Behov for KRITISK analyse af hhv. Grundlov~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-08-08 02:04

Jeg vil hermed uklædeligt udspekuleret i dette politiske forum stille det
forslag, at vi eventuelt måtte kunne forsamles om en blot nogenlunde lødigt
diskuterende ennemgang af de "to hovedskrifter", man for så vidt som borger
i dette land måtte have at forholde sin personlige frihed juridisk til, for
netop - lægmænd iblandt - at forsøge at definere de eventuelle "basale
rettigheder", disse to skrifter for så vidt nok på afgørende punkter
"lover", men som der desværre umiddelbart i selvsamme skrifter synes at
kunne findes nærmest skizoide negerende indskrænkelser af:

Jeg har selv længe - og måske påfaldende naivt - betragtet Danmarks Riges
Grundlov (gældende revision) som værende dèn centrale basis, jeg som fri og
indtil videre ustraffet, hjemmefødt borger i dette land HELT KONKRET måtte
kunne hævde mine allermest fundamentale rettigheder i forhold til, og
heroverfor måske snarere nok FN's Menneskerettighedskonvention som et stykke
mildt sagt temmeligt usikkert stykke ideologisk opblæst, juridisk makværk af
en ellers nok så "fin politisk hensigtserklærings".

I og med at vi jo altså dog trods alt i begge tilfælde står med skrifter,
der faktisk populært sagt "begge har rundet Efterlønsalderen", kunne det
måske være tiltrængt lige at kigge dem efter i sømmene?

Verden har jo vitterligt ændret sig betydeligt i den historiske mellemtid,
så der burde vel efterhånden være rigt behov for SAGLIGE genovervejelser til
nye og muligvis KLARERE formuleringer?

Også så vi ydmyge deltagere herinde tilnærmelsesvist personligt måtte have
demokratisk mulighed for at kunne komme med - i heldigste fald endda
nogenlunde frugtbare - indsigelser i forbindelse med en snart sagt
obligatorisk "Hovedomlægning", i kraft af de seneste blot 20 års globale
udvikling, der altså på rigeligt mange måder synes at underminere disse
"gældende skrifters" blotte, legitime lødighed ganske faretruende alvorligt
i den folkelige bevidsthed...

Lovgivninger og konventioner MÅ jo altså - tilnærmelsesvist "Darwinistisk"
anskuet - følge med tiden og tilpasse sig, hvis ikke de da helt skal dø ud
som kriseramte dinosaurer og dermed blive opretgående ådsler i den basalt
folkeligt legitimerende bevidsthed...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 30-08-08 02:40

meddelelse news:48b89c76$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg vil hermed uklædeligt udspekuleret i dette politiske forum stille det

Meget klædeligt, vi takker

> [...]
> afgørende punkter "lover", men som der desværre umiddelbart i selvsamme
> skrifter synes at kunne findes nærmest skizoide negerende indskrænkelser

Det eneste uklædelige er dit snørklede sprog - har du lært af mig at skrive
så man skal læse hver sætning to gange

> [...]
> som kriseramte dinosaurer og dermed blive opretgående ådsler i den basalt

ÅDSEL er ikke et fremmedord , men et forvirrende ord.

Omskriv med normalsprog og jeg vil læse to gange mere og måske forstå, så
jeg kan svare meningsfuldt, hvad vistnok fortjenes

Fra : J. Nielsen

Dato : 30-08-08 06:45

On Sat, 30 Aug 2008 03:03:48 +0200, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

>nye og muligvis KLARERE formuleringer?

Før du efterlyser klarere formuleringer, vil jeg anbefale du gennemlæse dit
indlæg, fjerne unødvendige tillægsord samt indskudte sætninger, og derved
reducere indlæggets størrelse med 2/3.

Selv tak ;)

Fra : Tony

Dato : 30-08-08 08:45

"J. Nielsen" <mp274808@paul.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

indlæg, fjerne unødvendige tillægsord samt indskudte sætninger, og derved

***************************************

Man kunne vel osse spørge hva' han ryger. For helt klar i hovedet, er han
ikke.

Tony

Fra : Thomas M

Dato : 30-08-08 07:42

Anders Peter Johnsen wrote:
> Jeg vil hermed uklædeligt udspekuleret i dette politiske forum stille
> det forslag, at vi eventuelt måtte kunne forsamles om en blot
> nogenlunde lødigt diskuterende ennemgang af de "to hovedskrifter",

Du har et hængeparti, Anders Peter Johnsen:

http://groups.google.dk/group/dk.politik/browse_thread/thread/4c8ec0c2bf95bdc8/3241e60ad5a8bff0?hl=da&lnk=st&q=Usenet-Trolleri+og+Ytringsfrihedens+logiske+gr%C3%A6nser..#3241e60ad5a8bff0

Et ganske simpelt svar, er alt det kræver. Ikke mere udenomssnak.

--
/ Thomas

Fra : Ivannof

Dato : 30-08-08 09:47

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> som kriseramte dinosaurer og dermed blive opretgående ådsler i den basalt

Grunden til at det er svært at ændre grundloven er alle de instanser
ændringerne skal igennem: Flertal i folketiget, flertal og mindst 40% ja ved
folkeafstemning og dernæst folketingsvalg, hvor det igen skal have flertal.

Det ville være nemmere hvis man bare skulle have flertal i folketinget. Og
det er også grunden til at det skal være så svært.

Grundloven skal nemlig ikke laves om i tide og utide. Og ikke bare fordi
sproget lyder gammelt.

Det SKAL være rigtigt svært at lave den om!

Hvad ville du konkret have lavet om?

Hilsen Ivan

Fra : Lyrik

Dato : 30-08-08 16:46

> [...]

> af de "to hovedskrifter":

>,Danmarks Riges Grundlov (og) FN's Menneskerettighedskonvention.

Kunne det
> måske være tiltrængt lige at kigge dem efter i sømmene?
..... i kraft af de seneste blot 20 års globale
> udvikling, der synes at underminere disse
>skrifters" lødighed i den folkelige bevidsthed...
>
> Lovgivninger og konventioner MÅ jo- følge med tiden og tilpasse sig,
hvis ikke de da helt skal dø ud
> som kriseramte dinosaurer og dermed blive opretgående (fossiler..red.) i
Jeg har tilladt mig at sanere dit indlæg så flere kan læse det. Også for at
Bo ikke skal læse det for mange gange uden at forstå det.

For det første oplyser juristerne på dk.videnskab.jura at statsadvokaten
rutinemæssigt afviser sager om Grundloven!
Da den indeholder bestemmelser om Danmarks suverænitet og eventuelle
anerkendelser af fremmedartede trossamfund, så kan man ikke anlægge sådanne
sager. En Grundlov hvor man ikke kan anlægge sager for overtrædelse har jo
ingen praktisk gyldighed!

Men love bliver skiftet så de passer med befolkninger og tidsaldre.
Moseloven blev skiftet da Jesus lavede den nye pagt for alle menneskeracer.
Men nogle sumper stadig rundt i rester af den som "De ti bud." De fossile
love har svært ved at forsvinde.

Hilsen
Jens