Trafikprofessor: Tyskerne har sovet i time~
Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 11:36

I dagens Ingeniøren kan man på:

<http://ing.dk/artikel/90874?nyhedsbrev>

se hvad en ekspert i trafik, professor Otto Anker Nielsen fra DTU, mener
om Fehmernbælt-afalen:

»Tyskerne har sovet i timen«.

Det forhold at Danmark alene kommer til at financiere selve
forbindelsen, vil blive et guldæg for Danmark.

Jeg citerer fra artiklen:

=

Ifølge professoren er aftalen om Femern intet mindre end genial for
Danmark, og Dansk Folkeparti bør beherske sig, så aftalen aldrig bliver
genåbnet.

»Den tyske transportminister må simpelthen have sovet i timen, da
Tyskland nægtede at være med i broselskabet, men samtidigt sagde ja til
at finansiere de tyske landanlæg. Men det var nok højt spil, da de
foreslog, at Danmark kunne stå for det hele. Derfor er det også en
usædvanlig dårlig idé, at Dansk Folkeparti arbejder for at lukke op for
en genforhandling af aftalen,« skriver han i sin blog, Trafiktanker, på
ing.dk.

Otto Anker Nielsen mener, at en genåbning af aftalen formentlig vil føre
til, at Tyskland løber fra aftalen, og Femern forbliver en drøm.

»Ifølge rygter er det gået op for det tyske transportministerium, at det
var en dårlig deal,« skriver han.

Danskerne får hele overskuddet
Det geniale ved aftalen består i, at bilisterne over broen ikke alene
financierer selve broen, men også de danske landanlæg. Samtidig får den
danske stat ethvert overskud fra broen.

Tyskland skal derimod selv finansiere deres landanlæg, og det kræver
milliardinvesteringer.

=

Ja, det er en lidt anden opfattelse af virkeligheden, end hvad man
ellers bliver præsenteret for.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-08 12:03

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> milliardinvesteringer.
>
> Ja, det er en lidt anden opfattelse af virkeligheden, end hvad man

Tyskerne kan vel også sætte et betalingsanlæg op, hvis de har lyst?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 14:17

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Tyskerne kan vel også sætte et betalingsanlæg op, hvis de har lyst?

Ikke efter aftalen ... betalingsanlægGET skal stå på den danske side, og
det er Danmark der bestemmer taksten. Helt alene.

Bortset derfra så synes jeg nu også at vi skulle indføre betaling for at
køre på motorvejene, naturligvis med et årskort for dem der har brug for
det. Så ville turister og norske og tyske lastvogne være med til at
afholde udgifterne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 04-09-08 17:01

Per Rønne skrev:

> [...]
> køre på motorvejene, naturligvis med et årskort for dem der har brug for
> det. Så ville turister og norske og tyske lastvogne være med til at

....og landevejene.. de har da også kostet penge... og afgifter på brug
af dansk luftrum, i tilfælde af at nogen skulle få den sindssyge tanke
at *flyve* fra Odense til Kastrup.. og sæt moms på flybrændstof for en
sikkerheds skyld.

- cep

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 19:07

Claus E. Petersen <snurrberget@yahoo.com> wrote:

> [...]
> af dansk luftrum, i tilfælde af at nogen skulle få den sindssyge tanke
> at *flyve* fra Odense til Kastrup.. og sæt moms på flybrændstof for en

Alle bofaste i Danmark med bil ville da købe et årskort, ditto for
udenlandske vognmænd hvis lastbiler kører gennem landet, samt
turistbusser.

I dag skal danskere betale for at køre på tyske motorveje, mens tyskere
får det hele gratis i Danmark.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 19:17

> I dag skal danskere betale for at køre på tyske motorveje, mens
> tyskere får det hele gratis i Danmark.

Det var jeg ikke klar over. Jeg må skylde mange penge i Tyskland:: Jeg har
kørt tusindvis af kilometre på tyske autobahns, men aldrig betalt en krone
for det.

Har du bil, og har du kørt i Tyskland, Per Rønne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 19:26

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Det var jeg ikke klar over. Jeg må skylde mange penge i Tyskland:: Jeg har
> kørt tusindvis af kilometre på tyske autobahns, men aldrig betalt en krone
> for det.

Tyskland er da fuld af betalingsanlæg ved indkørslerne til motorvejene.

> Har du bil, og har du kørt i Tyskland, Per Rønne?

Ja, i turistbus. Det eneste kørekort jeg har taget er til knallert ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 19:37

> Tyskland er da fuld af betalingsanlæg ved indkørslerne til
> motorvejene.

Virkelig? Jeg har nu aldrig set et betalingsanlæg i Tyskland. Og jeg kørt på
stort set alle autobahns dernede.

Er der nogen herinde, der har?

> Ja, i turistbus. Det eneste kørekort jeg har taget er til knallert ...

Har du set et tysk betalingsanlæg på én af dine busture?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 20:55

> [...]

> stort set alle autobahns dernede.
>
> Er der nogen herinde, der har?

> Har du set et tysk betalingsanlæg på én af dine busture?

Ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 20:58

> Ja.

Spændende. Hvor?

NB: Sæt dig nu lidt ind i tyske forhold, inden du svarer. Du forveksler
tydeligvis Tyskland med et andet land.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 21:26

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Spændende. Hvor?
>
> NB: Sæt dig nu lidt ind i tyske forhold, inden du svarer. Du forveksler
> tydeligvis Tyskland med et andet land.

Det skulle i så fald være Østrig - hvor jeg dog kan huske at de /ikke/
var der, lige som toiletbesøg var gratis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-08 11:49

> Det skulle i så fald være Østrig - hvor jeg dog kan huske at de /ikke/
> var der, lige som toiletbesøg var gratis.

Danskere skal *ikke* betale for at køre på tyske motorveje, så din
argumentation er baseret på noget, du har fået ganske galt i halsen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 05-09-08 15:11

On Thu, 4 Sep 2008 21:55:21 +0200, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Ja.

Du tager fejl. Man betaler ikke for at køre på autobahn.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-08 15:57

"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Du tager fejl. Man betaler ikke for at køre på autobahn.

Jo man gør - hvis man altså kører lastbil.

http://de.wikipedia.org/wiki/Lkw-Maut_in_Deutschland

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 16:32

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:

> "TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Jo man gør - hvis man altså kører lastbil.
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/Lkw-Maut_in_Deutschland

Så må det jo være derfra jeg har det - der har været en debat om at
tyske lastbiler kørte gratis gennem Danmark mens danske skulle betale
for det i Tyskland.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 16:11

TL <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Du tager fejl. Man betaler ikke for at køre på autobahn.

Sådan husker jeg det nu, men da jeg kun har været med som passager og da
så mange modsiger mig, må jeg jo bøje mig. Jeg må huske galt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : El Trabajador

Dato : 07-09-08 16:23

> Virkelig? Jeg har nu aldrig set et betalingsanlæg i Tyskland. Og jeg
> kørt på stort set alle autobahns dernede.
>
> Er der nogen herinde, der har?

> Har du set et tysk betalingsanlæg på én af dine busture?

Ja, der findes da et nede i Rostock.

http://www.warnowtunnel.de/
--
El Trabajador

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 04-09-08 12:25

> [...]
> milliardinvesteringer.

> =
>
> Ja, det er en lidt anden opfattelse af virkeligheden, end hvad man

Virkeligheden er nu en gang virkeligheden, tyskerne kræver nok et gebyr der
tangere den danske broafgift.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 14:32

Kurt H. Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> Virkeligheden er nu en gang virkeligheden, tyskerne kræver nok et gebyr der
> tangere den danske broafgift.

Det ville jo være i modstrid med aftalen. Men naturligvis skal
passagererne betale tysk billetpris fra toget kører i land, og hvis de
vil køre ind på den fremtidige motorvej Puttgarten-Lübeck kommer de også
til at betale normal motorvejsafgift.

Men her ville der jo så være tale om de helt normale billetpriser og
motorvejsafgifter ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 14:41

> Men her ville der jo så være tale om de helt normale billetpriser og
> motorvejsafgifter ...

Hvad er normale motorvejsafgifter i Tyskland?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper

Dato : 04-09-08 15:05

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Hvad er normale motorvejsafgifter i Tyskland?

Det er det samme for alle overalt i Tyskland, ikke blot for trafik fra
broen.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-09-08 15:16

On Thu, 4 Sep 2008 12:36:21 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Danskerne får hele overskuddet

Hvis der bliver et overskud...

--
Now Yousee it...Now You don't!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 16:45

Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote:

> Hvis der bliver et overskud...

Det er vist kun ganske få der regnr med det; på det seneste er selv SF
kommet med i forliget - men man har så også opnået at bygning af
motorvej og togbane fra Ringsted skal betales af bilisterne over
Fehmernbælt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : El Trabajador

Dato : 04-09-08 16:57

> Ja, det er en lidt anden opfattelse af virkeligheden, end hvad man
> ellers bliver præsenteret for.

Hej Per (det er efterhånden sjældent at du skriver her).

Ja, men er hans opfattelse af virkeligheden også i overensstemmelse med den
virkelige virkelighed? Vi oplever jo så ofte at "eksperter" fordrejer mange
ting indeni deres små hoveder.
--
El Trabajador
(the writer formerly known as NoTrabajo)

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 19:07

El Trabajador <notrabajo@gmail.com> wrote:

> Hej Per (det er efterhånden sjældent at du skriver her).

Chikane ...

> Ja, men er hans opfattelse af virkeligheden også i overensstemmelse med den
> virkelige virkelighed? Vi oplever jo så ofte at "eksperter" fordrejer mange
> ting indeni deres små hoveder.

De fleste trafikeksperter har ellers været arge modstandere. Samme
trafikeksperter har dog i forvejen taget fejl i forbindelse med
Storebælt og Øresund, så alle gange tre ville vel være meget passende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-08 19:27

> [...]
> trafikeksperter har dog i forvejen taget fejl i forbindelse med
> Storebælt og Øresund, så alle gange tre ville vel være meget passende.

Trafikken på Storebælt og Øresund er faldet i år. Muligvis pga benzinprisen.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 19:29

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Trafikken på Storebælt og Øresund er faldet i år. Muligvis pga benzinprisen.

Det har jeg ikke set, og svenskerne beklager sig over den for lille
kapacitet.

Det synes dog hovedsagelig at grunde sig i manglende kapacitet på
Kastrup Station - lige som metroens problemer på Nørreport.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-08 20:39

> [...]
>
> Det synes dog hovedsagelig at grunde sig i manglende kapacitet på
> Kastrup Station - lige som metroens problemer på Nørreport.

Iflg den her er stigningen halveret. Sund & Bælts overskud bliver på 0.
http://evb.dk/article/20080827/news02/80827105/

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 20:55

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Iflg den her er stigningen halveret. Sund & Bælts overskud bliver på 0.
> http://evb.dk/article/20080827/news02/80827105/

Når en stigning i trafikken er halveret så er der stadig tale om en
stigning, ikke om et fald.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-08 21:38

> Når en stigning i trafikken er halveret så er der stadig tale om en
> stigning, ikke om et fald.

Jo, der er tale om et pænt fald ifht S & B's forventning.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:08

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Jo, der er tale om et pænt fald ifht S & B's forventning.

Fald i stigningen, ikke et egentlig fald, det er det der her er det
centrale.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 05-09-08 05:50

On Fri, 5 Sep 2008 06:07:51 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Fald i stigningen, ikke et egentlig fald, det er det der her er det
>centrale.

LOL... Det minder mig om en smedemester, der (ifølge ham selv) satte
penge til, hver gang hans overskud på et stykke arbejde, blev mindre
end han havde regnet med...

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-08 08:00

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:kfe1c4p00n6kbpto0bkfnd8u84s7hua99g@4ax.com...

> LOL... Det minder mig om en smedemester, der (ifølge ham selv) satte
> penge til, hver gang hans overskud på et stykke arbejde, blev mindre
> end han havde regnet med...

Er det ikke ganske normal kapitalistlogik?

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-08 10:37

> Fald i stigningen, ikke et egentlig fald, det er det der her er det
> centrale.

Den "centralitet" er din helt private sædvanlige "trivial pursuit".

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 11:45

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Den "centralitet" er din helt private sædvanlige "trivial pursuit".

Tænk, jeg synes da at der er en gevaldig forskel mellem om brugen af en
betalingsbro går ned, eller om brugen af den blot ikke stiger i samme
omfang som forventet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-08 12:18

> Tænk, jeg synes da at der er en gevaldig forskel mellem om brugen af en
> betalingsbro går ned, eller om brugen af den blot ikke stiger i samme
> omfang som forventet ...

For et normalt firma det sorte tal på bundlinien der er afgørende.

Men broerne i DK bruges nu som skatteskrue. Jeg hører netop at regeringen
ønsker at Storebæltsbroen skal financiere nye trafikinvesteringer.
Jeg synes hellere de skulle genoptage traditionen med Øresundstold og lægge
afgifter på trafikken der

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 13:45

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Men broerne i DK bruges nu som skatteskrue.

Ikke endnu, da broerne endnu ikke er færdigbetalt. Men det er tydeligt
hensigten.

Derfor bliver alle tre forbindelser samlet i Sund & Bælt, med fælles
økonomi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-09-08 13:46

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ikke endnu, da broerne endnu ikke er færdigbetalt. Men det er
> tydeligt hensigten.

Lillebæltsbroen har nu været betalt i et godt stykke tid ...

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 16:11

Anders Wegge Keller <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Lillebæltsbroen har nu været betalt i et godt stykke tid ...

Ingen af de to lillebæltsbroer har skullet være brugerbetalte, og hører
dermed ikke med i denne debat.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-09-08 19:31

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ingen af de to lillebæltsbroer har skullet være brugerbetalte, og hører
> dermed ikke med i denne debat.

Der tager du ganske fejl. Vægtafgiften blev indført med det formål at
financiere bygningen af den nye lillebæltsbro.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-08 08:16

Anders Wegge Keller <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Der tager du ganske fejl. Vægtafgiften blev indført med det formål at
> financiere bygningen af den nye lillebæltsbro.

Hvorved de så netop ikke blev brugerbetalte, idet ikke alle bilister
brugte broen - alligevel skulle de efter hvad du skriver, betale.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 06-09-08 14:37

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1imt0bo.2voh1v9rqbznN%per@RQNNE.invalid...

> Ingen af de to lillebæltsbroer har skullet være brugerbetalte, og hører
> dermed ikke med i denne debat.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Så må vi velsagtens nøjes med Storstrømsbroen som exempel på politikeres svigagtighed?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-08 16:46

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Så må vi velsagtens nøjes med Storstrømsbroen som exempel på politikeres
> svigagtighed?

Jeg har aldrig hørt om et betalingsanlæg på Storstrømsbroen. Noget
sådant findes kun i forbindelse med Storebæltsbroen, Øresundsbroen - og
den kommende Fehmernbæltbro.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-08 10:59

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1imux5v.1jxip5o1w9cqwwN%per@RQNNE.invalid...

> Jeg har aldrig hørt om et betalingsanlæg på Storstrømsbroen. Noget
> sådant findes kun i forbindelse med Storebæltsbroen, Øresundsbroen - og
> [...]

Så vidt jeg erindrer, var netop Storestrømsbroen det byggeri, der gav stødet til de første afgifter, som skulle gælde, til broen var betalt.
Hvilket den naturligvis forlængst er.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-08 13:24

> [...]

> Så vidt jeg erindrer, var netop Storestrømsbroen det byggeri, der gav
> stødet til de første afgifter, som skulle gælde, til broen var betalt.

Hvilket så sikkert er sket før jeg blev født. SDE skriver at den blev
åbnet 1937, men der står intet om betalingsanlæg.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 08-09-08 12:45

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1imwigq.57q04h4d9pdpN%per@RQNNE.invalid...

> Hvilket så sikkert er sket før jeg blev født. SDE skriver at den blev
> åbnet 1937, men der står intet om betalingsanlæg.

> [...]

Ifølge min erindring skrives der en del om denne sag i nogle af de gamle årbøger fra Kongelig Dansk Automobilklub.

Og sagen forsvinder jo ikke, fordi den fandt sted før vi blev født.

At storstrømsbroen var "moder" til særskatter på befordring, er vidst ubestrideligt.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-08 16:27

> Ikke endnu, da broerne endnu ikke er færdigbetalt. Men det er tydeligt
> hensigten.
>
> Derfor bliver alle tre forbindelser samlet i Sund & Bælt, med fælles
> økonomi ...

Jeg mener at priserne på Storebælt allerede er ret høje fordi man
prioriterer høj pris og hurtig afbetaling...

Mvh
Martin

Fra : Jesper

Dato : 05-09-08 20:02

> [...]

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Iflg den her er stigningen halveret. Sund & Bælts overskud bliver på 0.

Undskyld jeg spø'r, hvad er problemet? S & B er pt foran med
afbetalingen af broen, så der skal flere års dundrende underskud til at
afbetalingstiden ikke holder.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-08 20:33

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> Undskyld jeg spø'r, hvad er problemet? S & B er pt foran med
> afbetalingen af broen, så der skal flere års dundrende underskud til at
> afbetalingstiden ikke holder.

Hvem siger der er problemer. Tallene viser at der er en ændring i
trafikmængden som påkalder sig en fortolkning.
Jeg sidder desværre ikke lige med en model for trafikprognoser, så jeg må
gætte på at vi har nået smertegrænsen for hvad man kan byde bilister af
forøgede byrder.

Mvh
Martin