Nytænkning skaber trivsel, lyder tabubryde~
Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-08 12:20

Nytænkning skaber trivsel, lyder tabubrydernes ønsketænkning

I gymnasiet læste jeg en novelle (af C.E. Soya) om en nygift ungersvend der
vågner og henter avisen og vender tilbage til dobbeltsengen og læser den
stilfærdigt, mens han venter på, at konen vågner. Det er søndag, og der er
et tillæg "Magasinet" og i dag er dets forside dekoreret med et sexet maleri
af en piges nøgne bagdel, idet hun læner sig ud af et vindue og har trukket
natkjolen op til bæltestedet.

Konen vågner og den vakte ungersvend spørger, om hun gider stille sig sådan,
og hun er smigret over interessen og gør det, og da han går hen til hende og
begynder stående samleje, så ser de at snese af unge par på den modsatte
side af gaden står og elsker på samme måde, dvs kunstneren har inspireret
til samme adfærd i andre hjem.

Konklusionen i denne shortstory er ros til kunst og tabubrydende nytænkning,
for uden malerens inspirerende nytænkning havde de ikke fået ide til den
samtidige oplevelse, der berigede dem helt som alsang i gaderne havde skabt
fællesskabsfølelse to årtier før novellen blev skrevet i 1963.

Min drøm har siden været, at jeg ved at skrive glistrupske tanker, kunne få
ligesindede til at tænke "når han tør mene det, så tør jeg også" og at
ideerne skabte åbenlys enighed ud af stiltiende enighed, og derved flyttede
stemmer og fremmede klogere holdninger.