KZ-udstilling på Nørrebro-Nørreport uden ~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-08-08 19:00

KZ-udstilling på Nørrebro-Nørreport uden beviser

Tyske historikere har samlet papirer om gaskammerproducenterne og
bevismængden er overvældende - ingen kan betvivle at mange lig blev brændt

Men døde de af gasning eller af infektioner, sult og utilsigtede hårde
arbejdslejrvilkår?

Kun øjenvidne udsagn taler for gasning, og vidner er ikke bevis.

Er en mand myrdet, og du skal have en synder dømt, så er retten nødt til at
tro på det bedste af modstridende vidner, men nazi-ondskaben kan være nok så
indlysende ved, at lejrdødsfald var grusomme, men forsætlig masseaflivning
pr industrielt planlagt folkemord er der altså ikke særlig gode beviser for.

Er det vigtigt? Ikke efter min mening. Krigens galskab er skurken.Den ene
part var så usympatisk som den anden.Vindere ser altid ud som om deres moral
er bedre.

"Ethical man -- a Christian holding four aces."
Mark Twain

Men antiracisterne har brug for at dæmonisere racister, og derfor gør de sig
til grin med denne udstilling som kun overbeviser de, der har købt
overtroen.

"Dødens ingeniører" hedder den pseudovidenskabelige udstilling på Arbejder
museet i Rømersgade, som er åbent til december

Talerne ved åbning gjorde meget ud af følgende berømte udsagn fra en
sydslesvigsk præst, der overlevede årtier i kz

"Først hentede de kommunisterne, og jeg sagde intet, for jeg var ikke
kommunist. Så hentede de arbejderne og fagforeningsfolkene, og jeg sagde
intet, for jeg var ikke fagforeningsmedlem. Så hentede de katolikkerne og
jøderne, og jeg sagde intet, for jeg var protestant. Til sidst hentede de
mig, og så var der ikke mere nogen, der kunne sige noget". Martin
Niemoller.

Han indrømmer altså at han bøjede nakken og tænkte på sig selv kun.

Præcis det samme gjorde de ingeniører der designede krematorier, hvilket er
udstillingens hovedemne

Firmet (Topf&Sohn) lavede også varmehaller til malt til ølbrygning og
zyklon-B-gasning af kornsiloer, så kornspisende biller dræbtes.

Det var i forlængelse af dette vigtige mad-sparende projekt, at man fandt på
at gasse tøj i håb om at nedsætte smitte af tyfus via lus.

Fattige polakker er blevet behandlet forfærdelig af nazierne, og kunne man
stresse dem til næsten død, så måske nogle blev smidt halvdøde i
krematorierne, for der var formange fattigfolk, og krigen behøvede kun
dygtige håndværkere i arbejdslejrene.

Niemøller stak ikke sin hals frem for at stoppe galskaben, og det kan man
heller ikke forvente af SSofficerer, der var blevet sendt til dødeligt
østfrontjob hvis de ikke gjorde hvad forventedes af dem. At sige nej til en
ordre om hårdhed mod jøder, var en umulighed - var selvmord.

Jeg er sikker på at mine respektable forældre ville ikke have opført sig
mere hæderværdigt, hvis de var i SS-chefernes sko. Ville du? Udstillingens
dømmesyge imod ingeniører, der lavede effektive krematorier er forfejlet.

Epidemier var blevet forværret i lejrene, hvis man havde nedgravet ligene og
ikke brændt dem - grundvandspejlet stod højt i Auschwitz. Brøndene var
blevet forurenet med smittefarlige bakterier.

Faktisk var ligbrænding forbudt i Tyskland indtil 1934, og da det blev
tilladt var det en luksus for de rige, og man tilbød denne luksus til
lejrfanger for at undgå epidemier, så pådut ikke nazierne særlig ondskab.

Indtil 1943 sendte Auschwitz urner med korrekt navnemærket aske hjem til det
tyske gettosamfund, som den brændte jøde kom fra, og man sikrede at en
rabbinerledet begravelse kunne finde sted med rette aske til rette gravsted.

Det er bevist af jødiske dagbøger.

I Zambia så jeg majs-siloer som slumkvarterernes overlevelse afhang af. Der
gassedes med samme teknik som brugtes, når vasketøj i kz-lejre skulle holdes
fri af de tyfusspredende kropslus. Der er ingen forskel på udryddelse af
skadelige kornbiller og udryddelsen af lus, og ingeniører i alle lande gør,
hvad de er betalt for. Måske man brugte samme gas, HCN, som den der afgives
af Zyklon-B pulveret - men i Afrika kom den fra trykflasker, ikke fra et
pulver. Ingeniør-etik er ens.