Valg af motorolie?
Fra : Morten

Dato : 17-09-08 13:35

Hey

Jeg skal skifte olie på bilen - er der nogen mærker eller købssteder som er
bedre end andre? - eller kan jeg frit vælge det billigeste med god
samvitighed ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 17-09-08 06:37

On 17 Sep., 14:34, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Jeg skal skifte olie på bilen - er der nogen mærker eller købssteder som er
> bedre end andre? - eller kan jeg frit vælge det billigeste med god
> samvitighed ...

Du skal bare vælge en olie der overholder de krav din motor sætter til
olien.

Så er den fin.....

Klaus

Fra : Morten

Dato : 17-09-08 13:40

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in message
On 17 Sep., 14:34, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Du skal bare vælge en olie der overholder de krav din motor sætter til
> olien.
> Så er den fin.....

Jeg ville jo typisk ikke spørge her hvis jeg vidste hvad "krav min motor
satte til olien" ...

Bil: Citroen Xsara Picasso 1,6 2001

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-08 14:01

Morten skrev:
> [...]
>
> Jeg ville jo typisk ikke spørge her hvis jeg vidste hvad "krav min motor

Det skulle meget gerne stå i instruktionsbogen. Og købssteder har vel
ikke noget at gøre med hvilke krav din motor har til olien?

Jesper

Fra : Morten

Dato : 17-09-08 14:10

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Det skulle meget gerne stå i instruktionsbogen. Og købssteder har vel ikke
> noget at gøre med hvilke krav din motor har til olien?

Der er ingen tvivl om at typen naturligvis står i den - det jeg var ude
efter var om der var nogen forskel ellers, f.eks. på hvilket mærke man
valgte ...

Fra : Morten

Dato : 17-09-08 14:15

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> Der er ingen tvivl om at typen naturligvis står i den - det jeg var ude
> efter var om der var nogen forskel ellers, f.eks. på hvilket mærke man
> valgte ...

.... eksempelvis har de i Harald-Nyborg:

Esso - 5W/40 - Fuldsyntetisk - 4 liter - 188,-
Mobil - 5W/40 - Fuldsyntetisk - 4 liter - 278,-

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-08 14:45

> Der er ingen tvivl om at typen naturligvis står i den - det jeg var ude
> efter var om der var nogen forskel ellers, f.eks. på hvilket mærke man
> valgte ...
Jeg har med stor sucess brugt Shell Helix Ultra 5W40 på et par af mine biler
over mange km. Den olie er meget tit på tilbud i bilka, så den er nede i en
god pris.

www.shell.dk kan man se hvad olie man skal hælde på sin bil:
http://www.shell.com/home/page/dk-da/shell_for_motorists/app_lubematch.html
<--tryk på personbil ikonet for at komme videre.

Og der bliver skrevet til en "Xsara Picasso 1.6(ikke diesel), Motor B" at
den kan køre på Shell Helix Plus 10w40, men at det alle bedste vil være
Shell Helix Ultra 5w40.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-08 06:54

On Sep 17, 2:39 pm, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Jeg ville jo typisk ikke spørge her hvis jeg vidste hvad "krav min motor
> satte til olien" ...
>
> Bil: Citroen Xsara Picasso 1,6 2001

En fuldsyntetisk 5W / 40, den vil helt sikkert opfylde kravene.
Køb fx. en Mobil 1 eller lign. på tilbud enten i Bilka eller Harald
Nyborg.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....