Mugabes kineservenner er uvurderlige, så h~
Fra : Bo Warming

Dato : 17-07-08 07:00

Mugabes kineservenner er uvurderlige, så hans retorik bliver uvæsentlig

Som ansat af Danida i Zambia var jeg på ferie til Zimbabwe og så Ian Smiths
humane styre. Min kone og jeg besøgte dansk landbrug (Volle Kirk) og
frygtede landenes tilbagegang når sort selvstyre blev totalt.

På ferietur til Tanzania så jeg kinesernes effektive bygning af jernbane
mellem de to lande . Dansk cementfabrik i Dar Es Sallam stod derimod og
rustede

Begejstringen for Kina var enorm og mine TV-programmer i fysik og kemi til
zambianske unge lod jeg medtage instrukser om hvordan skoler kunne bygge
kinesiske karpedamme til fishfarming og eleverne fodrede fisk med
grønsagsaffald og opnåede proteinitilskud til deres kost, som man gør i
Kina.

Den zambianske skolelærer der skulle være TV-producer efter mig skrottede
det hele, undtagen hvad handlede om kinesisk teknologi.

Siden er kinesisk indflydelse i regionen blevet mangedoblet og når Mugabe
skal kommentere Vestens trusler om boycot, så svarer han at Vesten er totalt
overflødiggjort af kineserne.

Dengang var Anglo-American Mining Corporation den store arbejdsgiver vedr
både zambianske kobberminer og zimbabwenske krom-miner og guld-miner.

Vore forudsigelser af fald i madproduktion når hvide var blevet smidt ud,
holdt stik.

Men uventtet var hvor hurtigt kineserne kunne overtage de hvides job i
minerne.

Mukabes land er derfor temmelig us årligt overfor boycot.

Måske halvdelen af zimbabweanere vil dø - ligesom en stor del af kineserne
døde ved kulturrevolutionen.

Der er ingen idealisme i Kinas ulandsprojekter - jeg så i Zambia hvor meget
whisky de kinesiske jernbaneingeniører drak - lige så meget som Volle Kirk
og Ian Smith drak

Netop fordi Kina er drevet af profit og egoisme er de så vellykkede og alt
er bæredygtigt og vedvarende.

Mugabe kan blive ved at håne Vesten - kineserne redder ham.

Og at befolkningen bliver mindre er langsigtet en fordel, for det er hans
fjender der forsvinder og med kinesiske robotter og traktorer er der ikke
brug for så mange hænder. Kynisk men sandt. Vesten blander sig klogelig
udenom. Og bør også droppe mediernes overfladiske kritik.