Te der har stået ..
Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-09-08 06:01

Te der har stået mange timer, gerne efter det er blevet koldt, er
nogle gange lækrere (for mig). Kan nogen forklare hvad der sker med
teen?

Fra : Max

Dato : 03-09-08 14:43

Hej Poul

> Te der har stået mange timer, gerne efter det er blevet koldt, er
> nogle gange lækrere (for mig). Kan nogen forklare hvad der sker med
> teen?

Varme drikke smages meget med lugtesansen, kolde drikke
smages mest med smagssansen, så måske forskellen ligger der.

--
Mvh Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-09-08 19:51

Max wrote:

> Hej Poul

> Varme drikke smages meget med lugtesansen, kolde drikke
> smages mest med smagssansen, så måske forskellen ligger der.

En lille historie fra det virkelige liv.
Jeg var engang til optagelsesprøve ved flyvevåbnet.
Ud over utallige syns,hørelses,ekg,eeg, osv. - prøver var der også
Smagsprøver - surt, sødt, salt og bittert.
Lugteprøver - _mange_ forskellige ting.
Det foregik inde på 'Riget', og jeg var selvfølgelig nysgerrig.
Forklaringen var(iflg lægerne), at man kun kan smage/skelne de ovennævnte 4
ting, hvorimod resten af 'oplevelsen' foregår via lugtesansen.

Stig Johansen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 04-09-08 09:27

Hej
Stig Johansen wrote:
> Forklaringen var(iflg lægerne), at man kun kan smage/skelne de
> ovennævnte 4 ting, hvorimod resten af 'oplevelsen' foregår via
> lugtesansen.

Korrekt. Prøv evt at holde dif gor næsen næste gang du spiser et eller
andet, og se så hvor meget du egentlig kan smage.. :)
Sjovt eksperiment hvis man kan få nogen til at give sig noget, man skal
gætte hvad er. Til start kan man ikke smage noget som helst (man holder sig
for næsen). I det selvsamme øjeblik man slipper næsen, er man i stand til,
med knusende sikkerhed, at fortælle hvad det er.

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 04-09-08 10:31

Hej Martin

> skal gætte hvad er. Til start kan man ikke smage noget som helst (man
> holder sig for næsen). I det selvsamme øjeblik man slipper næsen, er
> man i stand til, med knusende sikkerhed, at fortælle hvad det er.

Man skal bare passe på, for lugten slipper også baglæns op
i næsen så indtrykket bliver forvrænget. Jeg har ladet mig fortælle
at varm og kaffe smagere ens, det er lugtintrykket der snyder.
Noget andet sjovt er at en ryger med bind for øjnene og
en lukket næse faktisk ikke kan konstatere om en cigaret
er tændt eller ej.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 14:49

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt.

Ikke korrekt. Man kan også smage "umami"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-09-08 09:58

On 3 Sep., 15:43, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Poul

> Varme drikke smages meget med lugtesansen, kolde drikke
> smages mest med smagssansen, så måske forskellen ligger der.

aha - men det kan ikke være det hele; jeg har oplevet samme positive
effekt ved at te har stået længe i en tekande med hætte over, og som
har holdt sig om ikke varm så lunken. Hvis derimod te lavet i et krus
står lidt til det bliver lunkent, indtræffer effekten ikke
umiddelbart.

Fra : Max

Dato : 03-09-08 18:23

Hej Poul

> har holdt sig om ikke varm så lunken. Hvis derimod te lavet i et krus
> står lidt til det bliver lunkent, indtræffer effekten ikke
> umiddelbart.

Jeg husker forøvrigt at der sker nogle kemiske processer i te
når det afkøles, noget der har betydning ved fremstilling af
f.eks. iste. Jeg husker ikke hvem der fortalte om det, men det
har nok være i gruppen dk.kultur.mad+drikke så prøv at
spørge der også.

--
Mvh Max