Lysmængde på lysdioder
Fra : Hauge

Dato : 18-08-08 20:47

Hejsa

Jeg er kommet i tvivl, når lysmængden opgives på f.eks. lysdioder.

2 umiddelbart ens lysdioder på 1W, lyser 36 lumen med en udstrålingsvinkel
på 15 grader (med optik) og en på 76 lumen med en udstrålingsvinkel på 140
grader..

Er forskellen på lysmængden tabet i optikken, eller er det måden det måles
på, der gør den forskel? Jeg vil jo mene at den med 15 grader vinkel, vil
have et meget kraftigt lys, mens den på 140 grader vil være rimelig svag,
når man kikker på et enkelt punkt, men 140'eren vil kunne oplyse et større
område på een gang.

Jeg håber der er et lysere hovede end mig, der kan bringe lidt lys over
denne sag

Mvh Hauge

Fra : F.Syndergaard

Dato : 18-08-08 21:01

> [...]
> område på een gang.
>
> Jeg håber der er et lysere hovede end mig, der kan bringe lidt lys over

Hej Hauge.

Om jeg er et lyst hoved ved jeg ikke.
Men jeg er enig med dig i den måde du anskuer det på.
Og jeg tror at lystabet i de to optikker er nogenlunde den samme.
Det lys jeg har arbejdet med har altid været målt i mW/cm2
f.eks. UV rør til lysbehandling.

--
MVH.
Finni

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-08-08 00:30

F.Syndergaard wrote:
> [...]
> Og jeg tror at lystabet i de to optikker er nogenlunde den samme.
> Det lys jeg har arbejdet med har altid været målt i mW/cm2

Så vidt jeg har forstået, så er det Lux man måler, når man måler indstrålet
effekt per areal. Og Lumen når man måler hvor meget lys der kommer fra en
kilde, totalt. Lux falder altså med afstanden til lyskilden, hvor Lumen er
et konstant tal for kildens lysmængde.

Så den diode på 76 lumen er nok bare bedre end den på 36. Der er voldsom
stor forskel på lysdioders virkningsgrad

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-08 02:13

Ulrik Smed wrote:
[...]
> Så den diode på 76 lumen er nok bare bedre end den på 36. Der er voldsom
> stor forskel på lysdioders virkningsgrad

Kan man stole på at de to forskellige lysdioder rent faktisk bruger 1,00
watt hver?

Stort set alle elektriske apparater bruger langt mere end én watt, så
jeg kan godt, når jeg er i det mere spekulative hjørne, forestille mig
at man har en tradition med simpelthen at runde watt-tal op til nærmeste
højere heltal, sådan at den ene lysdiode måske i virkelighede bruger
0,88 watt mens den anden måske bruger 0,45 watt. Det er dog absolut kun
et gæt fra min side.

Kan man e.v.t. måle på de to lysdioders varmeafgivelse? Hvis de bruger
den samme mængde energi (eller næsten den samme), men den ene afgiver
meget mere (synligt) lys end den anden, så burde den anden jo blive
varmere end den første. Eller kan energitabet skyldes UV? Det tvivler
jeg egentlig på, uden dog at vide hvorfor...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 19-08-08 07:08

Hej Peter

> Kan man stole på at de to forskellige lysdioder rent faktisk bruger
> 1,00 watt hver?

Lysdioder strømstyrres, så man har fint styr på hvor meget
strøm der løber i dem. Forskellen i deres udstrålingsmængde
ligger helt sikkert i effektiviteten. Ligeledes har de et smalt
udstrålingsspekter så de stråler ikke uden for deres område
med andet end varme.

--
Mvh Max