| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Jesus accepterer svindel? En mystisk ligne~ Fra : Arne H. Wilstrup | 
  Dato :  23-07-01 19:57 |  
  |   
            Forfatteren Arne H. Petersen skrev en gang blandt andet:
 
 "Der var en rig mand, som havde en godsforvalter, om ham fik han
 underhånden at vide, at han ødslede hans ejendom bort. Så tilkaldte
 han forvalteren og spurgte: Hvad er det, jeg hører om dig? Aflæg
 regnskab for din forvaltning, for du kan ikke længere være
 forvalter. Men forvalteren spurgte sig selv: Hvad skal jeg gøre, nu
 da min herre tager min stilling fra mig? Grave har jeg ikke kræfter
 til, tigge skammer jeg mig ved. Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, for
 at folk skal tage imod mig i deres huse, når jeg bliver sat fra
 bestillingen. Han kaldte så sin herres skyldnere til sig én for én
 og spurgte den første: Hvor meget skylder du min herre? Hundrede
 anker olie, svarede han. Forvalteren sagde: Her er dit gældsbevis,
 sæt dig straks ned og skriv halvtreds! Derefter spurgte han en
 anden: Og du, hvor meget skylder du? Hundrede tønder hvede, svarede
 han. Til ham sagde forvalteren: Her er dit gældsbevis, skriv firs!"
 Og Herren roste den uærlige forvalter, fordi han havde handlet
 klogt. For denne verdens børn handler langt klogere over for deres
 egne, end lysets børn gør. "Jeg siger jer: Skaf jer venner ved
 hjælp den uærlige mammon, for at de, når den slipper op, kan tage
 imod jer i de evige boliger.
 (Lukasevangeliet, 16. 1-9)
 Jesus siger her: Det er i orden at begå underslæb, hvis man bruger
 de penge, man svindler sig til, til at købe sig venner.For penge er
 alligevel noget skidt, men venner kan man aldrig få for mange
 af.Denne verdens børn er kloge nok. Klogere end englene - lysets
 børn. Lysets børn vil ikke have noget med penge at gøre. De
 stinker. Denne verdens børn indser, at penge kan bruges til noget
 ordentligt.
 Hvis man deler ud af andres penge og så fyret for det, gør det ikke
 så meget, for så har man venner der kan tage sig af en.Det er ikke
 den moral, der ligger i straffeloven. Men den passer med det, Jesus
 ellers siger om at man ikke skal samle sig skatte, som møl og rust
 kan fortære.
 Liberalismen går som ideologi ud fra, at alle mennesker først og
 fremmest har behov for at skrabe penge til sig. Den vil ikke tro
 på, at behovet for at have venner kan være større end behovet for
 at have nogle tal stående på en konto.
 Nogle liberale er blevet skræmt over det, der lige nu ser ud til at
 være liberalismens sejr i hele verden. De bliver helt nervøse for,
 hvad deres egen ideologi kan føre til i praksis, når den bliver
 drevet ud i sin yderste konsekvens i Østeuropa. De "pæne" liberale
 siger, at liberalismen må mildnes med omsorg for de svageste.
 Men hvor kommer de svage fra, og hvad har gjort dem svage?
 Hvis de svage slutter sig sammen, bliver de stærke. Og de behøver
 ikke at lade sig udplyndre for at få krydderi på tilværelsen. Når
 de holder op med at være svage, har de ikke brug for krummer fra de
 riges bord. Så sidder de selv med ved bordet.
 Nogle siger, at liberalismen har sine fejl, men er det bedste, vi
 har set indtil nu.
 Det er ikke noget stærkt argument. Kejser Nero og Attila kunne også
 sige, at deres systemer var de bedste, man havde set indtil da.
 Lige nu står vi på randen af en afgrund, hvor alt levende er truet.
 Derhen har ideologierne ført os.
 Det bedste er altså ikke godt nok. Derfor må vi lave noget, der er
 bedre.
 Ingen siger, vi kan finde bedre samfundsmodeller på historiens
 pulterkammer. Den udfordring, vi står overfor, er ny. Derfor må vi
 også skabe et samfund, man ikke har set før.
 Et idealsamfund eller en utopi kan man ikke skabe. Det skal man
 heller ikke kunne. Smerter og konflikter vil der altid være. Død,
 sygdom og lidelser bliver ikke afskaffet.
 Men man kan afskaffe sult og materiel nød. Hvis ét menneske kan
 leve af grøntsager og rodfrugter fra 100 kvadratmeter køkkenhave,
 så kunne alle mennesker i verden brødfødes af et intensivt dyrket
 areal på størrelse med Frankrig.
 Man behøver ikke være bange for, at livet skal blive kedeligt og
 mangle udfordringer, hvis man afskaffer bingo-økonomien og
 spændingen ved at vente på af få en dolk i ryggen.
 Der findes mindre primitive måder at skaffe sig indhold i
 tilværelsen på. Kærlighed, naturen og mulighederne for erkendelse
 gennem kunst og videnskab."
 
 
 Og læs, hvilke anmeldelser han fik:
 
 Arne Herløv Petersen formulerer sig med prægnans og fynd.
 Lars Tjalve - Kristeligt Dagblad
 
 Nuancerede meditationer om moral og fremskridt
 Kjeld Holm - Århus Stiftstidende
 
 Veloplagte spark i løgsovsen
 Gudrund Lau Bjerno - lektørudtalelse
 
 Herløv Petersen ser virkelig og tager til hjerte... Han (og
 forlaget) gør det, som vi i så uendelig mange år har savnet,
 overvinder berøringsangsten.
 Thorkild Grosbøll - Præsteforeningens Blad
 
 Hvad siger I kristne til dette?
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 Arne H. Wilstrup
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Vidal (23-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidal | 
  Dato :  23-07-01 21:51 |  
  |   
            
 "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse news:3b5c73b7$0$801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 [...]
 
 > (Lukasevangeliet, 16. 1-9)
 > Jesus siger her: Det er i orden at begå underslæb, hvis man bruger
 > de penge, man svindler sig til, til at købe sig venner.For penge er
 > alligevel noget skidt, men venner kan man aldrig få for mange
 > af.Denne verdens børn er kloge nok. Klogere end englene - lysets
 > børn. Lysets børn vil ikke have noget med penge at gøre. De
 > stinker. Denne verdens børn indser, at penge kan bruges til noget
 > ordentligt.
 > Hvis man deler ud af andres penge og så fyret for det, gør det ikke
 > så meget, for så har man venner der kan tage sig af en.Det er ikke
 > den moral, der ligger i straffeloven. Men den passer med det, Jesus
 > ellers siger om at man ikke skal samle sig skatte, som møl og rust
 > kan fortære.
 
 [...]
 
 Du og AHP har næsten forstået det. Jesus
 prædiker ikke moral, han forholder sig realistisk
 til mennesket og dets situation her på jorden.
 
 Mennesker skal naturligvis ikke bestræbe sig
 på at svindle, men mennesker *er* svindlere.
 Vi er alle svindlere/syndere, Jesus viser os her,
 hvordan vi kan håndtere denne forståelse.
 
 Jeg ved godt, der er kristne, der mener, de kan
 unddrage sig synd, altså handle på en måde, så
 de ikke synder (bevidst?), men som jeg læser
 denne lignelse, tager de grumme fejl.
 
 Venlig hilsen
 
 Villy Dalsgaard
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Arne H. Wilstrup (23-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup | 
  Dato :  23-07-01 22:10 |  
  |   
            
"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 news:9ji37h$1ph$1@egon.worldonline.dk...
 >
  > [...]
 >
 > Du og AHP har næsten forstået det. Jesus
 > prædiker ikke moral, han forholder sig realistisk
 > til mennesket og dets situation her på jorden.
 >
 > Mennesker skal naturligvis ikke bestræbe sig
 > på at svindle, men mennesker *er* svindlere.
 > Vi er alle svindlere/syndere, Jesus viser os her,
 > hvordan vi kan håndtere denne forståelse.
 >
 > Jeg ved godt, der er kristne, der mener, de kan
 > unddrage sig synd, altså handle på en måde, så
 > de ikke synder (bevidst?), men som jeg læser
 > denne lignelse, tager de grumme fejl.
 >
 Tak for det overraskende og ærlige svar!   
--
 Med venlig hilsen
 Arne H. Wilstrup
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           P.N. (24-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : P.N. | 
  Dato :  24-07-01 12:19 |  
  |   
            
 Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3b5c73b7$0$801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Forfatteren Arne H. Petersen skrev en gang blandt andet:
 >
 jamen AHP var det ikke ham der røg i spjældet pga spionage for sovjetunionen
 ?.
 flere af min ungdomsbekendte var tilhængere af det nu hedengangne DKP.
 Og de hadede kristendommen som pesten, fordi de så en konkurrent i
 kristendommen.
 da kommunismen var en religion. en falsk lære, forkyndt af falske profeter.
 
 MVH P.N.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Erik Larsen (24-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Larsen | 
  Dato :  24-07-01 15:30 |  
  |   
            
 "P.N." <pip160@hotmail.com> wrote in message
 news:9jjlj5$oj0hf$1@ID-78557.news.dfncis.de...
 >
 
 > Og de hadede kristendommen som pesten, fordi de så en konkurrent i
 > kristendommen.
 > da kommunismen var en religion. en falsk lære, forkyndt af falske
 profeter.
 
 Intet nyt under solen
 
 Erik
 
 >
 > MVH P.N.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lyrik (24-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lyrik | 
  Dato :  24-07-01 23:35 |  
  |   
            
 "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message
 news:3b5c73b7$0$801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Forfatteren Arne H. Petersen skrev en gang blandt andet:
 >
 > "Der var en rig mand, som havde en godsforvalter, om ham fik han
 > underhånden at vide, at han ødslede hans ejendom bort. Så tilkaldte
 > han forvalteren og spurgte: Hvad er det, jeg hører om dig? Aflæg
 > regnskab for din forvaltning, for du kan ikke længere være
 > forvalter. Men forvalteren spurgte sig selv: Hvad skal jeg gøre, nu
 > da min herre tager min stilling fra mig? Grave har jeg ikke kræfter
 > til, tigge skammer jeg mig ved. Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, for
 > at folk skal tage imod mig i deres huse, når jeg bliver sat fra
 > bestillingen. Han kaldte så sin herres skyldnere til sig én for én
 > og spurgte den første: Hvor meget skylder du min herre? Hundrede
 > anker olie, svarede han. Forvalteren sagde: Her er dit gældsbevis,
 > sæt dig straks ned og skriv halvtreds! Derefter spurgte han en
 > anden: Og du, hvor meget skylder du? Hundrede tønder hvede, svarede
 > han. Til ham sagde forvalteren: Her er dit gældsbevis, skriv firs!"
 > Og Herren roste den uærlige forvalter, fordi han havde handlet
 > klogt. For denne verdens børn handler langt klogere over for deres
 > egne, end lysets børn gør. "Jeg siger jer: Skaf jer venner ved
 > hjælp den uærlige mammon, for at de, når den slipper op, kan tage
 > imod jer i de evige boliger.
 > (Lukasevangeliet, 16. 1-9)
 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
 Lignelsen er netop,-en lignelse!
 
 Den er henvendt til jødedommens religiøse ledere, farisæerne, som var blinde
 vejledere for blinde. De var forvaltere af Guds retsregler ifølge Moseloven.
 
 De havde, dengang, og de har idag, skærpet moselovens krav. Det ikke at
 sanke brænde og tænde bål på en sabbat, er strammet til, at de ikke engang
 må tænde det elektriske lys på sabbatten.
 Selv stod de på Jesu tid overfor at blive fyret som "godsforvaltere", og
 Jesus påpeger at hvis de havde været kloge, så havde de nedskrevet folkets
 gæld overfor Gud!
 De tolkede jo for eksempel budet om at du ikke må koge et kid i dets moders
 mælk. Der var jo ingen grund til at opskrive kravene-gælden til Gud til at
 docere, at man ikke engang måtte blande mælk og kød i den samme afdeling af
 køkkenet!
 De kunne have valgt at give det en mildere tolkning, at have skrevet gælden
 ned! Chefen-Gud, ville ikke have haft noget imod det. Han ville have rost
 dem for det! For han havde jo sagt til dem "barmhjertighed vil jeg, ikke
 slagtoffer!"
 Det folk ville så have været dem venlig stemt.
 Men de gjorde det ikke, og de gør det heller ikke i dag! Og folket er dem
 ikke venlig stemt!
 
 Hilsen
 Jens
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |