Lad os nu se.....
Fra : Malene P

Dato : 10-08-08 10:07

..... om ikke der også her falder en pjatdom. 5 personer er tiltalt for
dødsvold og alle er over 18 år, så ingen rabat på den konto. Til gengæld
slipper de jo nok for at bælive dømt for "vold med døden til følge", da man
nok ikke kan afgøre, hvem af de 5, der tilføjede deres offer det dræbende
stik/slag/spark/tramp. Så skal vi gætte på højst 1 år for vold?
http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c2891805%2c5%2c2 .

Ned med den kriminelle lavalder, væk med rabatordninger, strengere straffe,
indfør minimumsstraffe, ind med 3sao-princippet og indfør mulighed for at
dømme kollektivt.

Malene P

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 10:31

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> straffe,
> indfør minimumsstraffe, ind med 3sao-princippet og indfør mulighed for at

Om de sidder i fængsel 5 eller 10 år er jo komplet ligegyldigt. At bure dem
inde i 30 år er meningsløst al den stund det er alt for dyrt pr. afværget
mord. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate - en
liste over mordrater i forskellige lande, hvor Danmark er næsten i bunden
med 0,79 pr. år pr. 100000 indbyggere. Landene med de voldsomt hårde
straffe, ser altså ikke ud til rigtigt at få noget ud af det...

--
Andreas

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-08-08 10:57

On Sun, 10 Aug 2008 11:30:33 +0200, "Andreas Andersen"
<andreas2411@gmail.invalid> wrote:

>Om de sidder i fængsel 5 eller 10 år er jo komplet ligegyldigt. At bure dem
>inde i 30 år er meningsløst al den stund det er alt for dyrt pr. afværget
>mord. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate

Den liste skal man nok tage med et gran salt....

At Pakistan ligger i bunden i 1990'erne og at der forholdsvis sker 20
gange så mange mord i Danmark som i Pakistan, nægter jeg at tro på....

De har da vist bl.a. glemt "æres"-drab og klan-fejder, for slet ikke
at tale om mord begået af terrorister...

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 11:00

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> De har da vist bl.a. glemt "æres"-drab og klan-fejder, for slet ikke
> at tale om mord begået af terrorister...

Det har du givetvis ret i, men mon ikke tallene for de nogenlunde
civiliserede lande er rigtige...

--
Andreas

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-08-08 11:37

On Sun, 10 Aug 2008 12:00:26 +0200, "Andreas Andersen"

>Det har du givetvis ret i, men mon ikke tallene for de nogenlunde
>civiliserede lande er rigtige...

Måske, men der er flere lande der tydeligvis ikke er placeret
rigtigt... F.eks. Burma og Marokko...

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 11:48

> Måske, men der er flere lande der tydeligvis ikke er placeret
> rigtigt... F.eks. Burma og Marokko...

Men det gør jo bare Danmark til et endnu bedre sted...

--
Andreas

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-08-08 13:23

On Sun, 10 Aug 2008 12:48:29 +0200, "Andreas Andersen"

>Men det gør jo bare Danmark til et endnu bedre sted...

Det har da intet med sagen at gøre...

Jeg synes også at straffene i Danmark skal afspejle befolkningens
holdninger, så straffen er så hård at befolkningen generelt, synes den
er retfærdig... At nogen kan slippe med 4 år, for med vilje at slå en
anden ihjel, er forkasteligt, ligesom dem der slipper med et par
måneder, når de spirituspåvirket, eller pga. groft hasarderet kørsel
kører nogen ihjel...

Jeg kan ikke se noget problem i hvis f.eks. en person der mejer 10
uskyldige i et supermarked, ned med en maskinpistol, bliver aflivet af
staten...

Undskyldninger som narkopåvirket, fuld, mentalt underbemidlet eller
"sindsyg" i gerningsøjeblikket, burde ingen indflydelse have på
straffen...

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 14:01

> Det har da intet med sagen at gøre...

Det har da det med sagen at gøre, at selvom vi har lave straffe i Danmark,
har vi tilsyneladende ikke en voldsom høj mordrate. Det sandsynliggør at
høje straffe ikke rigtig har nogen præventiv effekt.

> [...]
> anden ihjel, er forkasteligt, ligesom dem der slipper med et par
> måneder, når de spirituspåvirket, eller pga. groft hasarderet kørsel

Der er næsten ingen der slår ihjel ved spritkørsel, der nogensinde gør det
igen. For langt langt de fleste vil bevidstheden om at have slået en ihjel
være nok til at holde sig fra den slags adfærd igen. Med det in mente er der
overhovedet ingen grund til at holde dem ret længe i fængsel. Mht. den
16-årige synes jeg måske også et par år mere havde været bedre, men hverken
30 år eller dødsstraf.

I øvrigt afspejler straffene vel pr. definition befolkningens holdninger, så
længe vi har demokrati...

> Jeg kan ikke se noget problem i hvis f.eks. en person der mejer 10
> uskyldige i et supermarked, ned med en maskinpistol, bliver aflivet af
> staten...

Det kan jeg se adskillige problemer i. Vigtigst at det legitimiserer mord.

> Undskyldninger som narkopåvirket, fuld, mentalt underbemidlet eller
> "sindsyg" i gerningsøjeblikket, burde ingen indflydelse have på
> straffen...

Det synes jeg kun giver mening, hvis man straffer udfra et øje for øje-
hævnssynspunkt. Det kommer jeg aldrig til at synes, er en god idé.

--
Andreas

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-08-08 10:53

Andreas Andersen skrev:

> [...]
> 0,79 pr. år pr. 100000 indbyggere. Landene med de voldsomt hårde
> straffe, ser altså ikke ud til rigtigt at få noget ud af det...

Den økonomiske løsning er jo at hænge dem 10 minutter efter at en
dødsdom er afsagt. Den næsten lige så sikre metode, for os andre, er at
bure dem inde indtil de er så senil demente at de ikke aner hvordan
rullatoren fungerer.
En 3'de løsning er vel at udleje dem til den franske fremmedlegion for
en sum der tilfalder ofrene efter deres udskejelser.
Og ja, jeg er afstumpet, men jeg tror simpelthen ikke på rehabilitering
for psykopater.
Livsvarig indespærring, hurtig aflivning eller minerydning i Angola er,
efter min mening, de eneste måder at håndtere psykopater på.

- cep

Fra : Malene P

Dato : 10-08-08 11:19

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> "Malene P" <malenekors@hotmail.com> wrote in message

http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c2891805%2c5%2c2 .

> Om de sidder i fængsel 5 eller 10 år er jo komplet ligegyldigt.

Hvorfor dog det?

> At bure dem
> inde i 30 år er meningsløst al den stund det er alt for dyrt pr. afværget
> mord.

Det er da dyrere at have ham gående løs på gaden -prisen måles dog ikke i
penge men i menneskeliv.

> [...]
> med 0,79 pr. år pr. 100000 indbyggere. Landene med de voldsomt hårde
> straffe, ser altså ikke ud til rigtigt at få noget ud af det...

Jeg måler ikke effekten i forebyggelse, men i retsfølelse og sikkerhed i det
offentlige rum.

Malene P

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 11:48

> "Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvorfor dog det?

Jeg tror ikke på, at sandsynligheden for gentagelse er væsentligt lavere
efter 10 år end efter 5 år.

> Det er da dyrere at have ham gående løs på gaden -prisen måles dog ikke i
> penge men i menneskeliv.

Jo, men der er mange måder at redde menneskeliv på. Antag ideelt at ingen
dømte mordere begår mord igen efter at komme ud efter 30 år. Et
fængselsophold koster ca. 1 million kroner om året. Det vil sige forskellen
på 10 år og 30 år er 20 millioner kroner. Jeg ved ikke hvor høj
sandsynligheden er for at en dømt morder, der bliver løsladt gør det igen,
men næppe ret høj. Jeg er overbevist om, at den er lavere end 10%, så
minimumsudgiften for at redde et liv vha. de længere fængselsstraffe er 200
millioner kroner. Mon ikke de 200 millioner kroner kunne være brugt mere
fornuftigt andetsteds... Hvad hvis man f.eks. kunne redde 3 menneskeliv i
trafikken for de samme penge?

> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate - en
>
> Jeg måler ikke effekten i forebyggelse, men i retsfølelse og sikkerhed i
> det
> offentlige rum.

Sikkerheden er jo netop temmelig høj jvf. linket. Retsfølelse er vist et
fint ord for hævn og hævnelementet synes jeg kun er væsentligt i det omfang
det afværger selvtægt.

--
Andreas

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-08-08 12:33

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> fængselsophold koster ca. 1 million kroner om året. Det vil sige
> forskellen på 10 år og 30 år er 20 millioner kroner.

1) Danske fængsler er alt for luksuriøse og dyre i drift.
2) Du glemmer at modregne, hvad din "ven" koster samfundet udenfor.
3) Pris på menneskeliv giver højst mening, når der er tale om forsæt.

Mvh
Martin

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 12:44

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> 1) Danske fængsler er alt for luksuriøse og dyre i drift.

Jeg tror nu bare man skærper de indsattes hævntørst imod samfundet ved at
bure dem inde i et rottehul. Bortset fra det er jeg imod at frarøve nogen
mennesker deres basale rettigheder som privatliv, fjernsyn, ordentlig mad
osv., uanset hvad de måtte have gjort.

> 2) Du glemmer at modregne, hvad din "ven" koster samfundet udenfor.

Min ven? Jeg glemte det ikke, men lod være fordi det var et meget groft
regnestykke, og det nok er meget mindre end 1 million. Modsat antog jeg at
ingen ville begå mord efter 30 års fængsel, og at gentagelseprocenten efter
10 år var så høj som 10%. Alt i alt tror jeg regnestykket er meget
konservativt.

> 3) Pris på menneskeliv giver højst mening, når der er tale om forsæt.

Ikke forstået... Der er da mange eksempler på, at man fravælger noget der
kunne redde menneskeliv, fordi det simpelthen er for dyrt. F.eks.
flysikkerhed og kræftscanninger.

--
Andreas

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-08-08 13:04

> [...]
> mennesker deres basale rettigheder som privatliv, fjernsyn, ordentlig mad

Dine forestillinger om "basale rettigheder" er da helt ude i hampen.

> [...]
> ingen ville begå mord efter 30 års fængsel, og at gentagelseprocenten
> efter 10 år var så høj som 10%. Alt i alt tror jeg regnestykket er meget

Dette bortfalder når punkt 1) er rettet.

> Ikke forstået... Der er da mange eksempler på, at man fravælger noget der
> kunne redde menneskeliv, fordi det simpelthen er for dyrt. F.eks.
> flysikkerhed og kræftscanninger.

Ja, i disse tilfælde skelnes ikke mellem værdifulde og værdiløse borgere. Og
prisen sættes arbitrært.

Mvh
Martin

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 13:15

> "Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Dine forestillinger om "basale rettigheder" er da helt ude i hampen.

Hvordan synes du så fængslerne skal se ud?

--
Andreas

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-08-08 13:48

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Hvordan synes du så fængslerne skal se ud?

Det agter jeg ikke at lave blue-print til uden løn.

Mvh
Martin

Fra : Andreas Andersen

Dato : 10-08-08 14:02

> "Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Det agter jeg ikke at lave blue-print til uden løn.

Haha, hvem skulle have lyst til at give dig løn for det?

--
Andreas

Fra : Malene P

Dato : 10-08-08 14:08

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Haha, hvem skulle have lyst til at give dig løn for det?

Selv haha. Monstro det ihvertfald var klogt, om NOGEN sættes til at designe
fængsler, der dels straffer forbryderne, effektivt holder dem ude af
samfundet og forbereder de, der er værd at samle på til en samfundsgavnlig
tilværelse efter endt afsoning?

Malene P

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-08-08 13:23

On Sun, 10 Aug 2008 13:43:55 +0200, "Andreas Andersen"

>Jeg tror nu bare man skærper de indsattes hævntørst imod samfundet ved at
>bure dem inde i et rottehul.

Det tror jeg nu ikke, hvis den dømtes straffeattest KUN vidregives til
relevante personer.... At en person en enkelt gang har været buret
inde for eksempelvis vold, burde ikke have indflydelse på om han/hun
kan blive postbud...

>Bortset fra det er jeg imod at frarøve nogen
>mennesker deres basale rettigheder som privatliv, fjernsyn, ordentlig mad
>osv., uanset hvad de måtte have gjort.

Mener du virkelig at fjernsyn er en basal rettighed...???

Nej du... De burde kun have en højtaler fastmonteret i væggen og en
drejeknap med P1, P2, P3 og SLUK....

Ordentlig mad koster ikke alverden... Indsatte der opfører sig
ordentligt, kan evt. lave den selv....

Samtidig burde god opførsel ikke give rabat, men dårlig opførsel burde
give ekstra straf...

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-08-08 15:33

> [...]
>
> Om de sidder i fængsel 5 eller 10 år er jo komplet ligegyldigt. At bure
> dem inde i 30 år er meningsløst al den stund det er alt for dyrt pr.

Og vi ser tydeligt hvorledes det går i rød-styrede lande med negligering af
social destabilisering forårsaget af uhæmmet muhammedanerimport:

Sverige har gennem de sidste ca 30 år fra at ligge på linie med Norge og
Danmark en mordrate der er 2.5 gange så høj!! (jeg er selv lidt overrasket
over at det er så TYDELIGT - formentlig udenfor CRL's
korrektionsmuligheder).

Mvh
Martin