Metallisk helium ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 10-08-08 06:49

Hej alle.

Jeg så tilfældigvis denne artikel:
<http://ing.dk/artikel/90022>

Her omtaler man metallisk helium (og brint) analogt med flydende kviksølv.

Umiddelbart kan jeg ikke ud fra artiklen forstå forskellen på flydende
helium, og flydende helium under tilsyneladende voldsomt tryk.

Betyde 'metallisk' at de får elektrisk ledende egenskaber eller ?

Stig Johansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-08 11:46

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> >
> [...]
> helium, og flydende helium under tilsyneladende voldsomt tryk.
>
> Betyde 'metallisk' at de får elektrisk ledende egenskaber eller ?

Har den artikel mistænkt for at være fuld af fejl. Varmen der omtales ville
vel straks gøre dem til sole?

Og et indre ved den varme, vil vel nærmest kun kunne beskrives som en atomar
suppe hvor alle begreber flyder.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-08 19:00

Preben Riis Sørensen skrev:

> Har den artikel mistænkt for at være fuld af fejl. Varmen der omtales ville
> vel straks gøre dem til sole?

Der er da et stykke vej fra 20'000 grader til 15 mio. grader.

> Og et indre ved den varme, vil vel nærmest kun kunne beskrives som en atomar
> suppe hvor alle begreber flyder.

Der er mange slags suppe som videnskabsfolk opererer med uden at
deres begreber flyder.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-08 21:42

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Der er da et stykke vej fra 20'000 grader til 15 mio. grader.

Åh ja, jeg blev vildledt af overskriften :"De to store gasplaneters indre er
varmere end Solen"

Og længere nede er trykforholdene også sat lidt kryptisk op. Deraf min
konklusion at artiklen måtte være fuld af fejl.

> Der er mange slags suppe som videnskabsfolk opererer med uden at
> deres begreber flyder.

Men i Solen er det vel ren kernesuppe?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : PeterBP

Dato : 11-08-08 01:26

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Åh ja, jeg blev vildledt af overskriften :"De to store gasplaneters indre er
> varmere end Solen"

Solens overflade, ja. (5800 K), ikke dets indre (10e6+ K).

> Og længere nede er trykforholdene også sat lidt kryptisk op. Deraf min
> konklusion at artiklen måtte være fuld af fejl.

> Men i Solen er det vel ren kernesuppe?

Solens kerne er i plasmatilstand, dvs. at elektronerne er løsrevne fra
kernerne og ligger hulrter til bulter.

--
- Peter *** http://titancity.com/blog/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-08-08 13:50

On 10 Aug., 12:46, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> vel straks gøre dem til sole?
>
> Og et indre ved den varme, vil vel nærmest kun kunne beskrives som en atomar

Nu har jeg efterhånden fulgt denne gruppe i et række år, og det
underer mig at du altid skal svare på et indlæg, uagtet at du ikke har
den ringeste viden om emnet, - hvilket du også netop har demonstreret
i dette tilfælde.

Keder du dig meget, eller har du bare et stort behov for at se dig
selv på tryk? Har du nogen sinde tænkt på, at det må pisse irriterende
for folk der søger svar på et spørgsmål, at de vildledes af dine vilde
ubegrunde gæt om emner du intet aner om.

Du er nu velkommen til at springe op og skabe dig. Du får ikke
ydeliger svar fra mig, da jeg ikke ønsker at forurrene tråden med mere
off-topic.

J.O.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-08 21:19

<jenspolsen@hotmail.com> skrev

> [...]
underer mig at du altid skal svare på et indlæg, uagtet at du ikke har
den ringeste viden om emnet, - hvilket du også netop har demonstreret

Har netop ikke svaret men stillet et spørgsmål. Og af mit svar der kommer
til Bertel vil fremgå at jeg nok var for hurtig.

> [...]
for folk der søger svar på et spørgsmål, at de vildledes af dine vilde
ubegrunde gæt om emner du intet aner om.

Der er nok en der har tisset på din sukkermad. Hvorfor kan du ikke bare
lægge mig i dit killfilter, eller hjælpe mig ud af mine vildfarelser ved at
gøre klart hvad der er den rette sammenhæng?

>Du er nu velkommen til at springe op og skabe dig. Du får ikke
ydeliger svar fra mig, da jeg ikke ønsker at forurrene tråden med mere
off-topic.

Det har du jo allerede gjort, og kun dig. Jeg har da lov at komme med input
uanset hvor indgående mit kendskab er til emnet. Og mange gange skal der
nogle vildfarelser til for at få nogen op af stolene, og komme med de
rigtige udlægninger. Det har du bare ikke øje for, i stedet hidser du dig
op.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan F

Dato : 10-08-08 22:16

> Har den artikel mistænkt for at være fuld af fejl. Varmen der omtales
> ville vel straks gøre dem til sole?
>
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> Preben@esenet.dk

Temperaturen er ikke nær høj nok til at starte fusion. Temperaturen er
derimod ca. 3 gange højere end solens OVERFLADE.

Allan F

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-08 06:29

Stig Johansen wrote:

> [...]
> helium, og flydende helium under tilsyneladende voldsomt tryk.
>
> Betyde 'metallisk' at de får elektrisk ledende egenskaber eller ?

Jeg prøver lige igen.
Det er _meget_ længe siden jeg læste mat/fys/kemi, så bær over med mig.

Men så vidt jeg ved snakker man om 4 tilstandsformer, fast, flydende,
luftformig samt plasma.

Nu snakker man om 'metallisk' helium og brint for den sags skyld.

Hvad betyder det, at det er 'metallisk', er der tale om en 5.
tilstandsform ?

Stig Johansen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-08-08 08:30

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Nu snakker man om 'metallisk' helium og brint for den sags skyld.
>
> Hvad betyder det, at det er 'metallisk', er der tale om en 5.

Ja og nej. http://da.wikipedia.org/wiki/Fase_(stof) skelner ikke mellem fase
og tilstand. Det gør til gengæld
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_(matter). Der er altså lidt forvirring.
Men det er under alle omstændigheder sikkert, at der er flere faser af et
stof end de fire alment kendte.

Under ekstreme forhold kan egenskaberne for stoffet ændre sig så meget at
man også her taler om et faseskift. Is har således mindst 11 forskellige
faser. (http://www.lsbu.ac.uk/water/phase.html)

I dette tilfælde er er der tale om at brint ændrer egenskaber når det kommer
under voldsomt tryk og dermed kommer over i en anden fase end den vi
almindeligvis kender. Detaljerne kan findes her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metallic_hydrogen. Her ses i øvrigt at der ikke
er noget nyt i, at brint har en metallisk fase; det blev forudsagt allerede
i 1935.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-08-08 12:01

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Nu snakker man om 'metallisk' helium og brint for den sags skyld.
>
> Hvad betyder det, at det er 'metallisk', er der tale om en 5.

Og så er der også bose-einstein kondensater :)