Sand/fint grus
Fra : Thomas

Dato : 23-07-01 19:39

Hejsa.
Hvad erfaringer her i med sand/fint grus i forhold til diverse planter.
Dette fine bundlag anbefales jo til diverse bundlevende fisk, jeg tænker
specielt på div. corydoras. Man høre jo ofte at bundlaget ikke må være for
fint til en del planter. ????
MVH Thomas.

Fra : Madsen

Dato : 23-07-01 20:25

"Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
> specielt på div. corydoras. Man høre jo ofte at bundlaget ikke må være for

Mine erfaringer med det er ikke så ringe endda.
Godt nok blev jeg lidt træt af at se på det lyse sand og gik siden-
hen over til lidt grovere og mørkt grus til mit Tropheusakvarie, men
i den periode hvor jeg kørte med fint sandblæsersand gik det rigtig
godt og også med planterne. Jeg havde en del af de planter du
kan se her: <http://www.tropica.dk/125.htm> og de gik fuldstændig
amok i det fine sand. Underlig nok groede de bedre dengang jeg
havde dem stående i sand end nu, hvor de står i lidt grovere grus,
men om det er den eneste årsag tør jeg ikke udtale mig om.
Den største fordel ved sandet var at snavs og skidt kun lagde sig
på overfladen af bundlagt og var nemt at suge op når man skiftede
vand. Hvis du kørte med hånden ned i selve sandet blev vandet
overhovedet ikke grumset. Det er en stor fordel, men tyder vel
egentlig også på at der ikke er den store vandcirkulation, og at der
kan opstå "døde" zoner, men i mit tilfælde med gravene cichlider,
var problemet ikke så stort.

Hvis man kunne få noget hel kulsort eller meget mørkt sand, så tror
jeg godt jeg kunne finde på at putte sand i mit akvarium igen.
Engang på en tur til Italien, på en lille ø der hedder Volcano, så jeg
en strand med hel sort sand. Wow, men 50-70 kg. sand med hjem
i flyet var ikke lige noget jeg gad at rode med. ;)
Spørgsmålet er også om det ville egne sig til akvariebrug.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-07-01 00:22

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
> "Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> skrev:
Klip
> [...]
> i flyet var ikke lige noget jeg gad at rode med. ;)
> Spørgsmålet er også om det ville egne sig til akvariebrug.

Hej.
Dette sandet du snakker om er højest sandsynlig vulkan/lava sand. Jeg havde
en hel masse lavasten i mit akvarie og fik store problemer med sorte
trådalger som sætter seg yderst på blasene. Der er grimt og jeg har måtte
tage nogle ordentlige turer med saksen, så nu er planterne helt raserede.
Fik tips om at det kunne skyldes stenene, så de røg ud med det samme. Er
stadig i fasen med at oparbejde planterne igen, og jeg håber at det var
stenene som var årsagen til de ydderst grimme vekster. Jeg tror ikke at det
er snak om sortalger. De skulle hvist se helt anderledes ud.
Så jeg vil ikke anbefale at putte vulkansand i akvariet, med mindre man er
helt vild efter at skulle ned og rode rundt med en saks en gang i ugen.
Hilsen Ditte

Fra : Madsen

Dato : 24-07-01 00:44

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev:

> Så jeg vil ikke anbefale at putte vulkansand i akvariet, med mindre man er
> helt vild efter at skulle ned og rode rundt med en saks en gang i ugen.

Det er jeg ikke så vild med så tak for tippet :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-07-01 19:43

> Det er jeg ikke så vild med så tak for tippet :)

Hej.
Bare velkommen. Man må jo dele sine erfaringer - og denne blev lidt mere
dyrekøbt end jeg skulle have ønsket. Jeg har fundet ud at at det nok er
penselager. Og de skulle hvist være svære at komme af med..... :( Så måske
skal jeg ud for at finde nye planter og gennemrense akvariet.
Korriger mig lige om det er fejl alger.... De er sorte og ligner på børster,
som sidder yderst på bladene. De er så grove at man næsten stikker sig på
dem..
Hilsen DItte

Fra : Madsen

Dato : 24-07-01 19:54

> [...]

> som sidder yderst på bladene. De er så grove at man næsten stikker sig på

Jeg tror også det er penselalger. Fik dem i et 160 ltr. engang og de
var næsten umulige at slippe af med igen. Selv på glasset skulle der
virkelig knofedt til for at skure dem af med en neglebørste.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-07-01 21:09

"Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt på div. corydoras. Man høre jo ofte at bundlaget ikke må være for

Min erfaring er at grus/sand ikke må være over 2 mm i diameter til planter.

Jeg bruger normalt noget på ca 0.8 - 1.4 mm og planterne gror som ukrudt.

Da corydoras roder i bunden, er det vigtigt at dit grus ikke har skarpe
kanter.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 23-07-01 21:56

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3b5c83af$0$735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>og planterne gror som ukrudt.

Og det er vel derfor du for nyligt efterlyste en billig Tropica-forhandler i
Kbh,?

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-07-01 22:07

> Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
> <3b5c83af$0$735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Og det er vel derfor du for nyligt efterlyste en billig Tropica-forhandler
> Kbh,?

Ole til tider er du ligeså irriterende som en 5 årig dreng.

Hvis du nu havde fulgt helt med ville du nok også opdage at jeg er flyttet
til København fra Sønderborg.

Gæt hvor jeg bor (København) og gæt hvor mit akvarie er (Sønderborg)

Comprende ????

Fra : ole larsen

Dato : 24-07-01 02:39

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3b5c9167$0$782$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>til København fra Sønderborg.
>
>Gæt hvor jeg bor (København) og gæt hvor mit akvarie er (Sønderborg)

Ja, måske forstår jeg alt for godt. Dine planter i Sønderborg gror som
ukrudt. Derfor vil du tage nogle med fra Kbh.

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 05:58

> Ja, måske forstår jeg alt for godt. Dine planter i Sønderborg gror som
> ukrudt. Derfor vil du tage nogle med fra Kbh.

Tja det er for dyrt og besværligt at rejse til sønderborg bare for at hente
planter.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-07-01 00:22

"Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> specielt på div. corydoras. Man høre jo ofte at bundlaget ikke må være for

Hej Thomas.
Jeg har prøvet med to forskellige slags grus. Den første løsningen var store
grove gruskorn. Corydorasen gik udmærket sammen med denne grusen, men mine
planter ville ligesom ikke hængefast. Så gik jeg til indkøb af noget mere
fintkornet. De planter som ikke bliver spist op af fiskene ser ud til at
have det godt med denne løsningen. Og Corydorasen ELSKER den. Så mit tips
er, at du skaffer noget grus som er rundt og er på størrelse med GROV
strandsand.
Håber dette kan hjælpe lidt.
Hilsen DItte

Fra : Thomas

Dato : 24-07-01 01:21

Hejsa alle.
Tak for diverse råd. Jeg vil nu forsøge mig med et fint bundlag, og så se at
komme af med mine Kribensis. Jeg vil så lave dette akvarie om til corydoras
land . Disse Kribensis er jo nogle "forfærdelige" fisk....de får unger
hele tiden, og man kan jo ikke engang afsætte dem gratis .
MVH Thomas.