight.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minwidth.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxwidth.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-08 20:02

Erik Ginnerskov wrote:
> Philip Nunnegaard wrote:

Der gik da vist rod i mine citater. Det var denne, jeg skulle have svaret
på:

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-09-08 20:12

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Det virker da fint i IE 6:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp
>
> Derimod virker max-height, min-width og max-width (som Philip skrev) ikke
> i IE 6 uden specielle definitioner:

Altså lige et kort oprids:
Min-height virker, men ingen af de 3 andre muligheder (som jeg regnede med
før jeg testede).
Bottom... ?

Men lad os antage at bottom _ikke_ dur med IE 6:

Så læg det ind således:

Sidens hovedindhold (ikke menuer osv.)

Footerens indhold

#indhold {
min-height: 90%;
}

#footer {
clear: both;
}

clear:both for at sikre at den lægger sig ned under #indhold.

Muligvis skal begge div'er pakkes ind i en overordnet div med en min-height
også for at de 90% ikke bliver 90% af ingenting. Jeg har desværre ikke tid
til at efterprøve noget af det nu, så måske vrøvler jeg.

Fra : Birgit Holme

Dato : 22-09-08 20:42

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> også for at de 90% ikke bliver 90% af ingenting. Jeg har desværre ikke tid
> til at efterprøve noget af det nu, så måske vrøvler jeg.

Jeg har næsten revet alt mit hår ud, håber en eller anden kan forklare, hvad
jeg gør forkert.

http://www.skatecentral.com/newstartpage.php

Denne sides .css virker fint, når der "bare er tekst og billeder" i
maincontent, så bliver footeren hvor den skal, nemlig forneden!!

Men så ville jeg lave det så forsiden er en mængde bokse som så kunne
formateres forskelligt etc. MEN så flyder min footer op. Jeg kunne jo
selvfølgelig lave en speciel #maincontent for forsiden (resten af siderne
kommer til at bestå af tekst og billeder og der vil det ikke blive noget
problem)

Jeg prøvede at sætte højde på #maincontent og det virker så footeren bliver i
bunden. Men det er ikke rigtig en løsning da jeg vil have at selve sidedesignet
er supersimplet og ens til alle sider, det er nemlig ikke min egen side, men en
jeg laver for en kammerat, som derefter selv skal vedligeholde den (og hans
ambitioner er ikke udi webdesign).

Så prøvede jeg at sætter footeren til "clear both" (god timing med det her
indlæg fra en anden bruger!!) og det virker som sådan, bare at nu er der ikke
nogen "kant" men i det mindste flyder footeren ikke frit rundt på siden.

Så på denne version http://www.skatecentral.com/newstartpage.php er designet
som jeg vil have det, men ja ingen "kant"

Hlææælp! /Birgit

Fra : Birgit Holme

Dato : 22-09-08 21:38

Doh! glem dette spørgsmål, jeg kunne jo bare sætte min "border" som baggrund i
#container.

Så nu virker det.

Godt jeg lavede den kop te!

Men tak for hjælpen!! / Birgit

Fra : Jean Jensen

Dato : 22-09-08 13:16

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Problemet er sådan set at du ikke kender brugerens skærmhøjde eller rettere
> sagt dennes browservindues højde.

Det er nok bare mig, men: Hvis jeg nu beslutter mig for, at min footer skal
være nederst på brugerens skærm, er den så ikke bare det?

> [...]
> Jeg _mener_ også at IE6 understøtter lige min-height. (men ikke max-height,

I IE7 fungerer det ikke...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-09-08 12:45

Jean Jensen skrev:

> [...]
> resultere i en masse tom ingenting, men det er okay). Hvis der så
> er tekst til mere end skærmens højde, så skal footer lægge sig

http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php
Læs afsnittet "Sidefodens placering".

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jean Jensen

Dato : 22-09-08 14:05

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php
> Læs afsnittet "Sidefodens placering".

Har læst afsnit 17-19, men det skubber bare min footer ud til højre -
helt over i vindueskarmen

Og selv om teksten fylder langt mere end skærmens hæjde, så bliver
footeren samme sted (teksten lægger sig bag footeren)...

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-09-08 16:51

Jean Jensen forklarede:

> [...]
>
> Og selv om teksten fylder langt mere end skærmens hæjde, så bliver
> footeren samme sted (teksten lægger sig bag footeren)...

Absolut positionering - top, indhold og footer.
top med top i 0px
footer med bottom i 0px
indhold med top = toppens højde og bottom = højde.
Virker ikke i IE6 - men i de øvrige...

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-09-08 18:29

Jean Jensen skrev:

> [...]
>
> Og selv om teksten fylder langt mere end skærmens hæjde, så bliver
> footeren samme sted (teksten lægger sig bag footeren)...

Hvis mit eksempel virker i din browser, men dit eget
eksempel ikke virker, har du nok en fejl i din CSS-kode.
Prøv at sende os et link til siden, så er det nemmere
at forholde sig til problemet.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jean Jensen