Stor succes for højskole i Gellerupparken.
Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 11:18

"25. jul 00:00 Den multietniske lokalbefolkning strømmer
til de sommerkurser, der er forløbere til åbningen af
Gellerup Højskole. Succesen bør udbredes til andre
socialt belastede områder, mener integrationsekspert."
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoe
jskole-i-Gellerupparken

Det er da vist en win-win situation.
Måske andre højskoler skulle opdyrke dette nye marked.

Michael Weber
Mod humor kæmper selv Guderne forgæves.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 12:00

Michael Weber wrote:
> [...]
> jskole-i-Gellerupparken
>

> Det er da vist en win-win situation.
> Måske andre højskoler skulle opdyrke dette nye marked.

Ja, det lyder da positivt.

Marked? er det jo nok ikke, så vidt jeg kan se så får indvandrere
højskoleophold betalt af staten, men marked for højskolerne er det jo da, og
det er da også OK.

Så undgår man måske, at skulle lave separate soveafdelinger og bederum osv
på almindelige højskoler, - som nogle højskolefolk jo agiterer for.

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 13:18

Knud Larsen wrote:

> [...]
>
> Marked? er det jo nok ikke, så vidt jeg kan se så får indvandrere
> højskoleophold betalt af staten, men marked for højskolerne er det jo da,

Nu er det jo altså ikke alle indvandrere, der får et højskoleophold betalt
af staten.
Man kunne f.eks. forstille sig at højskolerne lavede tilbud rettet mod
erhvervslivet
og deres udenlandske arbejdskraft og dermed bevæger sig ind
på et nyt marked som f.eks. disse opererer indenfor :
http://www.livinginstitute.com/
http://www.lifein.dk/

Og dækker dette behov :
http://www.business.dk/article/20071030/karriere/110291165/

> Så undgår man måske, at skulle lave separate soveafdelinger og bederum osv
> på almindelige højskoler, - som nogle højskolefolk jo agiterer for.

Det må markedskrafterne selv finde ud af.
Hvem er iøvrigt nogle højskolefolk, sådan faktuelt ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 17:37

Michael Weber wrote:

> http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoe

> Nu er det jo altså ikke alle indvandrere, der får et højskoleophold
> betalt af staten.

Iflg diskussioner på "Information" får de få der kommer alle mindst tilskud
til opholdet.

> [...]

> Det må markedskrafterne selv finde ud af.
> Hvem er iøvrigt nogle højskolefolk, sådan faktuelt ?

Fx Dragsdahl, så vidt jeg forstår så er der flere som arbejder i samme
retning, - og det er jo udmærket vi skal jo hen til at blive islamiske før
eller siden, - så mafish maskela - no problem

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 17:43

Knud Larsen wrote:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoe

> Iflg diskussioner på "Information" får de få der kommer alle mindst
> tilskud til opholdet.

aha.

> Fx Dragsdahl, så vidt jeg forstår så er der flere som arbejder i samme
> retning, - og det er jo udmærket vi skal jo hen til at blive islamiske før
> eller siden, - så mafish maskela - no problem

Og ham Dragsdahls meninger tillægger du
en signifikant betydning...eller ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 18:45

Michael Weber wrote:

> Og ham Dragsdahls meninger tillægger du
> en signifikant betydning...eller ?

Ja, hvorfor dog ikke, en gammel højskolemand og en kendt journalist fra
Information.

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 19:27

Knud Larsen wrote:

> Ja, hvorfor dog ikke, en gammel højskolemand og en kendt journalist fra
> Information.

Jeg tro han sætter pris på at du finder hans mening signifikant.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 06:56

Michael Weber wrote:

> Jeg tro han sætter pris på at du finder hans mening signifikant.

Det er der mange andre der gør, læs den kilometerlange debat om emnet.

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 16:03

Knud Larsen wrote:

> [...]
>
> Marked? er det jo nok ikke, så vidt jeg kan se så får indvandrere
> højskoleophold betalt af staten, men marked for højskolerne er det jo da,

Vil det være et problem for dig, hvis man f.eks. sendte
indvandrere/udlændinge
på et højskole-ophold som en del af integrationspolitikken ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 18:47

Michael Weber wrote:

> Vil det være et problem for dig, hvis man f.eks. sendte
> indvandrere/udlændinge
> på et højskole-ophold som en del af integrationspolitikken ?

Overhovedet ikke, - når nydanskerne ikke er "integreret", når de har boet
her fra fødslen til de er 18 år, så er det jo på høje tid at komme igang.

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 19:31

Knud Larsen wrote:

> Overhovedet ikke, - når nydanskerne ikke er "integreret", når de har boet
> her fra fødslen til de er 18 år, så er det jo på høje tid at komme igang.

Det vil da være underligt at nu, hvor der findes et tilbud der
tilsyneladende har
fanget indvandrerne/flytninges interesse , ikke at udnytte det, ikke sandt ?

Fra : David Konrad

Dato : 27-07-08 06:32

Michael Weber wrote:

> Det vil da være underligt at nu, hvor der findes et tilbud der
> tilsyneladende har
> fanget indvandrerne/flytninges interesse , ikke at udnytte det, ikke
> sandt ?

Det der jo primært, det fremgår af dit eget link samt et andet lignende link
jeg har bragt, har fanget, er prisen, fordi bla integrationsministeriet
kaster en masse penge efter projektet. Det var aldrig blevet en "succes",
hvis indvandrerne af egen drift skulle have fået ideen og selv betalt.

Og sådan er så utrolig mange ting. Du kan gøre alt til en succes, bare du
betaler nok. Du kan sælge stort set alt her i verden, bare du bruger penge
nok på reklame og markedsføring.

Vi bør derfor se på, om der er tilstrækkelig "lønsomhed" forbundet med
udgiften, eller om der er andre områder hvor pengene måske er givet bedre
ud. Nu er det jo ingen hemmelighed at vores nuværende integrationsminister
er glad for højskoler, ligesom andre af regeringens bærende parter, så jeg
kunne da godt forestille mig at der i dette "integrationsinitiativ" også
ligger et ønske om at støtte de trængte højskoler, altså slå to fluer med ét
smæk. Så er der to gode formål, pengene bliver brugt på.

Man får en "succeshistorie" her i agurketiden, ikke målt på kvalitet, men
kvantitet - "mange indvandrere..osv" - og så kan vi jo se, at
integrationsministeriet gør noget, uden at vi får en redegørelse for hvad
det er man egentlig ønsker, eller hvad succeskriteriet er, og samtidig får
man kanaliseret nogle midler fra integrationspuljen over til højskolerne.

Fra : Michael Weber

Dato : 27-07-08 10:04

David Konrad wrote:

> [...]
> integrationsministeriet kaster en masse penge efter projektet. Det var
> aldrig blevet en "succes", hvis indvandrerne af egen drift skulle have

Det tror jeg du har ret i.
De flytninge/indvandrere som gerne skulle profiterer af et sådan tilbud,
er netop de dårligst-integrerede på overførselsindkomst.
Godt set, Konni-pigen :)

> Og sådan er så utrolig mange ting. Du kan gøre alt til en succes, bare du
> betaler nok. Du kan sælge stort set alt her i verden, bare du bruger penge
> nok på reklame og markedsføring.

Vi diskuterer højskoleophold og integration, det er du med på,
ikke lille Konni-pigen ?

> [...]
> ligger et ønske om at støtte de trængte højskoler, altså slå to fluer med
> ét smæk. Så er der to gode formål, pengene bliver brugt på.

Hele TO ting....ja, det går virkelig ikke...eller...hov...det gør det jo så
:)

> [...]
> man kanaliseret nogle midler fra integrationspuljen over til højskolerne.

Underligt at du har svært ved at se succes-kriterier, når du selv påstår at
have
arbejdet med indvandrer/flytninge.

Fra : David Konrad

Dato : 25-07-08 18:57

Michael Weber wrote:

> Vil det være et problem for dig, hvis man f.eks. sendte
> indvandrere/udlændinge
> på et højskole-ophold som en del af integrationspolitikken ?

Til at begynde med kunne man spørge sig selv, hvad formålet med dette
egentlig skulle være. Forklar? Ser du højskoler som fremtidens
opdragelsesanstalter, eller som en slags kulturelt museum, hvor indvandrere
kan lære at synge salmer?

Integration kommer fra individdet selv. Hvis ikke folk vil integreres, kan
ingen med hverken vold eller magt tvinge integration nedover hovedet på dem.
Ingen kan få noget som helst ud af et højskoleophold, uden at være "parat"
og velvilligt indstillet - uanset om vi taler om danskere eller indvandrere.

Højskoleophold vil sikkert være en fin oplevelse for indvandrere der er
indstillet på at blive integreret, men naturligvis nytteløst for folk der
ikke vil lade sig integrere. Og det er jo sidstnævnte gruppe vi har i fokus,
konstant, når vi taler indvandring og integration.

I øvrigt taler du som sagt meget flyvsk og overordnet om "integration", som
om det i isg selv på samme tid var både årsagen til indvandringsproblemer og
løsningen på samme. Der er ikke behov for integration - man burde slet ikke
have en integrationspolitik. Det har aldrig været nødvendigt før, gennem
hundredvis af år, og for langt de fleste grupper. Enten rejser man til et
land og tilpasser sig, eller også gør man ikke. "Integration" er blevet en
slags syltekrukke hvor man dels kan signalere at man tager nogle problemer
alvorligt og har gode intentioner, dels parkerer ansvaret for problemerne i
et regulært sludrebegreb.

Sandheden er, at læssevis af udlændinge slet ikke er integreret. Det gælder
kineserne, det gælder utallige østeuropæere, det gælder tusinder af
thailandske postordrebrude. De giver bare ikke så mange problemer, fylder
meget lidt i landskabet, og så er der naturligvis ingen behov for at
integrere dem, eller tale om dårlig integration, om de så efter 20 år ikke
kan dansk, ikke får en uddannelse, ikke har nogen danske bekendte osv osv.

Men hvis 250 fanatiske muslimer i en ghetto begynder at genere den lokale
folkekirke, uha - så er det naturligvis et spørgsmål om integration! Nej,
det er ikke et spørgsmål om dårlig integration - det er et spørgsmål om
dårlig religion!

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 19:20

David Konrad wrote:

> Til at begynde med kunne man spørge sig selv, hvad formålet med dette
> egentlig skulle være. Forklar?

Du skal jeg jo ikke sidde og produktudvikle til Højskolebranchen...men...
Målet skulle være at nydanskere lære om Danmark og dansk kultur
og at de, forhåbentlig, kan skabe sig et netværk med danskere så de
netop ikke lukker sig inde i en ghetto.

> [...]

Målet skulle være at nydanskere lære om Danmark og dansk kultur
og at de, forhåbentlig, kan skabe sig et netværk med danskere.
Ville det være et problem for dig ?

> Integration kommer fra individdet selv.

Og sørme om det ikke sker...
> [...]
jskole-i-Gellerupparken

>Hvis ikke folk vil integreres, kan
> ingen med hverken vold eller magt tvinge integration nedover hovedet på

Nej.

>Ingen kan få noget som helst ud af et højskoleophold, uden at være
> "parat" og velvilligt indstillet - uanset om vi taler om danskere eller
> indvandrere.

Det samme kan man sige om Danskprøven.
Skal vi så undlade at bruge den ud fra samme argument ?

> Højskoleophold vil sikkert være en fin oplevelse for indvandrere der er
> indstillet på at blive integreret, men naturligvis nytteløst for folk der
> ikke vil lade sig integrere.

Uden tvivl.

> [...]
> integration - man burde slet ikke have en integrationspolitik. Det har
> aldrig været nødvendigt før, gennem hundredvis af år, og for langt de

Næe...verden forandre sig sørme.
Vi modtager flytninge fra lande og kulturere der ikke når vores højder
og derfor er intyegration nødvendig.

> [...]
> folkekirke, uha - så er det naturligvis et spørgsmål om integration! Nej,
> det er ikke et spørgsmål om dårlig integration - det er et spørgsmål om

250 fanatiske muslimer ?
Hvor har du det fra ?

Fra : David Konrad

Dato : 27-07-08 06:22

Michael Weber wrote:

> Du skal jeg jo ikke sidde og produktudvikle til
> Højskolebranchen...men...

Jeg synes da at du, når du selv foreslår det, som minimum bør kunne forklare
hvad du mener det skulle nytte.

>Målet skulle være at nydanskere lære om
> Danmark og dansk kultur

Det lærer man da også i folkeskolen, eller på sprogkurset.

> og at de, forhåbentlig, kan skabe sig et netværk med danskere så de
> netop ikke lukker sig inde i en ghetto.

Hvordan kan du mene det? Der står udtrykkeligt i det link du selv har
opgivet,
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoejskole-i-Gellerupparken
at der netop IKKE er nogen danskere på dette i øvrigt gratis kursus.

Et lignende kursus kan du se her :
http://www.rhe.dk/hojskole/nyheder/sommercamp-en-stor-succes/
Ingen danskere, og indvandere på tilskud eller fribillet - ejheller her
nogen anden forklaring på projektet, end at indvandrere ikke har tradition
for at gå på højskole. Nej - det er der jo ca 6.7 mia mennesker i verden som
ikke har tradition for. De eneste der har denne erfaring er de 1-2% danskere
der har gået på højskole, og så nogle tusinde fanatiske japanere der enten
har været på højskole i det eksotiske Danmark eller oprettet noget lignende
i Japan.

Og man kan derfor med sikkerhed sige, at det at gå på højskole ikke er en
FORUDSÆTNING for at kunne "lære om Danmark og dansk kultur". Muligvis lidt
museums-kultur, men det virkelige kultur-Danmark udleves jo på
arbejdspladsen, i skolen osv.

> Målet skulle være at nydanskere lære om Danmark og dansk kultur
> og at de, forhåbentlig, kan skabe sig et netværk med danskere.

Nu lærer alle nydanskere jo i forvejen om Danmark og dansk kultur, enten i
folkeskole, eller i andre uddannelsestilbud - og de lærer helt sikkert om
det i den obligatoriske sprogundervisning. Samtidig må man vist være lidt
fair og sige, at man næppe lærer noget på en højskole der kan supplere til
aktiv, nutidig forståelse af f.eks arbejdsmarkedet opbygning,
kommunalstyrets funktion, skattevæsenet mm. Som vi kan se af dit eget link
handler det om at gå på museum og "lære Danmarks historie og danske steder
bedre at kende". Højskoler kan opfattes som en slags museer over en
folkeoplysningsideologi der havde sin storhedstid for 150-50 år siden.
Højskoleophold er INTET værd i uddannelsessammenhæng, giver ikke et merit,
og antallet drasler ned - der lukkes 10 hver gang der åbnes en ny. Se f.eks
http://www.ffd.dk/fakta/historisk-oversigt

Og vi kan se af begge link ovenover, at der ikke er nogen danskere på
kurserne.

Giver det mon bedre integration? Du mener jo højskoleophold burde være en
del af integrationspolitikken.

Jeg tror primært det vil give frelste sjæle lidt lindring for kvalerne - så
har man da gjort noget, i allerbedste mening.

> Ville det være et problem for dig ?

Det er anden gang du slynger dette ud - du prøvede det også med Knud. Du
forventer åbenbart at folk har problemer med det.

Jeg tror ikke folk har problemer med det, hvis du kan forklare pointen med
at bruge nogle millioner kroner på at blande indvandrere sammen med andre
indvandrere, og så sende dem ud og kigge stenøkser i et museum. Antagelig
kunne man få DF med på ideen.

> [...]
> Gellerup Højskole. Succesen bør udbredes til andre
> socialt belastede områder, mener integrationsekspert."

Og du har læst artiklen?

Kan du ikke referere de steder, hvor du mener artiklen giver håb om at det
skulle øge integrationen?

Jeg er ganske sikker på, at successen skyldes at det er gratis!

Jeg har selv været involveret i en lektieklub og beboerbutik i et socialt
belastet ghettolignende område. Vi lavede 117 arrangementer - fra fisketure
til kvindesvømning over lektiecafe for piger og drenge, utallige "etniske"
sammenkomster hvor man skulle spise hinandens mad, der blev understreget at
alkohol og svin var bandlyst, og masser af debatmøder om renovering af
gårdmiljøerne, f.eks, så man selv kunne indrette alting som man ville.

Hvor mange indvandrere tror du møder op til den slags - ting der består i
kulturmøder, dannelse af netværk og hvor folk aktivt kan engagere sig i
lokalsamfundet? Ja, det var jo de samme 2-3 single-typer der mødte op, én
fordi familien var standet i Egypten, en anden fra Nepal og så en kurder.
Resten, de hundrevis af tykiske, pakistanske, irakiske mv familier, med en
myriade af børn, mødte aldrig op til den slags. Derimod kunne man komme
bagefter og kritisere beslutningerne.

Men da butikken så arrangerede gratis bustur til bonbon-land, med børn, så
troppede 500 indvandrere op, og der kunne være blevet sendt 10 busser
afsted.

> Det samme kan man sige om Danskprøven.
> Skal vi så undlade at bruge den ud fra samme argument ?

At tale og forstå dansk er en fundamental forudsætning for at kunne begå sig
i Danmark. Det er højskoleophold ikke.

> Næe...verden forandre sig sørme.
> Vi modtager flytninge fra lande og kulturere der ikke når vores
> højder og derfor er intyegration nødvendig.

Nej. Det har du helt misforstået. Integrationspolitik er kun nødvendig hvis
folk ikke vil integreres, og disse menneskers modvilje virker
kontraproduktivt ift deres ophold eller for samfundet som helhed. Ellers er
det revnende lige meget. Jeg har nævnt kineserne, som ikke er integrerede,
men ingen ville da drømme om at sende samtlige kinesiske
Kina-restaurantejere på statsbetalt højskole. Hvorfor skulle man dog det?

Det faldt ned fra himlen. Så 332, da.

Fra : Michael Weber

Dato : 27-07-08 09:51

David Konrad wrote:

> Jeg synes da at du, når du selv foreslår det, som minimum bør kunne
> forklare hvad du mener det skulle nytte.

> Det lærer man da også i folkeskolen, eller på sprogkurset.

Tror du vi har indvandrere, der ikke har gået i den danske folkeskole
og er for gamle til det ? F.eks. flytninge/indvandrere der er kommet til
Danmark
da de var voksne ?

Eller tror du at folkeskolen eksisterer over hele herden ?
Kom frisk, Konni-pigen...

> [...]
jskole-i-Gellerupparken
> at der netop IKKE er nogen danskere på dette i øvrigt gratis kursus.

Fint. Højskolerne skal jo så blive bedre til at få danskerne med.
Godt set, Konni-pigen.

> [...]
> danskere der har gået på højskole, og så nogle tusinde fanatiske japanere
> der enten har været på højskole i det eksotiske Danmark eller oprettet

Hvordan synes du selv det går, lille Konni-pigen:

"Mødet med højskolens andre kursister er også noget, der betyder noget
for integrationen. Deltagerne i SommerCamp kan nemlig vælge at deltage i
workshops med andre pæredanske kursister, hvor der diskuteres religion,
politik og etik. " Det specielle ved højskolens rammer er jo netop det, at
kulturmødet kan opstå spontant, og at vi opdager, at vi har noget at sige
hinanden. SommerCamp-eleverne giver helt nye dimensioner til diskussionerne,
fordi de har så meget at fortælle og byde ind med," fortæller Ole Kamp."

Du læser ikke selv det, du linker til, lille Konni-pigen ?

> [...]
> FORUDSÆTNING for at kunne "lære om Danmark og dansk kultur". Muligvis lidt
> museums-kultur, men det virkelige kultur-Danmark udleves jo på

Nogen, der snakker om at det er en FORUDSÆTNING for at kunne
"lære om Danmark og dansk kultur".....altså udover dig, lille Konni-pigen ?

> Nu lærer alle nydanskere jo i forvejen om Danmark og dansk kultur, enten i
> folkeskole, eller i andre uddannelsestilbud - og de lærer helt sikkert om
> det i den obligatoriske sprogundervisning.

Tjaee....ikke alle går/har gået i folkeskolen og på en uddannelse.
Og hvornår var det, sprog-undervisningen blev indført ?

Men det er da interessant at se at du mener at sprogundervisningen er
nok til at lære om Danmark og dansk kultur.
Sikke "kloge" flytningene/indvandrerene så bliver, nu da sprogundervisningen
er obligatosrik, hva´ Konni-pigen..Og det hjælper da HELT SIKKERT også
for de, der ikke har modtaget den obligatoriske sprogundervisning.

>Samtidig må man vist være lidt
> fair og sige, at man næppe lærer noget på en højskole der kan supplere til
> aktiv, nutidig forståelse af f.eks arbejdsmarkedet opbygning,
> kommunalstyrets funktion, skattevæsenet mm.

Lære man om det i den obligatoriske sprogundervisning ?

>Som vi kan se af dit eget link
> handler det om at gå på museum og "lære Danmarks historie og danske steder
> bedre at kende".

Det lære man da vist også om i obligatoriske sprogundervisning,
ikke sandt, lille Konni-pigen ?

> [...]
> Højskoleophold er INTET værd i uddannelsessammenhæng, giver ikke et merit,
> og antallet drasler ned - der lukkes 10 hver gang der åbnes en ny. Se

Højskolerne er jo et stykke historie og sådan er det bare og nu kan de
vende udviklingen ved at udbyde nye former for kurser. Ganske som
de er begyndt at tilbyde kurser for pensionister, familier o.s.v.
Er det ikke fantastisk, lille Konni-pigen ?

Hvad merit giver den obligatoriske sprogundervisning iøvrigt, lille
Konni-pigen ?

> Og vi kan se af begge link ovenover, at der ikke er nogen danskere på
> kurserne.

> Giver det mon bedre integration? Du mener jo højskoleophold burde være en
> del af integrationspolitikken.

Lille Konni-pigen, det er den allerede :)

"Partierne bag satspuljen afsatte i 2006 Folkehøjskolernes Forening i
Danmark (FFD)
4 mio. kroner årligt i perioden 2006-2009 til projektet Etniske Minoriteter
På Højskole."
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Info_til/medarbejdere_i_kommuner/hojskolefore
ningens_kommunepulje.htm

Og successen med Højskolen i Gellerup gør at ordningen skal udbredes til
også at inkluderer den gruppe
af indvandrere/flytninge, der aldrig har gået i folkeskolen eller på en
uddannelse eller modtager den obligatoriske
dansk-undervisning.
For slet ikke at tale om dem, der gerne vil lære noget om Danmark og dansk
kultur, men ikke har pengee til
et højskoleophold. Den gruppe på vi jo ikke glemme, ikke sandt lille
Konni-pigen ?!
For dem er du vel også interesseret i at hjælpe ?!

> Jeg tror primært det vil give frelste sjæle lidt lindring for kvalerne -
> så har man da gjort noget, i allerbedste mening.

Nå da.

> Det er anden gang du slynger dette ud - du prøvede det også med Knud. Du
> forventer åbenbart at folk har problemer med det.

Du ser jo ikke andet end problemer med denne historie, så
hvad andet kan jeg tænke ?!
:)

> Jeg tror ikke folk har problemer med det, hvis du kan forklare pointen med
> at bruge nogle millioner kroner på at blande indvandrere sammen med andre
> indvandrere, og så sende dem ud og kigge stenøkser i et museum.

Det er skam ikke så svært...

Et Højskoleophold kan understøtte, at nyankomne udlændinge integreres
hurtigst
muligt og mest hensigtsmæssigt i det danske samfund ved at støtte nyankomne
udlændinge i at tilegne sig de sproglige, kulturelle, faglige og andre
forudsætninger,
der er nødvendige for at kunne deltage i samfundslivet på lige fod med andre
borgere.

>Antagelig
> kunne man få DF med på ideen.

Uden tvivl.

> [...]
> skulle øge integrationen?
>
> Jeg er ganske sikker på, at successen skyldes at det er gratis!

Tjaee...de fleste folk i Gelleup er jo nok på overførselsindkomst og har
derfor ikke lige råd til et kursus, så økonomien spiller ind.
Eller tror du, Konni-pigen, at folk fra det område har mange penge ?

> [...]
> blev understreget at alkohol og svin var bandlyst, og masser af
> debatmøder om renovering af gårdmiljøerne, f.eks, så man selv kunne

Lignende tiltag findes i Gelleup.
Men måske I skulle lære af successen med højskolen.

> [...]
> myriade af børn, mødte aldrig op til den slags. Derimod kunne man komme

Ja, nemt havde du det ikke.

> Men da butikken så arrangerede gratis bustur til bonbon-land, med børn, så
> troppede 500 indvandrere op, og der kunne være blevet sendt 10 busser
> afsted.

aha.

> At tale og forstå dansk er en fundamental forudsætning for at kunne begå
> sig i Danmark. Det er højskoleophold ikke.

Hvordan er det....når man skal lære et sprog, lærer man det
nemmere hvis man kender kulturen/historien ?!

> Nej. Det har du helt misforstået.

Nå da.
Så folk fra et 3. lande skal bare lige have et dansk-kursus og så
er de klar til det danske samfund.
Og hvordan synes du selv det er gået ?

> [...]
> integrerede, men ingen ville da drømme om at sende samtlige kinesiske
> Kina-restaurantejere på statsbetalt højskole. Hvorfor skulle man dog det?

Så du er altså ligeglad med at kinesere ikke kender til det dansk kultur og
dansk historie og ellers ikke er integreret ?

> Det faldt ned fra himlen. Så 332, da.

Endnu et tal fra Himlen Konni-pigen ?

Jeg er ikke imponeret over din kritik.

Fra : David Konrad

Dato : 29-07-08 14:26

Michael Weber wrote:

> Tror du vi har indvandrere, der ikke har gået i den danske folkeskole
> og er for gamle til det ? F.eks. flytninge/indvandrere der er kommet
> til Danmark
> da de var voksne ?

De skal da gå på danskskole alligevel.

> Eller tror du at folkeskolen eksisterer over hele herden ?
> Kom frisk, Konni-pigen...

Drop det der gejl. Det fører ingen steder hen. Du har det med at lægge folk
retoriske spørgsmål - såsom "har du et problem med det", eller meninger i
munden, og så selv svare på det i næste sætning.

> http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoe
> jskole-i-Gellerupparken
>

> Fint. Højskolerne skal jo så blive bedre til at få danskerne med.
> Godt set, Konni-pigen.

Prøv nu lige at holde fokus. Du skriver at det er en mulighed for
indvandrere for at møde danskere - jeg pointerer, at der i dit eget link
plus et andet link omhandlende en anden højskole der har nydt godt af
integrationsministeriets puljemiddelomfordeling begge steder klages over, at
der ikke er nogen danskere!

Ergo er dit argument om ikke faldet til jorden, så indtil videre
usandsynliggjort bla af dit eget link.

> Hvordan synes du selv det går, lille Konni-pigen:

Du kunne ikke svare? Fint, i øvrigt - tak.

> [...]
> fortælle og byde ind med," fortæller Ole Kamp."
>

> Du læser ikke selv det, du linker til, lille Konni-pigen ?

Jo, og argumenterer endda med afsæt i det jeg linker til. Hvorfor svarer du
ikke på nogle af mine argumenter og links?

> Nogen, der snakker om at det er en FORUDSÆTNING for at kunne
> "lære om Danmark og dansk kultur".....altså udover dig, lille
> Konni-pigen ?

Ja, du har skrevet at man "nydanskere (kan) lære om Danmark og dansk kultur"
på højskolerne. Men det kan de jo ikke, og det er jo slet ikke stedet, hvis
det virkelig er det, som er i fokus.

> Tjaee....ikke alle går/har gået i folkeskolen og på en uddannelse.
> Og hvornår var det, sprog-undervisningen blev indført ?

Det er forskelligt, altefter hvilke grupper du har i tankerne. Er det
godkendte asylansøgere, eller imamer der kommer herop som "forkyndere",
f.eks, du har i tankerne? Prøv dog at sætte dig lidt ind i tingene selv.

> Men det er da interessant at se at du mener at sprogundervisningen er
> nok til at lære om Danmark og dansk kultur.

Det skriver jeg jo heller ikke. Du skriver, at hvis indvandrere ikke kom på
højskole vil de være som blanke papirer - jeg skriver, at det ganske enkelt
ikke kan være korrekt.

> [...]
> da HELT SIKKERT også
> for de, der ikke har modtaget den obligatoriske sprogundervisning.

Jeg tror ikke jeg gider mere. Du kan starte med at lade være med at skrive
"Konni-pigen". Jeg har sgu ikke givet dig øgenavne eller fornærmet dig
hverken subtilt eller bevidst - jeg har slet og ret skrevet nogle lange svar
på dit indlæg, og brugt lang tid på at læse om højskoler, indvandrere og
danskundervisning i den forbindelse.

Fra : Michael Weber

Dato : 29-07-08 21:58

David Konrad wrote:

> De skal da gå på danskskole alligevel.

Aha.

> Drop det der gejl. Det fører ingen steder hen. Du har det med at lægge folk
> retoriske spørgsmål - såsom "har du et problem med det", eller meninger i
> munden, og så selv svare på det i næste sætning.

Taget til efterretning.

> [...]
> integrationsministeriets puljemiddelomfordeling begge steder klages over, at

Der klages ikke i den historie du selv linker til:
http://www.rhe.dk/hojskole/nyheder/sommercamp-en-stor-succes/

Men på Højskolen i Gellerup, klager kursisterne over de manglende
danskere, citat :
"Det kan selvfølgelig have noget at gøre med, at alle deltagere på nær en
enkelt har en anden etnisk oprindelse end dansk, erkender han. Men den
fordeling skal der nok blive lavet om på, når den rigtige højskole åbner,
håber 43-årige Bushra. Hun er én af de mange, der gratis deltager i
familiekurset sammen med en stor del af sin familie, og hun glæder sig
over de mange tilbud og aktiviteter. De skal blandt andet på historisk
museum og lære Danmarks historie og danske steder bedre at kende,
men ærgrer sig lidt over, at der ikke er nogen danskere at snakke med."
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoejskole-i-Gelle
rupparken

Og at hun ærgre sig over at der ikke er flere danskere på kurset,
viser vel at hun gerne vil lære nogle (nye?) danskere at kende.
Hun søger måske det sociale netværk ?!

Men at der ikke var flere danskere, kan måske have at gøre med, citat:
"- Tanken var så småt at løbe højskolen i gang, indtil vi er helt klar, men vi
har ikke rigtig nået at gøre reklame for sommerkurserne og regnede derfor
ikke med, at der kom ret mange. Så det er virkelig opløftende, at interessen
er så stor, og det lover godt for højskolen og viser, at der virkelig er et behov
for positive aktiviteter i området, siger han."
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/292780:Danmark--Stor-succes-for-hoejskole-i-Gelle
rupparken

Og om Gellerup skriver jeg, citat:
"Fint. Højskolerne skal jo så blive bedre til at få danskerne med."
488c36e1$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

Muligheden ligger jo netop i, at Højskolerne UDVIKLER kurser, hvor danskere og
indvandrere/flytninge møder hinanden. F.eks. en kombination af de kurser de allerede
har udviklet i forhold til pensionister og familier.
Er du ikke kan se den mulighed ?!

> Ergo er dit argument om ikke faldet til jorden, så indtil videre
> usandsynliggjort bla af dit eget link.

Og jeg erkender skam at der skal udvikles kurser så kursisterne kan
møde danskere ganske som i historien du selv linker til:
http://www.rhe.dk/hojskole/nyheder/sommercamp-en-stor-succes/

Og om Gellerup skriver jeg, citat:
"Fint. Højskolerne skal jo så blive bedre til at få danskerne med."
488c36e1$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

Ligeledes erkender jeg, at der skal produktudvikles,
ganske som Højskolerne HAR udviklet nye kurser for, og jeg gentager,
pensionister og familier.

Intet er altså faldet til jorden.

> Du kunne ikke svare?

Hvor er spørgsmålet ?

Hvad jeg kan læse, på dit link ovenfor er:
> [...]
for integrationen. Deltagerne i SommerCamp kan nemlig vælge at deltage
i workshops med andre pæredanske kursister, hvor der diskuteres religion,

Sikker ?

Faktum er at kursisterne møder danske medkursister på det link,
du selv poster.
http://www.rhe.dk/hojskole/nyheder/sommercamp-en-stor-succes/
Og det er jo netop det jeg skriver skal ske f.eks. i Gellerup.

> Jo, og argumenterer endda med afsæt i det jeg linker til. Hvorfor svarer du
> ikke på nogle af mine argumenter og links?

Hvilke argumenter og links synes du, jeg mangler at svare på ?

> Ja, du har skrevet at man "nydanskere (kan) lære om Danmark og dansk kultur"
> på højskolerne.

Hvad har det med FORUDSÆTNINGER at gøre, som du selv begynder at skrive om ?
Citat, dig selv:
488c0614$0$90269$14726298@news.sunsite.dk

>Men det kan de jo ikke, og det er jo slet ikke stedet, hvis
> det virkelig er det, som er i fokus.

Hvorfor ikke ?
Hvad er det, der får dig til at sige at højskolerne ikke er stedet, hvis
folk skal lære om Danmark og dansk kultur ?

Citat:
> [...]

> godkendte asylansøgere, eller imamer der kommer herop som "forkyndere",
> f.eks, du har i tankerne? Prøv dog at sætte dig lidt ind i tingene selv.

Hvem bor f.eks. i Gellerup, monstro ?!

> Det skriver jeg jo heller ikke.

Hvordan kan konsekvensen være andet ?

>Du skriver, at hvis indvandrere ikke kom på
> højskole vil de være som blanke papirer - jeg skriver, at det ganske enkelt
> ikke kan være korrekt.

Nej, det skriver jeg ikke.
Hvad jeg skriver er at vi har flytninge/indvandrere, der aldrig har modtaget nogen
form for sprogundervisning/dansk-kurser/uddannelse.

> Jeg tror ikke jeg gider mere.

Okay.

>Du kan starte med at lade være med at skrive
> "Konni-pigen".

Fair nok.

Fra : Michael Weber

Dato : 27-07-08 14:39

David Konrad wrote:

> [...]
> myriade af børn, mødte aldrig op til den slags. Derimod kunne man komme

Det er interessant at du hævder ovenstående samtidig med, du finder det
problematisk at tilbud til f.eks. Højskole-ophold skal være gratis for at
indvandrere/flytninge gider deltage. Hvordan kan du FULDSTÆNDIGT,
nu da du påstår at have arbejdet i ghettolignende områder, OVERSE
DET FAKTUM at flytninge/indvandrere ikke har økonomi til et
højskoleophold ? HVORDAN ????
Dertil kommer at du har svært ved at definerer succes-kriterier for
et højskoleophold i en integrationsmæssig sammenhæng.
HVORDAN FANDEN kan man have svært ved at sige når integration er vellykket,
hvis man har arbejdet i ghettolignende områder ????
HVORDAN FANDEN kan man se det som et problem at alkohol og svin var bandlyst
ved utallige "etniske" sammenkomster, når man burde vide at muslimer ikke
drikker eller spiser svinekød ?
HVORDAN FANDEN kan man have været involveret i socialt arbejde i belastet,
ghettolignende områder og have svært ved at forstå formålet med integration
?

Det er, mener jeg personligt, utroværdigt.
Men okay....du skrev selvfølgelig selv, at det arbejde du var involveret i,
ikke var en succes. Nej, det tror da fanden.

Fra : David Konrad

Dato : 29-07-08 15:00

Michael Weber wrote:

> Det er interessant at du hævder ovenstående samtidig med, du finder
> det problematisk at tilbud til f.eks. Højskole-ophold skal være
> gratis for at indvandrere/flytninge gider deltage.

Du er virkelig tung. Jeg har intetsteds skevet det er "problematisk" - jeg
har spurgt efter hvorfor det skulle være en så god ide, at det burde være en
del af "integrationspolitikken".

> Hvordan kan du
> FULDSTÆNDIGT,
> nu da du påstår at have arbejdet i ghettolignende områder,

Jeg arbejdede skam ikke, forstået sådan at jeg fik løn for det. Jeg var
frivillig arbejdskraft fordi jeg var idealistisk, ikke havde så meget andet
at lave i den periode og i øvrigt var et ressourcestærkt aktiv i
lokalområdet. Kampene med indvandrerdrengene kl 23.00 om aftenen tog jeg
skam helt gratis.

>OVERSE
> DET FAKTUM at flytninge/indvandrere ikke har økonomi til et
> højskoleophold ? HVORDAN ????

Hvor har jeg overset det faktum? Det er logik for perlehøns, at gør du noget
gratis, og du retter det imod en bestemt gruppe, så bliver det for denne
gruppe en stor "succes".

> Dertil kommer at du har svært ved at definerer succes-kriterier for
> et højskoleophold i en integrationsmæssig sammenhæng.

Det er nu ikke min opgave at definere succeskriteriet. Jeg spørger alene
efter hvorfor DU mener det burde være en del af integrationspolitikken. Du
kunne bare svare. Jeg tror du er lidt miljøskadet - du er så vant til at
folk partout er imod, at du går ud fra at folk sidder med en hemmelig
dagsorden. Næh, jeg ville såmænd bare høre hvorfor du mener det er en god
ide - i stedet er jeg blevet præsenteret for en hel masse du har skudt mig i
skoene, et nyt øgenavn samt påstande om at jeg ikke skulle have tænkt på dit
og dat. Hvorfor ikke bare svare, og argumentere for dit svar?

> HVORDAN FANDEN kan man have svært ved at sige når integration er
> vellykket, hvis man har arbejdet i ghettolignende områder ????

Øh - du kan vel dårligt påstå den er vellykket? Hvad mener du?

> HVORDAN FANDEN kan man se det som et problem at alkohol og svin var
> bandlyst ved utallige "etniske" sammenkomster, når man burde vide at
> muslimer ikke drikker eller spiser svinekød ?

Hvem sagde det var et problem, udover dig? Det jeg siger er blot, at selv
når denne faktor slavisk blev elimineret kom der ingen indvandrere, indenfor
den gruppe man allerhelst ville have fat i.

I øvrigt interessant at du implicit sætter lighedstegn mellem integration og
indvandrere, og så "muslimer". Du rammer hovedet på sømmet, og bekræfter
mange af mine argumenter du gennem adskillige tråde er fløjet let og elefant
henover. Der ER jo ikke behov for integration! Ikke som udgangspunkt. Det
bliver kun et behov, og som sagt et sludrebegreb man kan deponere sin egen
magtesløshed i, når vi taler om folk der ikke VIL integreres. Og det er jo
som du selv er inde på nogle ganske bestemte grupperinger af muslimsk
herkomst. Det er ikke kinesere, eller amerikanere, eller iranere eller
by-tyrkere.

Det er prakistanske klanstammer og tyrkiske ditto, og nogle
libanesere/palæstinensere, hvor problemet er udtalt. Resten går det jo
relativt fint med. Det er de store grupper, desværre også i
familieføringsmæssig sammenhæng de største, der er de største
integrationsproblemer med.

> HVORDAN FANDEN kan man have været involveret i socialt arbejde i
> belastet, ghettolignende områder og have svært ved at forstå formålet
> med integration ?

Du har ikke, jeg har. Gennem 2 år. Jeg sad oven i købet i bestyrelsen i
boligforeningen. Jeg tror jeg har et lidt større førstehåndskendskab til de
faktiske problematikker end din mere teoretiske tilgang.

> Det er, mener jeg personligt, utroværdigt.
> Men okay....du skrev selvfølgelig selv, at det arbejde du var
> involveret i, ikke var en succes. Nej, det tror da fanden.

Jeg skrev ikke at det ikke var en succes. Jeg skrev HVAD der var den største
succes.

Fra : Michael Weber

Dato : 29-07-08 21:18

David Konrad wrote:

> [...]

>jeg
> har spurgt efter hvorfor det skulle være en så god ide, at det burde være en

Og jeg har svaret.

> [...]
> at lave i den periode og i øvrigt var et ressourcestærkt aktiv i
> lokalområdet. Kampene med indvandrerdrengene kl 23.00 om aftenen tog jeg

aha.

> [...]

> Det er logik for perlehøns, at gør du noget
> gratis, og du retter det imod en bestemt gruppe, så bliver det for denne

Det lyder logisk, men er det ikke.
Jeg er ret sikker på du selv kan komme med eksempler på noget, som var rettet
mod en bestemt gruppe samt var gratis....men ikke var en stor "succes".

> Det er nu ikke min opgave at definere succeskriteriet. Jeg spørger alene
> efter hvorfor DU mener det burde være en del af integrationspolitikken. Du
> kunne bare svare.

Det har jeg skam gjort.
Citat mig selv:
> [...]

>Jeg tror du er lidt miljøskadet - du er så vant til at
> folk partout er imod, at du går ud fra at folk sidder med en hemmelig

Din dagsorden er vist ganske tydelig, citat dig selv :
[...]
488a13f4$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

Hmmm...
"Nej, det er ikke et spørgsmål om dårlig integration - det er et spørgsmål om
dårlig religion!"

Nej, jeg er ikke i tvivl om, hvad din dagsorden er.
Og den er da vist heller ikke hemmelig.

> [...]
> skoene, et nyt øgenavn samt påstande om at jeg ikke skulle have tænkt på dit
> og dat. Hvorfor ikke bare svare, og argumentere for dit svar?

Jeg mener det er en god idé, dels fordi de lære om dansk sprog og kultur og dels
fordi, hvis der er danskere, de kan få et socialt netværk f.eks. udenfor ghetto-områder
som Gellerup. Det, de har lært om dansk kultur og sprog kan de praktiserer i deres nye
netværk. Med de lærte kompetencer og det sociale netværk vil de, dels kunne
adopterer dansk kultur bedre og formentlig få nemmere ved at navigere gennem
det danske arbejdsmarked/uddannelsessystem qua deres sociale netværk.
Som udlændinge er det nemmere at få arbejde, og formentlig også uddannelse, hvis
man kender danskere.

M.h.t. til de manglende danskere på Højskole-kurset i Gellerup skal du huske på at jeg
har nævnt at netop dette element er væsentlig, samt at Højskolerne skal udvikle kurser
hvor der er danskere, netop fordi jeg ved hvor vigtigt det er.
Her skal man jo så huske på at de danskere, der så f.eks. bruger en ferie på et
højskole-ophold med flytninge/indvandrere, med stor sandsynlighed jo netop er
interesseret i at indgå i sociale relationer samt være flytningene/indvandrene
behjælpelige,
forhåbentlig også efter kurset. Der sker ganske enkelt et møde mellem to parter som
godt vil måde hinanden. Det er ihvertfald hvad målet er og netop derfor, at vi Netop ikke
ved
om det sker, skal vi forsøge ved at lade højskolerne lave den slags kurser.

Dertil kommer at det, og jeg skriver forhåbentlig, kan give andre indvandrere/flytninge
rolle-modeller,
hvis de ser andre flytninge/indvandrere, der får netværk o.s.v.

> Øh - du kan vel dårligt påstå den er vellykket?

Synes du selv jeg siger at integrationen er vellykket ?

Hvad jeg synes er underligt er, at du selv skriver at der ikke er
behov for integration, men samtidig selv skriver at integrationen ikke
er vellykket. Netop fordi integrationen ikke er vellykket, er der vel
behov for integration.

Citat dig selv :
[...]

Men samtidig skriver du, citat:
[...]

SAMTIDIG med at du skriver, citat:
"Hvis ikke folk vil integreres, kan
ingen med hverken vold eller magt tvinge integration nedover hovedet på dem."
488a13f4$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

Ja, det er squ ikke til at vide hvad du mener.
Du flagrer rundt i det.

Du lever i fortiden. Du misser dels det faktum
at flytninge/indvandrere kommer fra f.eks. 3. verdenslande, kulturer der
er ganske forskellige fra den danske, fra samfund, der er ikke er så
veludviklet som det danske. Dertil kommer at du misser at udlændinge,
der kommer til Danmark for at arbejde, kan have svært ved at på fodfæste i
Danmark og rejser igen.

Nu kunne man jo så sige at det var ligemeget i forhold til integration, at de
var integreret qua f.eks. deres arbejde eller fordi de ikke laver kriminalitet.
Men ifølge dig selv findes der grupper, der ikke er integreret og du klager over
at integration kun bliver brugt når det drejer sig om fanatiske muslimer.
Det bemærkes så, at du selv, som den første, bringer fanatiske
muslimer på banen.

Citat dig selv:
[...]

Synes du selv at f.eks. 250 fanatiske muslimer tyder på at de har tilpasset sig ?
Er f.eks. 250 fanatiske muslimer velintegreret ?
Jeg spørger ikke om religion, da du netop skriver at det er et spørgsmål om
dårlig religion.
Jeg spørger, ganske simpelt, om 250 fanatiske muslimer er et tegn på god
integration ?

Husk på du selv skriver at kineserne, utallige østeuropæere, og tusindevis
af thailandske postordrebrude ikke er integreret og du skriver
at dem, er der ike mange problemer med.

Så...ikke at være integreret, er altså ikke problemet,
eller har jeg misforstået noget?
Som du selv formulerer det..."at tilpasse sig"...det land,
man kommer til, er ikke problemet, eller har jeg misforstået noget?

Hvad er så problemet....hvem er der tilbage ?

Citat, dig selv:
[...]

Hmm...

>Hvad mener du?

Hvad mener du vellykket integration er ?
Det nærmeste du kommer på, hvad integration er, er...citat:
"Enten rejser man til et land og tilpasser sig, eller også gør man ikke."
488a1965$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

For mig at se er integration at folk får uddannelse/arbejde, får et
netværk forhåbentlig inkluderende danskere, de kender til sproget og kulturen
og forhåbentlig adopterer, de elementer af kulturen de bryder sig om.
De forstår f.eks.dansk ironi og humor, hvad højtiderne betyder,
danske familiemønstre o.s.v. o.s.v.

Et arbejde i sig selv, er for mig at se ikke integration, hvilket ses f.eks.
i forhold til udlændinge, der får job i Danmark, men rejser igen fordi
de netop ikke har fået opbygget et netværk. Derfor findes der jo virksomheder
som :
http://www.livinginstitute.com/
http://www.lifein.dk/

Hvis primære opgave, netop er, dels at integrerer udlændinge ved at lære dem
hvad dansk kultur/sprog går ud på samt at de får opbygget netværk til andre.

> Hvem sagde det var et problem, udover dig?

Fair nok.
Det lød bare som om det var et problem.

> [...]

Okay.

> I øvrigt interessant at du implicit sætter lighedstegn mellem integration og

Det gør jeg så ikke.
Jeg kommenterer på dit indlæg, hvor du implicit skriver muslimere, qua
du skriver "...der blev understreget at alkohol og svin var bandlyst..."

Dertil kommer at du skriver, i et tidligere indlæg, citat:
> [...]

> mange af mine argumenter du gennem adskillige tråde er fløjet let og elefant
> henover. Der ER jo ikke behov for integration!

Sjovt at du kan skrive om grupper, der ikke er integreret og samtidig
mene at der ikke er behov for integration.
Skal folk, der ikke er integreret, smides ud ?
F.eks. kineserne, de utallige østeuropæere, og tusindevis
af thailandske postordrebrude, som du selv mener, ikke er integreret ?

> [...]
> som du selv er inde på nogle ganske bestemte grupperinger af muslimsk
> herkomst. Det er ikke kinesere, eller amerikanere, eller iranere eller

Som udgangspunkt ?
Hvornår er udgangspunktet, at der er brug for integration ?

Og sjovt nok er jeg inde på de grupperinger af muslimsk herkomst, fordi
du brugte dem som eksempel.

Vi taler om Integration. Vi taler om tilstrømning til Højskolen i Gellerup.
Vi taler altså om flytninge/indvandrere, der udviser vilje til at ville integreres.

Du skriver selv at viljen til at integrerer sig skal komme indefra, hvilket jeg er
enig i. Det skal komme frivilligt.
Og her har vi med flytninge/indvandrere, der udviser viljen, hvilket netop
er grunden til at jeg mener at vi skal udbrede det og se, hvad resultat det vil
give andre steder. Derigennem kan vi få reduceret gruppen af ikke-integrerede
til rest-mængden, som så består af folk, der netop ikke vil integreres.
Og dem kan vi så finde løsninger på/til, når vi er kommet så langt.

Men én ting af gangen. Stille og rolig reducerer gruppen af ikke-integrerede.
Del og hersk.

Desuden skal man huske på at vilje til integration fra en flytninge/indvandrer, eller for
den sags skyld fra en udlændinge, som er kommet til Danmark for at arbejde, ikke
er nok, hvis den ikke imødegås.

> [...]
> boligforeningen. Jeg tror jeg har et lidt større førstehåndskendskab til de
> faktiske problematikker end din mere teoretiske tilgang.

Det kan du jo sige.

> Jeg skrev ikke at det ikke var en succes. Jeg skrev HVAD der var den største
> succes.

Citat, dig selv:
[...]

Jeg vil jo mene at NETOP fordi den første historie er mindre "succesfuld", skal man ikke
lade sig slå ud. NETOP fordi den første historie er mindre "succesfuld", burde du da glæde
dig over at flytninge/indvandrere NETOP strømmer til Højskolen i Gellerup NETOP fordi
her var noget, de tilsyneladende var interesseret i.
Krøllen på halen er jo så, at du synes Højskolerne er, citat:

"Højskoler kan opfattes som en slags museer over en
folkeoplysningsideologi der havde sin storhedstid for 150-50 år siden."
488c0614$0$90269$14726298@news.sunsite.dk

Lad os se påstanden an :
http://www.seniorinternet.dk/senior29.htm
http://borger.dk/forside/skole-og-uddannelse/hoejskoler

Pensionisthøjskoler:
http://www.danmarkidag.dk/katalog/Reference/Uddannelse/Folkeh,248jskoler/Pensionisth,248js
koler/

Google-søgning på sommer-kurser på højskoler:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=h%C3%B8jskoler+sommerkurser&revid=436132765&sa=X&oi=re
visions_inline&resnum=0&ct=broad-revision&cd=6

"Højskoler får igen flere elever"
http://dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Hjoerring/2007/10/20/075531.htm?wbc_purpose=%3Fupdate%2
6%3D

"Højskoler kan blive turistmagnet
- Vi vil gerne lære noget, og vi vil gerne lære noget om os selv,
og det er jo netop det, mange højskoler tilbyder. siger Peter Kvistgaard,
der er adjunkt på Aalborg Universitet, hvor han blandt andet forsker i
turisme, skriver Nordjyske Stiftstidende.
European Travel Commission har netop kortlagt en række mega-trends,
der de kommende år vil skabe høj vækst på de europæiske turismarked.
Og en af trend'erne handler netop om det højskolerne kan give. "

"Bedsteforældre skal være hurtigt ude, hvis de vil have børnebørnene med
på et højskoleophold eller en sommerlejr.
For næsten lige så hurtigt, som de særlige ferieophold for bedsteforældre og
deres børnebørn bliver udbudt, bliver de fyldt op og der der er lange ventelister
mange steder. det skriver Kristeligt Dagblad.
Hos Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger i Sønderjylland er
efterspørgslen så stor, at foreningen hver sommer nu arrangerer tre lejre i
stedet for en.
Også landets højskoler har stor succes med de såkaldte familiekurser,
hvor indholdet er afstemt, så der er plads til alle aldre."

mange andre typer af højskoler som Idrætshøjskoler o.s.v.
Altså....højskolerne følger med tiden og er ikke nogle støvede museer.

Du skriver så, citat:
"Højskoleophold er INTET værd i uddannelsessammenhæng, giver ikke et merit,
og antallet drasler ned - der lukkes 10 hver gang der åbnes en ny. Se f.eks
http://www.ffd.dk/fakta/historisk-oversigt"

Det har jeg gjort, og jeg kan læse, citat:
"I 1969 var der 72 højskoler - i dag er der 79 (inkl. Jaruplund syd for grænsen). "
http://www.ffd.dk/fakta/historisk-oversigt

Siden 1996, er det dog gået ned fra 106 højskoler til 77 højskoler i 2008.
Men at der lukkes 10 hver gang der åbnes en ny, er der ikke belæg for at
skrive. Hvad linje læser du det på ?

Jeg er stadig ikke imponeret.

Fra : David Konrad

Dato : 29-07-08 22:32

Michael Weber wrote:

> [...]
> var rettet
> mod en bestemt gruppe samt var gratis....men ikke var en stor

Jo. Computerundervisning. Altså undervisning i at lave hjemmesider. Jeg
hjalp i 2003 op til Irakrigen masser af mænd, unge drenge, til at lave
fan-hjemmesider omkring Saddam Hussein. Seriøst. Selvom jeg var imod, hjalp
jeg dem. Men drengene blev reddet. De endte ikke hos Black Cobra.

Men det er ikke mere end 30 dage siden jeg mødte "lederen" af den gamle
gruppe. "Hej gamle David". Han stoppede mig op på gaden. Først spurgte han
om jeg var interesseret i noget hash eller kokain. Jeg svarede nej. Da det
gik op for ham hvad jeg lavede nu (webshops, hjemmesider) troede han først
ikke på det. Så begyndte han at tale om at jeg skulle lave en webshop for
ham, "fordi jeg er seriøs, og vil sælge ting". Aha..

Gå i gang med at sælge ting - jeg er sku ligeglad - jeg laver gerne en shop
for folk der er forfaldne til kokain.

14 dage gik, ingenting. Men det er nok min skyld. Jeg var bare ikke åben nok

Fra : Michael Weber

Dato : 29-07-08 23:21

David Konrad wrote:

> [...]
> for folk der er forfaldne til kokain.
>
> 14 dage gik, ingenting. Men det er nok min skyld. Jeg var bare ikke åben nok

Måske, som du skriver. citat :

Fra : David Konrad

Dato : 29-07-08 23:34

Michael Weber wrote:

> Måske, som du skriver. citat :
> "Nej, det er ikke et spørgsmål om dårlig integration - det er et
> spørgsmål om dårlig religion!"
> 488a13f4$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

Ja, måske.

Fra : Michael Weber

Dato : 01-08-08 15:18

David Konrad wrote:

> Ja, måske.

Måske ?

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 20:47

David Konrad wrote:

> [...]
> folkekirke, uha - så er det naturligvis et spørgsmål om integration! Nej,
> det er ikke et spørgsmål om dårlig integration - det er et spørgsmål om

Tjaee...selv de, der gerne vil integreres, kan have svært ved det
og sidder tilbage, isoleret uden netværk og som konsekvens, rejser igen:
http://www.business.dk/article/20071030/karriere/110291165/

Og denne side:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/
beskriver faktisk også danskernes andel og ansvar for integration.

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-08 20:20

Michael Weber wrote:
> [...]
> jskole-i-Gellerupparken
>

> Det er da vist en win-win situation.
> Måske andre højskoler skulle opdyrke dette nye marked.

Hov hov...

"Højskolerne indtager en unik rolle i integrationsindsatsen.
Et højskoleophold kan styrke den enkelte fagligt, socialt og
kulturelt. Højskoleopholdet kan være med til at styrke
overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse.
Og mellem ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.!
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Info_til/medarbejdere_i_kommuner/hojskolefore
ningens_kommunepulje.htm

Jamen, det var da glimrende.