Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tips til brug af Agfa e50 scanner
Fra : Erling C. Hollmann B~

Dato : 23-07-01 10:20

Hej alle...

Skulle der være nogen der bruger ovennævnte scanner udover mig ?

Personligt synes jeg ikke, at jeg får det optimale ud af mine scannede
negativer. Så derfor hvis du har nogle tips om præcist denne scanner /
software (scanwise) er du velkommen til at dele dem med mig her...

Og jo, jeg kender www.scantips.com :)

Hilsen Erling

Fra : Kim Østrup

Dato : 23-07-01 12:15

Erling C. Hollmann Bærbar <erling@novavision.dk> skrev i en
> Hej alle...

Hej Erling

> Skulle der være nogen der bruger ovennævnte scanner udover mig ?

Ja - det gør jeg

> Personligt synes jeg ikke, at jeg får det optimale ud af mine scannede
> negativer. Så derfor hvis du har nogle tips om præcist denne scanner /
> software (scanwise) er du velkommen til at dele dem med mig her...

Når jeg scanner (som regel er det dias men forskellen er den samme -
farven har bare en anden lyd) scanner jeg til brug for nettet. Jeg
scanner i 1200 dpi og 100% forstørrelse - det bliver omkring 2400*1600.

Den færdige scanning på omkring 5 Mb henter jeg ind i Photoshop, hvor
jeg lige fjerne evt. ridser og støv, retter på farver, kurver osv. - der
er PS smart idet man kan gemme dine indstillinger - og da det stort set
er samme korrektioner alle billederne skal udsættes for sparer jeg en
masse tid.

Men jeg har lige prøvet at scanne et negativ for at se hvad du mener -
og hvis du hentyder til at farverne ikke konverteres særlig godt - så
kan jeg godt se din pointe. Du må prøve med et negativ at finde ud af
hvor meget der skal korrigeres (husk at skrive det ned så du har det til
det næste) på negativscanninger, før de er perfekte - og så gemme den
korrektion i PS hvis du bruger det - men det kræver altså at man /lige/
finder indstillingerne.

> Og jo, jeg kender www.scantips.com :)

Das is gut

> Hilsen Erling

Mvh

Kim

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-07-01 13:55

On Mon, 23 Jul 2001 13:14:43 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

klip
> [...]
>er PS smart idet man kan gemme dine indstillinger - og da det stort set
>er samme korrektioner alle billederne skal udsættes for sparer jeg en
klip
>Mvh
>
>Kim

Hvis det som regel er de samme korrektioner der skal foretages, kan du
så ikke gemme indstillingerne allerede i scannerprogrammet?

Det kan man i min Nikon-scanner. Det skulle vist være bedst at
foretage så mange korrektioner som muligt allerede inden scanningen.

Mvh. Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-07-01 14:33

Jens Olsen wrote:

> Det kan man i min Nikon-scanner. Det skulle vist være bedst at
> foretage så mange korrektioner som muligt allerede inden scanningen.

Det er kun rigtigt, hvis man har 100% tjek på hvilke korrektioner, der
er nødvendige for det aktuelle billede.

I proff. scannerprogrammer kan man udmåle højlys, skygge, kontrast og
farvebalance i en prescan, og så kan man lave individuelle korrektioner
for det aktuelle billede, og så opnår den mest optimale råscan, der
sjældent kræver korrektioner i PhotoShop.

På billige flatbed scannere, som ikke har mulighed for en udmåling af
orignalen, vil det være hovedløst at køre med faste korrektioner i
indscanningen, da der kan være meget store varriationer fra neg./dia til
neg./dia, man risikerer faktisk at gøre billederne ringere.

Jeg er udmærket klar over, at man hen ad vejen kan opbygge en ret god
fingerspids-gefyl, så man visuelt kan vurdere originalen og lave
korrektioner, som giver rå-scans, der er væssentligt bedre end på
default, men det kræver at man hyppigt scanner mange neg. og / eller dias.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen