Co2 og træer
Fra : astraweb.com

Dato : 10-08-08 02:25

Hejsa

Er der nogen der ved hvor meget Co2 et almindeligt stort
bøgetræ kan omdanne sammenlignet med hvor meget Co2 en
almindelig bil udleder.

Jeg spørger for at få en fornemmelse af om man måske kunne
løse vores Co2 problem ved at plante nogle flere træer.

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger

Fra : Allan F

Dato : 10-08-08 22:33

>Hejsa

>Er der nogen der ved hvor meget Co2 et almindeligt stort
>bøgetræ kan omdanne sammenlignet med hvor meget Co2 en
>almindelig bil udleder.

Ikke ret meget - det du skal se på er tilvæksten. En stor del af tørstoffet
i et bøgetræ er kulstof, men set i forhold til f.eks. en rimelig økonomisk
bil, som udleder 130 g CO2 pr. km. så skal der ikke køres ret mange meter om
dagen, før årstilvæksten er oversteget. Af CO2 er 12/44 kulstof, resten er
ilt. Om natten forbruger et træ også ilt, og udleder CO2. Det er kun, når de
aktivt fotosyntetiserer, at der er en optagelse af CO2.

Disse tal er ikke præcise, men er gode nok til at belyse situationen.

En rimelig økonomisk bil udleder måske 130 g CO2 pr km.

Et bøgetræ, der er 50 år gammelt, har en vægt på måske 20 tons. En stor del
af dette er vand, måske 5-8% af hele træet er kulstof, så et hurtigt
overslag siger 10.000 km pr 50 år, og det er 200 km/år. pr. bøgetræ. Kører
du 20.000 om året er det 100 bøgetræer. Plantet i en matrice med 10 meters
mellemrum er det 100 x 100 meter bøgeskov. Ganget med en million biler i
Danmark er det 100 x 100 kilometer bøgeskov.

Men det er ikke nogen løsning på lang sigt, for når træet dør, enten fordi
det falder om og rådner op, eller det bliver fældet og forarbejdet, vil det
med tiden vende tilbage til naturens kredsløb som CO2.

Den eneste måde at trække CO2 ud af kredsløbet på, er ved at fjerne ilten,
og grave det resterende kulstof ned. At fjerne ilten kræver meget store
mængder energi, og den skal skaffes fra f.eks. kul eller olie - og så er vi
lige vidt, for vi bruger store mænger kul (som vi graver op af jorden) til
at producere energi.

For at mindske stigningen af CO2 i atmosfæren er løsningen åbenbar: Begynd
at bruge energikilder, som ikke er afhængige af fossile brændstoffer.
Biobrændstof, solenergi, vandenergi, bølgeenergi, atomenergi (som har en hel
række andre problemer). Eller den ultimative løsning: Brug mindre energi.

Allan F

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-08-08 10:39

"Allan F"
> [...]
> vi lige vidt, for vi bruger store mænger kul (som vi graver op af jorden)

Det er ikke den eneste måde.
CO2 kan fjernes på mange forskellige måder - den simpleste er selvfølgelig
at udnytte gassens opløselighed i vand, hvor det det videre kan omdannes til
hydrogencarbonat og carbonater (som man kender fra kridtklinter).
Oceanerne optager vel en del CO2, men det er ikke nemt at kontrollere i
praksis, ligesom der er en tidsparameter imdbygget.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Asger Joergensen

Dato : 11-08-08 23:13

Hi Allan F

Allan F says:
> [...]
> ilt. Om natten forbruger et træ også ilt, og udleder CO2. Det er kun, når de
> aktivt fotosyntetiserer, at der er en optagelse af CO2.

--Snip--
> [...]
> række andre problemer). Eller den ultimative løsning: Brug mindre energi.

Manget tak for din fyldige forklaring.

Venlig hilsen
Asger

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 13-08-08 13:36

On 11 Aug., 11:38, "Regnar Simonsen" <rel...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Oceanerne optager vel en del CO2, men det er ikke nemt at kontrollere i
> praksis, ligesom der er en tidsparameter imdbygget.

Det behøver vi vel ikke gøre så meget for at få til at ske. Der
indstiller sig jo helt automatiske en ligevægt mellem CO2 opløst i
havet og CO2 i atmosfæren. Jeg har forstået at havet allerede er
blevet mere surt på den konto, hvilket gør overlevelse vanskeligere
for de organismeer der opbygger kalkskaller.

J.O.