postulat: Religion er forfængelighed
Fra : Per Andreasen

Dato : 20-07-08 10:35

En måske provokerende bemærkning:

Al religion, kristendom, islam, buddhisme, jødedom m.m., er udelukkende et
udtryk for menneskelig forfængelighed.

Det religiøse menneske kan ikke acceptere, at han virkelig skulle betyde så
lidt, at døden er afslutningen for ham. Derfor opfinder han religionen.

Dyr har ingen religion, fordi de ikke er bevidste om døden. Det er vores
tankevirksomhed, vores bevidsthed, som adskiller os fra dyrene. Altså er al
religion et udtryk for tankespind, menneskelig forfængelighed og ikke andet.

Per Andreasen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-08 10:54

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> wrote
in message news:g5v0sa$m4o$1@newsbin.cybercity.dk
> En måske provokerende bemærkning:
>

> Al religion, kristendom, islam, buddhisme, jødedom m.m., er
> udelukkende et udtryk for menneskelig forfængelighed.

Nope, det er for at folk kan "forklare" ting de ellers ikke kan forstå,
så er det nemmere for dem at kapere, hvis det er en handling af "gud"
eller hvad/hvem det nu måtte være.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : /Peter

Dato : 20-07-08 11:01

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> skrev i
en meddelelse news:g5v0sa$m4o$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
> vores tankevirksomhed, vores bevidsthed, som adskiller os fra dyrene.
> Altså er al religion et udtryk for tankespind, menneskelig

Religioner opstod netop da meneskene fik bevisdthed,
og derved begyndte at adskiltl sig fra dyr.

Religioner eller leveregler, som det nok nærmere var,
var nødvendige for menneskene ikke skulle opføre sig som dyr.

- men desværre opfordrer visse (gæt selv) religoner/ideologier
til at mennesker stadig skal opføre sig som dyr.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-08 11:16

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> - men desværre opfordrer visse (gæt selv) religoner/ideologier
> til at mennesker stadig skal opføre sig som dyr.

Mennesket *er* et dyr, og vi opfører os som dyr. Nogle formår dog at bilde
sig selv ind, at det skulle forholde sig anderledes. Hertil er religion et
godt hjælpemiddel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Cindy

Dato : 20-07-08 11:24

"/Peter" skrev i en meddelelse

> Religioner opstod netop da meneskene fik bevisdthed,
> og derved begyndte at adskiltl sig fra dyr.
>
> Religioner eller leveregler, som det nok nærmere var,
> var nødvendige for menneskene ikke skulle opføre sig som dyr.

Ja, de to linjer her, indeholder da noget man kan bygge videre på.
Religioner som var ældre end dem vi kender i dag har helt naturligt været
nogle regelsæt, som man var nødt til at have, hvis man ønskede at indrette
sig i velfungerende samfund. F.eks. de stencirkler, som gik forud for det
vældige Stonehenge, har bl.a. været til for at man ad astonomisk/astrologisk
vej kunne holde 'orden' på årets gang - nødvendigt for høsten af afgrøderne
og mange andre ting, som skulle falde i hak i et agrarsamfund.

Gradvist over mange generationer har holdninger og folks almindelige
forskellighed ændret på de meninger, man havde og meget gradvist er det
blevet til det vi i dag kalder religioner.

Ja, det er bare min mening.

Cindy

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 10:57

> [...]
> tankevirksomhed, vores bevidsthed, som adskiller os fra dyrene. Altså er
> al religion et udtryk for tankespind, menneskelig forfængelighed og ikke

Eller de er ikke højt udviklede nok til at kunne erkende en gud. Et eller
andet må jo have statet det hele, Gud havde selvfølgelig, som altseenede set
at mennesket en dag ville nå til erkendelse af hans eksistens. Selvfølgelig
er det synd for musserne at de tilbeder en afgud og vi må naturligvis
forsøge at hjælpe dem på rette vej.

Fra : @

Dato : 20-07-08 11:48

On Sun, 20 Jul 2008 11:57:10 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:g5v0sa$m4o$1@newsbin.cybercity.dk...

>Eller de er ikke højt udviklede nok til at kunne erkende en gud.

erkende!!!!

det hedder fantasere om

>Et eller
>andet må jo have statet det hele,

du anerkender altså ikke begreber som uendelighed og naturens egne
kræfter?

> Gud havde selvfølgelig,

hvilken en af dem,

din fantasigud er lige så lidt reel som alle de andre

og der er rigeligt at vælge mellem

http://www.adherents.com/

>er det synd for musserne at de tilbeder en afgud og vi må naturligvis
>forsøge at hjælpe dem på rette vej.

problemet er ikke at muhamedanerne tror på en sort sten i Mekka, de
smider også sten efter folk de mener har forbrudt sig eller har den
forkerte tro

muhamedanere mener i ramme alvor at være troende skal være lig mend at
være truende overfor alle andre

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 11:57

"@ " <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

> erkende!!!!
>
> det hedder fantasere om

> du anerkender altså ikke begreber som uendelighed og naturens egne
> kræfter?

Hvem startede universet? Hvad skabte Big Bang? Selv hvis man mener
Hawkinsmodellen er rigtig om konstant ekspansion og kontraktion, så
efterlader det spørgsmålet, hvem eller hvad startede processen og hvad var
der før?

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-08 12:00

> [...]
> Hawkinsmodellen er rigtig om konstant ekspansion og kontraktion, så
> efterlader det spørgsmålet, hvem eller hvad startede processen og

Da tiden først startede med Big Bang, giver dine spørgsmål ingen mening.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 12:05

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Da tiden først startede med Big Bang, giver dine spørgsmål ingen mening.

Hvad var der før Big Bang? Og hvad skabte Big Bang. Gud kunne selvfølgelig
godt, som altseende, se at mennesket ville opnå erkendelse af hans eksistens
15 milliarder år senere.

Hawkinsmodellen forudsætter at universet bliver ved med at udvide sig indtil
det begynder at trække sig sammen (altså indtil kræfterne fra BB er sluppet
op og tyndekraften så trækker det hele tilbage igen), så vil det hele ende i
een stor klump, der igen udløser et nyt Big Bang. De mere farverige teorier
går på at det hele ligesom et timeglas ryger over i en anden dimension, men
det har jeg nu ikke hørt Hawkins fortælle om.

Fra : @

Dato : 20-07-08 12:15

On Sun, 20 Jul 2008 13:04:55 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Hvad var der før Big Bang?

Who cares - altså ud over eksemplarer af Homo Sapiens som ikke vil
acceptere at de fødes vokser op formerer sig og dør i en alder af ca.
60-80 år hvorefter kroppen enten spises af kødædere eller opløses på
anden vis

> Og hvad skabte Big Bang.

det vides ikke - endnu

men uvidenheden har så indtil videre ført til at nogel folk lader
deres fantasi skabe en hel hob forskellige "forklaringer" den ene mere
fantasifuld end den anden

hvorfor ike blot acceptere at der indtil videre er ting vedrørende
universets opståen og oprindelse vi ikke ved nok om, i stedet for at
ty til at fantasere sig frem til at en flok guder skulle stå bag -

indtil videre må den med guderne da være den mest tåbelige

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 12:37

> [...]
> acceptere at de fødes vokser op formerer sig og dør i en alder af ca.
> 60-80 år hvorefter kroppen enten spises af kødædere eller opløses på

Med den indstilling kan du ligeså lægge dig til at dø med det samme....

Fra : @

Dato : 20-07-08 13:00

On Sun, 20 Jul 2008 13:37:11 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>" @" <1.@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Med den indstilling kan du ligeså lægge dig til at dø med det samme....

hvorfor?

at du fantaserer om egen udødelighed er dit problem

religion er dødsangst parret med en tåbelig fantasi om at homo sapiens
skulle være mere end enhver anden abe, blot med den forskel at homo
sapiens's hjene er blevet 2-3 % mere udviklet end f.eks. svins og
chimpansers

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-08 12:19

> Hvad var der før Big Bang?

Dit spørgsmål giver stadig ingen mening. Tiden startede med Big Bang, og man
kan derfor ikke spørge om, hvad der var før.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 12:37

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Dit spørgsmål giver stadig ingen mening. Tiden startede med Big Bang, og
> man kan derfor ikke spørge om, hvad der var før.

Selvfølgelig kan man da spørge om det. Det er de "dumme" spørgsmål, der
bringer os fremad. Se på @, han er parat til bare at ånde og spise
grønsagerne og falde død om uden at have stillet spørgsmål til sin egen
eksistens og hvorfor han rent faktisk stod op.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-08 12:52

> Selvfølgelig kan man da spørge om det. Det er de "dumme" spørgsmål,
> der bringer os fremad.

Dine spørgsmål er ikke dumme. De er "goddag mand økseskaft". Hvis du ønsker
at tage Big Bang og Hawkins seriøst, kan du ikke i samme sætning spørge om,
hvad der lå før Big Bang. Så har du hverken forstået Big Bang-teorien eller
Hawkins.

> Se på @, han er parat til bare at ånde og spise
> grønsagerne og falde død om uden at have stillet spørgsmål til sin
> egen eksistens og hvorfor han rent faktisk stod op.

Jeg stiller mange spørgsmål til dette og hint, og har ikke noget problem med
at spise grøntsager og falde død om uden at vide, hvorfor jeg er til, og om
der rent faktisk er en dybere mening med det hele.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-07-08 14:10

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> Jeg stiller mange spørgsmål til dette og hint, og har ikke >noget problem
> med at spise grøntsager og falde død om uden at vide, hvorfor >jeg er til,
> og om der rent faktisk er en dybere mening med det hele.

He he ... Men du håber garanteret at der er en Pølsevogn i himlen når du dør

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : @

Dato : 20-07-08 12:58

On Sun, 20 Jul 2008 13:36:42 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Selvfølgelig kan man da spørge om det. Det er de "dumme" spørgsmål, der
>bringer os fremad.

men tåbelige fantasier om guder har i gennemverdenshistorien været
medvirkende årsag til en næsten endeløs række af overgreb og
grusomheder udført i en eller anden guds navn

alene dette burde få folk til at sky al religion som den pest den er

>Se på @, han er parat til bare at ånde og spise
>grønsagerne og falde død om uden at have stillet spørgsmål til sin egen
>eksistens og hvorfor han rent faktisk stod op.

hellere det end leve på en eller anden totalt tåbelig forestilling
om at man i et rablende storhedsvanvid fantaserer om egen udødelighed

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-07-08 12:51

"Kim2000" skrev i en meddelelse

> Hvad var der før Big Bang? Og hvad skabte Big Bang.

Spørgsmålet giver ganske rigtig ingen mening.
Man kan heller ikke spørge , hvad der er nord for nordpolen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : John

Dato : 20-07-08 14:38

> [...]
> sammen (altså indtil kræfterne fra BB er sluppet op og tyndekraften så
> trækker det hele tilbage igen), så vil det hele ende i een stor klump, der

Så 'tid' i universet er måske en cirkel, og ikke en ret linje som her på
jorden.

John

Fra : @

Dato : 20-07-08 12:08

On Sun, 20 Jul 2008 12:56:30 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"@ " <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Hvem startede universet?

ganske underordnet

guder er indtil videre blot fantasifostre

> [...]

>der før?

ganske underordnet

guder er indtil videre blot fantasifostre

men det kan sætte gang i folks fantasi, som skrevet før i tråden, når
folk ikke (endnu) har kunnet finde anden forklaring begynder nogle af
dem staks at fantasere sig frem til en "forklaring" og i disse folks
forsvar for deres fantasier er der så ingen ende på alt det vås der
kan lukkes ud

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-08 11:19

> [...]

> Det religiøse menneske kan ikke acceptere, at han virkelig skulle
> betyde så lidt, at døden er afslutningen for ham. Derfor opfinder han

Enig så langt. Religiøse forestillinger er en nødvendighed, da vi ellers
ville blive skingrende skøre med vort store intellekt, der alligevel ikke
giver forklaringer på alt.

> Altså er al religion et udtryk for tankespind, menneskelig
> forfængelighed og ikke andet.

Ikke enig. Religion og religiøse forestillinger er hårdkodet i vore gener,
og er livsnødvendigt for artens overlevelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-07-08 14:00

"Per Andreasen" skrev i en meddelelse

> Al religion, kristendom, islam, buddhisme, jødedom >m.m., er udelukkende
> et udtryk for menneskelig forfængelighed.

Nej , religion er udtryk for at mennesket søger et holdepunkt i en verden
hvor man ikke kan forklarer eller forstå alting , døden er i den forbindelse
det ultimative "uforklarlige" , derfor spiller døden også en stor rolle
i alle religioner og især livet efter døden.

> Det religiøse menneske kan ikke acceptere, at han >virkelig skulle betyde
> så lidt, at døden er afslutningen for ham. Derfor opfinder han

Netop , men ikke kun i døden også i livet .
Religion samler også mennesker , man har aldrig i den moderne religion eks
vis hver sin Gud , man deler en Gud med andre.
I Nordisk mytologi har man ( og i andre religioner også ) flere Guder , og
det er rigtig smart .
Det har kostet flere mennesker livet her på Guds grønne jord at man ikke må
have flere Guder, end der er bogstaver i Biblen.
Hvorfor tror du at verdens største religion's første bud er
"du må ikke have andre Guder end mig". !?

> Dyr har ingen religion, fordi de ikke er bevidste om >døden.

He he ... For en ko på marken er "The big Bang" en tyr over på nabo marken

Og månen kunne for koen's skyld være lavet af ost , bare græsset er grønt.

>Det er vores tankevirksomhed, vores bevidsthed, som adskiller os fra

Forstil dig en verden om 1000 År , alt er udslette af en total atomkrig ,
ingen skrifter eller overleveringer om religion som vi kender den har
overlevet. Kun nogle få nomade stamme folk er tilbage . Den eneste
overlevering fra fordumstids store og mægtige civilisationer ,er en lille
skrift hvor der står E=MC^2 . Blandt de ældste i stammefolkene er det kendt
at den lille skrift var årsag til mægtige ting i den forsvundene tid , stor
og mægtige våben , magisk lys ,varme og helbredelse for sygdomme. Men selv
om stammen's ældste "messer" og udtaler den lille tekst i en slags religiøse
ritualer , sker ingen af de ting som de ved den lille skrift skulle kunne
frembringe.

Selv om det lille folk i denne historie har grundpillen for vores tids
største fremskridt , kan den ikke hjælpe dem stort .

Og sådan er det med religion i vore dage , for hvad er religion i nutidens
verden , en samling skrifter fra en svunden tid , ubrugelige i den moderne
verden.

Hell mand ..... De har ikke engang fået plads til Dinosauerne i de skrifter
! , selv om vi brænder resterne af fosiler af i et væk i vores tid ,er ingen
af dem nævnt med blot et ord i de gamle religiøse skrifter.
Bare en linje ! , Og Gud så at Dinosauerne var grimme og slog dem alle ihjel
, men nej de arme dinoer levede jo også kun nogle milioner år eller sådan
noget.

Som jeg plejer at sige , Vi når aldrig andre stjerner og civilisationer i
universet , hvis vi skal have Gud med.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 14:06

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:488336df$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Bare en linje ! , Og Gud så at Dinosauerne var grimme og slog dem alle
> ihjel , men nej de arme dinoer levede jo også kun nogle milioner år eller

Første mosesbog kap. 1 vers 21 siger nu ellers noget andet.

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 14:06

> "Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
> meddelelse news:488336df$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Første mosesbog kap. 1 vers 21 siger nu ellers noget andet.
rettelse:

vers 20-21

Fra : @

Dato : 20-07-08 14:26

On Sun, 20 Jul 2008 15:00:14 +0200, "Michael Meidahl Jensen"
<mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote:

> [...]

>Hvorfor tror du at verdens største religion's første bud er
>"du må ikke have andre Guder end mig". !?

og hvis oversættelsen er korrekt anerkendes det jo i GT at der
vitterligt findes andre guder

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 16:05

> og hvis oversættelsen er korrekt anerkendes det jo i GT at der
> vitterligt findes andre guder

Det er nok en af de passager man kan have en kraftig mistanke om er tilføjet
af nogle magtsyge præster.

Fra : El Trabajador

Dato : 20-07-08 15:31

> [...]
> stor rolle
> i alle religioner og især livet efter døden.

Døden er en naturlig følge af fødslen. Jeg synes egentlig at
fødslen/tilblivelsen er endnu mere uforklarlig/mystisk end døden.
--
El Trabajador