Kan TDC NetExpress anvendes af to computer~
Fra : Martin Liversage

Dato : 22-07-01 22:58

Nogen i min familie har bestilt TDC NetExpress 256/128 og det er deres agt at tilslutte to
forskellige computere til internettet. Jeg har ledt overalt på www.teledanmark.dk, men den
eneste hentydning til flere computere jeg har fundet er noget med at der med produktet
følger to "dynamiske IP-adresser". Skal det forstås sådan at hvis man tilslutter to
computere via en hub så kan de få tildelt IP-adresser via en DHCP-server?

Jeg fandt ingen detaljerede tekniske oplysninger om produktet så jeg har stadig ikke nogen
klar idé om hvordan internetforbindelsen etableres. Jeg er især interesserede i de
sikkerhedsmæssige aspekter. Anvendes NAT således at computere har en privat IP-adresse
(hvilket kan være med til at øge sikkerheden) eller tildeles computeren en "rigtig"
internet IP-adresse? I det sidste tilfælde: foretages der nogen form for portfiltrering
hos TDC? De skriver noget om NNTP og SMTP, men hvad med NetBIOS over TCP/IP (Windows fil-
og printerdeling)?

--
Martin Liversage
e-mail: martin @t liversage d0t com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-07-01 23:06

"Martin Liversage" <spammers@go.die> skrev i en meddelelse
> Nogen i min familie har bestilt TDC NetExpress 256/128 og det er deres agt
at tilslutte to
> forskellige computere til internettet.

Man får en router med der laver NAT.
Man har dynamisk IP på ydersiden.
Der er lukket for indgående SMTP og NNTP, men SMTP kan opnåes via en relay
(har kun betydning hvis du vil køre servere)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Liversage

Dato : 23-07-01 00:56

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
> [...]
> Der er lukket for indgående SMTP og NNTP, men SMTP kan opnåes via en relay
> (har kun betydning hvis du vil køre servere)

Tak for oplysningerne. En router og NAT - det kender jeg som Tiscali-kunde. Men hvad
pokker mener TDC så med følgende?

"Der tildeles som standard 2 dynamisk IP-adresser ved køb af en Tele Danmark
Bredbånd|ADSL, hvilket giver mulighed for tilslutning af 2 PC'er til internettet
samtidigt."

Og under priser:

"Ekstra dynamiske IP-adresser (2 stk.) dog max 6 / 10 kr."

Grunden til at jeg pludselig er blevet så interesseret i denne grænse på 2 er at det hele
måske skal forbindes med et wireless LAN. Det ved jeg ikke så meget om endnu, men det er
mit indtryk at det access-point man bruger til at forbinde computerne til ADSL-routeren
også kræver en IP-adresse (muligvis kun til management, men der en del at skrue på i
wireless). Så 2 computere plus 1 access-point giver 3 IP-adresser. Vil ADSL-routerens
DHCP-server gladeligt dele adresser ud på fx 192.168.1.0/24 nettet til alle 3 enheder
eller er det nødvendigt at købe ekstra dynamiske IP-adresser hos TDC?

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 23-07-01 01:45

On 23 jul 2001 Martin Liversage was possessed by a lesser demon and then
forced to type this:

SNIP

Du blander to helt forskellige produkter sammen.

TDC Internet's NetExpres: http://netexpres.opasia.dk
og
Tele Danmark Bredbånd|ADSL:
http://http://www.teledanmark.dk/menu/sm2535.htm

Netexpres fungerer næsten på samme måde som ADSL hos Tiscali og Cybercity,
altså med en router, der tildeler maskinerne på LAN'et private IP-adresser
vha. DHCP.

Med BB|ADSL er der ingen router, og maskinerne får tildelt globale IP-
adresser af en DHCP-server hos TDC. Der kan fås op til 6 dynamiske IP-
adresser. Alternativt kan man vælge en fast IP-adresse og så bruge en
router eller server til at fordele trafikken på LAN'et.

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

Lars Kyndi Laursens sarkastiske indlæg grænser til det stupide og skal
ikke yderligere kommenteres. - Stefan i dk.edb.sikkerhed

Fra : Martin Liversage

Dato : 23-07-01 10:49

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> wrote in message
> [...]
> forced to type this:
>
> Du blander to helt forskellige produkter sammen.

Uhhh! De dæmoniske kræfter var stærke da jeg gik til www.teledanmark.dk og valgte Bredbånd
og fandt noget med ADSL i stedet for som jeg skulle, at vælge Internet og så NetExpress...
Tak for til jer som uddrev dæmonen.

Fra : Christian Erritsø

Dato : 23-07-01 02:21

"Martin Liversage" <spammers@go.die> wrote in message
<snip>

> Tak for oplysningerne. En router og NAT - det kender jeg som
Tiscali-kunde. Men hvad
> pokker mener TDC så med følgende?

<snip>
(en masse taget fra Bredbånd|ADSL på TDC Tele Danmarks hjemmeside)
<snip>

Forvirringen opstår fordi du taler om to forskellige produkter:
Bredbånd|ADSL og NetExpress ADSL. NetExpress er med en router og
Bredbånd|ADSL er ikke. Hvis det er NetExpress du har bestilt, så er det på
www.netexpress.opasia.dk du skal lede for at finde information.

Hvis du vil slutte 2 computere til NetExpress skal du bare bruge en hub
eller switch, og så sørge for der er netkort i begge maskiner.

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"