Nedvejning af VW Polo til billig vægtafgif~
Fra : BikeManiac

Dato : 06-09-08 00:47

Hej Gruppe,

I forlængelse af min tråd fra i går:

www.fstyr.dk kan jeg se at en VW Polo årgang 1990-1994 har en
egenvægt på 725 kg og en totalvægt på 1225 kg. Hvis jeg nu har den som
gulpladebil, kan jeg så få den vejet ned til en totalvægt på 1000 kg
og dermed slippe med en billig vægtafgift? Nogen som ved om det er
muligt?

Mvh Lucas

Fra : Mogens

Dato : 11-09-08 20:50

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gulpladebil, kan jeg så få den vejet ned til en totalvægt på 1000 kg
> og dermed slippe med en billig vægtafgift? Nogen som ved om det er

TAGET FRA DAF!
Færdselsstyrelsen har nu også officielt bekræftet D.A.Fs nyhed fra den 19.
juli, at bilejere i mange tilfælde kan spare penge ved at tage deres
gulplade-varebil eller firehjulstrækker (over 2,0 ton men under 2,5 ton) og
køre den til en synshal med henblik på et såkaldt registreringssyn. Under
den forudsætning, at den pågældende gulpladebil er købt før 25/4 2007, men
efter 2. juni 1998.

Applus+ har meddelt, at et sådant normalt koster 450 kr. i gebyr. Til
gengæld falder den nye ejerafgift fra kr. 5040 kr om året til 900 kr. om
året ved hel privat anvendelse og til det halve ved delvis privat- og
erhvervskørsel.

Færdselsstyrelsen meddeler, at der for de fleste varebiler i denne gruppe
ikke vil være problemer, men at nogle (få) skal til såkaldt toldsyn.

De varebiler, som nu tillades nedvejning, er i mange tilfælde opvejet før
registrering i Danmark på grund af de indtil 25/4 2007 gældende regler om
høj registreringsafgift (95%) på varebiler under 2 tons. En regel., der
heldigvis nu er fjernet.

De fleste forhandlere kan oplyse kunderne i overensstemmelse med dette, og
mange forhandlere kan tage overvejelserne om nedvejning med i en købs- og
salgssituation. De helt avancerede forhandlere kan måske maile eller skrive
til "gamle" kunder og gøre dem opmærksom på reglerne. Dette vil formentlig
styrke kundeloyaliteten.