/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Lenin var den værste diktator nogensinde
Fra : Poul Nielsen


Dato : 30-07-08 22:03

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm


Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.



 
 
Kim Larsen (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 30-07-08 22:11

"Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i en meddelelse
news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>
>
> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
> Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.

Nå men tillykke med det.

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, atomkraftmodstander og kritisk EU-tilhænger
Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Ukendt (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-08 23:24

Kim Larsen wrote:
> "Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i en meddelelse
> news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>>
>>
>> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak
>> fra Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.
>
> Nå men tillykke med det.

Ja, tillykke til Kim og Arne, vi andre vidste det jo i forvejen.

Kommunisme og islamisme er tragedier i menneskehedens historie.




Michael (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 31-07-08 00:17

Jo, han hadde jo konsentrasjonsleire og hemmelig politi, cheka, og Felix
Edmundovich Dzerzhinsky.

Her er de 3 verste ideologier i historien:
1. Nazisme (Hitler)
2. Kommunisme (Lenin, stalin, Mao, Pol Pot etc)
3. Kristendom (Inkvisisjonen, forhindring av vitenskapens fremvekst, pavene,
korstog, utrydding av indianere, seksuelt misbruk av barn, undertrykking av
kvinner og homoseksuelle, motstand mot prevensjon i afrika)

Nummer 1 og 2 (unntak, Kina, Nord Korea, Kuba og Nepal) er nesten borte. 3
har heldigvis ikke så mye å si i de vestlige samfunn, men 3 kan jo blusse
opp igjen.
Michael

"Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i melding
news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>
>
> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
> Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.
>



Michael (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 31-07-08 00:20

Jeg glemte
4 Islam (Afghanistan, Pakistan, Mauritania, Sudan etc) De er jo fortsatt på
det stadiet vi var i middelalderen. Jeg har de samme innvendingene mot Islam
som mot kristendommen.


"Michael" <michaelwynn2@gmail.com> skrev i melding
news:4890f659$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Jo, han hadde jo konsentrasjonsleire og hemmelig politi, cheka, og Felix
> Edmundovich Dzerzhinsky.
>
> Her er de 3 verste ideologier i historien:
> 1. Nazisme (Hitler)
> 2. Kommunisme (Lenin, stalin, Mao, Pol Pot etc)
> 3. Kristendom (Inkvisisjonen, forhindring av vitenskapens fremvekst,
> pavene, korstog, utrydding av indianere, seksuelt misbruk av barn,
> undertrykking av kvinner og homoseksuelle, motstand mot prevensjon i
> afrika)
>
> Nummer 1 og 2 (unntak, Kina, Nord Korea, Kuba og Nepal) er nesten borte. 3
> har heldigvis ikke så mye å si i de vestlige samfunn, men 3 kan jo blusse
> opp igjen.
> Michael
>
> "Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i melding
> news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>>
>>
>> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
>> Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.
>>
>
>



' @ (31-07-2008)
Kommentar
Fra : ' @


Dato : 31-07-08 15:24

On Thu, 31 Jul 2008 01:16:43 +0200, "Michael" <michaelwynn2@gmail.com>
wrote:

>Jo, han hadde jo konsentrasjonsleire og hemmelig politi, cheka, og Felix
>Edmundovich Dzerzhinsky.
>
>Her er de 3 verste ideologier i historien:
>1. Nazisme (Hitler)
>2. Kommunisme (Lenin, stalin, Mao, Pol Pot etc)
>3. Kristendom

>(Inkvisisjonen,

fortid


> forhindring av vitenskapens fremvekst,

hvor anno 2008


>korstog


sov du i alle historietimerne?



>utrydding av indianere,


det gik også fint uden den kristne guds hjælp,

gud Mammon var den gang den store drivkraft


> seksuelt misbruk av barn,

ikke noget som er indeholdt i kristendommen,

overgreb på børn sker alle vegne


> undertrykking av
>kvinner og homoseksuelle,


hvor undertrykker kristne kvinder og homo'er på statsniveau anno 2008?



det er altså en helt anden religion der praktiserer den slags

eksempelvis er der dødsstraf for homoseksualitet i Iran og Saudi
Arabien

og kvindeundertrykkelse er noget helt essentielt indenfor
muhamedanismen



> motstand mot prevensjon i afrika)

er afrikanske kristne særskilt modstandere af prævention?










>
>Nummer 1 og 2 (unntak, Kina, Nord Korea, Kuba og Nepal) er nesten borte. 3
>har heldigvis ikke så mye å si i de vestlige samfunn, men 3 kan jo blusse
>opp igjen.
>Michael
>
>"Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i melding
>news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>>
>>
>> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
>> Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.
>>
>

--
If you want to make peace, you don't talk to your friends.
You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Michael (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 31-07-08 16:11

Jeg er enig med deg at kristendommen er litt anderledes i dag. Men vår
nåværende pave har alle de synspunktene jeg nevnte: undetrykking av kvinner
og homofile, støtte til pedofile i kirken og motstand mot prevensjon i det
aids rammete afrika. Det har selvsagt blitt bedre, men i USA er de
evangeliske kristne motstandere av Darwins evolusjonslære, noe som er helt
latterlig. Det har blitt bedre ja, men det er bare fordi kristendommen har
blitt utfordret og tvunget til å forlate sine fordommer.

Jeg tror vi er enige om Islam.


"' @" <1.'@invalid.net> skrev i melding
news:nci394tmgsica87gr9jujb72bme892s5js@4ax.com...
> On Thu, 31 Jul 2008 01:16:43 +0200, "Michael" <michaelwynn2@gmail.com>
> wrote:
>
>>Jo, han hadde jo konsentrasjonsleire og hemmelig politi, cheka, og Felix
>>Edmundovich Dzerzhinsky.
>>
>>Her er de 3 verste ideologier i historien:
>>1. Nazisme (Hitler)
>>2. Kommunisme (Lenin, stalin, Mao, Pol Pot etc)
>>3. Kristendom
>
>>(Inkvisisjonen,
>
> fortid
>
>
>> forhindring av vitenskapens fremvekst,
>
> hvor anno 2008
>
>
>>korstog
>
>
> sov du i alle historietimerne?
>
>
>
>>utrydding av indianere,
>
>
> det gik også fint uden den kristne guds hjælp,
>
> gud Mammon var den gang den store drivkraft
>
>
>> seksuelt misbruk av barn,
>
> ikke noget som er indeholdt i kristendommen,
>
> overgreb på børn sker alle vegne
>
>
>> undertrykking av
>>kvinner og homoseksuelle,
>
>
> hvor undertrykker kristne kvinder og homo'er på statsniveau anno 2008?
>
>
>
> det er altså en helt anden religion der praktiserer den slags
>
> eksempelvis er der dødsstraf for homoseksualitet i Iran og Saudi
> Arabien
>
> og kvindeundertrykkelse er noget helt essentielt indenfor
> muhamedanismen
>
>
>
>> motstand mot prevensjon i afrika)
>
> er afrikanske kristne særskilt modstandere af prævention?
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>>
>>Nummer 1 og 2 (unntak, Kina, Nord Korea, Kuba og Nepal) er nesten borte. 3
>>har heldigvis ikke så mye å si i de vestlige samfunn, men 3 kan jo blusse
>>opp igjen.
>>Michael
>>
>>"Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i melding
>>news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>>> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>>>
>>>
>>> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
>>> Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.
>>>
>>
>
> --
> If you want to make peace, you don't talk to your friends.
> You talk to your enemies.
> /Moshe Dayan/



' @ (31-07-2008)
Kommentar
Fra : ' @


Dato : 31-07-08 17:46

On Thu, 31 Jul 2008 17:10:37 +0200, "Michael" <michaelwynn2@gmail.com>
wrote:

>Jeg er enig med deg at kristendommen er litt anderledes i dag.

lidt!!


nævn bare et eneste land hvor lovene fra GT er gældene lov i det
herrens år 2008


--
If you want to make peace, you don't talk to your friends.
You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Ivannof (04-08-2008)
Kommentar
Fra : Ivannof


Dato : 04-08-08 20:48



"Michael" <michaelwynn2@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4890f659$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Jo, han hadde jo konsentrasjonsleire og hemmelig politi, cheka, og Felix
> Edmundovich Dzerzhinsky.
>
> Her er de 3 verste ideologier i historien:
> 1. Nazisme (Hitler)
> 2. Kommunisme (Lenin, stalin, Mao, Pol Pot etc)
> 3. Kristendom (Inkvisisjonen, forhindring av vitenskapens fremvekst,
> pavene, korstog, utrydding av indianere, seksuelt misbruk av barn,
> undertrykking av kvinner og homoseksuelle, motstand mot prevensjon i
> afrika)
>
> Nummer 1 og 2 (unntak, Kina, Nord Korea, Kuba og Nepal) er nesten borte. 3
> har heldigvis ikke så mye å si i de vestlige samfunn, men 3 kan jo blusse
> opp igjen.
> Michael
>

Fint nok. Nazisme slap vi af med for ca. 60 år siden. Den værste kommunisme
for ca 20 år siden. Kristendommen som folkepest slap af med for 2-300 år
siden. Ikke relevant i denne sammenhæng. Korstogene er forlængst holdt op
med at køre. Islam derimod er et absolut nutidigt fænomen. Hvis vi kunne få
dem ned i "kristen størrelse" ville vi være tæt på verdensfred - altså ikke
den "fred" som fremkommer efter den store selvmordsbombe er detoneret!

Hilsen Ivan


' @ (05-08-2008)
Kommentar
Fra : ' @


Dato : 05-08-08 16:20

On Mon, 4 Aug 2008 21:48:17 +0200, "Ivannof" <ivannof@hotmail.com>
wrote:


>Nazisme slap vi af med for ca. 60 år siden. Den værste kommunisme
>for ca 20 år siden. Kristendommen som folkepest slap af med for 2-300 år
>siden. Ikke relevant i denne sammenhæng. Korstogene er forlængst holdt op
>med at køre. Islam derimod er et absolut nutidigt fænomen. Hvis vi kunne få
>dem ned i "kristen størrelse" ville vi være tæt på verdensfred


håbet er lysegrønt


hvis muhamedanerproblemet bliver løst fredeligt eller ufredeligt

så varer det ikke ret længe før der bliver opfundet noget helt syvende
at kriges om


--
If you want to make peace, you don't talk to your friends.
You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Per Vadmand (05-08-2008)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 05-08-08 18:27

' @ wrote:
> On Mon, 4 Aug 2008 21:48:17 +0200, "Ivannof" <ivannof@hotmail.com>
> wrote:
>
>
>> Nazisme slap vi af med for ca. 60 år siden. Den værste kommunisme
>> for ca 20 år siden. Kristendommen som folkepest slap af med for
>> 2-300 år siden. Ikke relevant i denne sammenhæng. Korstogene er
>> forlængst holdt op med at køre. Islam derimod er et absolut nutidigt
>> fænomen. Hvis vi kunne få dem ned i "kristen størrelse" ville vi
>> være tæt på verdensfred
>
>
> håbet er lysegrønt
>
>
> hvis muhamedanerproblemet bliver løst fredeligt eller ufredeligt
>
> så varer det ikke ret længe før der bliver opfundet noget helt syvende
> at kriges om

I øvrigt er det egentlig ret absurd at diskutere, hvilket diktatur, der er
"værst", for hvad er kriterierne?

Men hvis man absolut vil, er der et godt link her:
http://www.alexanderband.dk/gammel/diktator0.htm

Per V
--
Der findes ikke neutral klædedragt.



Poul E. Jørgensen (05-08-2008)
Kommentar
Fra : Poul E. Jørgensen


Dato : 05-08-08 20:51

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:48988d4e$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I øvrigt er det egentlig ret absurd at diskutere, hvilket diktatur, der er
> "værst", for hvad er kriterierne?


Bare diktaturerne er til fordel for os, har de været til at leve med.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.


Bo Warming (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 31-07-08 08:55

"Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i en meddelelse
news:4890d734$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/28/105620.htm
>
>
> Vladimir Lenin er ifølge koldkrigsforsker og historiker Mette Skak fra
> Aarhus Universitet i den værste af alle diktatorer i moderne tid.

Katastroferne var skabt delvis af at Zaren havde kastet landet ud i WW1

Der var også katastrofer før da, men vi ved mere om kommunismens

Lenin var forgrundsfigur og ikke eneansvarlig

Vi er alle ansvarlige for at forbedre internettet og her lidt inspiration



-------------------

Fængsels-sciencefiction(udkast, kritiser)

Internet-vildskab i fængsler kan smitte gavnligt af på hele samfundets
rutiner



Fodlænke og GPS-tidsalder betyder, at "Hotel Tremmely" kun er for
voldspsykopater

Spritbilister, økonomiske forbrydere og visse indbrudstyve tør man i dag
lade sone deres straf i hjemmet, hvor flugt hindres af elektronisk fodlænke,
så alarm udløses på politistatinen via en GPS-satelit, hvis den straffede
fjerner sig mere end tilladt fra sit hjem

Blandt det hårde gammeldags klientel af fanger bliver nogle dobbelt-straffet
ved, at medfanger mobber dem, og det handler ikke kun om pædofili-dømte (som
kan blive ramt af fangeudført DØDSSTRAF).

Fanger har samvær med hinanden, hvor meget narkosalg sker og megen slem
voldelig mobning sker, og for at overleve sidstnævnte føler mange fanger sig
nødt til at bede om frivillig isolationsfængsling, altså også en
dobbelt-straf.

En god løsning kan være, samtidig med at man isolationsfængsler disse hårde
fanger at lade dem tale ret frit i telefon med andre fanger, så ikke
ensomhed gør sindssyg .

Måske kun de, der har søgt frivillig isolation bør underkastes eksperimentet
med fange-fange telefoni.

Teknikken gør det muligt, at hjemmefængslede kan tale i telefon med visse
medfanger og visse udenfor-boende personer fx fængselspræst, fængselsimam,
pårørende, psykolog. potentiel fremtidig arbejdsgiver eller lignende.



Isolation skaber ikke sindsyge pr automatik, som påstået.
For at opreklamere ansættelse af store antal fangevogtere, fandt man tidligt
på at opdigte en myte om, at isolationsfængsel er noget torturagtigt og kan
skabe alvorlig psykose hos den indsatte. Diagnose-håndværket er som vinden
blæser i psykiatri, så man bør ikke frygte varige senfølger af isolation og
især ikke hvis telefon-adgang.

Undersøgelsesresultaterne, der ligger til grund for myterne, kan være
bestilt arbejde. Husk at på Greven af Monte Cristos tid var næsten al
fængsling uden andet fangesamvær end den eventuelle arbejdsanstalts i
dagtimerne, og indsatte i fællesrum havde undertiden hætter over hovedt og
forbud mod samtale. Men kun få tog skade - og til alle tider kan psykisk
skade være skabt mere af barndom og forhistorie end af fængsling.





Misbrug af telefoni kan let hindres.

I danske fængsler kan kræves, at til gengæld for telefonadgang, forpligter
fangerne sig til kun at tale engelsk eller dansk - så får de måske lært vort
svære sprog.

Og de må ikke diskutere kriminalitet og samtalerne båndes og gennemlyttes
hurtigt af arbejdsløse, der får dusør for at påvise regelbrud.

Brydes reglerne, mister fangen telefonadgang et antal uger, hvilket er en
hård straf.





Intuitiv verdensforståelse af smalltalks mål og resultat .

Den bodega-snak a la Sams Bar som fanger kan håbe på via intranet-telefoni
vil af mange kaldes tidsfordriv og ligegyldig. Men uanset hvor uddannet man
er, så er der meget gavnligt i konversation og denne fører ofte til en øget
intuitiv forståelse af verden og medmenneskene og disses løgne. Der kan være
værdifulde og spændende udfordringer i dette.







Citater om den forståelse, som kan blive resultat af mange timers
fange-fange-snak - og telefoni (evt billedtelefoni) er OK, når samvær har
for mange ulemper.)

"The greatest happiness is to know the source of unhappiness.
Dostoievsky 1821-81

Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels fornøjelser.
Jane Austen Den virkelig vise er den der forstår, at
forstå også den som hanikke forstår" Piet Hein

Superskurke er lette at foragte, svære at forstå Fyodor
Dostoevski 1821-81

Det er ren luksus at blive forstået R.W.Emerson

Menneskene hader alt for ofte hinanden af
den grund, at de ikke kender hinanden. Silvio Pellico

Menneskets forstand vokser med det, det møder Empdokles

Alle mennesker har fra naturens hånd et begær efter at
vide. Aristotles

Den største lykke for et tænkende menneske er at have
udforsket det, som kan udforskes, for så med ro at ære det, som ikke kan
udforskes. Goethe

Livet er et middel til erkendelse. Nietzsche

I would not ask for pity, but just your understanding - not even that - no.
Just for your recognition of me in you, and the enemy , time, in us all.
Tennesee Williams

What we do not understand we do not possess.'
Goethe

When we begin to understand we grow polite, happy,
ingenuous. Nietzsche



CITATER OM KONVERSATIONS VÆRDI



Samtalens sande ånd består i at bygge videre på et andet menneskes
iagttagelser, ikke i at tilsidesætte dem. E.G. Bulwer-Lytton

con "When entering a marriage, one should ask the question:
do you think you will be able to have good conversation with this woman
right into old age? Everything else in marriage is transitory, but most of
the time in interaction is spent in conversation.. Nietzsche

con One of the reasons that we find so few
persons rational and agreeable in conversation
is, that there is hardly a person who does not think more of, what he
wants to say, than of his answer to, what is said. Duc de La
Rochefoucauld

con When elderly invalids meet with
fellow-victims of their own ailments, then at last real conversation begins,
and life is delicious. Logan Pearsall Smith

con Alle mennesker er kedelige, undtagen når vi har brug for dem.
Oliver Wendell Holmes

Con Conversation is an art in which man has all mankind for
competitors. R.W.Emerson

con Den kunst at samtale består at to: af kunsten at kunne tale
og kunsten at kunne tie og høre. Georg Brandes

Con Der findes intet, som hedder konversation. Det er en illusion.
Hvad der findes, er afbrudte monologer. (Dialog er ofte to samtidige
monologer i hver sin retning) Rebecca West

con Et virkeligt godt råd er derfor, at vi alle bruger
størstedelen af vor samfundsdebattid på indgående og fordomsfrit at
beskæftige os med det, vore modstandere siger og skriver. (Glistrup-citat)




Con Hun lider af verbal inkontinens. Hendes problem er, at hun
helt mangler evnen til at konversere, men bestemt ikke evnen til at tale.
George Bernard Shaw

con If you wish to appear agreeable in society, you must consent
to be taught many things which you know already. John Caspar Lavater
(1741-1801)

Con Questioning is not the mode of conversation among gentlemen.
It is assuming a superiority. Samuel Johnson 1709 - 84

con She was a great talker upon little matters. Jane Austen

Con The opposite of talking isn't listening. The opposite of
talking is waiting. Fran Lebowitz

Con Too much agreement kills a chat. Eldridge Cleaver

COna Den ene søger en fødselshjælper til sine tanker, den anden en,
som han kan hjælpe: sådan opstår en god samtale. Nietzsche

cona Konversation burde berøre alt, men ikke samle sig om noget.
Oscar Wilde

Cona Man tænker bedst, når man har talt. Piet Hein

cona The bond of all companionship, whether in marriage or in
friendship, is conversation. Oscar Wilde

conc One of the reasons that we find so few persons rational and
agreeable in conversation is, that there is hardly a person who does not
think more of, what he wants to say, than of his answer to, what is
said. Duc de La Rochefoucauld

Conc That is the happiest conversation where there is no
competition, no vanity, but a calm quite interchange of sentiments. Gerald
Johnson

Conf Snak og veltalenhed er ikke det samme: At tale og tale godt er
to ting. Et fjols kan snakke, men en klog mand taler Ben Johnson

conf There is no conversation more boring than the one where everybody
agrees Montaigne, Michel de (1533-1592)

conf Women have simple taste. They can get pleasure out of the
conversation of children in arms and men in love. H.L. MenckenCHILDISH

cong Menneskers samtale er en blanding af beklagelser og bange
anelser. R.W.Emerson

cong Ultimately the bond of all companionship whether in marriage
or in friendship, is conversation. Oscar Wilde

conke Kedelig kaldes en person, som kun vil tale, når du vil have, at
han skal høre efter Ambrose Bierce
1842-1914

conke Vi tilgiver ofte dem, som keder os, men aldrig dem, som vi
keder.Duc de La Rochefoucauld

cons People of the same trade seldom meet together, even for
merriment and diversion, but the conversation ends in a conspiracy against
the public, or in some contrivance to raise prices.
Adam Smith

conxz A man of no conversation should smoke.
Emerson

conxz Few people will not expose the private affairs of their
friends, when at a loss for at subject of conversation Nietzsche

conz As it is the characteristic of great wits to say much in few
words,

ct Conversation is an art in which man has
all mankind for competitors. R.W.Emerson





Voldspsykopaters resocialisering kan ikke garanteres, men alt andet er
værre.



Alt har været forsøgt vedr at undgå at forhærdede tidselgemytter bliver
endnu mere krimminelle efter løsladelse. Måske politi har fordel af let at
kunne finde blandt "the usual suspects" de skyldige og derved opnå rimelig
opklaringsprocent, så måske retssystemet i dag slet ikke er motiveret til at
ændre nuværende destruktive fængsling med samvær.

Men forkæler fanger med narkoadgang og en hvis grad af flugtmulighed, og
man frygter oprør og uro, hvis fx hash gøres svært tilgængelig i fængslerne

Engang lagde man en bibel i hver celle og håbede at denne og ensomhed ville
få samvittighedskvaler til at skabe indædt lyst til at blive et bedre
menneske.

Måske det ofte lykkedes - viden er umulig at opnå. Vi hører mest om
skandalerne hvor resocialisering mislykkedes

Intet som er undersøget i de senere år, har virket godt mht at undgå
svingdørs-fanger, gengangere.

Bl.a. derfor bør fange-fange-telefoni afprøves



_Konversation er særlig god når HAVES og ØNSKES matcher_



Mange fanger er analfabeter og internetadgang generelt vil have ringe værdi
mht tekst.Ved et evt indledende pilotstudy vil det være oplagt at give hver
fange to telefonnumre hvoraf den ene er til en telefonsvarer og de får en
telefonbog over medfangerne.

Fangerne kan hyppigt opdatere deres telefonsvarer, hvor de fortæller, hvem
de er, på en måde så der skabes lyst til at ringe til dem.



_Alles kamp mod alle er en realitet mere end et problem_

Når en baby fødes, er den straks i kamp med sin mor om at få hendes
opmærksomhed og mælk m.m. og livet igennem udvides fjendtlighederne, der er
uundgåelige i vor forkælende civilisation

De er også uundgåelige mellem fanger, der konverserer med hinanden - men er
her uvoldelige



" I samtaler mellem mennesker bliver de trefjerdedel af
spørgsmålene stillede og de trefjerdedele af svarende givne for at gøre den
samtalende en ganske lille smule ondt.
Derfor tørster mange mennesker så stærkt efter selskaber,
Det yder dem en følelse af deres kraft." Nietzsche



Fangelivets ensomhed vil føre til en lyst til at få det bedst mulige ud af
telefonsnakker med medfanger, som er næsten eneste tidsfordriv, hvis man
ikke er intellektuel kreativ eller lignende,

Gymnastik-redskaber skal være en mulig adspredelse i enecellen.



Grundtvig og Hal Kock berømmede "det levende ord" og "den demokratiske
dialog". Der kan siges meget godt og korrekt om mulighederne for, at samtale
mellem fanger kan skabe korpsånd, sammenhængskraft, resocialisering, mindre
bitterhed og en vennesælhed og ydmyghed, der netop savnes hos
voldspsykopater.

At fanger ikke ved måltider og snak over kaffen har mulighed for at gejle
hinanden op til seje vitser og kritik mod systemet, kan være gavnligt.



Man kan ikke lave om på folks lyst til at blære sig og nedgøre pr jantelov i
telefonsnak.

Men der er stor fordel i, at ord ikke kan føre til vold, og at alle er "i
samme båd" og "det man ikke dør af bliver man stærkere af" så man vil ofte
vokse sig ud af, at såres og vil få det bedst tænkelige ud af
meningsudvekslingerne.







_Ligehedsfanatisme kan kun forsvares ved voldsforebyggelse og
skadestuebehandling._



Mange fanger har fået deres selvtillid smadret af moders og institutioners
falske løfter om at vi er alle lige, så man har "krav på succes og
kærlighed" hvilket er en arrogance med store bivirkninger.

Lighed for loven er vigtig og betyder bla,. at når politi forebygger fysisk
kriminalitet så skal de beskytte fattig og rig lige meget - og læger, der er
statsligt ansat skal hjælpe alle patienterne og ikke kun dem, de kan lide.

Der er store løfter og overdreven optimisme i sådant, og skuffelser som den
enkelte bedst selv kan sorgberbejde og udleve.

Det kan ske både i enrum og i snak.



Skadelig lighedsideologi bør fængsler være pionerer mht at forebygge og en
interessant fornyele kunne her være OVERTAKSERING

Det er bedst kendt fra telefonsexnumre, hvor mænd ringer på et 900-nummer og
via telefonregning senere betaler både for telefonering og et honorar til
pigen fx nogle få kroner pr minut.

Det kendes også fra gave-indtelefonering til Røde Kors fx 100 kr pr opkald
og der er for nylig indført, at der kan sendes SMS med overtaksering.

Kun fantasien sætter grænser for, hvad elekronikken kan klare, og man kan
tænke sig at både fanger og piger uden for fængsler justerer prisen, der
betales til dem pr minuts snak nu og da, ligesom man prutter priser.

En robot stemme meddeler opringeren, hvad prisen nu er, så man aldrig
overraskes af regninger der er højere end, hvad man var blevet advaret om.



Et flexibelt overtakseringssystem kunne føre til, at piger kunne tjene penge
på at lægge profil og billede på internettet og blive ringet op, så kan de
mest charmerende og sjove fanger i et fængsel opnå indtægt ved, at medfanger
hellere ringer til dem end til andre,

Der er i dag en vis pengeløn udbetalt til fanger så de kan telefonere fra
mønttelefon og der er grænser for hvad de må medbringe af penge ind i
fængslet.



Desværre er der i samfundet megen misundelse og modvilje imod, at de
populæreste opnår økonomiske fordele andre og fx, at diskoteker lader piger
komme ind uden at de betaler den normale entre.

Staten bør ikke støtte misundelse.

Men det vil opdrage både fanger og fri telefonerende mænd til tilværelsens
realiteter og accept af, at selvhævdelse, rethaveriskhed, forurettethed og
bitterhed er noget man kun skader sig selv med.



Erkendelse af, at man ikke kan vinde hver gang, er sund del af
resocialisering af en fange.

Mange forældre roser deres børn overdrevent og lader dem vinde i spil.

Det gjorde Glistrup aldrig med sine børn.

Så meget desto større var glæden for både far og søn da Jørgen i
teenageårene omsider vandt rigtigt over Mogens Glistrup i skak.

Medlidenhed holder folk tilbage

Overtaksering er folkeoplysende og pædagogisk.



Jo flere kontakter mellem mennesker, jo større indsigt i medmenneskets
tankeverden og jo mere empati udvikles.

Jo flere parforhold der overvejes startet via date, jo større chance for at
det er den helt rigtige man binder sig til, når det omsider sker.



Overfanger, som alle vil ringe til, risikerer at blive irritable mod
opringeren eller slet ikke gide dem, hvis de er nødt til at snakke til en
uretfærdigt lav takst.



Hvis et eksperiment med overtaksering i fængsel fører til, at det gøres
normalt udenfor, vil det føre til at parforhold bliver stabilere med færre
skilsmisser. - baseret på afprøvning af flere kandidater.



Diskoteker er blevet dømt til at afskaffe, at piger lukkedes gratis ind og
det er med til at sådanne diskoteker må lukke, fordi der ikke kommer piger
nok og dermed ikke mænd nok.

Den dom betyder, at vi kommer hinanden mindre ved og at skilsmisser bliver
almindeligere, idet parforhold så vil blive besluttet i desperation og ikke
som følge af grundig undersøgelse af mulighederne.



Det vil også gavne partner opsporing og dermed stabile parforhold, at man
liberaliserer og fremmer overtaksering,

Som et pilot study , der kan modne statens accept af overtaksering, kan man
lade overfanger i fængslers intranet, tjene penge på at overtaksere opkald
til dem. I dag er det bøvlet, men det kan gøres meget let. Kun fantasien
sætter grænser vedr elektronik.



At det fri marked fungerer i en gruppe fange-forsøgskaniner, kan også
inspirere til bedre haves-ønskes matchning på internettet.

Allerede i dag skaber internettet ofte gode kontakter og folk hjælper
hinanden udfra egoisme på en måde, der overgår statens hjælp udfra
medlidenhed.

Dette kan blive meget bedre, og de hårdt ramte frivilligt
isolationsfængslede er et oplagt sted at indlede eksperimenter.

Sådanne kan uddelegeres til et privat firma - outsources, hvilket TDC har
gode erfaringer med.








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408874
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste