Billig måde at få ny bil på?
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 21:15

Jeg har lige solgt min gamle bil fordi den blev ved med at gå i stykker og
den kostede en formue at holde kørende. Nu gider jeg ikke brugt mere, men
mangler ret akut en bil.

Men min økonomi er desværre ikke til 20% udbetaling af en bil til 180.000
kr., så jeg er lidt på herrens mark. Hvad kan jeg gøre for at få en ny bil
billigt? Jeg skal kun bruge den max. 2 år, og det er jo der bilen falder
mest i værdi.

Jeg har overvejet privatleasing. Kunne det være vejen frem?
Mercedes har en A-klasse som man kan få for ca. 2000 kr. pr. måned hvis man
lægger 25.000 kr. Eller hvis man nøjes med at lægge 10.000 kr. så skulle det
blive omkring 2700 kr./md.
Det er en A160 CDI med 2,0 dieselmotor og koster 258 kr kr. i månedlig
ejerafgift og 350 kr. pr.md. i kasko (for mit vedkommende). Desuden kører
den over 17,5 km/l og op mod 25 km/l på landevej, dvs. billig i drift.
I forhold til at det er en bil til 400.000 kr., så synes jeg at
førstegangydelsen og de månedlige afdrag er fair nok, jeg kan godt sidde for
den månedlige ydelse men har bare ikke lige 40-50.000 i kontanter.

Andre bud på hvordan jeg får ny bil til billige penge? Jeg gider ikke Kia
Picanto og Opel Corsa og de andre små kasser.

Mvh. Peter

Fra : Jens

Dato : 15-09-08 21:48

"Peter S." <nope> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige solgt min gamle bil fordi den blev ved med at gå i stykker og
> den kostede en formue at holde kørende. Nu gider jeg ikke brugt mere, men
> mangler ret akut en bil.
klip
> [...]
> ejerafgift og 350 kr. pr.md. i kasko (for mit vedkommende). Desuden kører
> den over 17,5 km/l og op mod 25 km/l på landevej, dvs. billig i drift.

Hvor mange km/år må du køre i overstående, og hvem leaser til de priser?
Synes jeg har set 2.495dkk/md.
Vh. Jens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-09-08 23:03

Peter S. wrote:
> Jeg har lige solgt min gamle bil fordi den blev ved med at gå i stykker og
> den kostede en formue at holde kørende.

Måske har du bare været uheldig med lige den bil.

> [...]
> billigt? Jeg skal kun bruge den max. 2 år, og det er jo der bilen falder

Så find en 2-3 år gammel bil og køb den?

> Andre bud på hvordan jeg får ny bil til billige penge? Jeg gider ikke Kia
> Picanto og Opel Corsa og de andre små kasser.

Fordi de er for små i forhold til din højde eller hvorledes?

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 08:29

Jens C. Hansen wrote:
> Måske har du bare været uheldig med lige den bil.

Jeg kender et par stykker der også betaler det samme som en ny BMW ville
koste i måneden for at holde deres gamle lort kørende.

> Så find en 2-3 år gammel bil og køb den?

Min mor har lige købt en 3 år gammel Golf og den startede med at skulle have
skiftet 2 lambdasonder til 1600 kr. pr.stk. + arb.løn. Den skal også snart
have ny dæk. Jeg gider ikke have de overvejelser længere, for jeg har selv
kæmpet med den forrige bil.

> Fordi de er for små i forhold til din højde eller hvorledes?

Ja, men også fordi de kører af helvede til og har ingen trækkraft. Masser af
støj er der til gengæld rigeligt af. Så kan 119.900 kr. også være for meget,
hvis man ikke føler man får noget for pengene.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-09-08 09:25

Peter S. wrote:

> Jeg kender et par stykker der også betaler det samme som en ny BMW ville
> koste i måneden for at holde deres gamle lort kørende.

Det skal de jo så have lov til, men hvis de nu havde undersøgt bilen
eller den type bil lidt bedre, havde de sikkert ikke valgt den.
Du kan få meget at vide her i gruppen ved at spørge til bestemte biltyper.

> Min mor har lige købt en 3 år gammel Golf

Jeg ville aldrig selv købe en Golf, eller en VW i det hele taget. Har
haft en '82 Polo engang, værste skrotdynge jeg nogensinde har ejet.
Skulle repareres hvert andet øjeblik.
Fortrød bittert at jeg ikke købte min mors Toyota Corolla, der var bare
lidt rust i de bærende dele bagtil, men jeg var lidt "noia" overfor rust
dengang.
Hvad angår leasing; jeg synes det er penge ud af vinduet i forhold til
hvad man kan købe for de samme penge.

> Ja, men også fordi de kører af helvede til og har ingen trækkraft. Masser af
> støj er der til gengæld rigeligt af.

Det var måske en idé at lave en "ønskeliste" / hvilke kriterier skal din
næste bil opfylde?
Indtil videre har vi:

Ingen eller så lidt støj som muligt.
God trækkraft/moment.
God plads/højde.
Så lidt vedligeholdelse som muligt de næste to år.
"må ikke køre af helvede til" - skal nok præciseres lidt mere.
Budget?

Andet?

Fra : PMH

Dato : 16-09-08 09:31

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:ganqh5$296o$1@newsbin.cybercity.dk...

> Jeg ville aldrig selv købe en Golf, eller en VW i det hele taget. Har haft
> en '82 Polo engang, værste skrotdynge jeg nogensinde har ejet.
> Skulle repareres hvert andet øjeblik.

Så VW er altså noget lort, fordi du engang har ejet en udkneppet
Polo fra 1982..???

Syntes du selv at det er et seriøst grundlag at vurdere et bilmærke på..??

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-09-08 09:51

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> meddelelse news:ganqh5$296o$1@newsbin.cybercity.dk...

> Så VW er altså noget lort, fordi du engang har ejet en udkneppet

Nej, VW Golf er noget lort fordi det har været tysklands mest solgte bil de
sidste 33+ år :)

--
Per

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-09-08 10:31

> Nej, VW Golf er noget lort fordi det har været tysklands mest solgte bil
> de sidste 33+ år :)

Og Per tror du selv på det at den stadig havde været den mest solgte bil
hvis den havde været designet og produceret i eks korea, selv om den skulle
være magen til både med kvalitet og alt andet der følger med, næppe, det er
fordi det er en tysk produceret bil at den kan få den status, ikke fordi det
er en god bil.
Jeg har dog aldrig selv haft en eller kendt nogen (på nær dig ) så det
er sikkert en god bil, men at den er det, fordi at tyskerne selv køber den,
køber jeg altså ikke.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-09-08 09:49

PMH wrote:
> [...]
> meddelelse news:ganqh5$296o$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> Så VW er altså noget lort, fordi du engang har ejet en udkneppet

Den gav ikke indtryk af at være specielt slidt (bortset fra førersædet
og -døren) eller kørt hårdt, og ifølge mekanikeren var problemerne ikke
usædvanlige for den biltype..

En af mine nevøer har haft 3 Golf'er, og dem har jeg heller ikke hørt
noget godt om. Masser af reparationer også, i tide og utide.
Han vil heller ikke have Golf mere.
Kender ikke nogen andre i min familie som har, eller vil eje en Golf
eller VW.

Bare fordi du har en Golf som kører fint, betyder det ikke at alle andre
skal synes de er til at falde på knæ for.
Jeg véd godt der er mange som tilbeder den Golf de har, men har du
nogensinde stoppet op og spekuleret på, om det mon er dem, som nemt selv
kan ordne de fleste problemer på bilen?

Respektér andres meninger/synspunkter, selv om de ikke lige stemmer
overens med dine egne.

Fra : PMH

Dato : 16-09-08 17:02

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:ganruj$29jc$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> Han vil heller ikke have Golf mere.
> Kender ikke nogen andre i min familie som har, eller vil eje en Golf eller

En af mine venner har haft 4 forskellige BMW'er, ingen af dem
var noget at råbe hurra for.
Så jeg skal aldrig have en BMW, og dem jeg kender skal heller
ikke have BMW..!!!
Er din verden virkelig så firkantet..

> Bare fordi du har en Golf som kører fint, betyder det ikke at alle andre
> skal synes de er til at falde på knæ for.

Øøhh.. Sidst jeg kiggede i garagen, da var der ingen Golf.
Der har heller aldrig været..

> Jeg véd godt der er mange som tilbeder den Golf de har, men har du
> nogensinde stoppet op og spekuleret på, om det mon er dem, som nemt selv
> kan ordne de fleste problemer på bilen?

Nu kender jeg ikke nogle der tilbeder deres bil.
Jeg snakker ikke om gamle Golf II, eller Golf III.
Vi snakker om nyere modeller. Og de er vist ikke mere udsat end
andre modeller i samme klasse og årgang.

> Respektér andres meninger/synspunkter, selv om de ikke lige stemmer
> overens med dine egne.

Du må have dine synspunkter helt for dig selv, dem skal jeg ikke ændre
på, men at stille det så firkantet op, at VW ikke er værd at eje, bare fordi
du engang har haft en Polo fra 82 der gik istykker, så må du også forvente
at
møde modstand

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-08 15:38

"Jens C. Hansen" skriver:

> Jeg ville aldrig selv købe en Golf, eller en VW i det hele taget. Har
> haft en '82 Polo engang, værste skrotdynge jeg nogensinde har ejet.
> Skulle repareres hvert andet øjeblik.

Synd for dig.

Efter 80.000 km i en brugt Golf begynder de første svagheder at vise
sig. Jeg skal ved 120.000 km skiftet envejslejet på generatoren.....det
bliver første reparation jeg skal betale....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-08 15:39

"Peter S." skriver:

> Min mor har lige købt en 3 år gammel Golf og den startede med at skulle have
> skiftet 2 lambdasonder til 1600 kr. pr.stk. + arb.løn.

Jeg var ikke klar over at der var 2 sonder i bilen ?

> Den skal også snart have ny dæk.

Det skal alle biler vel ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 23:26

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jeg var ikke klar over at der var 2 sonder i bilen ?

Jo, der sidder en i manifolden og en ved katalysatoren.

> Det skal alle biler vel ?

Da ikke en ny bil. Den kan muligvis køre de 2 år på samme sæt dæk.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-09-08 23:10

> [...]
> førstegangydelsen og de månedlige afdrag er fair nok, jeg kan godt sidde
> for den månedlige ydelse men har bare ikke lige 40-50.000 i kontanter.

Ja, det lyder virkeligt billigt. (kunne måske godt hoppe på en C eller E
klasse, hvis der også er "tilbud" dér?) Men så kommer spørgsmålene
snigende... hvor mange km. må du køre årligt? Har MB ret til at lave
prisstigninger i perioden? (ala BMW). Det vigtigste spørgsmål er vel hvad MB
anser for "alm. slid". Privat leasing er stadig så nyt i DK., at man vel
ikke rigtigt ved det endnu? Skal der nyt betræk på bagsæderne hvis der har
siddet børn? Hvad betyder et lille, bitte brændemærke i førersæder? Hvor
mange stenslag skal der til, før de kan kræve bilen omlakeret? Alt sammen
spørgsmål, der kan koste kassen ved aflevering af en tre år gammel bil. Jeg
tror bestemt ikke at MB er specielt "slemme" på området, men jeg har selv
været på "markedet" for at lease, men blev enig med mig selv om, at vente
til jeg ser de sager der dukker op, når "pionerne" indenfor privatleasing,
skal aflevere deres biler. I resten af Europa er leasing vel efterhånden det
eneste rigtige, og der er vel noget om sagen... det kan vel være ligemeget
om det er banken eller leasingfirmaet der reelt ejer bilen.Men jeg vil
alligevel vente et par år, før jeg hopper "på vognen"

Mvh

Jasper

Fra : oz3bto

Dato : 16-09-08 07:54

> [...]
>
> Andre bud på hvordan jeg får ny bil til billige penge? Jeg gider ikke Kia
> Picanto og Opel Corsa og de andre små kasser.

Nu skriver du ikke hvor langt du skal køre osv. Men mon ikke det var
billigere og finde en lidt ældre billig bil til de 2 år ?

Man kan finde meget bil for 25K samt holde den kørende for langt under de
3000kr mdr

Vores gamle sierra kostede os ca 1000kr mdr incl forsikring vægtafgift
rep. og indkøb (kørte den i 2 år)

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 08:23

oz3bto wrote:
> Nu skriver du ikke hvor langt du skal køre osv.

Ca. 15-20.000 km/år.

> [...]
> under de 3000kr mdr
>
> Vores gamle sierra kostede os ca 1000kr mdr incl forsikring
> vægtafgift rep. og indkøb (kørte den i 2 år)

Der har jeg ligesom været og betalte langt over 6000 kr./md. for at holde
den kørende.
Og den risiko gider jeg bare ikke igen. Jeg vil gerne betale lidt mere for
at have en ny og driftsikker bil med fuld reklamationsret.

Fra : oz3bto

Dato : 16-09-08 18:27

> [...]

> Og den risiko gider jeg bare ikke igen. Jeg vil gerne betale lidt mere for
> at have en ny og driftsikker bil med fuld reklamationsret.

Man kan være uheldig.. Har så oplevet det modsatte .. Jeg har altid kørt i
gamle biler og ikke haftde store problemer.. Mine forældre køre i biler der
er max 6 år gamle

De bruger mange flere kr på rep service osv på et år som mine har gjort

Den billigste var nok Sierraen.. På 2 år og henad 100Kkm kostede den 10.000
i indkøb (Solgt igen for 3000.- 2 år efter)
Kostede mig under 1000kr i rep hos mekaniker (den orange af slagsen) og
har nok selv putte for max 1500kr stumper og olie på den (Bla batteri kul i
generator en kilrem og lidt pære)

Men der kommer jo så også an på om man selv har snilde til at ordne nogen
ting + evne til at høre om der er noget på vej inden det bliver dyrt at
reppe

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 23:28

oz3bto wrote:
> Men der kommer jo så også an på om man selv har snilde til at ordne
> nogen ting + evne til at høre om der er noget på vej inden det
> bliver dyrt at reppe

Ja, jeg kan ikke engang stifte en forlygtepære, så det dur nok ikke med et
"håndværkertilbud".

Fra : tp

Dato : 16-09-08 10:29

> [...]
> billigt? Jeg skal kun bruge den max. 2 år, og det er jo der bilen falder

<snip>
> Andre bud på hvordan jeg får ny bil til billige penge? Jeg gider ikke Kia
> Picanto og Opel Corsa og de andre små kasser.

Ser jeg lidt modsigelse her? Du vil ha ny bil. fair nok. Du vil også have
en lidt dyere bil trods du åbenbart ikke har råd til det ?!!

nå, men hvis vi ser bort fra det, så kan du via fdm få "bank med hjerte" og
her nøjes med 10%udbetaling. Men sælger du efter blot 2 år er jeg ikke
sikker på at du nødvendigvis kan slippe af med den uden at hænge på en
regning?

Mvh TP

Fra : jens

Dato : 16-09-08 13:52

> [...]
> her nøjes med 10%udbetaling. Men sælger du efter blot 2 år er jeg ikke
> sikker på at du nødvendigvis kan slippe af med den uden at hænge på en

Nu kender jeg ikke til den nævnte finansering, men hvis den er lavet efter
kreditaftaleloven som stort set alle finanseringsselskaber arbejder efter så
er det finanseringsselskabets problem hvis den ikke er lige så meget værd
som
restgælden efter 2 år.
Dette er nemlig hele essensen i kreditaftaleloven, at bilen du f.eks. køber
er finanseringsselskabets indtil du har betalt sidste ydelse dog ikke
således at de kan komme og hente bilen andet end hvis du "glemmer" at
betale.
Men den anden vej er det rigtig godt da man bare kan retunere bilen til
finanseringsselskabet hvis man ikke kan få det man skylder på den, og kun
hvis det kan påvises at du har groft misligholdt den kan de rejse et krav
mod dig efterfølgende.
Dette kunne jo godt misbruges hvis man kører rigtig mange km pr år, og man
sørger for at aflevere en så lille udbetaling som muligt og så små afdrag
som muligt.
Og lad nu værre med at påstå det ikke er korrekt det har stået adskellige
gange i FDMbladet, det er ganske enkelt finanseringsselskabets ansvar at
sikre sig at udbetaling og afdrag kan modsvare afskrivningen.
Mvh
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 23:43

tp wrote:
> Ser jeg lidt modsigelse her? Du vil ha ny bil. fair nok. Du vil
> også have en lidt dyere bil trods du åbenbart ikke har råd til det ?!!

Tja... altså hvis jeg kunne finde en ny bil til 180.000 kr. som jeg var
tilfreds med, så ville jeg da overveje den. Men det kan jeg ikke finde. Og
udbetalingen (20%) har jeg heller ikke liggende i kontanter. Jeg har ikke
den store lyst til at vente 4-5 måneder på at opspare 40.000 kr., da
offentlig transport til mit arbejde tager 1 time, men kun 15 minutter i bil
(ja busserne passer ikke rigtig sammen).
Med min nuværende kontantbeholdning har jeg ikke råd til ret meget
udbetaling. Men den månedlige løn ville kunne bære en bil.

> [...]
> hjerte" og her nøjes med 10%udbetaling. Men sælger du efter blot 2
> år er jeg ikke sikker på at du nødvendigvis kan slippe af med den

Tak for tippet. Men netop, der er ingen økonomi i at købe ny bil kun for 2
år. Det var derfor jeg overvejede leasing. Hurtig ind, hurtig ud. Lav
førstegangsydelse, lav mdl. ydelse i forhold til at det er en bil til
400.000 kr.

Jeg har i dag prøvet en A180CDI og den kører bestemt bedre end en Golf 5.
Motoren hører man slet ikke, affjedringen meget mere komfortabel og enormt
lavt støjniveau. Og den trækker altså pænt med 250 Nm og 6 gear.
Kvaliteten virker meget fin og sæderne kan rumme en mandsperson på 185 cm
uden problemer. Der er tillige masser af plads i bilen, så den har de fået
udhulet ret godt. Der er tonsvis af bagsædeplads.
På fredag skal jeg prøve en A160CDI og er spændt på om den kan leve op til
den positive oplevelse fra 180'eren.

Fra : Henning

Dato : 16-09-08 19:05

On Mon, 15 Sep 2008 22:15:10 +0200, "Peter S." <nope> wrote:

> [...]
>mest i værdi.
>
>Jeg har overvejet privatleasing. Kunne det være vejen frem?

Har du kigget på http://fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=6745 ?
Det er ikke nye biler, men gen-leasingsbiler. Dvs. næsten-nye biler -
til gengæld får du meget for pengene.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 23:30

Henning wrote:
> Har du kigget på http://fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=6745 ?
> Det er ikke nye biler, men gen-leasingsbiler. Dvs. næsten-nye biler -
> til gengæld får du meget for pengene.

Okay tak for tippet.
Men der er ikke rigtig nogen som har kommenteret Mercedes-forslaget?

Fra : Frederik

Dato : 17-09-08 11:04

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Har du kigget på http://fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=6745 ?
> Det er ikke nye biler, men gen-leasingsbiler. Dvs. næsten-nye biler -
> til gengæld får du meget for pengene.

Undskyld men jeg forstår ikke helt:
Fleegaard
BMW 118 2.0d Advance 5 dørs 6 gear, kørt 54.000 km (estimeret).
Sort metallic, fartpilot. Klar til levering ca. 10. oktober 2008.
Engangsydelse kr. 25.000.
36 mdr./20.000 km pr. år. Kr. 3.850,- /md.

Hvordan er det et bedre tilbud end BMWs eget på en fabriksny 118d, som
hedder:

BMW 118 2.0d Advance 5 dørs 6 gear,
Engangsydelse kr. 15.000.
24 mdr./30.000 km pr. år. Kr. 3.750,- /md.
Mangler fartpilot.

Umiddelbart, synes det nederste mest tillokkende?

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 06:20

Peter S. skrev:
> [...]
>
> Andre bud på hvordan jeg får ny bil til billige penge? Jeg gider ikke Kia
> Picanto og Opel Corsa og de andre små kasser.

Jeg startede på en leasing af en B-klasse i efteråret, og hvis du kan
finde en A-model til de penge, er jeg meget interesseret i en bil nr 2?

Læs kontrakten grundigt. Jeg fik selv lavet en aftale om at jeg kunne
aftage bilen efter leasingperiodens udløb Men det er jo kun relevant,
hvis bilen går gennem perioden uden totalskade, og hvis jeg kan rejse
kapitalen til den tid. I min kontrakt stod der dog at bilen skulle
returneres i salgsklar stand, og det skal tolkes som fejlfri.

Jeg fandt dengang ved hjælp af et regneark, at den pågældende bil var
billigere over 4 år end det var at køre videre i min gamle W124-260E.

Husk også at stort set alt i en Mercedes er ekstraudstyr.

Summa summarum. Mange er bange for leasing, og frygten kan være
velbegrundet, når man kigger på afleveringssituationen, og det kan være
en stor ubekendt der kommer ind i regnskabet der. Ellers tror jeg ikke
der er nogen problemer i konceptet

Hilsen

Mikael

PS: Husk at lægge dig fast på km-forbrug (giv plads til udsving), og få
alle detaljer og justeringer ned på papir, da sælgerne hos Mercedes har
et meget lyserødt billede af fremtiden, som bare ikke findes når du skal
snakke med værkfører, leasingselskab mm.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 17-09-08 23:03

> [...]
> stor ubekendt der kommer ind i regnskabet der. Ellers tror jeg ikke der er

Men på trods af den store ubekendte og velbegrundede frygt, som du
formulerer det, "ulv i fåreklæder" tog du alligevel springet og leasede...
hvorfor?

Dette er ikke for at provokere dig i dit valg, men blot fordi jeg ikke selv
kan finde ud af, om jeg bør købe en E270 / E320 frikørt taxa, eller lease en
mindre BMW. Jeg kører pt. MB, og vil helst fortsætte med det, men det er da
klart, at hvis der er åbenlyse fordele ved at lease, er jeg da åben for det.

Men med to dremge å 4 & 8 på bagsædet og et kørselsbehov på 30.000 / årligt,
er der stor risiko for, at der kommer en del slid på bilen... men igen,
igen, igen... hvor er grænsen mellem naturligt slid og for meget slid?

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 05:49

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> [...]
> er der stor risiko for, at der kommer en del slid på bilen... men igen,
> igen, igen... hvor er grænsen mellem naturligt slid og for meget slid?

MB har den efter min mening meget grove klausul, at bilen skal
returneres i "salgsklar stand" dvs fejlfri kabine og lak, og jeg vil
formode at de vil være meget finkornede i deres gennemgang, uden at jeg
har andet end den meget specifikke tekst i kontrakten at hænge den
påstand op på.

Når jeg alligevel valgte at springe på, skyldes det den aftale jeg
lavede med MB for det første var en erhvervsaftale (leasingkontrakter og
betingelser er de samme om du er erhverv eller privat), samt at jeg
kunne frikøbe bilen til en fastsat pris efter leasingperiodens udløb.
Samtidig fik jeg lov til at lægge en ekstra stor 1. ydelse, så bilens
restværdi/frikøbsværdi efter udløb blev lavere. Sammen med den lave
beskatningsværdi på bilen, ender det derfor op med at blive en bil til
en fornuftig penge.

Når jeg så overvejer nummer 2 bil på privat (og det vil være helt
privat) leasing, skyldes det at den pris jeg så her i tråden var god
(fandt aldrig frem til hvor han havde set det til 2000 kr/md), og nummer
to vil så være ekstrabilen, hvor der ikke sidder børn mm og "forurener".
På den måde satser jeg på at kunne aflevere nummer 2 bil i salgsklar
stand. Men jeg erkender at det vil være et sats jeg ikke kender
resultatet af.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 12:55

Mikael Rasmussen wrote:
> (fandt aldrig frem til hvor han havde set det til 2000 kr/md), og

Sorry, det fik jeg aldrig fortalt. Men prisen er helt nøjagtig 2.084 kr/md.
hvis du FRAVÆLGER servicekontrakten fra starten. Den har en værdi af over
400 kr./md. Og hvis du alligevel kun leaser den i 2 år, så dækker
reklamationsretten jo alligevel. Service skal du selv betale, men det kan
gøres i Tyskland for under 1500 kr. den ene gang i leasingperioden.
Servicekontrakten dækker - ud over olieskift - vel kun vinduesviskerblade og
lygtepærer og andet småtteri som alligevel ikke er ret dyrt. Så den ville
jeg fravælge, tror jeg.

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 18:09

Peter S. skrev:

> [...]
> lygtepærer og andet småtteri som alligevel ikke er ret dyrt. Så den ville

Hos hvilken forhandler, og har han husket momsen?

Ifølge prislisten på Mercedes's hjemmeside
(http://www2.mercedes-benz.dk/content/media_library/denmark/passenger_cars/products/privatleasing_prisliste_0908.object-Single-MEDIA.download.tmp/privatleasing.pdf)
koster den billigste A-model 2795,- inkl moms og service/md

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 09:17

Mikael Rasmussen wrote:
> [...]
> koster den billigste A-model 2795,- inkl moms og service/md

Hos Ejner Hessel A/S koster den billigste A-klasse 2495 kr. hvoraf de 411
kr. er månedlig servicekontrakt som kan fravælges.
De har også tilbud på A200CDI som er sat 1000 kr./md. ned.
Og B180CDI som er sat 830 kr./md. ned.

/Peter

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-09-08 07:21

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> [...]
> er der stor risiko for, at der kommer en del slid på bilen... men igen,
> igen, igen... hvor er grænsen mellem naturligt slid og for meget slid?

Et eller andet sted mellem Silas og Sake.

--
vh
Torben

Fra : Mogens

Dato : 20-09-08 17:08

"Peter S." <nope> skrev i en meddelelse

> Jeg har overvejet privatleasing. Kunne det være vejen frem?

Som andre skriver lider leasing af at være alvorligt dyr, hvis man bliver
nødsaget til at løse kontrakten før tid. Og i den forbindelse har jeg et
dugfrisk eksempel fra det virkelige leasingliv 2008:

Manden bestiller en Volvo V70 3,2 aut. - bilen har kun eet kryds i
ekstraudstyrslisten: ALT i udstyr. Bilen udleveres, og manden kører 852 km i
den, hvorefter han må stoppe med at arbejde grundet en pludselig opstået
familietragedie. Leasingkontrakten opsiges, og bilen leveres tilbage til
leasingfirmaet. Een uges kørsel på 852 km kostede 250.000 kr...

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-08 23:23

Mogens wrote:
> [...]
> pludselig opstået familietragedie. Leasingkontrakten opsiges, og
> bilen leveres tilbage til leasingfirmaet. Een uges kørsel på 852 km

Uden at kende leasingbetingelserne, så må der være noget galt med den
kontrakt, synes jeg. Eller har han fået nogle dårlige leasingvilkår.
Hvad koster sådan en V70 med alt i udstyr? 850.000-900.000 kr.? Ved leasing
burde han ikke betale mere end 50.000-75.000 kr. i førstegangsydelse, og
derefter måske 9000 kr. i måneden over en 2- eller 3-årig periode.
Kontrakten SKAL kunne opsiges efter 12 mdr., dvs. manden betaler max. 13
måneder. Det er 117.000 kr. + 75.000 = 192.000 kr.
Jeg kan ikke se hvordan han skulle kunne betale meget mere end det.
Han kunne vel ligeså godt have beholdt bilen resten af året, når han nu
havde betalt for den alligevel. Udgifterne til forsikring og ejerafgift er
jo små i den sammenhæng.

Hvis han nu havde købt bilen i stedet for at lease den, så havde han betalt
20% af 850.000 kr. i udbetaling = 170.000 kr. Derefter skal han betale små
10.000 i måneden i afdrag de næste 8 år. Men hvis han sælger bilen efter 1
måned, har den tabt måske 50.000 kr.
Dvs. han har tabt 170.000 samt 50.000 og 10.000 kr. for den første måned.
Det giver et tab på 230.000 kr. hvis han havde købt den.

Medmindre jeg har overset noget, så kan jeg ikke se at det bliver dyrere at
lease end at eje, for så kort en periode.

Fra : Knut

Dato : 22-09-08 05:34

"Peter S." <nope> wrote in message

> [...]
>
> Medmindre jeg har overset noget, så kan jeg ikke se at det bliver dyrere
> at lease end at eje, for så kort en periode.

Du har i hvertfald en noget alternativ måde at udregne tab ved køb på.

Vedkøb taber han 'kun' forskellen mellem det han køber bilen for og det han
kan sælge den for og så har han en omkostning på den aktuelle periodes
rente. Du skal ikke forlods anse udbetalingen (170.000) som et tab.

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-09-08 05:48

"Peter S." skriver:

> [...]
>
> Medmindre jeg har overset noget, så kan jeg ikke se at det bliver dyrere at
> lease end at eje, for så kort en periode.

At udbetaler man 170.000 for en bil på 850.000 og betaler yderligere
10.000 i første afdrag og herefter sælger bilen for 800.000, ja så har
man kun tabt de 50.000 (værditabet), for restgælden slettes og man får
120.000 (de 170.000 minus de 50.000 i tab) udbetalt kontant. Så er der
selvfølgelig lige det første afdrag. Hvad man har vetalt af renter der,
er selvfølgeligt tabt, men det man har betalt i afdrag på selve
lånebeløbet er ikke tabt.

Ellers har du eddermanme ngle kreative bankfolk.....