LED kørelys lovlige?
Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-08 14:05

Er disse http://www.carlab.dk/shop/led-koerelys-12018c1.html lovlige til
brug alene?

"Xenon-Hvidt LED kørelys - 24cm
Nu er det muligt at få lys der ligner det de nye audi kører med. Dette
smart kit indeholder 2 stk vandtætte 24cm fleksible Xenonhvide
Diode-Bar, 1 stk vandtæt spændingskonverter og strips.

Der er 1 kraftig diode per centimeter, altså i alt 24 dioder per bar.
Fastgørelse af de fleksible diode-bars foregår ved at stripse dem fast
til kofangeren, alu-gitter eller lignende."

Det lyder jo som en nem måde at få automatisk kørelys på.

Plus til tændingen, og minus til positionslys, så slukker de, når man
tænder det alminelige lys.

Leif

Fra : Morten

Dato : 16-09-08 14:27

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder jo som en nem måde at få automatisk kørelys på.
>
> Plus til tændingen, og minus til positionslys, så slukker de, når man

Hvis glaset er E mærket burde de være lovlige hvis ikke man montere for
mange

Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 16-09-08 17:38

Der står stort set intet på siden - og heller ikke at de er lovlige.... Det
plejer sælgere af sådan udstyr ellers at reklamere med hvis det er det ....

> Hvis glaset er E mærket burde de være lovlige hvis ikke man montere for
> mange

Yep - det er ikke så længe siden at det blev muligt at få godkendt LED
lygter til position og nærlys ...

Hella har bla nogle rigtig fine led kørelyslygter i deres 2008 katalog.

/A

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-09-08 17:48

Anders Majland wrote:

> [...]
> lygter til position og nærlys ...
>
> Hella har bla nogle rigtig fine led kørelyslygter i deres 2008 katalog.

Interessant, for det burde jo egentlig kunne ses på kørselsøkonomien
hvis man udskifter alle pærer med LED.

I oliebranchen vil de sikkert gå under øgenavnet "de LEDE pærer" :)

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 18:37

- overvejer lidt en sådan lyskæde på bilen.. med teksten:

GØR PLADS FOR JULEMANDEN, men der vil sikkert være en del audi ejere som
synes den er mindre sjov :)

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gaoo04$2k2q$1@newsbin.cybercity.dk...

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-08 17:03

> Interessant, for det burde jo egentlig kunne ses på kørselsøkonomien hvis
> man udskifter alle pærer med LED.

Jeg har ikke haft dem i hænderne. Men deres reklamemateriale er ganske
overbevisende og Hella lover normalt ikke meget mere end de holder ...

På den ene MC kører jeg dog med (ulovlige) LED kørelys. Der var lige et par
huller i kåben der passede til noget hjemmfusk med to 3x1W spots
http://majland.org/blog/?p=27

Side da er nærslyset erstattet af 2x35W halogen
(http://dinmc.dk/catalog/popup_image.php?pID=1863) - De er bedre end de
biluxerne men jeg har købt nogle nye lygter der kan tage standard H4 og
nogle frankoline pærer der passer til (meget gule)

/AM

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-09-08 22:59

> Det lyder jo som en nem måde at få automatisk kørelys på.
>
> Plus til tændingen, og minus til positionslys, så slukker de, når man
> tænder det alminelige lys.

Hej Leif.

Jeg skal ikke gøre mig klog om lygterne/lyset er lovligt, men din montage er
i altfald ikke.

Kørelys skal have positionslyset tændt samtidig med kørelyssygterne er
tændt.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 17-09-08 05:00

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> er i altfald ikke.
>
> Kørelys skal have positionslyset tændt samtidig med kørelyssygterne er

Der tager du fejl.
Der er ikke noget krav om positionslys sammen med kørelys. Jeg har endda
lige læst et sted, at det ikke er nødvendigt med lys bag på bilen, når der
køres med kørelys.
Hilsen Matthias

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-08 05:19

Matthias H Matthiessen skriver:

> Der er ikke noget krav om positionslys sammen med kørelys. Jeg har endda
> lige læst et sted, at det ikke er nødvendigt med lys bag på bilen, når der
> køres med kørelys.

Gider du lige at finde det sted ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : thl

Dato : 16-09-08 23:26

On 17 Sep., 06:19, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Matthias H Matthiessen skriver:

> Gider du lige at finde det sted ?
>
> Klaus

Det bliver vist svært.

(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter
til markering
kan tænde samtidig.
(

mvh
Thorbjørn

Fra : BigMac

Dato : 17-09-08 06:44

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter

det mener jeg så er en gammel txt, jeg har også læst om kørelys minus
baglygter...

Fra : BigMac

Dato : 17-09-08 06:48

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det bliver vist svært.

Nej:

Nyheder og ændringer i Vejledning om syn af køretøjer april 2008

6.12.001 (3) )
Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys med
nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 17-09-08 14:33

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys med
> nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.

Lige hvad jeg også havde læst.
Kunne dog ikke nå at finde teksten før arbejdet kaldte.
Hilsen Matthias

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 17-09-08 16:24

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i meddelelsen

> Lige hvad jeg også havde læst.
> Kunne dog ikke nå at finde teksten før arbejdet kaldte.
> Hilsen Matthias

Så var det vist ikke så svært ))
Jeg har lige pillet et relæ ud af audien så jeg ikke har baglys,
positionslys og nummerpladelys tændt, det sparer vel altsammen....

/Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-08 18:22

Carsten Hjorth skriver:

> Jeg har lige pillet et relæ ud af audien så jeg ikke har baglys,
> positionslys og nummerpladelys tændt, det sparer vel altsammen....

Sparer hvad ?

Jeg fatter ikke at man gider at køre med kørelys og alt muligt andet.
Man får da bare mere arbejde ud af det.

Jeg har "almindeligt lys" på bilen som automatisk kørelys. Når de bliver
mørkt, eller det begynder at regne forstætter jeg ufortrødent. Alle dem
med underlig "lygteføring" skal til at have fat i lyskontakten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-08 18:23

BigMac skriver:

> [...]
> Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys med
> nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.

Hvor "sygt", men det forkalrer hvorfor de "små flade Audier" (kan ikke
huske navnet) aldrig har lys bagpå.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-08 18:25

> Hvor "sygt", men det forkalrer hvorfor de "små flade Audier" (kan ikke
> huske navnet) aldrig har lys bagpå.

Synes egenligt det giver ok mening da det giver større kontrast til
stoplyset. I solskin kan det på nogen biler være svært at se forskel på
baglygte og stoplys.

/A - der overvejer om der skal ændres på XTZ'en.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-08 19:53

Den Tue, 16 Sep 2008 15:04:45 +0200 skrev Leif Neland:
> Er disse http://www.carlab.dk/shop/led-koerelys-12018c1.html lovlige til
> brug alene?
>

> "Xenon-Hvidt LED kørelys - 24cm

Xenon er da ellers dem med det blålige skær... Så mon ikke der menes
"T-Hansen-blåt LED kørelys"?

(Hvis de ikke engang er godkendt, så er det nok ikke originalt Xenon
de sammenlignes med).

Men det passer jo egentlig meget godt med at hvide dioder rent faktisk
er blå dioder der ser mere eller mindre hvide ud. De har nok fået den
billige, mest blå sending.

Mvh
Kent

.... for katten.