Stjernekikkert
Fra : Nederbasse

Dato : 13-08-08 20:43

Hej

Ved ikke om det er den rigtige gruppe men...

Jeg vil gerne have en stjernekikkert, en brugt en af slagsen så jeg har
kikket i dba.dk og gulpggratis.dk
Det behøver ikke være en speciel kikkert jeg vil bare gerne se planeterne
osv. tættere på.

Hvad skal jeg se efter altså hvilken kikkert skal det være?
Hvilken forstørrelse?
Skal den have så stor diameter som muligt?
Er der en guide på nettet?

Lars

Fra : Max

Dato : 13-08-08 21:16

Hej Lars

> Hvad skal jeg se efter altså hvilken kikkert skal det være?

Du skal se om der findes en astronomisk forrening i nærheden
af hvor du bor, et sådan sted får du den absolutte bedste
hjælp uden det behøver koste dig noget. Du kan finde dem
og meget andet på denne hjemmeside.

http://www.astronomibladet.dk/

--
Mvh Max

Fra : Nederbasse

Dato : 13-08-08 22:08

> [...]
> af hvor du bor, et sådan sted får du den absolutte bedste
> hjælp uden det behøver koste dig noget. Du kan finde dem

Jeg checker men det er ikke meningen der skal væreså seriøs

Lars

Fra : Max

Dato : 13-08-08 22:22

Hej Lars

> Jeg checker men det er ikke meningen der skal væreså seriøs

Det var heller ikke ment sådan, men lige når det drejer sig
om kikkerter og astronomi, ja så gælder det om at starte
rigtigt for at få noget ud af det.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 14-08-08 08:28

Hej Lars

> Jeg checker men det er ikke meningen der skal væreså seriøs

Jeg glemte forøvrigt også at sige at mange astronomiske
foreninger faktisk har kikkerter de låner ud til eventuelt
kommende nye medlemmer, naturligvis sammen med
noget ekspertise i at bruge en kikkert.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 12:02

Max wrote:
> Jeg glemte forøvrigt også at sige at mange astronomiske
> foreninger faktisk har kikkerter de låner ud til eventuelt
> kommende nye medlemmer, naturligvis sammen med
> noget ekspertise i at bruge en kikkert.

Alterntivt holder sådanne foreninger vel også sammenkomster, hvor
potentielle medlemmer lige kan snuse lidt til tingene, og måske endda få
lov at kigge i kikkerterne, sådan at de kan få en idé om hvad de
forskellige prisklasser kan bruges til.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 14-08-08 12:13

Hej Peter

> [...]
> potentielle medlemmer lige kan snuse lidt til tingene, og måske endda
> få lov at kigge i kikkerterne, sådan at de kan få en idé om hvad de

Ja, der er mange muligheder, her i byen stiller foreningen også op
når der er aften åbent i butikkerne på strøget, så der kan man snakke
med kompetente amatørastronomer.

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 17-08-08 19:36

Peter Knutsen:

> [...]
>potentielle medlemmer lige kan snuse lidt til tingene, og måske endda få
>lov at kigge i kikkerterne, sådan at de kan få en idé om hvad de

Ja. det er det, de gør. Jeg kender ingen forening, der låner ud til
ikke-medlemmer.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ivar

Dato : 13-08-08 22:21

Nederbasse skrev:

> Skal den have så stor diameter som muligt?

Ja, altså lige borset fra, at bliver den for stor og klodset er
der risiko for, at det bliver for besværligt.
Der står rundt omkring i Danmark masser af kikkerter, der
er indkøbt og kun brugt en gang eller to.
Jeg vil anbefale dig at købe en billig, og se om det er noget
for dig. Der er ofte noget billigt at få på QXL:
http://www.qxl.dk/default/defaultlist.asp?catg=21105&languagenr=12
Du skal lige passe lidt på, da der til tider er nogen der forsøger
at sælge nye "kinesere" til priser cirka som for fx en Orion
(der nok også er lavet i Kina).

Jeg kan også anbefale linket til Astronomibladet. Især deres
forum er interessant.
http://www.astronomibladet.dk/?page=/forum/threads.php&id=3127_0_27_0_C

Jeg synes helt klart at du bør købe en billig kikkert først.
Hvis du ikke kan finde noget interessant i en lille kikkert
kan du heller ikke i en stor. Er det noget for dig kan du
købe noget kraftigere. Et af de mest populære mærker af de
semiprof er Meade http://www.2astro.dk/ og http://www.meade.com/
Et andet er Celestron http://www.astro-optics.dk/

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Max

Dato : 14-08-08 07:10

Hej Ivar

> Ja, altså lige borset fra, at bliver den for stor og klodset er
> der risiko for, at det bliver for besværligt.

Et andet problem er at jo større en kikkert er jo større
indflydelse har den almindelige lufturo, så jo større
kikkert, jo færre gode observationsaftener er der.

--
Mvh Max

Fra : Johnny Andersen

Dato : 14-08-08 08:01

Der er mange ting du skal tage i betragtning, så jeg syntes du prøve at
spørge på disse to fora. Her får du de bedste svar.

www.lyra.dk

www.2astro.dk

/Johnny

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-08-08 09:37

On 13 Aug., 21:42, "Nederbasse" <gukli...@derover.com> wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg se efter altså hvilken kikkert skal det være?
> Hvilken forstørrelse?
> Skal den have så stor diameter som muligt?

Jeg har et 80 mm spejlteleskop som jeg har købt i ALDI for 600 kr. Den
giver et ganske godt kig på månen, hvor bjergene pludselig ligner
rigtige bjerge. Ringene om kring Saturn står også klart og tydeligt,
og en kold vinteraften med klar luft lykkedes det mig faktisk at se
skybånd på Jupiter.
Så for 600 kr kan man altså komme igang.

J.O.