"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:48c01d59$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ifølge lovgivningen i DK skal man kunne identificere føreren, og det kan
>> man alligevel ikke hvis motorcyklisten fx. har hjelm med mørkt visir. Så
>> det.....
>
> Ja det er teorien - Praksis er at de også forfølger sager af førere der
> ikke kan identificeres. Uanset om det er store solbriller i bil eller
> hjelm og mc ... Der har dog været en del skriveri om at de frasorterer en
> masse billeder af pga for dårlig kvalitet, men det afholder dem ikke fra
> at skrive bødeforlæg .
>
> Uffe R. B. Andersen er en af de få der har forfulgt den gennem
> retsmaskineriet fra 2000 og lidt frem
>
http://www.twe.net/ticket.html
>
> Imho er det bare at betale ved kasse et hvis formalia er iorden. Så er der
> ingen grund til at spilde politi og retssystemets tid. Men er der tvivl
> (man selv er i tvivl) ja så har man selvfølglig lov til at få sin sag
> afgjort i retten
>
> Men da det ifølge loven er føreren der har ansvaret er det politiets
> opgave at løfte den bevisbyrde i retten. Uffes eksempel viser at det kan
> de have ganske svært ved. Læser du det hele så bemærk politets "skriv" om
> den hvide motorcykel på billedet (Uffes var rød) og hvor let kendetegn som
> runde spejle kan blive firkantede eller var det omvendt .... Men siden
> Uffe's episode har de også fået de fremadvendte kameraer så de i det
> mindste har stor sandsynlighed for at kunne dokumentere hvilken
> nummerplade der sat på. Og ikke bare finde det bedste match udfra hvad
> operatøren nåede at se af nummerpladen ...
>
> Det nemmeste er jo nok bare at vende lovgivningen så det ejers ansvar hvad
> hans køretøj bliver taget i af trafikforseelser - hvis der ikke er en
> fører der står frem .... (Men f.eks lidt skidt at kunne miste kørekortet
> fordi en har lånt køretøjet uden ens accept og misser en vigepligt ....)
>
Som du kan læse af Uffes beretning er der netop tale om frafald af sigtelse,
pga. mangel på bevis. Ifølge retsplejeloven skal man kunne bevise at den
sigtede er identisk med den person der begik lovovertrædelsen. Hvis der
havde været bevis på, fx. i form af foto af nummerpladen, at det var Uffes
motorcykel, havde Uffe også haft pligt til at oplyse om det var ham selv,
eller hvis ikke, hvem den pågældende fører var. Men igen falder sagen, hvis
Uffe oplyser at der er flere der har kørt motorcyklen omkring det tidspunkt,
men at man desværre ikke kan identificere personen på billedet.
Netop derfor kasseres mange dårlige fotos også uden sag. Det skal
selvfølgelig ikke forhindre at politiet i første omgang forsøger at
indkassere en bøde. De fleste er nemlig fuldstændig uvidende om deres
rettigheder, og betaler bare bøden.
Tingene bliver ikke nemmere, hvis man indfører stærekasser, som kun
fotograferer imod kørselsretningen. Dette er også en af årsagerne til at
forsøget med at fotografere de der kørte over for rødt i Århus, ikke er
blevet udbredt til hele landet.
Den største værdi af alle disse tiltag er, og skal være, den præventive
virkning der ligger i at folk ved, at de risikerer bøder for at overtræde
loven. Sådan har politiet bare ikke altid set på det, de arbejder nærmest på
akkord for at fange flest muligt, og indkassere masser af penge, - når det
helt indlysende rigtige ville være, at man havde meget mere synligt politi
på vejene. Det er derudover generende for min retsfølelse at man fokuserer
så ensidigt på farten igen. Man manipulerer endda med statistikkerne i
pressen; Danmark er det dårligste land i Europa, hvad trafiksikkerhed angår!
Nej vi er ej! Vi har blot for første gang i mange år haft en stigning i
antallet af dødsfald i 2008. At antallet af dræbte rent faktisk fortsatte
med at falde efter at hastighedsgrænserne på motorvejene blev sat op til
130, det er glemt, for ifølge statistikkerne skulle antallet være steget
drastisk dengang. Man kan med lige så stor ret sætte et lighedstegn mellem
antallet af politibetjente på vejene, omvendt proportionalt med antallet af
trafikuheld. Læg bare mærke til i denne gruppe, hvordan antallet af
rapporter om hensynsløs kørsel og telefontalende trafikanter er stigende.
Det er rigtigt at man blot kan lave loven om, så man kan dømme bilens ejer,
uanset hvem føreren er, og det vil der helt sikkert også være nogen der
prøver at komme igennem med. Det vil bare være en glidebane uden ende for
det danske retssystem. Lad os hellere håbe på at politiet snart er færdige
med at reformere sig, og kommer ud på gaden igen.
/Claus