|
| PSO 1,8i 16v Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 18:54 |
|
Har erhvervet en Xantia med et sådant maskineri, og da jeg ikke kender
bilens servicehistorie, så har jeg købt nye remme. Bevæbnet med Haynes, og
megen skrueerfaring fra andre "remtrækkere", så gik jeg igang.
Meen, skal man tro timinghullerne for krumtap, og knastaksler, så er den
enten hoppet 3 tænder over på krumpeteren, (hvilket at jeg finder
usansynlig forsåvidt motoren kører, og trækker fint), eller også har
remskiven flyttet sig i forhold til krumtappen. Den "flinke" nævnte noget
om visse motorer uden notgang i remhjulet, og at jeg skulle passe på dér.
Så nu mangler jeg et andet fikspunkt for at få tingene på plads, inden at
jeg skiller delene fra hinanden.
Mit spørgsmål er: Skal timinghullet i remskiven svare til toppunkt/øvre
dødpunkt på cylinder 1 og 4 ?
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Tom (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 22-08-08 19:08 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:25549vhm8bk8.o4c42urxrxf8$.dlg@40tude.net...
> Har erhvervet en Xantia med et sådant maskineri, og da jeg ikke kender
> bilens servicehistorie, så har jeg købt nye remme. Bevæbnet med Haynes, og
> megen skrueerfaring fra andre "remtrækkere", så gik jeg igang.
>
> Meen, skal man tro timinghullerne for krumtap, og knastaksler, så er den
> enten hoppet 3 tænder over på krumpeteren, (hvilket at jeg finder
> usansynlig forsåvidt motoren kører, og trækker fint), eller også har
> remskiven flyttet sig i forhold til krumtappen. Den "flinke" nævnte noget
> om visse motorer uden notgang i remhjulet, og at jeg skulle passe på dér.
>
> Så nu mangler jeg et andet fikspunkt for at få tingene på plads, inden at
> jeg skiller delene fra hinanden.
>
> Mit spørgsmål er: Skal timinghullet i remskiven svare til toppunkt/øvre
> dødpunkt på cylinder 1 og 4 ?
hmmm de gange jeg selv har skiftet elastik i motoren, har jeg valgt at lave
mine egne mærker med en tush, så er man da sikker på at time det hele
rigtigt igen.
--
Tom
| |
Ukendt (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 19:33 |
|
On Fri, 22 Aug 2008 20:07:59 +0200, Tom wrote:
> hmmm de gange jeg selv har skiftet elastik i motoren, har jeg valgt at lave
> mine egne mærker med en tush, så er man da sikker på at time det hele
> rigtigt igen.
Tjoe, men jeg stoler ikke 100% på at det har været gjort rigtigt sidste
gang, og derfor søger jeg oplysninger til afklaring om mærket er tiltænkt
at være topmærke. :-/ Har ikke lyst til at fortsætte med en evt.
fejltiming af knaster.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Palle Bugtrup (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Palle Bugtrup |
Dato : 22-08-08 20:36 |
|
Du kan checke topmærket ved , med tændrør nr. 1. afmonteret, stemplet i
top, at fylde runmmet med olie til kant af tændrørshullet. Så kan du se
præcis, hvornår stemplet vender.
Palle
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1jgdoziwkpvi3$.17kr5d6tlroh4$.dlg@40tude.net...
> On Fri, 22 Aug 2008 20:07:59 +0200, Tom wrote:
>
>> hmmm de gange jeg selv har skiftet elastik i motoren, har jeg valgt at
>> lave
>> mine egne mærker med en tush, så er man da sikker på at time det hele
>> rigtigt igen.
>
> Tjoe, men jeg stoler ikke 100% på at det har været gjort rigtigt sidste
> gang, og derfor søger jeg oplysninger til afklaring om mærket er tiltænkt
> at være topmærke. :-/ Har ikke lyst til at fortsætte med en evt.
> fejltiming af knaster.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-8-08
| |
Ukendt (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 22:06 |
|
On Fri, 22 Aug 2008 21:35:40 +0200, Palle Bugtrup wrote:
> Du kan checke topmærket ved , med tændrør nr. 1. afmonteret, stemplet i
> top, at fylde runmmet med olie til kant af tændrørshullet. Så kan du se
> præcis, hvornår stemplet vender.
Eller gradskive á som på min hjemmeside, men det fortæller stadig ikke om
det famøse hul i remskiven er et topmærke, eller blot et
tandremsindstillingsmærke
Det er dét jeg gerne vil have oplysning om, nogen må for pokker da kende
den motor. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Ib Jakobsen (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 22-08-08 21:50 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Har erhvervet en Xantia med et sådant maskineri, og da jeg ikke kender
> bilens servicehistorie, så har jeg købt nye remme. Bevæbnet med Haynes, og
> megen skrueerfaring fra andre "remtrækkere", så gik jeg igang.
>
> Meen, skal man tro timinghullerne for krumtap, og knastaksler, så er den
> enten hoppet 3 tænder over på krumpeteren, (hvilket at jeg finder
> usansynlig forsåvidt motoren kører, og trækker fint), eller også har
> remskiven flyttet sig i forhold til krumtappen. Den "flinke" nævnte noget
> om visse motorer uden notgang i remhjulet, og at jeg skulle passe på dér.
>
> Så nu mangler jeg et andet fikspunkt for at få tingene på plads, inden at
> jeg skiller delene fra hinanden.
>
> Mit spørgsmål er: Skal timinghullet i remskiven svare til toppunkt/øvre
> dødpunkt på cylinder 1 og 4 ?
Jo, ser du. Du har fat i noget af det rigtige der. Nederste remskive har
det med at skride i vulkaniseringen, så hullet passer ikke. Så du bør
købe en ny remskive hvis det ser alt for ødelagt ud. Peugeot/Citroen
bruger en en ny remskive til at time det med. Hvis jeg ikke husker helt
galt skal motoren hverken stå i top eller bund.Mener den skal stå 90
grader før top så skal det passe med låsebolte i knasthjulene.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 22:16 |
|
On Fri, 22 Aug 2008 22:50:10 +0200, Ib Jakobsen wrote:
> Jo, ser du. Du har fat i noget af det rigtige der. Nederste remskive har
> det med at skride i vulkaniseringen, så hullet passer ikke. Så du bør
> købe en ny remskive hvis det ser alt for ødelagt ud. Peugeot/Citroen
> bruger en en ny remskive til at time det med.
Argh, javelså ! Men tandremshjulet er vel sikret til krumtappen med
notgang, så må jeg jo blot tælle remtænder, eller lave egne mærker
> Hvis jeg ikke husker helt
> galt skal motoren hverken stå i top eller bund.Mener den skal stå 90
> grader før top så skal det passe med låsebolte i knasthjulene.
Hvilket er let at måle, dvs. lige dybt i alle cylindre. Vil lige tjekke det
med knasthjulene "låst" som kontrol først.
Mange tak
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Ib Jakobsen (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 22-08-08 23:19 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 22 Aug 2008 22:50:10 +0200, Ib Jakobsen wrote:
>
>> Jo, ser du. Du har fat i noget af det rigtige der. Nederste remskive har
>> det med at skride i vulkaniseringen, så hullet passer ikke. Så du bør
>> købe en ny remskive hvis det ser alt for ødelagt ud. Peugeot/Citroen
>> bruger en en ny remskive til at time det med.
>
> Argh, javelså ! Men tandremshjulet er vel sikret til krumtappen med
> notgang, så må jeg jo blot tælle remtænder, eller lave egne mærker
Ja det er det. Det er bare låsehullet man ikke kan stole på. Så hvis man
mærker op inden man skiller ad er der ingen problemer. Men gør man ikke
det og drejer på krumtappen så er der lort i lommen.
>
>> Hvis jeg ikke husker helt
>> galt skal motoren hverken stå i top eller bund.Mener den skal stå 90
>> grader før top så skal det passe med låsebolte i knasthjulene.
>
> Hvilket er let at måle, dvs. lige dybt i alle cylindre. Vil lige tjekke det
> med knasthjulene "låst" som kontrol først.
>
> Mange tak
Selv tak. Og du husker lige at tørne et par omgange med håndkraft. Hvis
min hukommelse skulle spille mig et puds.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (23-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-08-08 07:14 |
|
On Sat, 23 Aug 2008 00:18:40 +0200, Ib Jakobsen wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>> Argh, javelså ! Men tandremshjulet er vel sikret til krumtappen med
>> notgang, så må jeg jo blot tælle remtænder, eller lave egne mærker
> Ja det er det. Det er bare låsehullet man ikke kan stole på. Så hvis man
> mærker op inden man skiller ad er der ingen problemer. Men gør man ikke
> det og drejer på krumtappen så er der lort i lommen.
Og forsåvidt at motoren går ganske fint, så skal der nok højest drejes en
halv tand tilbage på krumpeteren.
>> Mange tak
> Selv tak. Og du husker lige at tørne et par omgange med håndkraft. Hvis
> min hukommelse skulle spille mig et puds.
Naturligvis
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-8-08
| |
Ukendt (25-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-08 14:54 |
|
On Fri, 22 Aug 2008 19:53:43 +0200, Orla Pedersen wrote:
Må vel hellere feje for egen dør, PSA hedder de vist
Hvorom alt er, operationen er strandet på en krumtapremskivebolt, der har
fået så meget lock-tite, at den ikke reagerer på en solid luftnøgle
Eller har vi noget links-gevind her ?
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Ib Jakobsen (25-08-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 25-08-08 22:10 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 22 Aug 2008 19:53:43 +0200, Orla Pedersen wrote:
>
> Må vel hellere feje for egen dør, PSA hedder de vist
>
> Hvorom alt er, operationen er strandet på en krumtapremskivebolt, der har
> fået så meget lock-tite, at den ikke reagerer på en solid luftnøgle
>
> Eller har vi noget links-gevind her ?
Nope. Større luftnøgle, tykkeslange og højere tryk. Eller varme bolten
med ilt og gas. Det skal bare foregå hurtigt lige på enden at hovedet.
til det lige bliver rødt. Så klemmer den ikke så hårdt og locktiten kan
heller ikke stå for varmen.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Torben Scheel (02-09-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-09-08 12:49 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>> On Fri, 22 Aug 2008 19:53:43 +0200, Orla Pedersen wrote:
>>
>> Må vel hellere feje for egen dør, PSA hedder de vist
>>
>> Hvorom alt er, operationen er strandet på en krumtapremskivebolt, der har
>> fået så meget lock-tite, at den ikke reagerer på en solid luftnøgle
>>
>> Eller har vi noget links-gevind her ?
>
> Nope. Større luftnøgle, tykkeslange og højere tryk. Eller varme bolten
> med ilt og gas. Det skal bare foregå hurtigt lige på enden at hovedet.
> til det lige bliver rødt. Så klemmer den ikke så hårdt og locktiten kan
> heller ikke stå for varmen.
>
Varmemetoden havde jeg held med i går på et tandremshjul - det saf f@nme
fast på knastakslen. Modhold var der ikke meget af uden risiko for
hjulet. Hård gas og ilt til småorange i midten af bolten som beskrevet -
hurtigt fat i værktøjet - og det løsnede sig uden videre.
--
vh
Torben
| |
Ukendt (18-10-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-10-08 13:50 |
|
On Tue, 02 Sep 2008 13:49:16 +0200, Torben Scheel wrote:
> Ib Jakobsen wrote:
>> Orla Pedersen skrev:
>>> On Fri, 22 Aug 2008 19:53:43 +0200, Orla Pedersen wrote:
>>>
>>> Må vel hellere feje for egen dør, PSA hedder de vist
>>>
>>> Hvorom alt er, operationen er strandet på en krumtapremskivebolt, der har
>>> fået så meget lock-tite, at den ikke reagerer på en solid luftnøgle
>>>
>>> Eller har vi noget links-gevind her ?
>>
>> Nope. Større luftnøgle, tykkeslange og højere tryk. Eller varme bolten
>> med ilt og gas. Det skal bare foregå hurtigt lige på enden at hovedet.
>> til det lige bliver rødt. Så klemmer den ikke så hårdt og locktiten kan
>> heller ikke stå for varmen.
>>
> Varmemetoden havde jeg held med i går på et tandremshjul - det saf f@nme
> fast på knastakslen. Modhold var der ikke meget af uden risiko for
> hjulet. Hård gas og ilt til småorange i midten af bolten som beskrevet -
> hurtigt fat i værktøjet - og det løsnede sig uden videre.
Mjaeh, bryder mig nu ikke så meget om varme på aksler med pakdåse :-/ Så
det blev en helt anden løsning. Det nederste tandremsdæksel, ved remhjulet
på krumpeteren, blev "delt" på en aldeles rustik, og uskøn måde, dog ikke
værre end at det sikkert kunne monteres igen, og så var der frit spil,
(altså så frit som det nu kan blive, av mine knoer savner sgu' lidt den
overvældende plads i skodamobilet.)
Det dæksel burde være delt allerede fra fabrikken, og de fire
monteringsskruer, samt skillelinien, som kan ses fra støbeværktøjet, viser
at det nok hár været i tankerne, men blot er rationaliseret væk. :-|
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
|
|