Erika Nilsen Ekblad gravlagt i Bække i 195~
Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 29-07-08 23:44

Jeg har fått en forespørsel fra en danske om Erika Nilsdatter
Ekblad som skal ha blitt født i Arendal i Norge, men som dro
til Danmark og ble gift der. Det er ikke mange opplysninger jeg
har fått, men hun skal ha vært gift med en Jens Jensen som var
kaptein. De fikk denne sønnen i 1921: Juhl Christian Jensen.
Erika døde i 1958, og skal ha vært ca 50 år. Hun skal ha blitt
gravlagt i Brække uten at jeg vet hvor i Danmark det er. Det kan
umulig stemme siden hun i såfall får barn som 13-åring. Så hun må
være eldre. Hvis noen kunne hjelpe meg med å finne dødsfallet
slik at en får se noenlunde når hun ble født, ville det hjelpe meg
til å lete i riktig tidsrom i Norge i Arendal.

Ved folketellingen 1900 finner jeg en Erikka Ekblad i Kristiania,
men hun ble født i 1881.

Anne Lise Hovdal

Fra : baskholm

Dato : 30-07-08 08:05

On 29 Jul., 23:43, "Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> wrote:
> [...]
> til å lete i riktig tidsrom i Norge i Arendal.
>
> Ved folketellingen 1900 finner jeg en Erikka Ekblad i Kristiania,

Bække ligger i Anst herred, Ribe amt.

Børge

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 31-07-08 13:43

"baskholm" <baskholm@gmail.com> skrev i melding
> [...]
> til å lete i riktig tidsrom i Norge i Arendal.
>
> Ved folketellingen 1900 finner jeg en Erikka Ekblad i Kristiania,

Det hjelper meg fint lite siden jeg aldri har søkt i kirkebøker for
Danmark. Har hørt om Arkivalierne og søkte etter det på Google,
men ble ikke særlig klokere av det. Jeg har aner i Danmark, men
da skal jeg tilbake til begynnelsen av 1600-tallets Haderslev/
Flensburg. Derfor har jeg aldri søkt i danske kirkebøker. Takk
for svaret.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-08-08 10:18

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> "baskholm" <baskholm@gmail.com> skrev i melding

> Bække ligger i Anst herred, Ribe amt.
>

> Det hjelper meg fint lite siden jeg aldri har søkt i kirkebøker for
> Danmark. Har hørt om Arkivalierne

Du skal bare gå i gang, Anne Lise, det er ikke svært.
Nu kender du også sognet, så det er nemt for dig at gå
i gang.
Se her: www.arkivalieronline.dk
Du skal lave dig et login og en kode, men så kan du
ellers gå i gang.
Mvh.Bodil.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 01-08-08 12:21

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i melding

> [...]
> i gang.
> Se her: www.arkivalieronline.dk
> Du skal lave dig et login og en kode, men så kan du

Ja alt er enkelt for den som kan det, men jeg kommer bare frem til en
masse informasjon om programmer. Jeg innstallerte Java, og tror jeg
har Windows XP. Noen kirkebøker å søke i kommer ikke jeg frem
til der inne iallefall. Nå gir jeg opp rett og slett. Hvorfor kunne det ikke
være like enkelt der inne å søke i kirkebøker som Digitalarkivet som vi
har i Norge? Tidligere kom jeg jo frem til en side med de forskjellige
landsarkiver, men det finner jeg ikke frem til nå.

Anne Lise Hovdal

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 01-08-08 12:30

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i melding
> [...]
> har i Norge? Tidligere kom jeg jo frem til en side med de forskjellige
> landsarkiver, men det finner jeg ikke frem til nå.

Glemte å få med at jeg har sendt opplysninger og fått login og kode,
så det er ikke der problemet ligger. Jeg får også opplysninger om at
e-postklienten er innstallert feil, og kommer ikke inn i kirkebøkene på
grunn av det. Så der røk den muligheten til å finne Erikas dødsfall i
1958. Jeg har ikke datakunnskaper rett og slett til å kunne gjøre noe
mer her, og jeg tør ikke å begynne å gjøre noe med e-postklienten.
Beklager at jeg plager dere med mine dumme spørsmål.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-08-08 15:54

> [...]
> har i Norge? Tidligere kom jeg jo frem til en side med de forskjellige
> landsarkiver, men det finner jeg ikke frem til nå.

Der har været problemer med den nye udgave af Java, og
det har forhindret Arkivalieronline i at fungere korrekt.
Jeg kan ikke huske, om problemet er blevet løst, men det
er der måske andre, som kan?
Jeg har personligt undladt at installere den nyeste udgave af
Java af samme årsag.
Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-08-08 15:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4895c683$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> er der måske andre, som kan?
> Jeg har personligt undladt at installere den nyeste udgave af

Prøv at se længere oppe i denne nyhedsgruppe, der er andre,
som har samme problem som du - de bruger tilsyneladene JAVA7,
og så kører det.
Mvh.Bodil.

Fra : Hurup

Dato : 01-08-08 07:18

On 1 Aug., 13:29, "Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> wrote:
> [...]
> mer her, og jeg tør ikke å begynne å gjøre noe med e-postklienten..
> Beklager at jeg plager dere med mine dumme spørsmål.

På Arkivalier Online er den nyeste kirkebog den der slutter med 1927.
Du skal henvende dig til Landsarkivet for Sønderjylland, http://www.sa.dk/laa/
og spørge dem om hjælp.

Poul Hurup