Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digital-kamera med zoom (nybegynder~
Fra : Svante Vinther

Dato : 23-07-01 15:45

Hej Photogruppe.

Jeg vil købe et nyt kamera, og overvejer et digital-kamera.
Jeg vil gerne kunne tage billeder af forholdsvis små ting, så som biller og
tusindfryd-blomster, uden at billederne bliver tågede.
Som det nok allerede fremgår ved jeg ikke noget som helst om den
fotografiske verden, og da slet ikke den digitale.
Jeg har været inde og kigge på edbpriser, og da mit budget strækker sig til
ca. 3000 kroner, har jeg kig på:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324727893

Hvad er jeres mening om et sådan kamera? Kan det overhoveddet lade sig gøre
at købe et kamera der kan ovennævnte til almindelige penge?

Er alt det udstyr man skal bruge til et digitalt kamera med i sådan en
pris? Eller er der ekstraudgifter til oplader o.s.v?

Hvilken opløsning bør man anvende til almindelige 10x15 cm fotoes, hvis de
skal printes efterfølgende?

Jeg har set merlin og photocare (sidstnævnte udmærker sig ved at sende
bestilte printede photoes) her i gruppen. Er der andre online/upload
fremkaldere der efterfølgende sender billederne til kunden?

Kan det betale sig selv at købe en fotoprinter? Er det overhovedet
økonomisk forsvarligt?

Det var alt for nu, bær over med mine mange spørgsmål :).

M.v.h. Svante.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-07-01 18:08

In article <Xns90E7AA140A41Ayeahrightcom@193.88.15.201>,
Svante Vinther <yeah@right.com> wrote:
> [...]

> Jeg vil gerne kunne tage billeder af forholdsvis små ting, så som biller og
> tusindfryd-blomster, uden at billederne bliver tågede.

Ahh, det var også noget af det jeg ville kunne da jeg købte
digicam. Det du skal gå efter til det formål er en funtion der
hedder makro eller close-up. Zoom er ikke beregnet til det, med
mindre du vil fotografere små ting på lidt større afstand. Det er
lettere at holde kameraet stille på lille afstand med makro,
fremfor at zoome. Desuden er optisk zoom en dyr detalje, hvor
makro ofte ikke koster så meget ekstra, da det er ret let at lave
hvis kameraet i forvejen har autofocus.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Svante Vinther

Dato : 23-07-01 19:53

Hej foto-gruppe.

> [...]
> fremfor at zoome. Desuden er optisk zoom en dyr detalje, hvor
> makro ofte ikke koster så meget ekstra, da det er ret let at lave

Er det så til at få for under 3000 kroner? Hvad har du? Kan det anbefales?

M.v.h. Svante

Fra : emj

Dato : 23-07-01 23:17

Svante Vinther skrev i <Xns90E7D417D44C4yeahrightcom@193.88.15.201>:

>Er det så til at få for under 3000 kroner
Du kan få marcro og et godt apparat, hvis du vælger Olympus 860 til
den pris.
Kik på www.olympus.dk og find den under KOMPAKT

Efterfølgeren til den prisbelønnede C-830L. Høj-kvalitets digitalt
kamera med en 1.3 million pixel CCD. C-860L slår for alvor fast, at et
digitalt kamera ikke nødvendigvis behøver at være kostbart for at
kunne optage billeder af høj kvalitet. C-860L tilføjer manuelle
indstillings-muligheder og kan tage op til 64 MB SmartMedia kort.

Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Svante Vinther

Dato : 24-07-01 13:02

Hej igen!

> [...]
> kunne optage billeder af høj kvalitet. C-860L tilføjer manuelle
> indstillings-muligheder og kan tage op til 64 MB SmartMedia kort.

Er SM kort en standard, eller skal man se sig for når man køber disse?

M.v.h. Svante

Fra : emj

Dato : 24-07-01 15:02

Svante Vinther skrev i <Xns90E88E73F638Dyeahrightcom@193.88.15.201>:

>Er SM kort en standard, eller skal man se sig for når man køber disse?

Du kan bruge Standardkort, men vil du have panoramafunktionen skal det
være Olympus SM kort.
Jeg har i øvrigt set, på www.edbpriser.dk, at de sælger Olympus C-860
til 2000 kr. Det er knagme et godt køb.
Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Svante Vinther

Dato : 24-07-01 15:45

Hej

> Du kan bruge Standardkort, men vil du have panoramafunktionen skal det
> [...]

Ja, pånær at det var nogen de SKULLE have solgt, og at de ER udsolgt :).
Desværre!

M.v.h. Svante

Fra : Svante Vinther

Dato : 24-07-01 13:13

> [...]
> kunne optage billeder af høj kvalitet. C-860L tilføjer manuelle
> indstillings-muligheder og kan tage op til 64 MB SmartMedia kort.

Øv. Kamerahuset havde udsolgt, og de solgte til knap 2000 kroner. Den
næstbilligste på edbpriser er ligger på 3270 kroner :|

Andre der har et bud på et digital-kamera til under 3000 kroner, som kan
tage billeder af biller og små blomster på 10 cm's afstand?

M.v.h. Svante

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 13:18

> Andre der har et bud på et digital-kamera til under 3000
kroner, som kan
> tage billeder af biller og små blomster på 10 cm's afstand?

Hvis du gerne vil have super macro, spar lidt mere sammen og køb
Nikon Coolpix 990 eller 995. Den kan fokuserer på ca 2 cm afstand
!

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Svante Vinther

Dato : 24-07-01 14:05

> Hvis du gerne vil have super macro, spar lidt mere sammen og køb
> Nikon Coolpix 990 eller 995. Den kan fokuserer på ca 2 cm afstand
> !

Det kalder jeg ikke et bud på et digitalkamera til under 3000! :)

M.v.h. Svante

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 14:26

"Svante Vinther" <yeah@right.com> skrev i en meddelelse
afstand?

> Det kalder jeg ikke et bud på et digitalkamera til under 3000!
:)

Svante tag lige læse brillerne på.

jeg skriver 'spar lidt mere' altså et forslag der er over 3000,-
Comprende ??

Fra : Svante Vinther

Dato : 24-07-01 15:48

Hej igen.

>:)
> Svante tag lige læse brillerne på.
> jeg skriver 'spar lidt mere' altså et forslag der er over 3000,-
> Comprende ??

Yep, jeg forstår godt. Og Jeg vil ikke have super macro, hvis jeg ville
det, havde jeg skrevet det. Du kan jo også foreslå at jeg sparer 50.000 og
køber et spejlreflekskamera af de dyre, Men det vil jeg heller ikke ha'.
Kan du se hvor jeg vil hen?

M.v.h. Svante

Fra : emj

Dato : 24-07-01 20:27

Svante Vinther skrev i <Xns90E8AA80DF315yeahrightcom@193.88.15.201>:

>Kan du se hvor jeg vil hen?
Jeg kan godt se, hvor du vil hen og synes det er lidt irriterende, at
folk ikke kan forstå, at vi ikke alle har brug for et digiflagskib.
Jeg mener, at jeg har set Olympus C-860 flere gange være udbudt til
omkring 2600 kr.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-07-01 08:01

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Svante Vinther skrev i

> Jeg kan godt se, hvor du vil hen og synes det er lidt
irriterende, at
> folk ikke kan forstå, at vi ikke alle har brug for et
digiflagskib.

Haha, et digitalt flagskip for du ikke for 10000,- Skal du have
top of the line, skal du op og have et Nikon D1x som kostger en
hel del mere.

Fra : emj

Dato : 25-07-01 09:35

Soren 'Disky' Reinke skrev i
<v7u77.358$sJ3.3973682193@news.euroconnect.net>:

>Haha, et digitalt flagskip for du ikke for 10000

Det ved jeg faktisk alt om, men det er ikke mig, der har brug for
vejledning til køb af et godt apparat til UNDER 3000 kr - vel?
Det er usmageligt, med din arrogante facon.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : J Skantse

Dato : 24-07-01 19:07

"Svante Vinther" <yeah@right.com> wrote in message

> [...]
>
> Andre der har et bud på et digital-kamera til under 3000 kroner, som kan
> tage billeder af biller og små blomster på 10 cm's afstand?

Tror ikke på det findes hvis det skal være nyt.

Et Sony DSC-P30 er nok noget af det billigste som kan gå meget tæt på.
(59x44mm)
http://www.imaging-resource.com/PRODS/P30/P30A.HTM

Men det er jo lidt dyrere...

Og som altid er det memory modul de leverer med alt for lille, så der ryger
yderligere 4-500,-.
De billige kameraer bliver også ofte leveret med alkaline batterier, og det
er alt for dyrt i længden.
Så der ryger 300,- igen til et par opladelige batterier og en lader.

Måske du skulle prøve at søge efter noget brugt ?

mvh/Jørgen

Fra : emj

Dato : 24-07-01 23:19

J Skantse skrev i <3b5db8d4$0$4883$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Tror ikke på det findes hvis det skal være nyt.

Vel gør det da så.
Kamerahuset har f.eks til 2633 kr detteher

Olympus Camedia C-1
Max Resolution: 1.310.000pixels / 1280x960 / ?bit
Memory: 8-82 pics / 8MB SmartMedia
Display: 1,5" TFT LCD
Zoom: 1-2X Digital
Interface: USB
Warranty: 1 year

Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Svante Vinther

Dato : 25-07-01 07:17

Hej igen.

> [...]
> Kamerahuset har f.eks til 2633 kr detteher

> Olympus Camedia C-1
> Max Resolution: 1.310.000pixels / 1280x960 / ?bit

Tak! Så må vi bare håbe at kamerahuset har flere af DEN model :).
Jeg kunne godt finde på at opgradere, således at jeg smider 64 MB SM RAM i.
Det kan fåes hos PQI til 495, med levering. Lyder det fornuftigt?

M.v.h. Svante

Fra : emj

Dato : 25-07-01 09:33

Svante Vinther skrev i <Xns90E953C058C13yeahrightcom@193.88.15.201>:

>Jeg kunne godt finde på at opgradere, således at jeg smider 64 MB SM RAM i.
>Det kan fåes hos PQI til 495, med levering. Lyder det fornuftigt?

Det er meget billig for 64 SM Ram, men du skal så være opmærksom på,
at du ikke kan tage panoramabilleder med det kort på et
Olympusapparat.
Hvis di ikke har en CardReader, så vil jeg bestemt anbefale, at du
køber en sådan + evt. et billigt 32 Ramkort. (232 kr)

Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-07-01 09:56

> [...]
opmærksom på,
> at du ikke kan tage panoramabilleder med det kort på et

Måske ikke olympus'es eget panorama, men man tager bare en billed
serie, og får f.eks. PhotoVista til at samle dem igen. Så har man
panorama.

Fra : emj

Dato : 25-07-01 13:40

Soren 'Disky' Reinke skrev i
<9Pv77.370$0h7.4021754907@news.euroconnect.net>:

>Måske ikke olympus'es eget panorama, men man tager bare en billed
>serie, og får f.eks. PhotoVista til at samle dem igen. Så har man
>panorama.
Nemlig.
Jeg synes også det er overflødigt med den funktion på kortet, men
nævner det blot for fuldstændighedens skyld.
Desuden følger der jo et kort med køb af digi, som har
panoramafunktionen og det dækker da behovet for de fleste.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-07-01 20:19

In article <Xns90E7D417D44C4yeahrightcom@193.88.15.201>,
Svante Vinther <yeah@right.com> wrote:
> Hej foto-gruppe.

> Er det så til at få for under 3000 kroner? Hvad har du? Kan det anbefales?

Jeg har et Panasonic NV-DCF5 som jeg gav 1900 for, brugt (fik et
32MB compact flash kort med). Det kan gå ned til 12-14 cm, og er
i 1024x768 pixels opløsning. Jeg har dog mistænkt afstandsmåleren
i det for at være defekt, for jeg synes kun billederne bliver
rigtig skarpe i en helt bestemt afstand. Om det er en fejl på mit
eksemplar eller på modellen som sådan, det ved jeg ikke. Det er
fra 1998, så det er formodentlig udgået.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Erik Christensen

Dato : 23-07-01 18:57

> [...]
> fotografiske verden, og da slet ikke den digitale.
> Jeg har været inde og kigge på edbpriser, og da mit budget strækker sig

Prøv at kikke på http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
Den mindste afstand du kan tage billeder på med dette kamera er 30cm,
f.eks Canon Ixus kan tage billeder fra 10cm, og det er det der betyder noget
når du vil tage den slags billeder.

> Hvad er jeres mening om et sådan kamera? Kan det overhoveddet lade sig
gøre
> at købe et kamera der kan ovennævnte til almindelige penge?

Ikke egnet til dette.

> Er alt det udstyr man skal bruge til et digitalt kamera med i sådan en
> pris? Eller er der ekstraudgifter til oplader o.s.v?

Der er det du skal bruge, men du får sikkert hurtigt brug for ekstra
hukommelseskort.

> Hvilken opløsning bør man anvende til almindelige 10x15 cm fotoes, hvis de
> skal printes efterfølgende?

1024x768 og opefter, 1600x1200 rækker lige til A4.

> Jeg har set merlin og photocare (sidstnævnte udmærker sig ved at sende
> bestilte printede photoes) her i gruppen. Er der andre online/upload
> fremkaldere der efterfølgende sender billederne til kunden?

Har ikke haft forbindelse til nogen, men der findes flere.

> Kan det betale sig selv at købe en fotoprinter? Er det overhovedet
> økonomisk forsvarligt?

Du kan ikke printe billigere billeder selv i ordenlig kvallitet, nyd dem på
pc'en og
køb dig til de print som du vil have på papir.

Mvh
Erik

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 23-07-01 20:20

www.megapixel.net har en artikel om printstørrelser i nyeste nr.

den hedder "Megapixels & Print".

mvh
Nic

Fra : J Skantse

Dato : 23-07-01 22:11

"Nicolaj Christensen" <nic@post4.tele.dk> wrote in message
> www.megapixel.net har en artikel om printstørrelser i nyeste nr.
>
> den hedder "Megapixels & Print".

Underlig artikel ?

Jeg vil mene det er noget vrøvl at sige at jpeg billeder er 72 ppi.
Størrelsen på skærmen afhænger vel af hvilken opløsning man har sat sin
skærm til.

Her på min 19" skærm har jeg 1280 punkter på 36 cm = 90 ppi.

På samme måde er det underligt hvorfor man ikke skulle kunne leve med lige
så stor en gengivelse på papir som på skærmen ?

Her er en god forklaring af forskellen på ppi og dpi :
http://digital.photography.home.att.net/writings/printing.html

Under tabeller er der en tabel 'Full Frame Pixels Per Inch' som viser hvor
mange pixels pr tomme man får ved forskellige billede og papir størrelser.
http://digital.photography.home.att.net/writings/tables.html

Andre gode artikler i øvrigt på samme site...

Ud fra det vil også mene at det er muligt at printe en A4 ud fra et
1600x1200 billede så det ligner et rigtigt foto.
Selvfølgeligt kan man se de enkelte pixels/dots hvis man går helt tæt på,
men man sidder jo heller ikke med næsen helt op ad skærmen

mvh/Jørgen

Fra : Lars

Dato : 24-07-01 08:44

> Ud fra det vil også mene at det er muligt at printe en A4 ud fra et
> 1600x1200 billede så det ligner et rigtigt foto.
xxxxx

Hej!

Jeg har skudt flere / mange billeder med mit Sony DSC-F55E, og udskrevet dem
på A4 i go kvalitet, hvis man har et blæk printer skal man ofre noget af det
gode papir, så for man faktisk et ret flot resultat, det er smart når man
har ældre familie medlemmer som ikke ser godt mere, de bliver henrykte over
at se billeder fra den sidste fest, familie frokost etc.

--
/Lars
"This message was transmitted on 100% recyclable electrons"

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-01 23:12

> [...]
> fotografiske verden, og da slet ikke den digitale.
> Jeg har været inde og kigge på edbpriser, og da mit budget strækker sig

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Macrofotos kan du ikke tage med Dimage 2300, da dens nærmeste afstand er 30
centimeter.

Jeg anbefaler dig et Epson PhotoPc 650, som kan gå ned til 15 centimeters
afstand. Den har en bragende god nærlinse.
Den har ingen zoom. Den har seriel overførsel af billederne, og jeg har
taget a4 fotos med den som er blevet rost.
Du kan i øjeblikket være heldig at finde den i en pakkeløsning med en god
Epsonprinter der kan printe dine fotos ud til en samlet pris af mellem 2- og
3 tusind.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-01 23:14

"Svante Vinther" <yeah@right.com> wrote in message
> Hej Photogruppe.
>
> Jeg vil købe et nyt kamera, og overvejer et digital-kamera.
Du kan sammenligne kameraerne her:
http://www.megapixel.net/html/issueindex.html

Tryk på rewiews og vælg kamera.

Jens