Et flot jubilæum
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-08 11:32

Så er vi nået op på, at over 1 mio danskere betaler topskat. Det er 44% af
samtlige på arbejdsmarkedet. Tillykke, Danmark. Socialdemokratismen og
misundelsen har overvundet *al* modstand.

NB: Topskatten blev oprindeligt indført som en særlig beskatning af de
allerrigeste.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Frank

Dato : 08-09-08 11:53

> Så er vi nået op på, at over 1 mio danskere betaler topskat. Det er 44% af
> samtlige på arbejdsmarkedet. Tillykke, Danmark. Socialdemokratismen og
> misundelsen har overvundet *al* modstand.

Det er da godt nyheder. 44% af den danske arbejdsstyrke har så store
indkomster at de nu betaler topskat.

Det ville da være noget underligt noget at fejre at indkomsten er lav.

> NB: Topskatten blev oprindeligt indført som en særlig beskatning af de
> allerrigeste.

Hvor har du det fra?

Jeg tror jeg i et eller andet omfang har betalt topskat i al den tid den har
eksisteret og jeg føler mig ikke specielt rig. Og jeg mener ikke at kunne
huske at andelen af topskat-betalere har været under 20% på noget tidspunkt.

Hvem er i din optik 'de allerrigeste'?

Mvh
Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-09-08 13:33

"Frank" <frank@nosmap.dk> wrote in message
> Det er da godt nyheder. 44% af den danske arbejdsstyrke har så store
> indkomster at de nu betaler topskat.

Ja, det er gode nyheder, at de har så høj en indkomst, men det er sgu da
ikke gode nyheder, at de betaler topskat.

> Hvor har du det fra?

Argumenterne dengangt var ikke anderledes, end de er i dag. Det er trods alt
ikke så svært at regne ud, hvorfor nogle mennesker kan finde på at gå ind
for et progressivt skattesystem. De bredeste skuldre skal også bære den
tungeste byrde.

Så i den brede befolknings verdensbillede er topskat noget, "de rige"
betaler.

Det vil f.eks. nok overraske de fleste, at 30% af Danmarks specialarbejdere
betaler topskat.

I starten af 80'erne betalte 1 ud af 10 fuldtidsansatte lønmodtagere
topskat. I dag er det tæt på 50%.

Fra : Frank

Dato : 08-09-08 13:57

> Så i den brede befolknings verdensbillede er topskat noget, "de rige"
> betaler.

Øh, nej. Når 44% af de fuldtidsansatte lønmodtagere betaler topskat kender
alle nogle der betaler topskat og ved at de ikke er "de rige".

> Det vil f.eks. nok overraske de fleste, at 30% af Danmarks
> specialarbejdere betaler topskat.

Næ - det tror jeg ikke.

> I starten af 80'erne betalte 1 ud af 10 fuldtidsansatte lønmodtagere
> topskat. I dag er det tæt på 50%.

I starten af 80'erne havde du et andet skattesystem. Topskatten blev indført
i '87.

Mvh
Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-09-08 14:29

> [...]
>
> Øh, nej. Når 44% af de fuldtidsansatte lønmodtagere betaler topskat kender
> alle nogle der betaler topskat og ved at de ikke er "de rige".

Det er 44% af _alle_ lønmodtagere. Men nej, det gør "alle" ikke.

Det er faktisk stadig en temmelig udbredt misforståelse, at det er de rige,
der betaler topskat. Blandt andet fordi rigtig mange danskere trods alt
stadig ikke betaler topskat. Der er 2,5 mio. danskere på arbejdsmarkedet, og
af dem betaler 44% altså topskat. Men det efterlader jo en pænt stor
befolkningsgruppe udenfor.

> I starten af 80'erne havde du et andet skattesystem. Topskatten blev
> indført i '87.

Nope. Jeg ved godt, at et står på wikipedia, men derfor er det stadig
forkert.

Det kom først til at hedde topskat i 2004. Før da havde det andre navne så
som "statsskat, trin 4" eller "6% skat".

Men selve det progressive skattesystem med forskellige statsskattetrin
svarende til bundskat, mellemskat og topskat har eksisteret endnu længere
end det.

Se denne oversigt:

http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1295.html

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 14:37

"Christian R. Larsen" skrev

> Nope. Jeg ved godt, at et står på wikipedia, men derfor er det stadig
> forkert.

Ked af det Christian - men det er korrekt, at begrebet topskat først blev
indført med skattereformen i 1987.

Før da blev den sidst tjente krone også beskattet højt - dog efter andre
skalaer og begreber.

- Jensby

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-09-08 15:44

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> skrev i
meddelelsen
> [...]
> topskat først blev indført med skattereformen i 1987.
>
> Før da blev den sidst tjente krone også beskattet højt - dog

Ked af det Jensby, men begrebet Topskat blev indført med loven
af 1993 - Før den tid optræder der intet begreb der hedder
topskat.jf. mit svar til Christian.

Hvis du kan finde dokumentation for at topskat blev indført
før med skattereformen i 1987, så ser jeg da gerne en
henvisning til det.
Jeg har afsøgt samtlige af folketingssamlingerne fra 1985 og
frem - og kun i 1992-93-folketingssamlingen står der begrebet
topskat og ved 2.behandling står der "den foreslåede topskat".
Der er altså tale om at man vil lave en skattereform i 1993
som så blev vedtaget og underskrevet i juni 1993 og som dermed
blev til lov.

Men du er da meget velkommen til at finde dokumentation for
noget andet -og jeg er enig med Christian i at wikipedia ikke
er en sandhedskilde her, som i så mange andre sammenhænge hvor
den er fejlbehæftet.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 09-09-08 06:46

"Arne H. Wilstrup" wrote

> Ked af det Jensby, men begrebet Topskat blev indført med loven af 1993 -
> Før den tid optræder der intet begreb der hedder topskat.jf. mit svar til
> Christian.

Selvfølgelig! Beklager.

- Jensby

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-08 09:03

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> wrote in message
> [...]
> indført med skattereformen i 1987.
>
> Før da blev den sidst tjente krone også beskattet højt - dog efter andre

Jeg har i mit indlæg linket til Skatteministeriets egen hjemmeside, som man
må tillægge en vis betydning i denne henseende. Ifølge den var det i 1994,
det kom til at hedde topskat.

Men det er i øvrigt underligt, at der så mange steder på nettet står
henholdsvis "1987" og "i starten af 80'erne".

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-09-08 15:39

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i
meddelelsen news:48c528b0$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Nope. Jeg ved godt, at et står på wikipedia, men derfor er
> det stadig forkert.
>
> Det kom først til at hedde topskat i 2004. Før da havde det
> andre navne så som "statsskat, trin 4" eller "6% skat".

Nej, det er heller ikke korrekt. Navnet blev benyttet først i
Folketinget i 1992-93 - nemlig Til lovforslag nr. L 283
Folketinget 1992-93, og loven om topskat blev vedtaget og
lavet til lov med underskrift og det hele d. 30.juni 1993

> Men selve det progressive skattesystem med forskellige
> statsskattetrin svarende til bundskat, mellemskat og topskat
> [...]

Og her ser du også udtrykket "topskat" optræde for første gang
i 1994 - akkurat ½ år efter lovens vedtagelse, hvilket jo er
naturligt eftersom den er trådt i kraft i 1993.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-08 07:39

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
> om topskat blev vedtaget og lavet til lov med underskrift og det hele d.

Rigtigt, det er en tastefejl - jeg mente selvfølgelig 1994.

Fra : Frank

Dato : 09-09-08 09:00

> Det kom først til at hedde topskat i 2004. Før da havde det andre navne så
> som "statsskat, trin 4" eller "6% skat".

Jammmmen dog. Lad os bruge båndbredden til at debatterer hvad den hedder i
stedet for at debatterer hvem den rammer, specielt når vi er enige om
hvilken skat der ret faktisk er tale om.

Eller vi kan kalde den "Symbol - Skat senere kendt som topskat"

> Men selve det progressive skattesystem med forskellige statsskattetrin
> svarende til bundskat, mellemskat og topskat har eksisteret endnu længere
> end det.

At de progressive skattesystem er ældre end "Symbol - Skat senere kendt som
topskat" er der vist ingen der har sat spørgsmåltegn ved.

Mvh
Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-08 09:08

> [...]
> stedet for at debatterer hvem den rammer, specielt når vi er enige om
> hvilken skat der ret faktisk er tale om.

Den er god med dig, du.

Det var jo dig selv, der valgte at reagere imod, at jeg kaldte den øverste
skattesats i starten af 80'erne "topskat". Når du så oven i købet fejlagtigt
påstår, at topskatten blev indført i 1987, er det vel meget naturligt, at
jeg forklarer dig, hvordan det virkelig hænger sammen.

Fra : Frank

Dato : 09-09-08 09:23

> [...]
> fejlagtigt påstår, at topskatten blev indført i 1987, er det vel meget
> naturligt, at jeg forklarer dig, hvordan det virkelig hænger sammen.

Nope - jeg reagerede mod at du sammenlignede 2 forskellige skattesystemer og
brugte tal over hvor mange der i hvert sit skattesystem betalte ""Symbol -
Skat senere kendt som topskat".

Alene omlægningen af fradragene vil ifm. skattereformen i 87 vil få flere
til at betale "Symbol - Skat senere kendt som topskat".

Så skal du se på udviklingen kan du først tage tallene fra 87 og frem.

Mvh
Frank

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-08 09:26

> [...]
> og brugte tal over hvor mange der i hvert sit skattesystem betalte
> ""Symbol - Skat senere kendt som topskat".

Efterrationalisering.

Men anyway - det er da en relevant kommentar.

Fra : Frank

Dato : 08-09-08 14:11

> Det vil f.eks. nok overraske de fleste, at 30% af Danmarks
> specialarbejdere betaler topskat.

Må lige rette mig selv: Jo, men at 30% af Danmarks metalarbejdere betaler
topskat vil næppe overraske ret mange.

Mvh
Frank

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-08 13:10

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:48c51b90$0$90266>
> Det vil f.eks. nok overraske de fleste, at 30% af Danmarks specialarbejdere
> betaler topskat.

Du er åbenbart så arrogant, at du tillader dig at mene, at "de fleste" ikke kender deres egen skat?

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-08 13:35

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
> Du er åbenbart så arrogant, at du tillader dig at mene, at "de fleste"
> ikke kender deres egen skat?

Du er et sludrechatol, Egon. Ingen tvivl om det.

Fra : Egon Stich

Dato : 11-09-08 09:37

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:48c66d7e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Du er et sludrechatol, Egon. Ingen tvivl om det.

Du ER åbenbert så arrogant.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 08-09-08 12:30

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:Bfedneu7msGIYlnVnZ2dnUVZ8vmdnZ2d@giganews.com...
> [...]
> misundelsen har overvundet *al* modstand.
>
> NB: Topskatten blev oprindeligt indført som en særlig beskatning af de

Og tænk engang:
Der var tider, hvor det var attråværdigt og noget man pralede af, om man var den største skatteyder i sognet--
Det var før grådige luskerøve fik afskaffet de offentlige skattebøger.
Og før kræmmermoralen for alvor slog igennem.

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-09-08 13:34

[...]

I det hele taget var det før du blev dement.

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 08-09-08 15:45

ROTFL....

Fra : Tony

Dato : 08-09-08 17:24

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> ROTFL....

ROTFLMAOPIMPSOMS.

Tony

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-08 13:14

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:48c51bac$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Og før kræmmermoralen for alvor slog igennem."
>

> I det hele taget var det før du blev dement.

Ja det er jo et kors at tilhører en gruppe, som du føler dig kaldet til at "forsvare".
Og oven i købet kalder "demente".

Egon

Fra : Tony

Dato : 08-09-08 17:18

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det var før grådige luskerøve fik afskaffet de offentlige skattebøger.
Og før kræmmermoralen for alvor slog igennem.

***************************************

Ja, det var tider dengang ( som i dag ) hvor venstrefløjen rendte rundt og
skreg den ene parole efter den anden, mod de mennesker, som gennem deres
arbejde gjorde ,at nasserøvene var i stand til, at leve et rigtig godt
nasserøvsliv.

Tony

Fra : Vidal

Dato : 08-09-08 19:05

Tony skrev:>

> [...]
> skreg den ene parole efter den anden, mod de mennesker, som gennem deres
> arbejde gjorde ,at nasserøvene var i stand til, at leve et rigtig godt

Dannevang har mange slags profeter,
som har både briller skæg og hår,
de kan læse på deres barometer,
at vort fødeland til helved' går.

Ordet er frit, ja, selv for gale,
men det trøster os dog en smule at,
der endnu kan findes et par normale,
som kan betale de andres dit og dat.

Hatten af for manden,
som på hverdagens slid tager fat,
tænk på, profeterne kom på spanden,
hvis ingen mer betalte skat.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-08 13:15

"Tony" <tonycarpediem@invalid.dk> skrev i en meddelelse news:48c55027$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skreg den ene parole efter den anden, mod de mennesker, som gennem deres
> arbejde gjorde ,at nasserøvene var i stand til, at leve et rigtig godt

Du tænker på typer som dem, der lige har malket Roskilde bank?

Sandelig beundringsværdige---

Egon

Fra : Tony

Dato : 09-09-08 14:46

> [...]

> nasserøvsliv.
>
> Tony

Du tænker på typer som dem, der lige har malket Roskilde bank?

De tilhører vist næppe venstrefløjen.

Der vil altid være en vis misundelse hos nogle, som ikke evner at tænke
langsigtet, og sålænge der ikke er foregået noget kriminelt i Roskilde bank,
ser jeg ikke noget forkert i, at nogle har scoret kassen, mens andre har
lidt et tab.

Tony