USA præsidentvalgkampen kommer til at drej~
Fra : Lyrik

Dato : 05-09-08 15:12

Fra 1.januar til nu har USA mistet en halv million jobs! <TV2 News>En
herboende amerikaner som var med i den politiske debat på TV i går mente at
sådan noget som sygesikring og indenrigspolitik blev det afgørende tema i
valgkampen.

Disse retningspile indikerer at det bliver indenrigspolitik og ikke
militarisme, abort og udenrigspolitik der sætter dagsordenen ved
præsidentvalget.

Her mener jeg at demokraterne og Barack Obama står helt klart bedst!

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Sten Schou

Dato : 05-09-08 20:51

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> præsidentvalget.
>
> Her mener jeg at demokraterne og Barack Obama står helt klart bedst!

Ja, du mener, men du kan som bekendt ikke stemme. Hvad tror du amerikanerne
mener?

Hilsen Sten

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-08 00:11

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i meddelelsen

> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, du mener, men du kan som bekendt ikke stemme. Hvad tror du
> amerikanerne mener?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det har jeg jo lige skrevet. Foreløbig har en amerikansk kommentator udtalt
sig og arbejdsløshedstallene i USA har talt. Mener du at man ikke kan
kommentere amerikansk politik fordi man ikke har stemmeret?
Det holder en lang række politiske kommentatorer sig ellers ikke fra at
gøre.

Jens

Fra : Sten Schou

Dato : 07-09-08 00:11

> [...]
> kan kommentere amerikansk politik fordi man ikke har stemmeret?
> Det holder en lang række politiske kommentatorer sig ellers ikke fra at

Naturligvis kan du kommentere. Hvorfor tror du forøvrigt, at
arbejdsløshedstallet går ned, hvis Obama skulle blive præsident?

Hilsen Sten

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-08 10:41

> [...]
>
> Naturligvis kan du kommentere. Hvorfor tror du forøvrigt, at
> arbejdsløshedstallet går ned, hvis Obama skulle blive præsident?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Han virker ikke som militarist i min opfattelse af det han siger. Han vil i
dialog med sine fjender, hvilket han også bliver anklaget for at ville af
Sarah Palin, for eksempel flor et par dage siden.
Sara Pahlin har i sin kirke "Assembly of God" udtalt at krigen i Iraq er en
hellig mission fra Gud. McCain synes at være af samme opfattelse og har
generøst udtalt at det kan vare 100 år inden amerikanerne kan trække sig ud
af Iraq.
De er meget religiøse-men de er ikke i sync med deres forbillede, som sagde
at man skulle gøre folkeslagene til disciple! Ikke til kanonføde!

Militarisme koster skattepenge. Rigtig mange skattepenge. Så mange
skattepenge at ingen nation i verdenshistorien har haft råd til det i
længden. USA's krig i Iraq har kostet-ikke millioner-ikke-milliarder-men
trillioner af $
De fører krig for lånte penge-penge som de låner i Kina og mellemøsten.
Jo flere lån, jo større underskud på betalingsbalancen og jo mere falder
dollaren i kurs.

*Jo mere militaristerne vinder på slagmarken jo mere terræn og sandhed taber
de*

- for jo mere de låner af Saudi Arabia, jo mindre kan de frigøre sig fra
dem-de virkelige fjender-de er allerede i lommen på dem! 5% eller mere af
den amerikanske hjemlige økonomi er ejet af Saudi Arabia!

Penge til krig er at man laver en raket til en halv million dollars. Så
skyder man den af-og så er de penge mistet! Og sådan bliver man ved og ved.
Så dør der mennesker-deres uddannelse og produktivitet går tabt og så mister
man endnu flere penge. Imens sulter folk og dør på grund af manglende
udvikling og skolegang!

Og hvad får man for pengene? Det kan du fortælle mig.

Hvis Obama kommer til, så bliver krigene afviklet. Så vil fokus komme på
amerikanske socialpolitik og det trænger der i allerhøjeste grad til! Fokus
på mennesker og deres velfærd. det er det der betyder noget for USA lige nu.

McCain/Palin vil holde fokus på krig og optrappe retorikken for at gavne
krigsindustrien og alle de pampere der lever af og ved den. De vil flytte
fokus fra den hjemlige socialpolitik og bombe Afghanistan i stedet!

Hilsen
jens

Fra : Sten Schou

Dato : 07-09-08 11:36

> [...]
> krigsindustrien og alle de pampere der lever af og ved den. De vil flytte
> fokus fra den hjemlige socialpolitik og bombe Afghanistan i stedet!

Krig er ikke en nem ting, hovedparten af de krige USA har været involveret
i, er mens en demokrat har været præsident. USA's involvering i
Vietnamkrigen skete da alles darling, nemlig Kennedy, var præsident.
Kennedy, en mand med samme erfaring som Obama...hvad kan det ikke udvikle
sig til, når han skal testes af af diverse diktatorer rundt omkring i
verden.
Hvad krigen i Irak og Afghanistan angår, så synes jeg personligt at det er
fint, at sådanne diktatorer og regimer fjernes, desværre er det ikke alle
der vil være med til at betale, men de samme vil dog gerne nyde frugterne af
andres arbejde. Dette gælder især en god del af de europæiske lande, der i
deres sammenslutning, EU, ikke kan finde fælles fodslag om noget som helst,
bl.a. derfor var det også amerikanerne der skulle rydde op på Balkan.
Tilbage til Irak, så er der nu 11 provinser under irakisk kontrol, mens der
endnu er 7 under amerikansk kontrol, så jo, det går fremad.
Hvad Obama socialpolitik angår,. så lyder det jo alt sammen meget fint. Nu
er det så sådan, at hver gang der kommer en demokrat på banen, så skal USA
have sygeforsikring for alle. Når denne præsident så går af efter 4 eller 8
år, så er der stadig ikke sket noget. Det sker gang på gang. Hvorfor det
skulle være anderledes denne gang, kan jeg ikke se.
Hvad disse ordninger angår, så har staten Michigan haft en sådan i mange år,
mens Californien har fået det, under den republikanske guvernør
Schwarzenegger!...mener forøvrigt også McCain har udtalt sig om noget
lignende.
Det kan man dog nok ikke finde noget om i det politisk korrekt Europa. Her
omtales kun en person, nemlig demokraten Obama.
Sidste sommer havde jeg besøg af nogle amerikanske relatives. Vi diskuterede
bl.a. også politik. Jeg spurgte, hvorfor USA ikke blot trak sine tropper
hjem, og lod verdemn sejle sin egen sø, når man nu alligevel blev kritiseret
alle steder fra, lige meget hvad man foretog sig. Til dette var svaret, at
det var ikke godt for business.
Spørgsmålet er også, hvor godt det ville være for europæisk business?...som
jo som bekendt skal betale for vores velfærd......

Hilsen Sten