Teori gør uddannelse upopulær, genindfør l~
Fra : Bo Warming

Dato : 17-07-08 08:49

Teori gør uddannelse upopulær, genindfør lærlingeundervisning

Filosofi til sygeplejerske og lærer studerende gør skade og afskrækker

Lad alle tage jobbene i en prøvetid og lad efteruddannelse starte efter
mesterlærling-princippet

Mål kvalitet på om folk godtages længe i jobbet af arbejsgiveren - blæs på
årskarakterer og eksamener. Giv løn efter bruger tilfredshed og uden
fagforeningsbestemte regler

At de studerende - bl.a. min datter - ikke gider seminarieteori er tegn på
at verden bliver bedre og vi skal ikke begræde at mange lærere så bliver
uden en færdig traditionel uddannelse i at være folkeskolelærer.

Hvem bliver bedre til jobbet af at læse Kierkegaard - nogen overhovedet ?

Find højdepunkterne og lad folk læse af LYST

Dit liv går op i lutter tilløb til at leveKierkegaard

Jeg er politispion i det højeres tjeneste - hvervet er at bringe det skjulte
frem. Jeg er iagttager. Jeg har intet nyt at forkynde Kierkegaard

Lidenskab er hovedsagen og den egentlige kraftmåler for mennesket.
Kierkegaard.

Erkendelse bringer et menneske til selvbevidsthed, gennemsigtighed, at være
ædru.

At leve poetisk er ikke at leve i dunkel lummerhed, men at blive sig selv
klar og gennemsigtig. Kierkegaard

Der er kun een etisk bestragtning, og det er selvbetragtning

Een blev stor ved at forvente det mulige

een ved at forvente det evige

men den der forventede det umulige blev større end alle. Kierkegaard.

Hu Mennesket gruer mere for at blive leet af end for en smertefuld
død. Kierkegaard.

Hvad omskærelsen er for jøderne, det bliver efter Grundtvig dåben for den
kristne, i samme forstand som jøderne mente sig ved omskærelsen at være det,
er så de kristne ved dåben: det udvalgte folk

Og så gar det forresten løs på at udfylde tiden og livet med
verdenshistoriske syner, en hjertelig og levende SNAK om slægtens stordåd og
bedrift - en klamren sig ved der jordiske og ved forjættelse for dette liv
Søren Kierkegaard.

Æstetikeren er en karikatur af et menneske, en stakkel der synes at more sig
til døde for at undgå at stå ansigt til ansigt med sig selv og konstatere,
hvor lidt han magter i sit liv. Søren Kierkegaard(Thielst"DetSkønne-bog side
80)

Det er ikke opgaven: At finde den elskelige genstand, men opgaven er: at
finde den nu engang givne eller valgte genstand elskelig. Kierkegaard

"At vove er at miste fodfæste, Ikke at vove er at miste sig selv.
Kierkegaard

"Overfor Gud er vi alle skyldige" sagde Søren Kierkegaard, og udstillede
derved enguderiernes menneskefjendske skyld- og synds-bevidsthed, ifølge
nogle teologer

Geniet er som et tordenvejr, går mod vinden, forfærder menneskene og renser
luften,

RANG MELLEM MENNESKERaEvangeliet siger at man ikke må tjene to herrer. Hele
verden siger det modsatte. Verden siger "til en vis grad" - hvilket er det
modsatte" Søren Kierkegaard- The gospel says: No
One can serve two masters. The whole world says the very opposite. The
world preaches "to a certain degree". Which is the opposite.Søren
Kierkegaard

a Den, der mister æren, afhugger sin højre hånd.Søren
Kierkegård

a Dette er den forbandelse der hviler over mig - aldrig at lade noget
menneske dybt og inderligt knytte sig til mig. Søren Kierkegaard

a Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget ensom. Det er kun
savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren Kierkegaard

DAGDRØMd Hvor det er skønt at være forelsket, hvor det er
interessant at vide man er det. Søren Kierkegaard

d Den, der ikke kender livets svig, hans forventning er kun en beruselse i
drømme. Søren Kierkegaard

d Først erindringens kærlighed er lykkelig(evigt ejes kun det tabte) .
Søren Kierkegaard

d Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens indhold. Søren
Kierkegaard

HAD TIL SIG SELVh

"Angsten minder - venligt men bestemt - om at Lidenskab, "Redelighed og Mod
til at se sig selv i øjnene, er og forbliver det afgørende"

" Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard

" Bedrag ikke dig selv. Af alle bedragere skal du mest frygte dig selv.
Søren Kierkegaard

" Hvilken virkning har intet ? Det føder angst. Søren Kierkegaard

" Min sjæl er så tung, at ingen tanke mere kan bære den, intet
vingeslag mere løfte den op i luften. Bevæges den, da stryger den kun hen
langs med jorden, som fuglenes lave flugt, når det blæser op til tordenvejr.
Over mit indre væsen ruger en beklemmelse, en angst, der aner et jordskælv.
Søren Kierkegaard

"Når en mand lader sit attrående blik fæste på en ung uskyldig pige, bliver
hun angest. Kierkegaard

Kvinden er mere angest end manden. Det ligger ikke i at hun har mindre
fysisk kraft, det er ikke den slags angst. Det ligger i at hun er mere
sanselig og især har en åndelig bestemmelse, ligesom manden. Kierkegaard.

Hvorfor denne angest.? Fordi i den erotiske kulmination kan ånden ikke være
med. Kierkegaard.

" Ånd er: hvad magt et menneskes erkendelse øver over hans liv.Kierkegård