Dommedag er nær...
Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-08 15:30

....benzinpriserne falder endnu engang i morgen:
http://epn.dk/industri/energi/article1392933.ece

Hvad skal det dog ikke ende med?

Og nej. Dette er ikke et oplæg til en politisk debat. Det er alene en
servicemeddelelse til de mange, der læser med i gruppen med bævende læber
hver eneste dag for at følge med i benzinpriserne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 15:42

> [...]
> servicemeddelelse til de mange, der læser med i gruppen med bævende læber
> hver eneste dag for at følge med i benzinpriserne.

Jeps, olien er faldet i går og i forgårs og det giver nu udslag i at prisen
på benzin og
diesel falder lidt tilbage. Det er naturligvis glædeligt. Grunden til at jeg
ikke har nævnt det, er den simple, at kortvarige prisfald på olie sjældent
er udtryk for en generel tendens. Prisfaldet i forgårs var spekulation,
affødt
af en tale som FED's formand Bernanke holdt i går, omhandlende USA's
økonomiske problemer. Den generelle tendens i prisudviklingen i oliemarkedet
kan ses på grafen her:

http://borsen.dk/transport/nyhed/136218/

Det viser nok med al (u)ønskelig tydelighed hvilken vej det går - og så er
et prisfald på en enkelt handelsdag ret ligegyldig, næsten uanset hvor stor
den er - og den i forgårs VAR ret stor.

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 15:46

.... desuden er olien på vej op igen, ganske som forudset. Markedet er knap
åbnet i USA og olien er allerede steget 2 dollar.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Peter Bang

Dato : 17-07-08 20:13

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>...benzinpriserne falder endnu
> [...]
:) ... ja ... der findes jo personager, der benytter dk.politik
som daglig briefing. Hvilket måske forklarer visse talenters
evne til at chokeres over, at ringe udbud og massiv efterspørsel
giver stigende priser. Mon samme talenter skimmer Ekstrabladet
via dk.politik ?!?

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 20:35

"Peter Bang (slet LE5OU)" <peterbang@LE5OUprivat.dk> wrote in message

> [...]
> som daglig briefing. Hvilket måske forklarer visse talenters
> evne til at chokeres over, at ringe udbud og massiv efterspørsel

Nå, jeg troede kun den høje pris skyldes spekulation. Det plejer da at være
argumentet fra strudsene herinde.

/Kim

Fra : Peter Bang

Dato : 17-07-08 20:52

Kim Frederiksen <kimsnabel-athebindestregcoffeeshoppunktumdk>
skrev:
> [...]
>t.news.tele.dk...

>Nå, jeg troede kun den høje pris
>skyldes spekulation. Det plejer da at være

.... og så er vi tilbage ved dk.politik og den daglige
briefing ...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 20:59

"Peter Bang (slet 926VL)" <peterbang@926VLprivat.dk> wrote in message

> ... og så er vi tilbage ved dk.politik og den daglige
> briefing ...

Nej, så er vi tilbage ved at du vrøvler og snakker udenom. Fakta er at når
jeg retmæssigt påpeger at Verden er på røven, så kommer der påstande om at
det hele kun er pga. spekulation - og det er en forkert antagelse.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 17-07-08 20:55

"Peter Bang (slet LE5OU)" skrev i en meddelelse

>Hvilket måske forklarer visse talenters
> evne til at chokeres over, at ringe udbud og massiv >efterspørsel
> giver stigende priser.

Ja det har naturligvis ikke noget at gøre med at Olien skifter hænder
afsindig mange gange, før den når ud til forbrugerne.
Og at denne massive handel skaber en kunstig efterspørgsel , det faktum at
der bliver produceret omkring 86 millioner tønder råolie på verdensplan hver
dag , men at der handles med mere end 3 millarder tønder på papiret er
naturligvis kun visse talenter's fantasier.

Og det er naturligvis noget over i Kina der for priser på
Mad og Olie til at stige , ikke osse Peter.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 21:08

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote in message

> Ja det har naturligvis ikke noget at gøre med at Olien skifter hænder
> afsindig mange gange, før den når ud til forbrugerne.

Jo det har det også noget med at gøre. Der er en grad af spekulation i
markedet, den er bare ikke ret stor.

> [...]
> hver dag , men at der handles med mere end 3 millarder tønder på papiret
> er naturligvis kun visse talenter's fantasier.

Mere eller mindre. Hvis der er kunstig efterspørgsel på et produkt, så vil
der være et fysisk overskud af produktet. Det er ikke tilfældet her. Verdens
olielagre er langt under deres normale niveau - især i USA.

> Og det er naturligvis noget over i Kina der for priser på
> Mad og Olie til at stige , ikke osse Peter.

Jo i allerhøjeste grad. Den stærkt stigende kinesiske efterspørgsel på olie,
gør at vi nu omsider har nået grænsen for hvad der kan lade sig gøre at
producere. For at gøre det endnu værre, er produktionen i OECD-landene
faldende. Derfor laver vi nu biobrændstof for at lukke forskellen mellem
udbud og efterspørgsel. Til det bruges madvarer. USA bruger f.eks. en
tredjedel af deres majshøst til produktion af biobrændstof - bare for at
give et indtryk af hvilken skala vi arbejder på. Dertil er to-cifrede
vækstrater i Kina og Indien med til at øge efterspørgslen efter kød
dramatisk derovre, pga. folk får flere penge. Produktion af kød kræver store
mængder korn til foder - og korn er allerede en knap ressource pga.
produktionen af biobrændstof.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 17-07-08 21:22

"Kim Frederiksen" skrev i en meddelelse

> Jo det har det også noget med at gøre. Der er en grad af >spekulation i
> markedet, den er bare ikke ret stor.

Hvis antal produceret tønder olie pr dag er 86 milioner men handlen pr dag
er 3 miliarder på papiret , kan det da kun være udtryk for en enorm
spekulation.

Snip:
>. Produktion af kød kræver store mængder korn til foder - og korn er
>allerede en knap >ressource pga. produktionen af biobrændstof.

Kommer meget an på hvem du spørger.

http://borsen.dk/fodevarer/nyhed/130049/

http://www.aalborg.dk/dansk/living/job.aspx?ctrl=424&data=28%2C2809233%2C531%2C4

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 21:29

> Hvis antal produceret tønder olie pr dag er 86 milioner men handlen pr dag
> er 3 miliarder på papiret , kan det da kun være udtryk for en enorm
> spekulation.

Her undlader du meget belejligt at besvare den del af mit indlæg du ikke kan
besvare, nemlig spørgsmålet om hvor den fysiske olie er henne, hvis de høje
priser skyldes spekualtion. Lagrene er små og faldende. Hvor er olien henne?

> Kommer meget an på hvem du spørger.
>
> http://borsen.dk/fodevarer/nyhed/130049/
>
> http://www.aalborg.dk/dansk/living/job.aspx?ctrl=424&data=28%2C2809233%2C531%2C4

Det er rigtigt, men en tredjedel af høsten alene i USA kommer altså til at
kunne mærkes drastisk på prisen.

/Kim

Fra : Peter Bang

Dato : 17-07-08 21:28

Michael Meidahl Jensen <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev:

>Ja det har naturligvis ikke noget at
>gøre med at Olien skifter hænder
>afsindig mange gange, før den når ud
>til forbrugerne.

Eftertragtede varer handles jo på den måde. Og til den pris
køber er villig til at betale.

Olie er blevet handlet på den måde i pænt lagt tid. Der er intet
nyt under solen. Det eneste der har ændret sig er efterspørsel.

> [...]
>dag , men at der handles med mere end
>3 millarder tønder på papiret er
>naturligvis kun visse talenter's fantasier.

Så vidt jeg har forstået er oliereserverne historisk lave. Men
du må da gerne belære mig om, hvem der synder ved at opkøbe og
lagre.

>Og det er naturligvis noget over i
>Kina der for priser på
>Mad og Olie til at stige , ikke osse Peter.

:) ... det kan du bande på. Kina, Indien ... de har pengene og
deres forbrug stiger eksplosivt. Men jeg formoder, at du ikke
mener at netop de landes astronomiske opkøb på alle markeder
ikke har nogen indflydelse på priserne!?!

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 21:31

"Peter Bang (slet 2YWVU)" <peterbang@2YWVUprivat.dk> wrote in message

> [...]

> mener at netop de landes astronomiske opkøb på alle markeder
> ikke har nogen indflydelse på priserne!?!

Tillykke, du har forstået det

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank.Allan.Rasmusse~

Dato : 17-07-08 15:08

On 17 Jul., 16:45, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
coffeeshop punktum dk> wrote:
> ... desuden er olien på vej op igen, ganske som forudset. Markedet er knap
> åbnet i USA og olien er allerede steget 2 dollar.

Og nu er markederne lukkede og vi endte med et fald på over 5 dollar.

Var det også forudset?

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 22:21

<Frank.Allan.Rasmussen@gmail.com> wrote in message

>Og nu er markederne lukkede og vi endte med et fald på over 5 dollar.
>
>Var det også forudset?

Der er intet der kan forudses, på kort sigt, i et oliemarked der kan bevæge
sig 7-10 dollars om dagen. Dagens fald er opstået pga. spekulation om at
væsten i USA er for nedadgående. Stigningen i morges var pga. spekualtion om
at økonomien så BEDRE ud, pga. tallene for nybyggerier ikke var så slemme
som først antaget. Sådan er der så meget. Det eneste der med nogen grad af
sikkerhed kan forudsiges, er at prisen vil stige som følge af for lille
udbud. Er prisen for høj nu i forhold til udbud/efterspørgsel? Ja så afgjort
og det ER pga. spekulation. Men den grundlæggende høje oliepris den ER der
pga. en meget stram leveringssituation, der ikke ser ud til at komme i
bedring.

mvh.
Kim Frederiken