Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Coolscan IV - USB - SCSI
Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-01 18:23

I specifikationerne for scanneren Nikon Coolscan IV står der bl.a.:
Power Macintosh G3/G4
(built-in USB only)

Jeg har en PowerMac 8500 (ja, den er gammel, men ganske udmærket).
Jeg forestillede mig, at jeg kunne få en adapter så jeg kunne bruge
Coolscan IV. Men når der står som beskrevet, kan jeg så det?

Hvor meget bedre er IV i forhold til III - som kører på SCSI?

Jeg skal primært scanne s/h negativer, men komplicerede negativer. Taget
under koncerter og ikke altid velbelyst - typisk overbelyst i ansigterne
hvor en følgespot rammer.

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-01 21:18

Jørgen Angel wrote:

> Jeg har en PowerMac 8500 (ja, den er gammel, men ganske udmærket).
> Jeg forestillede mig, at jeg kunne få en adapter så jeg kunne bruge
> Coolscan IV. Men når der står som beskrevet, kan jeg så det?

Du skal købe et udvidelseskort med USB-porte, og sætte det maskinen, og
så skal du som minimum køre system MacOS 8.6, det mest alm. USB-kort er
KeySpan, det koster under en tusse.

Jeg har installeret et KeySpan USB-kort i en Power 4400 for en bekendt,
det er i og for sig problemløst, det eneste men er USB-udvidelserne
konfliktede med QuarkXPres, jeg har prøvet alt muligt, det kunne
muligvis løses med system MacOS 9.x, det er dog for tungt til en gammel
4400, så løsningen er blevet to udvidelsesopsætninger i
Udvidelseskontrol, det kræver en genstart men da USB-porten i dette
tilfælde, kun skal bruges til at hente billeder fra et digicam, så er
det jo ikke hver dag han skal skifte mellem udvidelsesopsætningerne.

> Hvor meget bedre er IV i forhold til III - som kører på SCSI?

Prøv at se på de tekniske data, de vigtigste er D-max og opløsning, jo
højere jo bedre.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-07-01 08:54

> Prøv at se på de tekniske data, de vigtigste er D-max og opløsning, jo
> højere jo bedre.

Nikon Coolscan IV har en D-max på 3,6. Jeg mener at Coolscan III har en på
3,2...

Mvh
Jan