Lyngby-Taarbæk vil nedskære psykisk syge!
Fra : Lyrik

Dato : 18-09-08 22:41

Lyngby Taarnby kommune der beskrives som "En Titanic som fester og skåler
mens isbjergene trænger sammen om dem" og som er blevet berygtet ved at den
har udbetalt dobbelt løn til nogle i kommunalbestyrelsen, har nu foreslået
at 10 psykisk syge med personale, skal spares væk fra værestederne!

De har høring i kommunalbestyrelsen, på Rådhuset mandag den 22.september
klokken 17, hvor budgetforhandlingerne vil blive drøftet.

Alle vil gøre noget for de psykisk syge, men ingen gør noget! De bliver
udsat for den ene sparerunde efter den anden på landsplan. Der har været
talt om at gå sammen på tværs af partierne,-men hvornår gør de det?

Poul Nyrup vil gøre noget, men hvornår gør han det? her kunne han måske
påvirke sine politikere, idet flertallet i Lyngby består af
Socialdemokratiet og de konservative.
Borgmesteren er den altid glade og smilende Rolf Ågård Svendsen fra de
Konservative!

For psykisk syge er der intet så godt som forebyggelse! Social tryghed og et
værested er fundamentet for at forebygge indlæggelser på de efterhånden
sparsomme hospitalspladser.

Det betyder meget for de pårørende at deres kære er i trygge forhold!
--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : TBC

Dato : 19-09-08 02:20

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> For psykisk syge er der intet så godt som forebyggelse! Social tryghed og
> et værested er fundamentet for at forebygge indlæggelser på de efterhånden
> sparsomme hospitalspladser.

....Som også nedskæres og bespares væk. På hospitalet der netop modtager
borgere fra Lyngby-Taarbæk og Gentofte, lukkes det ene af hospitalets 4
syvdøgnsafsnit næste måned. Når psykiatrivirksomheden for områdets borgere
flyttes fra Gentofte til Hørsholm, falder det helt sikkert også sammen med
yderligere besparelser i sengepladser.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-08 03:22

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flyttes fra Gentofte til Hørsholm, falder det helt sikkert også sammen
> med yderligere besparelser i sengepladser.

Er livet ikke så træls på sådan en psykatriafdeling at de ville foretrække
hurtigt selvmord?

Fra : TBC

Dato : 19-09-08 06:24

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Er livet ikke så træls på sådan en psykatriafdeling at de ville foretrække
> hurtigt selvmord?

Jeg misunder i hvert fald ikke hverken dem der er psykisk syge eller
indlagte på en psykiatri afdeling.

Jeg mener at huske at have læst at det er omkring ca. 15-20 psykisk syge
mennesker der hvert år begår selvmord under indlæggelse i Danmark alene.
Psykisk sygdom en af de absolut væsentligste risikofaktorer for selvmord, så
dette tal blegner i forhold til hvor mange der begår selvmord hjemme. Og i
forhold til indlæggelse er der vel i hvert fald 2 væsentlige faktorer at
tage hensyn til i forhold til at vurdere frekvensen af selvmord. Den ene er
at det kun er de absolut mest syge der er indlagte. Den anden er at en
selvmordtruet patien i det han er indlagt jo af samme grund er under skærpet
overvågning, så det er sværere at komme til gøre skade på sig selv, end det
er hjemme. Derfor finder langt de fleste "succesfulde" selvmord også sted
uden for indlæggelserne.

TBC

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-08 08:30

> [...]
> mennesker der hvert år begår selvmord under indlæggelse i Danmark alene.
> Psykisk sygdom er en af de absolut væsentligste risikofaktorer for

Men der er intet defekt væv i hjernen hos nogle af de således
"sygdoms"diagnosticerde

De er blevet mobbet til ensomhed

De har måske alle fra moderen oplevet ikke at blive elsket så de kunne
elske - en ulykke værre end uheld jvf

"Det er kun uheld ikke at være elsket, men det er en ulykke ikke at kunne
elske". Albert Camus

Måske man kan komme ind i gode cirkler og elske ved at leve op til
rengørings-normaliteten.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-08 16:22

> [...]
> selv, end det er hjemme. Derfor finder langt de fleste "succesfulde"
> selvmord også sted uden for indlæggelserne.

BW: Respekten for disse - måske meget skadelige - hospitalsafdelinger bygges
alene op på at de
1. kaldes underfinansierede af bl.a. DF, så folk tror at der er venteliste
af "folk der gerne vil indlægges, fordi opholdet gavner deres trivsel"
I intet land kan psykiatriske hospitaler drives privatiseret og med
overskud, hvis ikke pårørende betaler for at slippe af med familiens sorte
får
Den såkaldt "syge" betaler ikke frivilligt - så dårlig er medicin og anden
service. Ydmygende tvang gør opholdet til et rent helvede

2. Politiken har den seneste uge rost psykiaterne for at være gode til at
forebygge selvmord på afdelingen - det er altså den eneste indsats, der kan
prales af.

Der må ikke være glaspærer for de kan knuses og skårene kan bruges til
overskæring f halspulsåren.
Måske medicinen skaber selvmordsønsket.
Når man har stoppet en halspulsåreblødning kan patiener finde på at rive
bandagen af fordi de ikke har større håb i livet end at dø.
'
Jeg håber på kritik af mine skriverier i nat om gør-det-selv,
for her kan man udføre en barmhjertighedsgerning,
hvis man kan lære staklerne at tage skeen i egen hånd, siden psykiaterne
kun ønsker helvede og ikke dødens ro, når den er det mindste af to onder.
Opfind en god selvmordsmetode og du er større velgører end Pasteur, Kock og
Flemming

In most mental illnesses the capacity to relax is as much impaired as the
integrity of a bone is destroyed by fracture. Abraham
Myerson

I den mørke vinter lærte jeg endelig, at jeg besad i mig en usynlig sommer.
Albert Camus

Camus var forsæde´passager da hans ven kørte vognen ind i træ og de begge
døde - han skrev positivt om selvmord , men desværre uden konkrete
opskrifter

De færreste er klar over, at nogle mennesker må anstrenge
sig enormt bare for at virke normale. Albert Camus

Den absurde verden har kun en berettigelse æstetisk. Camus

"There is only one truly philosophical problem, and that is sucicide.Albert
Camus

At berøve sig livet, er at bekende, at man er overvundet af
livet eller ikke forstår det. Albert Camus

Der findes kun ét sandt filosofisk problem og det er selvmordet. At dømme om
livet er værd at leve eller ej, er det samme som at svare på filosofiens
grundspørgsmål. Albert Camus

Livet er fuldt af begivenheder, der får os til at ønske at blive ældre.
Albert Camus

Selvmord modnes i hjertets hemmelige dyb, på samme måde som et
stort værk"Camus

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-08 08:56

> [...]
> flyttes fra Gentofte til Hørsholm, falder det helt sikkert også sammen
> med yderligere besparelser i sengepladser.

Løsningen er ikke at oprette væresteder som forebyggelse

Måske vi sku la dem slippe ud af livet, hvis de vil det, og så bliver der
færre at hjælpe og de kan blive hjulpet ordentligt

Fra : TBC

Dato : 19-09-08 12:12

> [...]
>
> Måske vi sku la dem slippe ud af livet, hvis de vil det, og så bliver der
> færre at hjælpe og de kan blive hjulpet ordentligt

En dristig tanke, som jeg dog finder har mere relevans til psykisk raske,
somatisk syge eller ældre borgere, der kan tage et afklaret og sikkert valg,
der ikke f.eks er påvirket af en forbigående depression eller lign.
Personligt er jeg lige frem for aktiv dødshjælp i den forbindelse, da jeg
mener det bør være individet og ikke samfundet der skal afgøre om individet
f.eks. vil modtage blod, eller om individet vil ende sig eget liv hvis denne
finder det for miserabelt.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-08 18:28

> [...]
> individet f.eks. vil modtage blod, eller om individet vil ende sig eget
> liv hvis denne finder det for miserabelt.

Aktiv dødshjælp bør indføres gradvist så folk vokser med opgaven at tage
stilling til den ny frihed.

At staten er kærlig og tilbyder dig aflivning hvis dit liv reelt er færdigt,
er uforståeigt for mange

Der er intolerant religion eller lyst til jobskabelse i at ville forbyde
selvmord eller vanskeliggøre , kræve gørdetselv af en svag syg

Fra : TBC

Dato : 19-09-08 21:49

> [...]
>
> Der er intolerant religion eller lyst til jobskabelse i at ville forbyde
> selvmord eller vanskeliggøre , kræve gørdetselv af en svag syg

Jamen, her er så et område hvor vi tilsynaladende er enige.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-08 20:16

> [...]
> individet f.eks. vil modtage blod, eller om individet vil ende sig eget
> liv hvis denne finder det for miserabelt.

Religions-resterne i vor kultur idag, rummer megen opreklamering
af medynk, idet der er gode job i at være en vi-alene-vide behandler der
formynderisk styrer de svage "for deres eget bedste"
Det er ubehagelig for den ny elite at de svage selv ved hvad er godt for dem
selv fx selvmord.
De ønsker at behandlervidenskaberne skal afgøre dette. Alt for få er så fri
og kritiske overfr formynderi som du og jeg, så man respekterer individets
ret til at beslutte om livsafkortning.

Tænk hvis alle plejehjemsbeboere begik selvmmord - det ville give katasrofal
arbejdsløshed for SOSU-ansatte

Der er kompliceret TRO og selvtillid i at modsætte sig individuel
selvbestemmelse, så Glisrup gav op mht at staten skulle ændre kurs vedr
aktiv dødshjælp - han så lægernes oplyste enevælde på dette felt som det
mindste onde.

Fra : Lyrik

Dato : 06-10-08 17:42

> [...]
>
> De har høring i kommunalbestyrelsen, på Rådhuset mandag den 22.september
> klokken 17, hvor budgetforhandlingerne vil blive drøftet.
Lyngby-Taarbæk kom til fornuft! De skar ikke på de psykisk syge.
Tak for det!

Hilen
Jens