Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det lange løb.
Fra : Fototal.dk

Dato : 23-07-01 14:48

Jeg vil gerne bringe et ikke-kommercielt reklame-indslag:
Til alle der endnu ikke har prøvet det, vil jeg gerne anbefale:
http://www.fotomaraton.dk/
Jeg har intet med arrangementet at gøre, men har prøvet det 3 gange
tidligere, og det har været rigtigt spændende.

FotoMaraton er en fotokonkurrence hvor man på 12 eller 24 timer (alt efter
hvad man vælger) skal tage henholdsvis 12 eller 24 billeder til specifikke
emner.
FotoMaraton foregår i København og starter i år den 18. august kl. 11.00 og
slutter altså henholdsvis 24 eller 12 timer senere.

Konkurrencen er fortrinsvis til analoge 35 mm fotografer, men i år er der
dog en digital udgave (max. 50 digitale deltagere). Se desuden mere digitalt
senere i dette indlæg.

Jeg har som skrevet prøvet det 3 gange - alle gange 24-timers udgaven. Man
får en hel spandfuld sjove og spændende oplevelser ved at tåge rundt i
København i et døgn for at løse en række fotografiske opgaver.
Det er derfor noget jeg synes at alle amatørfotografer burde prøve.

Til alle (provinsboere) uden et "intranet" i København vil jeg dog godt
komme med en lille advarsel:
De serier der vinder, er typisk med flere billeder af mennesker i "vilde"
(akavede, opstillede) situationer. Så hvis du ikke har en række "modeller"
som står klar til at "stå på hovedet" for dig, er det svært at vinde. Jeg
vil næsten påstå, at dette er nødvendigt for at få en topplacering
(desværre).

For digitale fotografer er der en international digital udgave af
FotoMaraton: http://www.photomarathon.com/

Det arrangeres af FotoMaraton (DK) og er kun den 24-timers udgave. Det
starter også den 18. august kl. 11.00 (DK-tid) og slutter altså 24 timer
senere.
Med denne konkurrence kan alle deltage "hjemmefra" og dermed står alle
deltagere meget mere lige med den linie som dommerne har lagt.

Jeg har selv meldt mig til i denne digitale udgave, så handsken er hermed
kastet .....

Mvh:
Finn / Fototal.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-01 17:42

"Fototal.dk" wrote:

> ...........cut.........., så handsken er hermed kastet .....

Jeg har også forsøgt med en tilmelding, problemet er bare at
deltagergebyret kun kan betales med plastik-penge, og jeg vil hverke eje
eller ha' et kreditkort.

Jeg har sendt tilmeldingen og skrevet en e-mail, hvor jeg oplyser at de
få betalt deltagergebyret pr. giro eller ved bankoverførsel, og hvis det
ka' lade sig gøre - så siger jeg touché....!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Gert Kethmer

Dato : 23-07-01 17:46

Øhhh, jeg har lige (i dag) tilmeldt ved at sende et almindeligt brev
(snail-mail, du ved...) incl. en check på beløbet. Det regner jeg da stærkt
med er gældende - uden at være plastikbaseret.

Håber vi ses til fotomaraton . . .

Gert

Fra : Fototal.dk

Dato : 23-07-01 18:39

> [...]
stærkt
> med er gældende - uden at være plastikbaseret.

Du skal vel til den "rigtige" i København?
Niels og jeg skal "til" den verdensomspændende digitale.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Fototal.dk

Dato : 23-07-01 18:37

> Jeg har sendt tilmeldingen og skrevet en e-mail, hvor jeg oplyser at de
> få betalt deltagergebyret pr. giro eller ved bankoverførsel, og hvis det
> ka' lade sig gøre - så siger jeg touché....!

De plejer at være fleksible, så mon ikke.
Ellers sig til. Så kan du overføre pengene til min konto, og jeg kan melde
dig til via plastic.
Du får ikke lov til at bruge dét som undskyldning.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-01 22:26

"Fototal.dk" wrote:

> Du får ikke lov til at bruge dét som undskyldning.

Jeg har fået svar, der kan betales via bankoverførsel eller giro.

Det eneste der nu bekymrer mig, er at billederne skal bankes ned til at
fylde under 50 Kilobytes, det kræver godt nok en ultra hård komprimering.

Når jeg henter billederne ind fra mit kamera, så fylder de ca. 2
megabyte, når jeg dekromprimerer dem til TIF, så fylder de 14 Megabyte.

De billeder jeg har på photo-gallery.dk fylder typisk mellem 200 og 300
Kilobytes pr. billede, og det finder jeg passende for optimal kvalitet.

Det kan næsten ikke passe, kan det tænkes at det er en fejl, så der
burde ha' stået 500 Kilobytes, det lyder mere som en realistisk grænse.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-07-01 08:09

> Det eneste der nu bekymrer mig, er at billederne skal bankes ned til at
> fylde under 50 Kilobytes, det kræver godt nok en ultra hård komprimering.
-[klip]-
> Det kan næsten ikke passe, kan det tænkes at det er en fejl, så der
> burde ha' stået 500 Kilobytes, det lyder mere som en realistisk grænse.

Jeg er ret sikker på, at du i stedet skal gå ned i størrelse.
F.eks. 600x450 (eller lidt mindre) med en middel kompression passer
nogenlunde med 50k.
Billederne skal let kunne ses i en browser, og vi er stadig mange (flest)
der kører 800x600 i skærmopløsning, så store billeder er lidt af en plage.
Og det er da meningen at vi skal kigge hinanden over skulderen - ik'?

Desuden er 600x450 rigeligt for dommerne til at vurdere billederne.
Der kigges MEGET (læs: rigtigt meget) mere på selve ideen med billedet end
det tekniske.
Så er du også advaret om det.

Noget andet er hastighederne på internet-forbindelser. F.eks. i østen,
sydamerika og afrika er der nogen steder meget sløve forbindelser. Det taler
for ikke alt for store billeder.
Selv vil jeg måske komme til at læsse nogle billeder op via laptop og
mobiltelefon (9600 bps) og her ville 4x500 kb være dødens pølse!

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 08:16

> De billeder jeg har på photo-gallery.dk fylder typisk mellem
200 og 300
> Kilobytes pr. billede, og det finder jeg passende for optimal
kvalitet.

Den størrelse er da også for meget til web billeder.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 08:17

> Jeg har også forsøgt med en tilmelding, problemet er bare at
> deltagergebyret kun kan betales med plastik-penge, og jeg vil
hverke eje
> eller ha' et kreditkort.

Hmm, er du så ikke lidt selv skyld i det ?
(har læst du kan overfører til deres konto).

Hvad med kørekort osv. er du også imod det ?

Fra : Christian Michael Da~

Dato : 23-07-01 19:26

Her er lige to link som også omtaler Fotomarathon

Yahoo omtaler også foto marathon digital
http://dk.docs.yahoo.com/fotomarathon/

Her kan i se foto af vinder fra 1998 1999 200
http://dk.y42.photos.yahoo.com/bc/fotomarathon/lst?.dir=

Hilsen fra Christian Danvill
Det som man selv ved, er ikke sikret andre ved, og omvendt
Min fotodagbog http://home19.inet.tele.dk/danvill/

Fra : Michael

Dato : 23-07-01 21:07

In article <KUV67.122$E24.14948@news.get2net.dk>, use49@fototal.dk
says...

> Jeg har selv meldt mig til i denne digitale udgave, så handsken er hermed
> kastet .....

Yup. Gode gamle fotomarathon. Nu må det sku være på tide at mig og
digitalen smutter en tur med...eller skal det være
spejlfætteren...naah...

Men to ting vil jeg godt brokke mig over :)

1. Hvorfor f*nden er det kun 12 timer ved den digitale. Synes godt de
kunne have lavet den 24 timer. Én af de fede ting, for mig i hvertfald,
er jo netop den lange tidsramme og at forsøge at lave gode resultater
når man er træt. Man kan håbe på de gør det næste år.

2. Den anden fotomarathon du linker til kendte jeg ikke så tak for det,
men det er ski da tåbeligt at de har lagt den samtidigt. De kunne da
godt have brugt hjernen to sekunder og lavet den på et andet tidspunkt.
Jeg ville da godt deltage i dem begge to, well hvis jeg kunne alle tre
(Analog, Digital i Kbh og så den int.)

Oh well, jeg må vel hellere få mig tilmeldt :)

- Michael

Fra : Erling C. Hollmann B~

Dato : 24-07-01 09:12

> [...]
> som står klar til at "stå på hovedet" for dig, er det svært at vinde. Jeg
> vil næsten påstå, at dette er nødvendigt for at få en topplacering

Hvis man kigger på de tre vinderserier i 24 timer fra sidste år, er der
stort set ikke et eneste billede med mennesker, så bare klø på, alle os vest
for Valby bakke...

Erling...

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-07-01 11:40

> Hvis man kigger på de tre vinderserier i 24 timer fra sidste år, er der
> stort set ikke et eneste billede med mennesker, så bare klø på, alle os
vest
> for Valby bakke...

Du har jo ret!
Men hvis man kigger på vinderserierne de foregående år, så er de plastret
til med mennesker i underlige situationer.

Mvh: Finn / Fototal.dk