Frit fald
Fra : pbc

Dato : 02-09-08 05:33

Hej alle

Jeg har lige et problem angående frit fald, håber i kan hjælpe. Lad os
sige at en genstand på 100 kg falder fra 10 meters højde og når den så
rammer jorden, bliver den bremset 10 cm.op, hvad er kræften når den
rammer jorden og hvad er formlen for udregningen.

MVH:

pbc

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-09-08 12:36

"pbc" <pbcpatrickogalvinpbc@gmail.com> wrote in message
[...]

Hvis den bliver bremset, rammer den ikke jorden. Eller sagt på en anden
måde: Vi mangler en oplysning - nemlig i hvor høj grad den bremses op.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 02-09-08 06:17

On 2 Sep., 13:36, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvis den bliver bremset, rammer den ikke jorden. Eller sagt på en anden
> måde: Vi mangler en oplysning - nemlig i hvor høj grad den bremses op..

Den opgave kan sagtens beregnes ud fra flg. rimelige antagelser:

1) Luftmodstanden er neglierbar, da genstanden er tung (og
formodentlig ikke vældigt stor), og faldhøjden er lille.

2) Opbremsningen sker jævnt på de 10 cm, når underlaget rammes.

J.O.

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 02-09-08 13:25

pbc <pbcpatrickogalvinpbc@gmail.com> writes:

> [...]
> rammer jorden, bliver den bremset 10 cm.op, hvad er kræften når den
> rammer jorden og hvad er formlen for udregningen.

Hej,
Tja, det er jo altid det samme problem.

m=100kg, g=9.82m/s², h=10m, b=0.1m.

Genstanden har energien E = m*g*h lige før den rammer jorden (den Potentielle
energi bliver omsat til kinetisk energi).

Kraften F, skal yde arbejdet A over afstanden b for at bremse genstanden.
Nu, HVIS kraften er konstant over afstanden b er dette arbejde A et simpelt
produkt, nemlig A=F*b, men normalt er kraften IKKE konstant og det vil sige
at A=integral(F(r)*dr) fra 0 til b.

Arbejdet skal altså være lig den kinetiske energi genstanden har opnået, nemlig
E=A ... og derfor under antagelsen at kraften er konstant.
m*g*h=F*b eller

F=m*g*h/b=98200N

--
Søren Dideriksen

Fra : pbc

Dato : 02-09-08 10:00

hej alle

her er de data jeg har

Vægt   100 kg
højde   10 meter

opbremsnings længde 10cm.

cw værdi   1.25
areal   1 m2

udregning og formel både med og uden luftmodstand