/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Hvad er dagsprisen for en storebæltsbro ?
Fra : steen hjortsø


Dato : 31-08-08 02:33


Trafikministeriet har besluttet, at vi ikke skal have nogen
Kattegatsforbindelse og har dermed magtfuldt slået fast (?), at det
foreslåede superhurtige trafikale kredsløb mellem København og
Provinsen ikke skal være indledningen til en ny strukturel, økonomisk
og kulturel æra i relationerne mellem København og provinsen.

Folketingspolitikerne vil have lov til fortsat at jamre over
skævtrækningen af Danmark op gennem det 21. århundrede, og det er så
meningen, at vi andre årti efter årti tålmodigt skal lytte til dem,
medens resten af Europa, også trafikalt, får helt anderledes fart på.

Det ministerielle afslag til den danske befolkning formuleres
pædagogisk som en kalkuleret pris på 100 milliarder kroner for den
foreslåede bro fra Sjælland over Samsø til Jylland. Prisen synes
ganske rigtigt ved første øjekast astronomisk stor. Men hvad er
egentlig dagsprisen, hvis det var en Storebæltsbro, vi skulle bygge ?
Kunne man få den for under 40 milliarder kr. ?

Derudover skal de 100 – eller er det 90 ? – milliarder ses i relation
til et nationalprodukt omkring 1600 milliarder, nul statsgæld og (for
tiden) snesevis af milliarder i årligt overskud på statsbudgettet.

Steen Hjortsø

 
 
Martin Larsen (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 31-08-08 10:14

"steen hjortsø" <steenhjortsoe@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:36130af7-ad54-47e9-83c0-3449d9b2722f@x35g2000hsb.googlegroups.com...

Trafikministeriet har besluttet, at vi ikke skal have nogen
Kattegatsforbindelse og har dermed magtfuldt slået fast (?), at det
foreslåede superhurtige trafikale kredsløb mellem København og
Provinsen ikke skal være indledningen til en ny strukturel, økonomisk
og kulturel æra i relationerne mellem København og provinsen.

Folketingspolitikerne vil have lov til fortsat at jamre over
skævtrækningen af Danmark op gennem det 21. århundrede, og det er så
meningen, at vi andre årti efter årti tålmodigt skal lytte til dem,
medens resten af Europa, også trafikalt, får helt anderledes fart på.

Det ministerielle afslag til den danske befolkning formuleres
pædagogisk som en kalkuleret pris på 100 milliarder kroner for den
foreslåede bro fra Sjælland over Samsø til Jylland. Prisen synes
ganske rigtigt ved første øjekast astronomisk stor. Men hvad er
egentlig dagsprisen, hvis det var en Storebæltsbro, vi skulle bygge ?
Kunne man få den for under 40 milliarder kr. ?

Derudover skal de 100 – eller er det 90 ? – milliarder ses i relation
til et nationalprodukt omkring 1600 milliarder, nul statsgæld og (for
tiden) snesevis af milliarder i årligt overskud på statsbudgettet.


------------------------------

Godt trafikpolitisk indlæg. Se også hvad Maren i Kjæret sagde forleden:
news:48b6a036$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være meget
klogt og suverænt billigst.

Broforbindelse mellem Samsø og kontinentet vil tilføre ny økonomisk dynamik
til den velsmurte "Fede Pølse" i Østjylland.

Vore sognerådspolitikere der er tilfredse med at slikke lokumspapir fra EU
pampere er gået i dyb koma med udmelding om "vi kan se på det om 20 år".

Den enestående chance skal gribes NU, mens vi endnu er kreditværdige.
At tro på at vi nogensinde skulle få bedre råd er grusom tåbelighed.

Vi aner intet om bilernes mulighed for brændstof om 10-20 år - kan man
forstå at der ikke er tid til at tøve?

Mvh
Martin


Anders Wegge Keller (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 31-08-08 10:30

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være
> meget klogt og suverænt billigst.

Prøv lige at se på et kort. Umiddelbart vil jeg mene at en
linieføring fra halvøen nord for Kalundborg fjord (jeg kan aldrig
huske om det er asnæs eller røsnæs) virker noget mere realistisk.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Martin Larsen (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 31-08-08 10:56

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen
news:m3sksl352u.fsf@obelix.wegge.dk...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>
>> En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være
>> meget klogt og suverænt billigst.
>
> Prøv lige at se på et kort. Umiddelbart vil jeg mene at en
> linieføring fra halvøen nord for Kalundborg fjord (jeg kan aldrig
> huske om det er asnæs eller røsnæs) virker noget mere realistisk.
>


Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.

Mvh
Martin


Ralph (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 31-08-08 11:04

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:48ba6a95$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.

Narj, der er 44,5 km, men til Røsnæs er der godt nok ca. 15 km.

se iøvrigt dette: http://jp.dk/indland/trafik/article1424846.ece

--
Ralph



Martin Larsen (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 31-08-08 11:59

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:48ba6c86$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:48ba6a95$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
>> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.
>
> Narj, der er 44,5 km, men til Røsnæs er der godt nok ca. 15 km.
>
> se iøvrigt dette: http://jp.dk/indland/trafik/article1424846.ece
>

Ja, jeg ser at det var artiklen fra
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.

Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland.
Tanken om at ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er
da ret syg.

Mvh
Martin


Anders Wegge Keller (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 31-08-08 12:34

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Ja, jeg ser at det var artiklen fra
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
> der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.

Sådan kan det jo gå.

> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland. Tanken om at
> ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er da ret
> syg.

Der er motorvej/motortrafikvej på det meste af strækningen fra Århus
i forvejen, så det er ikke der der bliver den store forskel. Det er
nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
Sjællands Odde.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Jens Bruun (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 31-08-08 12:49

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m3bpz92zcl.fsf@obelix.wegge.dk

> Det er
> nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
> Sjællands Odde.

Ja. Lad os endelig beholde den livsfarlige landevej/motortrafikvej, der pt.
forpester tilværelsen for de arme mennesker, der bor langs ruten
Holbæk-Odden, og samtidig forpester tilværelsen for de tusindvis af
bilister, der hver dag kører strækningen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Anders Wegge Keller (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 31-08-08 13:14

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3bpz92zcl.fsf@obelix.wegge.dk
>
>> Det er
>> nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
>> Sjællands Odde.

> Ja. Lad os endelig beholde den livsfarlige landevej/motortrafikvej,
> der pt. forpester tilværelsen for de arme mennesker, der bor langs
> ruten Holbæk-Odden, og samtidig forpester tilværelsen for de
> tusindvis af bilister, der hver dag kører strækningen.

Jeg tror vi taler ved siden af hinanden her. Med mit kendskab til den
strækning (og især fredag eftermiddag), er jeg enig med dig hvad angår
stykket fra Holbæk til man kommer op omkring Lumsås eller deromkring.

Det var bare det sidste stykke vej fra Lumsås til færgehavnen, jeg
har lidt svært ved at se hvordan man skal få stoppet en motorvej ind
på, specielt i det sommerhusområde der ligger og breder sig tværs over
odden:

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=55.95451,11.454277&spn=0.016434,0.05579&t=h&z=15

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

vvv (31-08-2008)
Kommentar
Fra : vvv


Dato : 31-08-08 17:45


"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m3bpz92zcl.fsf@obelix.wegge.dk...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>
>> Ja, jeg ser at det var artiklen fra
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
>> der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.
>
> Sådan kan det jo gå.
>
>> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland. Tanken om at
>> ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er da ret
>> syg.
>
> Der er motorvej/motortrafikvej på det meste af strækningen fra Århus
> i forvejen, så det er ikke der der bliver den store forskel. Det er
> nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
> Sjællands Odde.
>
Var det ikke tanken at en eventuel bro kun skulle være en togforbindelse?
Eller er jeg bare bagud i den sag?
Hvis det kun var til tog synes jeg også det lyder helt logisk at den ikke
vil kunne blive tilbagebetalt i min levetid.

vv




Anders Wegge Keller (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 31-08-08 18:32

"vvv" <?@?> writes:

> Var det ikke tanken at en eventuel bro kun skulle være en
> togforbindelse? Eller er jeg bare bagud i den sag? Hvis det kun
> var til tog synes jeg også det lyder helt logisk at den ikke vil
> kunne blive tilbagebetalt i min levetid.

Det var en kombineret vej/jernbanebro som Niras blev bestilt til at
skyde ned.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Bo Warming (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 31-08-08 19:00

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
news:48baca70$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3bpz92zcl.fsf@obelix.wegge.dk...
>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>>
>>> Ja, jeg ser at det var artiklen fra
>>> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
>>> der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.
>>
>> Sådan kan det jo gå.
>>
>>> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland. Tanken om at
>>> ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er da ret
>>> syg.
>>
>> Der er motorvej/motortrafikvej på det meste af strækningen fra Århus
>> i forvejen, så det er ikke der der bliver den store forskel. Det er
>> nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
>> Sjællands Odde.
>>
> Var det ikke tanken at en eventuel bro kun skulle være en togforbindelse?
> Eller er jeg bare bagud i den sag?
> Hvis det kun var til tog synes jeg også det lyder helt logisk at den ikke
> vil kunne blive tilbagebetalt i min levetid.

At vi har dalende ledighed skyldes bl.a. at vi sætter ting igang vi ikke har
råd til fx metro og broer.
Sådant bør altid være privatiseret og ellers ikke opføres.

Færø tunneller og Kategat dæmninger er vanvid




Bo Warming (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 31-08-08 17:10

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:48ba7951$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:48ba6c86$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:48ba6a95$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
>>> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.
>>
>> Narj, der er 44,5 km, men til Røsnæs er der godt nok ca. 15 km.
>>
>> se iøvrigt dette: http://jp.dk/indland/trafik/article1424846.ece
>>
>
> Ja, jeg ser at det var artiklen fra
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
> der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.
>
> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland.
> Tanken om at ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er
> da ret syg.

Er fremtidens folkedanskere ikke klæbet til computer og TV skærmen og
ligeglade med "enestående landskaber" ?




Martin Larsen (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 31-08-08 17:53

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
news:Anzuk.15691$S94.5115@fe60.usenetserver.com...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:48ba7951$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
>> news:48ba6c86$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:48ba6a95$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
>>>> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.
>>>
>>> Narj, der er 44,5 km, men til Røsnæs er der godt nok ca. 15 km.
>>>
>>> se iøvrigt dette: http://jp.dk/indland/trafik/article1424846.ece
>>>
>>
>> Ja, jeg ser at det var artiklen fra
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
>> der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.
>>
>> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland.
>> Tanken om at ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej
>> er da ret syg.
>
> Er fremtidens folkedanskere ikke klæbet til computer og TV skærmen og
> ligeglade med "enestående landskaber" ?

Nej, de håber på hurtige transportmuligheder. Spildtid = tabt produktion.

Mvh
Martin


Anders Wegge Keller (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 31-08-08 11:05

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen
> news:m3sksl352u.fsf@obelix.wegge.dk...
>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>>
>>> En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være
>>> meget klogt og suverænt billigst.
>>
>> Prøv lige at se på et kort. Umiddelbart vil jeg mene at en
>> linieføring fra halvøen nord for Kalundborg fjord (jeg kan aldrig
>> huske om det er asnæs eller røsnæs) virker noget mere realistisk.

> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.

Det var den jeg så på inden jeg spurgte dig. Der er 41 km fra
Sjællands odde til Samsø, så jeg er ret overbevist om at du i
virkeligheden også tænker på Røsnæs, hvorfra der er ca. 15 km til
Samsø.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Martin Larsen (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 31-08-08 11:22

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen
news:m3ljyd33gw.fsf@obelix.wegge.dk...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>
>> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen
>> news:m3sksl352u.fsf@obelix.wegge.dk...
>>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>>>
>>>> En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være
>>>> meget klogt og suverænt billigst.
>>>
>>> Prøv lige at se på et kort. Umiddelbart vil jeg mene at en
>>> linieføring fra halvøen nord for Kalundborg fjord (jeg kan aldrig
>>> huske om det er asnæs eller røsnæs) virker noget mere realistisk.
>
>> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
>> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.
>
> Det var den jeg så på inden jeg spurgte dig. Der er 41 km fra
> Sjællands odde til Samsø, så jeg er ret overbevist om at du i
> virkeligheden også tænker på Røsnæs, hvorfra der er ca. 15 km til
> Samsø.
>


Takker for rettelsen.

Mvh
Martin


-=* NEiL DANELAW *=- (31-08-2008)
Kommentar
Fra : -=* NEiL DANELAW *=-


Dato : 31-08-08 13:51

"steen hjortsø" <steenhjortsoe@gmail.com> wrote in message
news:36130af7-ad54-47e9-83c0-3449d9b2722f@x35g2000hsb.googlegroups.com...

> Trafikministeriet har besluttet, at vi ikke skal have nogen

Giv os et landsdækkende fibernet istedet.


Michael Rasmussen (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 31-08-08 14:08

On Sun, 31 Aug 2008 14:51:15 +0200, "-=* NEiL DANELAW *=-"
<jegerdumoggrimogharingenvenner@islamisktrossamfund.dk> wrote:

>Giv os et landsdækkende fibernet istedet.

Tja, jeg har allerede fiber - Men vil dæleme også gerne have en ny
storebæltsbro

<mlr>

Kim2000 (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 31-08-08 16:40


"steen hjortsø" <steenhjortsoe@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:36130af7-ad54-47e9-83c0-3449d9b2722f@x35g2000hsb.googlegroups.com...

Trafikministeriet har besluttet, at vi ikke skal have nogen
Kattegatsforbindelse og har dermed magtfuldt slået fast (?), at det
foreslåede superhurtige trafikale kredsløb mellem København og
Provinsen ikke skal være indledningen til en ny strukturel, økonomisk
og kulturel æra i relationerne mellem København og provinsen.

Folketingspolitikerne vil have lov til fortsat at jamre over
skævtrækningen af Danmark op gennem det 21. århundrede, og det er så
meningen, at vi andre årti efter årti tålmodigt skal lytte til dem,
medens resten af Europa, også trafikalt, får helt anderledes fart på.

Det ministerielle afslag til den danske befolkning formuleres
pædagogisk som en kalkuleret pris på 100 milliarder kroner for den
foreslåede bro fra Sjælland over Samsø til Jylland. Prisen synes
ganske rigtigt ved første øjekast astronomisk stor. Men hvad er
egentlig dagsprisen, hvis det var en Storebæltsbro, vi skulle bygge ?
Kunne man få den for under 40 milliarder kr. ?

Derudover skal de 100 – eller er det 90 ? – milliarder ses i relation
til et nationalprodukt omkring 1600 milliarder, nul statsgæld og (for
tiden) snesevis af milliarder i årligt overskud på statsbudgettet.

Steen Hjortsø



svar:

Har vi overhovedet brug for en ekstra bro?? Efter min mening klart nej, der
er dælme andre og langt vigtigere ting at bruge 100 milliarder på (og hvis
det er med politiker budget så er det sikkert det dobbelte).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408870
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste