En bankmand hypper sine egne kartofler
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-08-08 17:36

Gennem et stykke tid har Saxo-banks administrerende direktør, Lars Seier
Christensen, markeret sig kraftigt i den spirende euro-valgkamp.

Senest har han ligefrem meldt sig ind i den synkende, nye alliance, for ad
den kanal at arbejde for et euro-nej.

Jeg har i den sammenhæng påpeget, at Saxo-bank lever af valutahandel, og at
LSC's udtalelser derfor skal ses som et udtryk for, hvad der er i hans egen
interesse og intet andet.

"Tag ikke fejl af én meget vigtig ting:

Banker lever blandt andet af at sælge valuta, så de 4-6 mia., som danskerne
ville spare hvert år ved at fjerne vekselomkostningerne, går jo fra
bankernes omsætning.

Så der er nok ingen tvivl om, at mange banker ser det som i klar modstrid
med deres forretningsmæssige interesser, hvis Danmark tislutter sig
eurosamarbejdet."

Det var der så en enkelt - nemlig David Konrad - der ikke troede på. Han
skrev d. 2. juli:

"Saxo bank tjener ikke penge på valutahandler - det er slet ikke deres
domæne. Ser du slet ikke f.eks TV2 News Finans eller læser Børsen?? Her blev
én af stifterne konfronteret med præcis denne påstand, og han havde
undersøgt hvad de tjente og omsatte for, fordi han netop forventede dette
åndssvage argument ville blive fremført - og svaret var, at det var så lidt
at det ikke engang kunne måles i deres regnskab. Saxo Bank handler jo på
verdensmarkedet og sidder ikke og køber for 500 mio statsobligationer i
Sydkorea, i danske kroner, og så bagefter går ud og omsætter dem til Euro,
med kæmpetab til følge."

I dag læser jeg så - til min ikke særlig store overraskelse - at Saxo Banks
ansatte ikke får bonus i år. Og hvad er så årsagen? Jo:

"Helt usædvanligt kommer Saxo Bank ud med røde tal på bundlinjen for andet
kvartal i år.

Samtidig er bankens altafgørende indtægtskilde også tørret ud - i hvert fald
for en stund. Der har nemlig været usædvanligt stille på det globale
valutamarked. Og Saxo Bank trives bedst, når kurserne hamrer op eller ned,
som det skete i første kvartal."

http://borsen.dk/finans/nyhed/137424/

Saxo Bank trives bedst, når kurserne hamrer op og ned.

Hvem kan tage Lars Seier Christensen alvorligt, næste gang han udtaler sig
om euroen i medierne???

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-08-08 17:58

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:

> Saxo Bank trives bedst, når kurserne hamrer op og ned.

> Hvem kan tage Lars Seier Christensen alvorligt, næste gang han
> udtaler sig om euroen i medierne???

Eftersom den danske krone er låst fast til euroen, er det en rimelig
søgt påstand du fremsætter.

Jeg kan i alt fald ikke lige få øje på hvilke internationale
valutaers udsving der skulle blive stabiliseret i en nævneværdig grad
af at den danske krone erstattes af euro.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-08-08 19:56

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message

> Eftersom den danske krone er låst fast til euroen, er det en rimelig
> søgt påstand du fremsætter.

Det er en misforståelse, at den danske krone er _låst fast_ til euroen. Der
er skam et udsvingsrum på +/- 2,25% ift. centralkursen, og det er
eksistensen af det udsvingsrum, der gør, at Saxo bank kan tage betaling for
at sælge kroner for euro og vice versa.

> Jeg kan i alt fald ikke lige få øje på hvilke internationale
> valutaers udsving der skulle blive stabiliseret i en nævneværdig grad
> af at den danske krone erstattes af euro.

Hvis din løn udbetales i euro, vil du da skulle købe udenlandsk valuta af
Lars Seier, næste gang du rejser til Tyskland?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-08-08 20:23

> [...]
> og det er eksistensen af det udsvingsrum, der gør, at Saxo bank kan
> tage betaling for at sælge kroner for euro og vice versa.

Det var interessant nok med det udsving - det var jeg faktisk ikke
klar over fandtes.

Man kan jo altid tage et gebyr for det, men nu er pengemarkedet jo
også underlagt konkurrence, og jeg er ret sikker på at de kunder der
har behov for at veksle store beløb holder ret nøje øje med hvor det
kan betale sig bedst.

Det er ret urealistisk at et underskud på 500 millioner skulle stamme
fra de her 20 øre der maksimalt er at tjene på at veksle en euro. Det
er et ret stort antal euro der skal skifte hænder.

> Hvis din løn udbetales i euro, vil du da skulle købe udenlandsk
> valuta af Lars Seier, næste gang du rejser til Tyskland?

Nu henter jeg euro i hovedkassen på mit arbejde, og jeg bruger i
øvrigt danske bank, så det er ikke mine euro han kommer til at tjene
penge på. Men hvis vi nu antager at alle danskere har det samme
private forbrug af euro som mit ret høje tal på en 3-4000 om året, så
skulle Lars Seiersen veksle hver eneste euro der blev brugt, og gøre
det til den maksimale fortjeneste indenfor de 2,25% der er at gøre
godt med, hvis vi skal i nærheden af de 500 millioner du startede med.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-08-08 06:03

> [...]
> også underlagt konkurrence, og jeg er ret sikker på at de kunder der
> har behov for at veksle store beløb holder ret nøje øje med hvor det

Ja, men det ændrer jo ikke på, at bankerne tjener penge på at handle med
valuta.

Tag en vilkårlig bank og check forskellen mellem købs- og salgskursen for
euro. Hos Danske bank kan du dags dato sælge euro til 7,35 kr. stykket og
købe euro til 7,59 kr. stykket. Banken oplyser endog Nationalbankens
middelkurs, som er på 7,46 kr/euro - altså i den øvre ende af
udsvingsrummet, idet den aftalte centralkurs er 7,45 kr/euro.

> Det er ret urealistisk at et underskud på 500 millioner skulle stamme
> fra de her 20 øre der maksimalt er at tjene på at veksle en euro. Det
> er et ret stort antal euro der skal skifte hænder.

I forbindelse med euroafstemningen i 2000 beregnede bankerne, at danskerne
brugte i omegnen af 5 mia. kr. på vekselomkostninger - det vil sige såvel
egentlige vekselgebyrer som den kurtage, der er indregnet i differencen
mellem købskursen og salgskursen ovenfor.

> Nu henter jeg euro i hovedkassen på mit arbejde, og jeg bruger i
> øvrigt danske bank, så det er ikke mine euro han kommer til at tjene
> penge på.

Jamen så er det jo et godt eksempel på, hvordan det vil gå for resten af
befolkningen og for Lars Seier Christensens personlige bonus, den dag vi
skifter kronen ud med euroen.

> [...]
> det til den maksimale fortjeneste indenfor de 2,25% der er at gøre
> godt med, hvis vi skal i nærheden af de 500 millioner du startede med.

Nej, det skulle han ikke.

Læg mærke til Danske Bank ovenfor. De oplyser en købskurs, en salgskurs og
en middelkurs.

Udsvingsrummet er det maksimalt tilladte udsvingsrum, _middelkursen_ kan
bevæge sig indenfor. Men det har ikke noget at gøre med de kurser, bankerne
anvender, når de køber af eller sælger til os almindelige forbrugere. De
kurser er der ingen aftaler om eller regler for. Men det er der for
middelkursen. Her har Danmark og EU indgået den såkaldte ERM 2 aftale, som
indebærer, at vi er forpligtede til at foretage støtteopkøb eller
renteændringer, hvis kursen bevæger sig tæt på 7,45 +/- 2,25%.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-08-08 12:25

> Ja, men det ændrer jo ikke på, at bankerne tjener penge på at handle
> med valuta.

Det gør de. Grønthandleren tjener også penge på at handle med
gulerødder, så jeg kan egentlig ikke se det er så odiøst i sig selv.

> [...]
> vil sige såvel egentlige vekselgebyrer som den kurtage, der er
> indregnet i differencen mellem købskursen og salgskursen ovenfor.

Kun til/fra euro, eller valuta i det hele taget? Jeg synes dæleme det
lyder som et astronomisk højt beløb hvis vi kun taler om euro.

> Jamen så er det jo et godt eksempel på, hvordan det vil gå for
> resten af befolkningen og for Lars Seier Christensens personlige
> bonus, den dag vi skifter kronen ud med euroen.

Bestemt. Jeg er ikke som sådan euromodstander, men jeg synes hele
projektet begynder at virke lidt skrøbeligt, når man ser på de
kæmpestore underskud der er på statsbudgetterne i nogle af de store
eurolande. Så jeg er blevet noget mere tilbageholdende på det
sidste. At vi så kommer til at betale nogle ekstra penge for at veksle
til og fra euro, er noget jeg betragter som det mindste onde lige nu.

> Nej, det skulle han ikke.

Ã…benbart.

> Læg mærke til Danske Bank ovenfor. De oplyser en købskurs, en
> salgskurs og en middelkurs.

Ja. Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er mere konkurrence på det område.

> [...]
> kan bevæge sig indenfor. Men det har ikke noget at gøre med de
> kurser, bankerne anvender, når de køber af eller sælger til os

Det er jo ikke bankernes skyld alene at det er sådan. Der er åbenbart
meget få der overhovedet er klar over forskellen, eller er ligeglade
med den.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-08-08 13:22

> Det gør de. Grønthandleren tjener også penge på at handle med
> gulerødder, så jeg kan egentlig ikke se det er så odiøst i sig selv.

Ikke ud over, at det - som sagt - fortæller lidt om LSC's skumle motiver.

> Kun til/fra euro, eller valuta i det hele taget?

Kun til/fra de valutaer, der dengang stod til at blive erstattet af euro.

> Jeg synes dæleme det
> lyder som et astronomisk højt beløb hvis vi kun taler om euro.

Dengang sagde de fleste ellers, at det var peanuts. Det var jo trods alt det
beløb, der blev talt om, når man talte om økonomiske grunde til at gå med i
euroen.

> [...]
> projektet begynder at virke lidt skrøbeligt, når man ser på de
> kæmpestore underskud der er på statsbudgetterne i nogle af de store

Ud fra hvilke bevæggrunde mener du, at der er problematiske underskud lige
nu?

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-08-08 13:46

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message
>
> Ikke ud over, at det - som sagt - fortæller lidt om LSC's skumle motiver.

Jeg kan nu ikke hudse mig op over det. Men smag og behag ...

> Ud fra hvilke bevæggrunde mener du, at der er problematiske
> underskud lige nu?

Det er svært at pege på en enkeltstående grund, det er mere det
samlede indtryk de seneste 6-8 måneders dækning af pengepolitikken i
de store eurolande har bibragt mig.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 05-08-08 18:39

"Christian R. Larsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> fald for en stund. Der har nemlig været usædvanligt stille på >det globale
> valutamarked. Og Saxo Bank trives bedst, når kurserne >hamrer op eller

En tyver på at Saxo Bank også har mistet penge på ejendomsmarkede.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-08 19:40

> Hvem kan tage Lars Seier Christensen alvorligt, næste gang han
> udtaler sig om euroen i medierne???

Jeg kan.

Der findes to slags mennesker: Dem, der hypper egne kartofler, og ikke har
noget problem med at erkende det og dem, der hypper egne kartofler, men
bruger et helt liv på at lyve (for sig selv) om det.

Jeg ved godt hvilken gruppe, du tilhører.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-08-08 19:57

> [...]
> bruger et helt liv på at lyve (for sig selv) om det.
>
> Jeg ved godt hvilken gruppe, du tilhører.

Spændende. Hvilken af grupperne tilhører Lars Seier Christensen, som du godt
kan tage alvorligt?

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-08 20:03

> Spændende. Hvilken af grupperne tilhører Lars Seier Christensen, som
> du godt kan tage alvorligt?

Manden får sit udkomme fra en liberal branche. Manden er erklæret liberal,
og arbejder åbent for liberale værdier. Hvad synes du selv?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-08-08 20:23

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Manden får sit udkomme fra en liberal branche. Manden er erklæret liberal,
> og arbejder åbent for liberale værdier. Hvad synes du selv?

Jeg er egentlig mest interesseret i at høre, hvor i det linkede blogindlæg
af netop Lars Seier Christensen, du mener, at han indrømmer, at han er
euromodstander af privatøkonomiske årsager snarere end af
samfundsøkonomiske, for jeg kan nemlig ikke få øje på det.

http://larsseierchristensen.blogs.business.dk/2008/06/20/euro-debatten-b%C3%B8r-afsluttes-i-denne-omgang/

Fra : Kim2000

Dato : 05-08-08 19:42

> [...]
>

> Saxo Bank trives bedst, når kurserne hamrer op og ned.
>

> Hvem kan tage Lars Seier Christensen alvorligt, næste gang han udtaler sig

Hvorfor i alverden ikke? Alle ved han er bankmand, alle ved banker tjener
penge på valuta, men at tro lige præcis man spekulerer i kronen og euro's
forhold mellem hinanden er lige til den lukkede. Hvordan er det forresten
gået Norge, Sverige og England? Nå, de er heller ikke gået fallit, så kan
det skisme gået være det hele går alligevel uden euro. I betragtningen af at
vi op til sidste afstemning fik at vide at vi ville miste stort set alt og
få massiv arbejdsløshed hvis vi ikke valgte euro, så er det da vist gået
meget godt her til lands.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-08-08 19:59

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Hvorfor i alverden ikke? Alle ved han er bankmand, alle ved banker tjener
> penge på valuta, men at tro lige præcis man spekulerer i kronen og euro's
> forhold mellem hinanden er lige til den lukkede.

Hvad betyder den sætning?

> Hvordan er det forresten gået Norge, Sverige og England? Nå, de er heller
> ikke gået fallit,

Nej-siden har altid haft en tendens til at opstille stråmandsargumenter så
som den med, at ja-siden skulle have påstået, at nogen ville gå falliet,
hvis de stod uden for euroen. Vi mangler så stadig at få at vide, hvor vi
skulle have påstået noget sådant.

> så kan det skisme gået være det hele går alligevel uden euro. I
> betragtningen af at vi op til sidste afstemning fik at vide at vi ville
> miste stort set alt

Spændende - du kommer lige med et citat, der beviser den påstand.

> og få massiv arbejdsløshed

Og den kommer du også lige med et bevis på.

Fra : ' @

Dato : 05-08-08 20:50

On Tue, 5 Aug 2008 20:58:59 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skulle have påstået noget sådant.

>Spændende - du kommer lige med et citat, der beviser den påstand.

>Og den kommer du også lige med et bevis på.

EF/EU-tilhængerne har altid været dybt utroværdige

ordene VAR andre, men meningen og essensen var ikke til at tage fejl
af

<<<<<
http://www.apk2000.dk/netavisen/artikler/synspunkt/08/kp01-s05.html
Hvad sagde Fogh egentlig, da han løj op til euro-afstemningen? For
eksempel følgende (Jyllands-Posten 26. september 2006):

” Der er masser af såvel rationelle som følelsesmæssige grunde til at
stemme ja:
Euroen er her allerede. Den danske krone er bundet tæt til euroen.
Danmark skal derfor føre samme økonomiske politik, som om vi er med i
euroen. Men Danmark er ikke med til at træffe de beslutninger, som vi
alligevel er afhængige af. Det er en meget ringe varetagelse af danske
interesser.
Et ja vil give Danmark en økonomisk gevinst. Et nej vil påføre det
danske samfund et økonomisk tab. Mange mennesker føler sig usikre på
de økonomiske konsekvenser.
Men hvorfor løbe risikoen for økonomiske tab? Et ja er det sikre,
nemlig en fortsættelse af den nuværende fastkurspolitik. Et nej er det
usikre.
Et ja er derfor sund fornuft. Men det er også en hjerte- og
følelsessag.
Et ja er nemlig et ja til et europæisk samarbejde, som savner sit
historiske sidestykke.”
<<<<<<

de kunne skam også i Sverige - altså komme med både trusler og løgne

<<<<<
http://www.apk2000.dk/netavisen/artikler/eu/03/0917_sv_29august.htm
På en pressekonference advarede Koncernchef for "verdensfirmaet"
Ericsson, C-H Svanberg, om at et nej vil føre til mindsket økonomisk
vækst og øget arbejdsløshed. (1)
Svanberg udtalte at det er "uundgåeligt" at svenske virksomheder vil
overveje at forlade Sverige ved et nej. "Beholder vi kronen vil det
føre til færre investeringer i Sverige".

Det var de samme slet skjulte trusler om fyringer hvis der blev stemt
nej, som vi også oplevede med Danisco-koncernens Alf Duch-Pedersens
tomme trusler om nedlæggelse af arbejdspladser ved et dansk nej i
september 2000.

En international undersøgelse viser dog at Sverige er det land som har
taget imod de største udenlandske investeringer i Norden, i de sidste
år. De udenlandske investeringer i Sverige var 108 000 millioner Skr
sidste år (2).

Ja-siden fremhævede også at valuta-vekslingen fra svenske kroner til
Euro udgør en handelshindring og er hæmmende for "væksten".
Til det er der at sige at af Sveriges fem største handelspartnere er
det bare Tyskland som har Euro som valuta.
De fire andre England, Norge, USA og Danmark har egen valuta. Desuden
er Tysklands euro-økonomi kriseramt og den kapitalistiske produktionen
er faldet gennem flere måneder.
<<<<<<<

flere løgne
<<<<<
http://interpres.wordpress.com/2008/06/09/nye-l%c3%b8gne-fra-regeringspartiet-venstres-eu-ordf%c3%b8rer-f%c3%b8devarepriserne-er-faldet-i-de-lande-som-har-indf%c3%b8rt-euro/
7.jun 2008
Eftersom kritikerne af valuta-unionen i €uroland hvor EU´s
kapitalistiske nøglestater følger Maastrichtraktatens kapitalistiske
budghet- og inflationsmål - ser ud til at vinde terræn er
regeringspartiets Venstres EU-ordfører, Michael Aastrup Jensen gået i
panik idet han udtaler : “Vores mission er nu at gå op imod de
fordomme og fortælle fakta: Euroen er en af de stærkeste valutaer
overhovedet, og fødevarepriserne er faldet i de lande, som har indført
euroen,” siger Aastrup Jensen.
Er fødevarerpriserne faldet i Tyskland, Frankrig og Italien ?
Eurustat - EU´s egen statistik-organisation fortæller noget andet .
Derfor er der rejst en debat om, hvorvidt euroen vil medføre
prisstigninger.
<<<<<<<

<<<<<<<<<<<<
http://www.hindrup.dk/87.0.html
Historien gemmer på mange eksempler:

'Unionen er stendød' - er det legendariske udsagn fra Poul Schlutter.
Den selv samme Schlutter er i øvrigt med i konventet, som i dag
udarbejder den nye forfatning, som suppleant for regeringens
repræsentant Henning Christoffersen.

'Hertil og ikke længere' kan vi huske fra Marianne Jelved. Hun er nu
på banen, og støtter varmt den nye forfatning, som jo kun er et lille
'bitte' skridt længere.

'Vi har en miljøgaranti, så vi kan beholde vores forbud mod
pesticider' fik vi at vide af Uffe Ellemann, for at få afstemningen om
det indre marked i 1986 til at glide ned. Nu skal Danmark ophæve
adskillige af disse forbud mod pesticider, og de første påbud fra EU
er allerede kommet. Det er forbud, jeg i sin tid var med til at lave i
det danske folketing, så vi kunne beskytte vores grundvand - altså
det, der er tilbage.

Mht. miljøgarantien er flere lande inkl. Danmark underkendt som
foregangslande, og i den korte tid jeg har været medlem af
EU-parlamentet, er Danmark blevet underkendt hele tre gange.

I stedet er EU begyndt at harmonisere (ensrette) miljøområdet i hele
EU, og det er en proces, der har for alvor har taget fart. Det var nu,
hvor miljøgarantien virkelig skulle have stået sin prøve.

Efterløn er igen blevet aktuelt i medierne herhjemme. Sidst
efterlønnen var det store politiske samtaleemne var i 1997 og 1998,
hvor den daværende socialdemokratiske statsminister i valgkampen
lovede ikke at pille ved efterlønnen. Faktisk udstedte han en
efterlønsgaranti. Det reddede ham i valgkampen, og væltede ham igen,
da han ikke holdt ord.

Sagen er den, at EU- kommission dengang gav regeringen 'et diskret
vink' om, at udformningen af efterlønnen ikke var forenelig med EU. I
stedet at for at fortælle befolkningen den rette sammenhæng, og derved
øge EU-modstanden, så tog Nyrup hele skylden på sin egen kappe. Det er
en af grundene til, at vi har Fogh som statsminister i dag.

Den samme Nyrup lovede i 1998, at ' Nu skal vi ikke have en
folkeafstemning om dansk suverænitetsafgivelse i mange, mange år'.
Blot to år efter blev afstemningen om det første danske forbehold
udskrevet - forbeholdet mod deltagelse i ØMU'en. Resultatet kende vi..

Under samme ØMU- folkeafstemning lovede Anders Fogh, at der nu skulle
laves et 'kompetence-katalog' , så befolkningerne kunne se, hvad EU
skulle tage sig af, og hvad der bedre kunne løses lokalt og nationalt.

Dette katalog blev aldrig til noget, og nu med det nye
forfatningsudkast, kan det også være lige meget. Da der i forfatningen
ingen grænser er mellem nation eller union. Kun unionens myndigheder
kan fastsætte disse grænser, dvs. hvis der er uenighed mellem Danmark
og EU om, hvorvidt en beslutning skal træffes i Danmark eller EU, så
er det EU alene, som afgør konflikten.

Den nuværende statsministeren har fornyelig bebudet en folkeafstemning
om den kommende EU forfatning. Dette støtter JuniBevægelsen klart.

Spørgsmålet er hvordan de danske EU tilhængere takler denne situation?
Vil de reelt deltage i debatten, og forsøge på at vinde afstemningen
på ærlighed og reelle argumenter? Eller vil de igen pakke EU-projektet
ind i løgne og tomme løfter?

Jeg mener ikke, at EU-tilhængerne på sigt har gavn af at stikke
hovedet i busken, og reelt vildlede befolkningen. JuniBevægelsen vil
hjælpe befolkningen med både at huske tidligere tiders løgne, også de
fremtidige. Derfor: Glemmer du, så husker vi det ord for ord…..

<<<<<<<<<<<

http://blog-dyn.tv2.dk/balkertwriter/entry204991.html

Mandag, 25. februar 2008 kl. 14:48 / eu-løgne, lissabontraktaten
Fogh lyver sammen med EU fundamentalisterne!
16 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven
Ved underskrivelsen af Lissabon-Traktaten er det slut med væsentlige
nationale rettigheder, og det må alle de partier der har anbefalet en
underskrivelse af Lissabon-traktaten, være vel vidende om!

Regeringen og de EU fundamentalistiske partier har snydt med
kommissær-proceduren, men alligevel er det ikke noget pressen har følt
det af afgørende betydning at hæfte sig ved eller stille
spørgsmålstegn ved.
Heldigvis har vi så Jens Peter Bonde fra Junibevægelsen, til at gøre
os opmærksom på, hvad man af al magt forsøger at skjule for os i den
danske presse, nemlig at den danske version af Lissabon-traktaten, har
udeladt den meget væsentlige information, som findes i de originale
tekster på fransk og engelsk .

“Af de originale tekster på fransk og engelsk fremgår det at
Lissabon-traktaten skal ændre måden, hvorpå EU-kommissærerne skal
udpeges. I den danske udgave af Lissabon-traktaten er dette faktum
udeladt.”
“I dag er det sådan at land ifølge Nice-traktaten skal indstille
(propose) en kommissær fra landet. Med Lissabon-traktaten skal landet
blot komme med mulige navne (suggest).”

“Den politiske betydning af traktat-ændringen er ikke til at tage fejl
af. Det handler om at overføre magten over kommissær-udnævnelsen fra
de enkelte lande til formanden for EU-kommissionen, således at han som
en rigtig statsminister for et land kan udpege sine ministre,” siger
Jens-Peter Bonde.
Det vil sige at EU på forhånd betinger sig at man har en flok
nikkedukker med en ”rigtige” indstilling, i kommissionen.

Jens Peter Bonde påpeger at: “Regeringen og Udenrigsministeriet fører
Folketinget bag lyset ved simpelt hen at droppe ændringen i den danske
udgave” og at ”Vi kan ikke leve med europæiske traktater, hvor man
udelader vigtige traktatændringer i nogle lande.”
”Enten må den danske regering inddrage Folketinget og rette teksten i
Danmark. Eller også er det alle de andre udgaver, hvor tekst-ændringen
forekommer, som må rettes.”

Peter Bonde tilføjer endvidere: “Der er en tilsvarende
oversættelsesfejl i det vigtige afsnit om Unionsborgerskabet, hvor det
nye “additional” citizenship ikke er medtaget i den danske udgave.”

Og at han agter at følge sagen til dørs, såvel i parlamentets
Forfatningsudvalg som i Folketingets Europaudvalg,” siger Jens-Peter
Bonde.
Problemet er blot at det Peter Bonde agter at følge til dørs, det får
ikke de danske EU fundamentalister til at ryste på hånden, eller
bekymre sig - Lige som det Peter Bonde har peget på, hverken får
omtale i Folketinget, i de daglige aviser eller på de TV aviser der
bruger mere tid på small talk end egentlig oplysning.

De EU fundamentalistiske partier skulle skamme sig over at føre
befolkningen bag lyset den ene gang efter den anden, hvis forklaringen
ikke blot er så simpel at man ikke aner hvad det er man ønsker at føre
os ind i eller skrive under på, men det er så en anden forbrydelse,
der står i skærende kontrast til påstanden om at folket ikke aner
noget om hvad EU er eller hvad Lissabontraktaten går ud på.

Faktum er dog at ingen danskere der passer deres arbejde i EU
parlamentet, kan påstå at de ikke kender til de anklager Peter Bonde
kommer med – Skam være med dem, for at fortie det for befolkningen og
hemmeligholde det for offentligheden – Og at den egentlige sandhed er
at der med Lissabontraktaten er tale om så mange
suverænitetsafgørelser at det er direkte løgn at påstå at der med
Lissabon-Traktaten ikke er tale om suverænitetsafgivelser.

<<<<<<<<<<

dansk forbrugerbeskyttelse underkendes, vi er ikke længere herrer i
eget huu

<<<<<
http://www.borgernesdagsorden.dk/weblog/show_post.php?id=3
Den 10. januar i år afsagde domstolen en dom om den ret, vi i Danmark
har til at gå til butikken, hvis vi bliver syge af salmonella fra æg
købt i f.eks. Bilka. Nu er den danske forbrugerlov og høje beskyttelse
kendt ulovlig!
<<<<<<<

<<<<<<<
http://www.information.dk/151867
Den genfødte EU-modstandDen politiske elites kynisme udfordrer
vælgerne og kan igen skabe vælgerskred og nyt politisk landskab14.
december 2007Af: Erik Meier Carlsen
I går i Lissabonskrev statsministeren under på Lissabon-traktaten - og
åbnede dermed en ny EU-politisk dagsorden, der igen vil forvandle
dansk politik, som forholdet til EU har gjort det dramatisk gennem de
seneste 35 år.

Statsministeren, hans regering, Venstre og de konservative vil sammen
med de 'seriøse' opinionspartier, socialdemokraterne og de radikale, i
de kommende uger og måneder lyve om deres beslutning om at vedtage
traktaten i Folketinget og ikke sende den til folkeafstemning, som det
oprindeligt var tanken - og som det har været modellen ved de
tidligere traktatændringer.

Den danske politiske elites uærlighed i EU-politikken har været
skæbnesvanger - og meget tyder på, at den var en udløsende faktor bag
vælgeroprøret i 1973, der kastede landet ud i ti års økonomisk og
politisk kaos, efter at den forenede politiske elite havde svoret, at
EF handlede om flæskepriser.

Lissabon-traktaten
Dagens danske politiske elite vil på tv-skærmen igen og igen i de
kommende uger og måneder fortælle, at der ingen grund er til at sætte
traktaten til folkeafstemning, fordi den ikke længere indeholder ny
formel suverænitetsafgivelse, men er en række praktiske justeringer
for at få det stærkt udvidede EU til at fungere.

Det er formelt rigtigt. Men det formelle suverænitets-begreb er langt
fra den almindelige sunde fornuft. Og realiteten er jo den, at
traktaten ikke kommer til folkeafstemning, fordi hele Europas elite er
bange for, at vælgerne vil stemme imod, som de franske og hollandske
vælgere gjorde for to år siden og dermed kastede EU ud i en
handlingslammende krise.

Den danske regering - og den del af oppositionen, der alvorligt gør
sig håb om at komme i regering engang - kan ikke udfordre resten af
Europas politiske elite, specielt ikke den britiske Labour-leder
Gordon Brown, som er under pres fra et massivt EU-fjendtligt
folkeflertal, der kræver den folkeafstemning, som Tony Blair
oprindeligt lovede.

Bortforklaringer
De ledende danske politikere fra Venstre, de konservative,
socialdemokraterne og de radikale vil med skinger stemmeføring søge at
bortforklare, at det er den europæiske elites komplot, der berøver
befolkningerne mulighederne for at stemme. Og det er vanskeligt at
forestille sig en politisk optræden, der er bedre i stand til at
styrke den folkelige skepsis, både over for EU men ikke mindst over
for de politikere, der lyver befolkningen op i dens åbne ansigter
foran tv-skærmene. Det er sådanne løgne, der historisk har udløst
vælgerskred.

Oprindeligt planlagde Fogh - som hans forbillede Tony Blair - en
anderledes oprigtig og heltemodig EU-strategi. Blair lovede heroisk
briterne, at de skulle stemme om traktaten, og det skabte plads til,
at også Fogh kunne lade danskerne stemme.

Risikoen for, at briterne stemte nej, var trods alt væsentligt større,
end at danskerne stemte imod, og så var der altid plads til at finde
brede nødløsninger.

Fogh gjorde sig allerede for tre år siden klar til afstemninger om de
danske forbehold. Fogh så - og ser nok stadig - gerne sig selv, som
EU-helten, der kunne føre Danmark frem til det fulde EU-medlemskab som
Schlüter og Nyrup forkludrede.

Men en fransk og en hollandsk afstemning kom i vejen. Blair opgav på
stedet. Fogh tøvede.

Men nu har han følt sig nødsaget til at gå frem med en pakke, der
hedder 'traktat-uden-afstemning og så til gengæld
forbehold-med-afstemning'.

Damage control
Fogh kan langt fra være sikker på, at danskerne vil af med
forbeholdene, men han har måttet stille afstemninger i udsigt, for at
mindske danskernes oplevelse af at være blevet koblet ud af den
EU-proces, hvor vælgerne med selvbevidsthed to gange har sat
folketingsflertallet og den politiske elite til vægs. Det er
damage-control: Nej til forbeholdene vil være surt men trods alt
business as usual, nej til traktaten vil true Danmarks plads i Europa.

Men hvor det fra 1973 var den politiske venstrefløj, der samlede den
folkelige bekymring og frustration op, er det i dag Dansk Folkeparti,
der står i spidsen og skepsisen rækker langt ind i det borgerlige
bagland, men rumsterer naturligvis også hos socialdemokratiske vælgere
og venstre ud.

Den nye store SF-folkestingsgruppe kan komme i indre oprør under
stillingtagen til forbeholdene, mens ambitioner og mavefornemmelser
strides i SF-toppens indre, som da forbeholdene blev designet i 1992.

DF vinder
Imidlertid er de dårligst uddannede, de faglærte og ufaglærte
arbejdere og de dårligst lønnede offentligt ansatte (kvinder), som i
de senere år er sluttet op bag DF, netop dem, som historisk har været
særligt markante EU-modstandere.

Foghs EU-politik er ikke længere heroisk, den er den kyniske,
nødvendige politik for at holde Danmark i EU.

Beslutningen vil uvægerligt sætte en langtidsholdbar
EU-politik-dagsorden for denne valgperiode og få afgørende indflydelse
på partiernes mobiliseringsmuligheder. Dansk Folkeparti synes sikker
på betydelig fremgang - ikke mindst i et klima, hvor væksten er
aftagende og et stort antal østeuropæiske arbejdere kan fortrænge
dansk arbejdskraft i byggesektoren m.fl.

'Den polske blikkenslager' blev udnævnt til skurken bag det fransk
trajktrat-nej i 2005. Dansk EU-skepsis står foran en genfødsel.

<<<<<<<<<<<<
You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-08-08 08:20

"' @" <1.'@invalid.net> wrote in message
(...)
> [...]
> følelsessag.
> Et ja er nemlig et ja til et europæisk samarbejde, som savner sit

Jeg kan ikke se noget i det citerede, der bare tilnærmelsesvis kan
retfærdiggøre påstanden om, at ja-siden skulle have påstået, at et euro-nej
ville medføre massearbejdsløshed, økonomisk lavkonjunktur og deslige. Fogh
taler om, at et euronej vil medføre et økonomisk tab, hvilket er er bred
enighed om, også har været tilfældet. Det er således rimelig svært at
argumentere imod det faktum, at f.eks. vekselomkostningerne i de forgangne
år løber op i et tocifret milliardbeløb: 4 mia. om året i nu 8 år = 32 mia.
kr.

Men selfvølgelig er det peanuts.

> [...]
> overveje at forlade Sverige ved et nej. "Beholder vi kronen vil det
> føre til færre investeringer i Sverige".

Hvilket givetvis også er korrekt. Færre virksomheder har investeret i de
lande, der ikke har euro, end det ville have været tilfældet, hvis de havde
haft euro.

> [...]
> nej, som vi også oplevede med Danisco-koncernens Alf Duch-Pedersens
> tomme trusler om nedlæggelse af arbejdspladser ved et dansk nej i

Hvordan vil du modbevise, at det har kostet og vil koste danske
arbejdspladser at vi står og har stået uden for euroen?

> [...]
> taget imod de største udenlandske investeringer i Norden, i de sidste
> år. De udenlandske investeringer i Sverige var 108 000 millioner Skr

Det er muligt, men hvordan ville det være gået, hvis Sverige var med i
euroen, og hvordan kommer det til at gå under den kommende lavkonjunktur?

> [...]
> De fire andre England, Norge, USA og Danmark har egen valuta. Desuden
> er Tysklands euro-økonomi kriseramt og den kapitalistiske produktionen

Jeg synes, det er mere interessant at se på Danmark.

I 2000 lavede jeg en opgørelse over Danmarks samhandel, som du kan se her:
http://www.crlarsen.dk/HvemHandlerDanmarkMed.htm

Den gang gik 45% af vores eksport til daværende eurolande - for importen er
det cirka det samme. Men der til kommer eksport til lande, der siden er gået
over til euro. I dag vil jeg anslå, at vi ligger over 50%.

De øvrige 50% går til lande, som har 117 forskelligge valutaer - dog har et
par af landene enten fastkurspolitik ift. euro, så også der er der jo stærke
argumenter for at indføre euro.

> [...]
> Eurustat - EU´s egen statistik-organisation fortæller noget andet .
> Derfor er der rejst en debat om, hvorvidt euroen vil medføre

Jeg vil tro, at udtalelsen er faldet som et modsvar i forhold til en af
nej-sidens absolutte præmieløgne, nemlig påstanden om teuroen - altså at
selve valutaens indførsel skulle have forårsaget inflation i sig selv. Dette
er blevet tilbagevist effektivt mange gange, uden at nej-siden nogensinde
har indrømmet sin løgnagtighed. For mange nej-sigeres vedkommende handler
det dog nok mest om simpel mangel på forståelse, mere end det handler om
egentlig ond vilje.

http://de.wikipedia.org/wiki/Teuro

> [...]
> Den selv samme Schlutter er i øvrigt med i konventet, som i dag
> udarbejder den nye forfatning, som suppleant for regeringens

Skulle det være et argument imod euroen?

> 'Hertil og ikke længere' kan vi huske fra Marianne Jelved. Hun er nu
> på banen, og støtter varmt den nye forfatning, som jo kun er et lille
> 'bitte' skridt længere.

Er den det? Det må du gerne uddybe.

> [...]
> er allerede kommet. Det er forbud, jeg i sin tid var med til at lave i
> det danske folketing, så vi kunne beskytte vores grundvand - altså

Igen lodret løgn.

http://www.crlarsen.dk/Miljogaranti.htm

> Mht. miljøgarantien er flere lande inkl. Danmark underkendt som
> foregangslande, og i den korte tid jeg har været medlem af
> EU-parlamentet, er Danmark blevet underkendt hele tre gange.

EU's miljøpolitik har helt indiskutabelt medført strammere miljølovgivning i
Danmark, jævnfør ovenstående link.

Så drop dit løgn og latin.

> I stedet er EU begyndt at harmonisere (ensrette) miljøområdet i hele
> EU, og det er en proces, der har for alvor har taget fart. Det var nu,
> hvor miljøgarantien virkelig skulle have stået sin prøve.

Næh, det er nu, den viser sig at være unødvendig, for miljøharmonisering i
EU betyder reelt, at samtlige lande får de samme, stramme miljøkrav.

Det er en gammel myte hos nej-siden, at Danmark er et mere miljøbevidst land
end andre EU-lande. Det er langt fra tilfældet. Vi er faktisk i en
situation, hvor vi efterhånden kan lære meget af de fleste lande - herunder
ikke mindst Tyskland.

> [...]
> lovede ikke at pille ved efterlønnen. Faktisk udstedte han en
> efterlønsgaranti. Det reddede ham i valgkampen, og væltede ham igen,

Det har ikke en hujende fis med euroen eller EU at gøre.

> [...]
> øge EU-modstanden, så tog Nyrup hele skylden på sin egen kappe. Det er
> en af grundene til, at vi har Fogh som statsminister i dag.

Endnu en gammel nej-løgn, at efterlønnen skulle være uforenelig med EU. Det
er der ikke skyggen af belæg for. Og vi har i øvrigt stadig efterløn mig
bekendt... Men det havde du måske overset?

> [...]
> Blot to år efter blev afstemningen om det første danske forbehold
> udskrevet - forbeholdet mod deltagelse i ØMU'en. Resultatet kende vi..

Er det et argument imod euroen, at vi stemmer om den, når det bliver
nødvendigt?

> Under samme ØMU- folkeafstemning lovede Anders Fogh, at der nu skulle
> laves et 'kompetence-katalog' , så befolkningerne kunne se, hvad EU
> skulle tage sig af, og hvad der bedre kunne løses lokalt og nationalt.

Han var ikke statsminister i 2000, så det kunne han jo love alt det han
ville.

> [...]
> kan fastsætte disse grænser, dvs. hvis der er uenighed mellem Danmark
> og EU om, hvorvidt en beslutning skal træffes i Danmark eller EU, så

Ja, hvor skulle beslutningen ellers træffes? Mener du, at Italien f.eks.
selv skal bestemme, om det er et fælles anliggende, hvordan Italien passer
på sine grænser ift. illegal indvandring?

> Den nuværende statsministeren har fornyelig bebudet en folkeafstemning
> om den kommende EU forfatning. Dette støtter JuniBevægelsen klart.
>

> Spørgsmålet er hvordan de danske EU tilhængere takler denne situation?

Ved at prøve at imødegå de mange løgne, nej-siden spreder. Og det er jo i
den sammenhæng tankevækkende, at du i et indlæg, hvori du forsøger at
påvise, at ja-siden lyver, primært har været i stand til at bevise, at
nej-siden lyver.

Fra : Michael Weber

Dato : 06-08-08 06:49

Kim2000 wrote:
> [...]
> få massiv arbejdsløshed hvis vi ikke valgte euro, så er det da vist gået

Danmark eksporterer samlet for 435 mia. kr. hvoraf 134 mia. kr. er til lande
udenfor EU.

Michael Weber
Mod humor kæmper selv Guderne forgæves.