Superb TDI130 ryster - svinghjul?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-09-08 16:50

Hej

Min kære kollega, har for nylig købt en brugt Skoda Superb 1,9 TDI 130HK.
Det er en fin bil, men han har nogle irreterende problemer med rystelser i
bilen, og den laver vidst ikke anden end at være på værksted. Nu har jeg
ikke selv oplevet fejlen, men han fortæller at det kun er ved bestemte
omdrejninger det sker.

Er der ikke noget med dårlige svinghjul på visse TDI maskiner? Eller det
giver måske et helt andet sympton?

På forhånd tak
Hans Mouridsen

Fra : Klaus G.

Dato : 15-09-08 17:07

> [...]
> omdrejninger det sker.
>
> Er der ikke noget med dårlige svinghjul på visse TDI maskiner? Eller det
Defekt svinghjul mærkes når der tilkobles, som rusken.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-09-08 17:36

Hej

On 15/09/08 18.07, in article gam17j$1abj$1@newsbin.cybercity.dk, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:
> Defekt svinghjul mærkes når der tilkobles, som rusken.

Okay så er der nok ikke det :)

Tak for hjælpen - troede lige jeg kunne reparere bilen med munden ;)

Mvh
Hans

Fra : Lund

Dato : 16-09-08 16:43

Det kan godt være sving hjulet alligevel!

Mvh. Torben

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-09-08 14:51

> Defekt svinghjul mærkes når der tilkobles, som rusken.

Lyder sgu som det min gamle passat fejler, vil samme hopperi opstå ved
motorbremsning?

Stefan

Fra : JimR

Dato : 15-09-08 17:25

> [...]
> omdrejninger det sker.
>
> Er der ikke noget med dårlige svinghjul på visse TDI maskiner? Eller det

Start med at checke om det er motoromdrejninger eller hjulomdrejninger der
er problemet ved at køre i forskellige gear.

En pose skumbananer på at det er skæve dæk eller fælge eller manglende
afbalancering

JimR

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-09-08 17:35

Hej

> [...]
> er problemet ved at køre i forskellige gear.
>
> En pose skumbananer på at det er skæve dæk eller fælge eller manglende

Han har haft hans vinterhjul monteret, og værksteder har naturligvis
afbalanceret osv. Trækaksler er ligeledes afbalanceret...

Vil prøve at få ham til at teste det med hjulm/motoromdrejninger

Mvh
Hans

Fra : René Løweneck

Dato : 15-09-08 18:33

Hej Jim !

> En pose skumbananer på at det er skæve dæk eller fælge eller manglende
> afbalancering

Her har du nok fat i noget af det rigtige. Vi havde for nogle år siden en
Skoda Favorit, jeg troede var ved at falde helt fra hinanden. Den rystede og
svajede og kørte generelt af helvede til. Der var intet, når man kørte den,
der indikerede at det kunne være hjulene, det var galt med. Dækkene var i
øvrigt ikke slidt skævt og heller ikke nedslidte.

Så snakkede jeg med én, der ligesom dig mente, at jeg kunne prøve med nogle
nye dæk. Det var jeg umiddelbart ikke meget for, dels fordi dækkene som
sådan ikke "fejlede" noget og man ikke kunne mærke at det skulle være
hjulene, det var galt med. Så jeg nævnte vist noget med, at det da vist ikke
kunne svare sig.

Nå, men efter et stykke tid, smuttede jeg alligevel ind til dækmanden. Bilen
havde jo været utrolig billig at køre i og konen var så glad for den. Men
det var sidste chance for den bil. På med nye dæk og så afsted. Jeg havde på
forhånd afskrevet udgiften som totalt spildt, men hvad gør man ikke for at
redde konens elskede Skoda )

Da jeg kørte fra dækmanden, var jeg dybt rystet og chokeret. Det var jo som
at køre en helt ny bil. Alle dårligdomme var med ét slag borte. Jeg kørte en
stor omvej hjem. Jeg kunne slet ikke fatte det. Det var en hel surrealistisk
oplevelse. Det virkede nærmest, som om det ikke var den samme bil, jeg havde
kørt i, hen til dækmanden.

Så jo, ordentlige dæk betyder meget

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Morten

Dato : 15-09-08 13:04

On 15 Sep., 18:24, "JimR" <l...@www.radmer.dk> wrote:
> "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelsenews:C4F450E3.7406%hom@FJERNMIGpc.dk...

> En pose skumbananer på at det er skæve dæk eller fælge eller manglende
> afbalancering

Er det generelt set en nødvendighed at afbalancere bilen ved køb af
nye fælge eller er det kun noget man gør, hvis man oplever rystelser?

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-08 17:42

Hans Mouridsen skriver:

> Er der ikke noget med dårlige svinghjul på visse TDI maskiner? Eller det
> giver måske et helt andet sympton?

Det mærkes let ved at man holder den i højt gear og giver "bundgas". Så
afsløres det ved at den "rusker" i koblingen ved bestemte omdrejninger.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-09-08 21:02

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> det kun er ved bestemte omdrejninger det sker.
>
> Er der ikke noget med dårlige svinghjul på visse TDI maskiner? Eller

En anden mulighed er et indtørret eller defekt kardankryds..

/F