Absolut positionering?
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 18-09-08 13:42

http://lisbetovervad.dk/artikler.html

I højre spalte (rightcol) vil jeg gerne have kommentarer til
indholdet i den midterste (center), og de skal stå ud for den tekst
der kommenteres.

Jeg har forsøgt med #rightcol kom1 {position:absolute; top:1000px;}
i css og

Men det virker ikke. Jeg har læst mig frem til at position:absolute
kun virker i et andet element som også er positioneret (her
rightcol), og det er den: position:relative. Har det noget at gøre
med at den er floatet, og at position så ikke har nogen
virkning/mening?

Jeg håber at min forklaring er forståelig og især at nogen kan hjælpe
mig med problemet med at få anbragt kommentarer de rigtige steder.

Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-09-08 11:37

Lisbet Laursen wrote:
> [...]
> der kommenteres.
>
> Jeg har forsøgt med #rightcol kom1 {position:absolute;

Jeg kan klare problemet nogenlunde ved at lave et passende antal
linjeskift, men det er vist ikke helt korrekt?

Lisbet

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-08 11:51

Lisbet Laursen frembragte:

> Jeg kan klare problemet nogenlunde ved at lave et passende antal linjeskift,
> men det er vist ikke helt korrekt?

Det virker heller ikke, hvis vinduet gøres smalt, så den øvrige tekst
wrapper - så vil linieantallet ikke passe længere.
Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue hvordan. En mulighed er at floate
tingene overfor hinanden, i samme kolonne. Men det er vist ikke lige
til at implementere i dit nuværende design.

Birger

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-09-08 12:38

Birger Sørensen wrote:
> Lisbet Laursen frembragte:

> Det virker heller ikke, hvis vinduet gøres smalt, så den øvrige
> tekst
> wrapper - så vil linieantallet ikke passe længere.

Nej, det dur ikke.

> [...]
> tingene overfor hinanden, i samme kolonne. Men det er vist ikke
> lige
> til at implementere i dit nuværende design.

Mener du at der så kun skulle være to kolonner på hele siden, altså
ingen rightcol?

Lisbet

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-08 15:05

Efter mange tanker skrev Lisbet Laursen:

> Nej, det dur ikke.

> Mener du at der så kun skulle være to kolonner på hele siden, altså ingen
> rightcol?

Ja.
Sæt dine tabeller i div'er som floates til venstre, og har en bredde
der svarer til den nuværende kolonne, og de kommentarer du vil have til
dem, i en anden div, som floates til højre.
Der vil så skulle være en clearing mellem afdelinger - kan også sættes
på den første af de næste, hvis det giver meneng

Birger

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-09-08 18:11

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> sættes
> på den første af de næste, hvis det giver meneng

Mange tak for forslaget. Jeg har ikke rigtig mod på at lave hele
designet om nu, men vil gemme det til eventuel senere afprøvning.

Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-09-08 12:10

Lisbet Laursen skrev:

> [...]
> der kommenteres.
>
> Jeg har forsøgt med #rightcol kom1 {position:absolute; top:1000px;}

Principielt er løsningen at
gøre #kom1 til et lag, der
har en højere z-index end
artikelspalten, og positionere
dette med en negativ margin-right
svarende til #kom1-elementets bredde.

Tror jeg nok. Det er lige ud af ærmet

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-09-08 12:40

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Principielt er løsningen at
> [...]

Tak for forslaget. Det vil jeg da prøve at pusle lidt med.

Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-09-08 17:37

Lisbet Laursen skrev:

> Tak for forslaget. Det vil jeg da prøve at pusle lidt med.

For at være mere præcis:

HTML-kode:

artikel</p>
<h3>Der er en kommentar til denne overskrift</h3>

CSS-kode:
..kommentar {
float:right;
width:11em;
padding:.5em;
border:1px solid #257;
margin-right:-14em;
}

width er bredden af den smalle spalte.
-14em er summen af bredden af den smalle
spalte plus padding i begge spalter.

IE7 viser det ikke rigtigt, hvorfor ved
jeg ikke lige. Problemet kan bankes på plads
ved at passere særlige værdier til IE, men
det var måske rarere at finde ud af hvorfor,
og det er specielt for IE7.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-09-08 18:14

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> jeg ikke lige. Problemet kan bankes på plads
> ved at passere særlige værdier til IE, men
> det var måske rarere at finde ud af hvorfor,

Jeg takker tusind gange. Der vil nok gå et par dage før jeg får
afprøvet forslaget, men hvis der kommer problemer, melder jeg mig her
igen

Lisbet