Tabel i fuld højde
Fra : Jean Jensen

Dato : 18-09-08 08:02

Hej NG.

Nu har jeg søgt vidt og bredt, men ikke fundet en løsning som jeg
kan få til at fungere efter hensigten...

Jeg har brug for at min tabel fylder hele højden af skærmen -
uagtet at der så vil komme en masse "ingenting" nederst inden min
'footer'.

Jeg har forsøgt med 'height="100%"' - både i selve html'en og i
min CSS, men som sagt; intet fungerer...

Hvordan gør man - både så det virker i IE og FF?

\ Kapunen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-08 08:09

Jean Jensen forklarede:
> [...]
> min CSS, men som sagt; intet fungerer...
>
> Hvordan gør man - både så det virker i IE og FF?

Svært at vide uden at kunne se det...
Umiddelbart er svaret, at man fylder noget i tabellen. En tabel er
beregnet til visning af "tabulære data", og indretter højden efter det
der er i den.

Birger

Fra : Jean Jensen

Dato : 18-09-08 08:39

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Umiddelbart er svaret, at man fylder noget i tabellen. En tabel er
> beregnet til visning af "tabulære data", og indretter højden efter det

Kan desværre ikke vise det pt., da jeg kører siden lokalt...

Ved godt at tabellens højde normalt modsvarer til indholdet - men kan
højden ikke fastsættes?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-08 08:46

Jean Jensen formulerede spørgsmålet:

> Kan desværre ikke vise det pt., da jeg kører siden lokalt...
>
> Ved godt at tabellens højde normalt modsvarer til indholdet - men kan
> højden ikke fastsættes?

Nej. Den retter sig efter indholdet.
Du kan sætte margin og padding, også på rækker og td/th. Men ikke
højden på tabellen.

Tabeller er ikke beregnet til design.
Brug div's i stedet for.

Birger

Fra : Bjarne Lambrecht Sør~

Dato : 18-09-08 14:01

Jean Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> min CSS, men som sagt; intet fungerer...
>
> Hvordan gør man - både så det virker i IE og FF?

Jeg har haft held med følgende i IE:

indsætte det du ønsker vist på siden.</td>

Se eksempel her:
http://www.birkealleen.dk/webmaster/eksempler/tabel.html

Mvh Bjarne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-08 15:46

Bjarne Lambrecht Sørensen forklarede den 18-09-2008:

> Jeg har haft held med følgende i IE:
> så
> indsætte det du ønsker vist på siden.</td>

> [...]

Alt kan lade sig gøre i en gasovn.

Eksemplet anvender browserens "quirks mode", og man kan derfor ikke
regne med ens visning - hverken nu eller i fremtiden.

Birger

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-09-08 17:42

Bjarne Lambrecht Sørensen <bjarne.birkealleen@hotmail.dk> skrev
:

>Jeg har haft held med følgende i IE:

Er ikke valid html.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-09-08 20:33

Bjarne Lambrecht Sørensen wrote:

> Se eksempel her:
> http://www.birkealleen.dk/webmaster/eksempler/tabel.html

Et klassisk eksempel på brug af en tabel til noget, en tabel slet ikke er
beregnet til. Den slags bør laves med div i stedet.

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 19-09-08 00:51

ok det her er nok det dummeste spørgsmål ever (selvom ingen spørgsmål er
dumme...) men

Jeg fik nok lige rigeligt slag over nallerne, da jeg spurgte om hjælp for
noget tid siden, så nu tør jeg jo slet ikke bruge en tabel, fordi det jo var
fy skamme.

Læser jeg dette indlæg er tabeller åbenbart ok?!?

Hjæææælp...

Så når jeg bruger tabeller som på denne side

http://www.squiggyclassicinline.com/race_results/2008/2008raceresultsallage.p
hp

Er jeg så hip og alt det der, eller er det helt forkert igen???

Takker!!!

/Birgit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-09-08 05:50

Birgit Holme wrote:

> Læser jeg dette indlæg er tabeller åbenbart ok?!?

Hvis der er tale om tabulære data (læs: hvad du også på et stykke papir
ville sætte op i en tabel/et skema), skal der naturligvis bruges tabel i
webdesign. Men i Bjarnes tilfælde var det bare tre kasser stablet ovenpå
hinanden uden nogen faktisk tabulær funktion, så der er tabeller yt.

> [...]
> hp
>
> Er jeg så hip og alt det der, eller er det helt forkert igen???

Efter overskriften "Marathon and half marathon by age groups" er det helt
klart tabulære data. Tabeller er den eneste brugebare - og den rigtige -
løsning her.

PS. Du bør afholde dig fra at sætte "Valid html 4.01"-mærkat på siden indtil
siden faktisk validerer. Du har i linje 174 sat højde på en tr, i tabeller
må højde kun sættes på th og td.

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 19-09-08 19:49

Siden er ikke officiel endnu og derfor har jeg "bare" sat validering på, idet det
er nemmere for mig senere.

Dovenskab og alt det der

MEN du har helt ret, den bør ikke være der, hvis siden ikke validerer.

Tak for opklaringen af tabeller eller ej!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-08 07:05

Birgit Holme kom med denne ide:
> [...]
> hp
>
> Er jeg så hip og alt det der, eller er det helt forkert igen???

Tabeller til designformål er yt.
Tabeller til visning af tabulære data er flot. Det er de er beregnet
til ;>).

For så vidt standarder overholdes, er der ikke noget der siger, at
tabeller ikke "må" anvendes til design - standarderne fraråder det,
bl.a. af kompatibilitetsårsager - og der er alligevel mange der bruger
tabeller til inddeling af siden ("design"), i stedet for at lære at
gøre det på "den rigtige" måde.
Til nogle ting, er tabeller nemmere at have med at gøre - til gengæld
ender koden som regel med at blive uoverskuelig. Tabeller i tabeller i
tabeller i tabeller i tabeller - eller opdeling af felter i tusind
andre felter, for at tilpasse sig indhold andetsteds på siden, hvor de
så til gengæld skal samles anderledes.
Det ender som et uoverskueligt makværk der er stort set umuligt at
opdatere og vedligeholde.

Anvendt til "tabulære data" eksisterer disse problemer ikke. Der er
ikke ekstra felter eller opdeling, og der ikke ikke noget andet på
siden der "forstyrrer" tabellen.

Birger

Fra : Jean Jensen

Dato : 19-09-08 05:56

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Bjarne Lambrecht Sørensen wrote:
>

> Et klassisk eksempel på brug af en tabel til noget, en tabel slet ikke er
> beregnet til. Den slags bør laves med div i stedet.

Jeg takker for diverse B7 og lukker emnet hér:

det ligner det billede jeg havde inde hovedet - tak for svarene