Selvtægt: skurk pis-ydmygedes
Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-08 15:29

Selvtægt: skurk pis-ydmygedes

Da Blekingegadebandebogen begyndte at udkomme sidste år læste jeg i bind-1
om den nyligt afdøde Niels Jørgensens livs pinligste episode.

Han og et andet af bandemedlemmerne havde stjålet en bil, men blev grebet af
ejeren, der var en bomstærk og handlekraftig selvtægtsmand, som bandt dem,
og de stod længe bundet, før de fik nogen til at tilkalde politiet, og da
dette kom var NJ ydmygt grædende, fordi han fandt de våde bukser
uudholdelige.

Som altid gik politiet ikke til bunds med autonomforbrydernes udåd

En anden selvtægtsepisode fortaltes mig af en pålidelig taxachafør- og er
omvendt - 3 svenske turister passerede en garage ved brandstationen bag
Københavns Rådhus og gik ind i mørket for at tisse. Et par brandmænd
opdagede det og indhentede dem og tvang dem til at spule alle garagerne
grundigt med en vandslange.

Heldigt at forurenings-hærværksmændene ikke fandt på at anmelde
selvtægtsmændene for frihedsberøvelse - så havde de nok måtte betale
erstatning til disse retfærdigt straffede svenskere.

Men hvad nu hvis svenskerne var kommet for sent til et vigtigt fly pga.
selvtægtsstraffen?

Så var der fornuft i en vis straf for "uagtsom selvtægtgengældelse i flæng",
hvis svenskerne havde bedt om at betale sig ud af svineriet - med denne
saglige fly-begrundelse.?

Det var jo ikke alvorlig vold eller tyveri svenskerne begik.