Fryseposers tæthed
Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-08-08 12:13

En ting har undret mig uhyre meget, og nu tænkte jeg, nogen måske
havde en forklaring:

Hvis jeg tager en stor klump saftigt, rådt kød og lægger det i en
frysepose med knude på i køleskabet, så holder posen helt tæt og
afgiver ikke kødsaft. Fryser jeg derimod samme pose, afgives der fra
posen en mængde kødsaft ved optøning. Hvad sker?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 11-08-08 19:21

Hej
edelvang@gmail.com wrote:
> [...]
> afgiver ikke kødsaft. Fryser jeg derimod samme pose, afgives der fra
> posen en mængde kødsaft ved optøning. Hvad sker?

Kan det være så simpelt, at når man pakker kød i en frysepose, så gør man jo
alt for at få luften ud af posen, derved strammes posen jo om kødet. Når
kødet så fryser, så udvider det sig, og posen rives lidt i stykker i
svejsningen i bunden. For prøv at tage en ubrugt pose og læg i fryseren et
par dage, og fyld vand i, så vil du opleve at den stadig ikke er utæt. Så
min teori er udvidelsen af indholdet ved frysning.

Mvh Hauge

Fra : Ivar

Dato : 11-08-08 19:30

Hauge skrev:

> [...]
> alt for at få luften ud af posen, derved strammes posen jo om kødet. Når
> kødet så fryser, så udvider det sig, og posen rives lidt i stykker i

Jeg tror nærmere, at nogle af cellerne i kødet brister ved nedfrysning.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Hauge

Dato : 11-08-08 19:33

Ivar wrote:
> Jeg tror nærmere, at nogle af cellerne i kødet brister ved
> nedfrysning.

Det skulle vel ikke ændre på strukturen af det optøede kødsaft, så det
pludselig kan løbe ud af posen?

Mvh Hauge

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-08 20:45

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> afgiver ikke kødsaft. Fryser jeg derimod samme pose, afgives der fra
> posen en mængde kødsaft ved optøning. Hvad sker?

Min teori:
Iskrystaller dannes i tæt kontakt med plasten og laver mikroskopiske huller.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Max

Dato : 11-08-08 21:38

Hej Kevin

> afgiver ikke kødsaft. Fryser jeg derimod samme pose, afgives der fra
> posen en mængde kødsaft ved optøning. Hvad sker?

Det oplever jeg nu ikke, det eneste vand der er udenfor posen efter
optøningen er kondensvand.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-08 21:48

Max wrote:
> Det oplever jeg nu ikke, det eneste vand der er udenfor posen efter
> optøningen er kondensvand.

Jeg oplevede det med noget frossen laks, som var industri-pakket. Jeg
smagte på den væske der var udenpå den optøede pakke, og den smagte af laks.

Noget tid senere gentog jeg eksperimentet med at optø endnu en pakke
frossen laks, men denne gang var der ingen væske udenpå pakken.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 11-08-08 22:17

Hej Peter

> Jeg oplevede det med noget frossen laks, som var industri-pakket. Jeg
> smagte på den væske der var udenpå den optøede pakke, og den smagte
> af laks.

Jeg tror ofte at der sker det at hvis man behandler det frosne for
hårdt.
ja så slår det huller i plasten og så kan væske jo sive ud, så derfor
skal
man behandle frostvare meget forsigtigt.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-08-08 08:26

Max wrote:
> [...]
> ja så slår det huller i plasten og så kan væske jo sive ud, så derfor skal
> man behandle frostvare meget forsigtigt.

Det vil jeg prøve. Se om det virker som om det gør en forskel.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 12-08-08 09:00

Hej Peter

> Det vil jeg prøve. Se om det virker som om det gør en forskel.

Det er nemt at prøve med det man selv fryser ned, straks værre
ser det ud med de vare der indkøbes frosne i f.eks. supermarkeder,
jeg græmmes når jeg ser hvordan varene bliver behandlet, frost-
vare bliver bogstaveligt smidt ned i fryseboxen og så vidre.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-08 22:14

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> [...]
> jeg græmmes når jeg ser hvordan varene bliver behandlet, frost-
> vare bliver bogstaveligt smidt ned i fryseboxen og så vidre.

Det indebærer så den fordel, at man kan gå ud fra at samtlige poser er
hullede.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-08-08 07:42

Hej Preben

> Det indebærer så den fordel, at man kan gå ud fra at samtlige poser er
> hullede.

Ja, og det indebære faktisk at man ikke kan regne med at de
frysevare man køber er egnede til langtidsopbevaring som vel
egentlig var det oprindelige formål.

Ps: det undre mig forøvrigt også at når jeg køber kebab der er frosset,
vacumpakket i plastpose og puttet i papkasse, ja så lugter fryseren
af hvidløg :)

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 13-08-08 09:19

Max wrote:
> [...]
>
> Ps: det undre mig forøvrigt også at når jeg køber kebab der er frosset,
> vacumpakket i plastpose og puttet i papkasse, ja så lugter fryseren

Hele fabrikken har nok lugtet af hvidløg, så det gør pappet og plasten
sikkert også :)

Fra : Max

Dato : 13-08-08 13:19

Hej Martin

> Hele fabrikken har nok lugtet af hvidløg, så det gør pappet og plasten
> sikkert også :)

Ja, man må håbe at det er derfor :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-08 18:28

> Hej Martin

> Ja, man må håbe at det er derfor :)

Polyethylen er hverken damp- eller aromatæt. Fryseposer har tykkelsen der
gør udtørring langsom, de tynde knitrende er ret utætte.

Prøv at gemme benzin i en eddikedunk (fuld). Den bliver hulkindet i løbet af
kort tid, så meget damper gennem.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen