Hundelorte og coanda-effekten?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-08-08 12:24

Hvorfor kan man langt bedre lugte en hundelort, *efter* at man har trådt
i den? (Og ja, det er et seriøst spørgsmål!)

Jeg har to gæt:

1. Coanda-effekten, eller en lignende effekt, gør at mange lugtmolekyler
bevæger sig op langs éns bukseben, og resten af éns overflade, og op til
næsen, i stedet for at lugtmolekylerne distribuerer sig frit og
vilkårligt i luften a'la random walk, sådan at
lugtmolekylekoncentrationen aftager på forudsigelig vis med afstanden
fra den betrådte hundelort.

2. Det at man træder i hundelorten øger dens overfladeareal, og frigør
desuden nye dele af den som ikke tidligere har været eksponeret for
atmosfæren (og måske spiller atmosfærens ilt en særlig rolle her?),
hvilket giver øget mulighed for fordampning af friske lugtmolekyler.

Hvilken af dem lyder mest rigtigt?

Man kan selvfølgelig eksperimentere sig frem ved at én person træder i
en lang række hundelorte, mens en anden person går ved siden af
førstnævnte (og ser sig godt for), mens de begge løbende forholder sig
til hvad deres næser har at sige. Hvis (kun) #1 er rigtig, så vil person
nummer to, ham der passer på hvor han træder, ikke kunne lugte noget
særligt. Omvendt vil lugten genere begge personer lige meget hvis (kun)
#2 er rigtig.

Årsagen til at jeg ikke personligt har lyst til at udføre dette
eksperientet er forhåbentlig indlysende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-08 12:59

> Årsagen til at jeg ikke personligt har lyst til at udføre dette
> eksperientet er forhåbentlig indlysende.

Spørg Bo -

Fra : Bo Warming

Dato : 26-08-08 17:53

<none> skrev i en meddelelse

> Spørg Bo -
Hundelorte lugter ikke så grimt som menneskelorte, for dels er vi mere truet
af smitte fra egen art, så advarsel er mere berettiget, dels er hunde ikke
ødsle med maden som vi, så der er ikke så meget mad for bakterier i
hundelorte så de er hurtigere gæret færdig og dermed tørre og lugtløse

En gåde-joke lyder Hvad er ligheden mellem en mand og en hundelort for en
pige?
Jo ældre de er, jo nemmere er de at samle op (pick up, forføre)

Efter frysning bliver hundelorte ret lugtløse, har jeg bemærket om vinteren
på mit fortov - det gælder kun til en ringe grad for menneskelort

At den fladtrådte friske lort er mere lugtende end den pølse og
pyramideformede er om overfladens størrelse

Og hvis overfladen er tørret ind og lugtløs så vil masning voldsomt øge lugt
drastisk fordi det saftige kommr frem

Grøndlandske hundelorte er næringsfattige men tamhunde på grønland gir lorte
som slædehunde elsker at spise - de er jo overfodrede.
Men de to slags hunde er sjældent i samme by

Ser en rotte på landjorden en menneskelort og en forladt halvspist
hamburger, så forerækker den lorten, for det er den vant til fra kloakken -
og vi spiser jo så rigeligt at der er masser af ufordøjet mad for den i vor
lort
En gade-inders lort ville den måske ikke værdsætte så meget som forladt mad
fx burger

Hvis vi alle var på slankekur ville der nok kun være halvt så mange rotter
i de københavnske kloakker
Hundelorte er ikke eftertragtede for rotter

Rører du i en mødding , , mangedobles lugten
Gylle danner spærrelag hvor barriere mindsker ammoniakdannelse
Spredes halm , forbedres spærrelaget dvs du får mere kvælstof til planterne
når det spredes på marken

I er så gode til at google - kan I finde noget der supplerer disse spredte
tilfældigt hørte og erfarede oplysninger ?

Merkaptaner , skatol og indol er vigtige duftstoffer - de sidste to er
nedbrydningsstoffer af blodets røde hæmoglobin, der også danner urinens gule
galdefarvestof

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-08-08 23:28

Bo Warming wrote:
> [...]
> ødsle med maden som vi, så der er ikke så meget mad for bakterier i
> hundelorte så de er hurtigere gæret færdig og dermed tørre og lugtløse

Førstnævnte kan jeg godt følge dig i, Bo.

[...]

Også to fornuftige bud. Tak.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 27-08-08 11:31

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Førstnævnte kan jeg godt følge dig i, Bo.

Vedr mit punkt 2 kan jeg tilføje at jeg læste om japanere at de har længere
tarm, fordi deres forfædre ofte har sultet så maden skulle udnyttes til det
yderstte

Min far spiste mange små mellemmåltider og fik diagnoen kolondivertikler dvs
at tarmen gør sig kort fordi der overfodres
Altså ødsel overspisning kræver at det meste mad skydes igennem halvfordøjet
så ikke man bliver overvægtig.

Så er der mere bakterierne kan gære og menneskelorten vil være ildelugtende
i længere tid.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-08-08 23:19

none wrote:
> Spørg Bo -

Tak for dit yderst videnskabelige svar på et seriøst ment spørgsmål.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-08-08 14:12

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> [...]
> atmosfæren (og måske spiller atmosfærens ilt en særlig rolle her?),
> hvilket giver øget mulighed for fordampning af friske lugtmolekyler.

Dette lyder mest rigtigt, da den tidligere overflade sikkert har været
udtøret og ikke-lugtende. Det indre og nye overflade er derimod fortsat
fugtigt og ilde-lugtende.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-08-08 23:29

Uffe Kousgaard wrote:

> Dette lyder mest rigtigt, da den tidligere overflade sikkert har været
> udtøret og ikke-lugtende. Det indre og nye overflade er derimod fortsat
> fugtigt og ilde-lugtende.

Tak for svar, og også tak fordi du var bedre til at forklare mit punkt
#2 end jeg selv var.

Jeg er dog stadig lidt nysgerrig m.h.t. ham dér Coanda, en sydamerikansk
jetmotor-mand som jeg husker fra infomercials på Discovery Channel for
nogle år siden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 27-08-08 04:41

> [...]
>
> Jeg er dog stadig lidt nysgerrig m.h.t. ham dér Coanda, en sydamerikansk
> jetmotor-mand som jeg husker fra infomercials på Discovery Channel for

Min opdragelse til videnskabelighed omfattede att gå efter bold ej mand, så
manden Coanda overlader jeg til andre at google på

Er dr noget i mit lange svar, der ikke er banalt og indlysende.?
At svare kræver især at bryde tabuer mod at omtale anstødelige emner
At være nysgerrig og åbne øjnene er ikke svært og så indhøster man
erfaringer når man er 62 år og ikke glemsom

Er Wikipedia ikke præget af tabuer på dette område ?

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-08 20:06

> [...]
> erfaringer når man er 62 år og ikke glemsom
>
> Er Wikipedia ikke præget af tabuer på dette område ?

JEg er stadig nysgerrig om hvad man gør I RUMMET og hvad er smart adfærd
hvis du eller jeg er lam på plejehjem om nogle år

Gerne ring 20538913

Fra : Johnny Andersen

Dato : 29-08-08 21:44

> JEg er stadig nysgerrig om hvad man gør I RUMMET og hvad er smart adfærd
> hvis du eller jeg er lam på plejehjem om nogle år

Jeg vil gerne være med til, at sponsorer en ENKEL billet til dig - så kan du
konstaterer det ved selvsyn...

/Johnny